Öğretim Yöntem ve Stratejileri-2 Dr. Uygar KANLI Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi A.B.D ukanli@gazi.edu.tr
Öğrenme-Öğretme Süreci Öğrenme nedir? Öğrenme teorileri: Davranışçı Öğrenme Yaklaşımları-Skinner Bilişsel Öğrenme Yaklaşımları-Vico-Piaget-Glasserfeld Sosyo-Bilişsel Öğrenme Yaklaşımları-Vygostky Yapılandırıcı Öğrenme Yaklaşımları-Bruner Peki bunların hangisini kullanmalı? 19.09.2018
19.09.2018
19.09.2018
19.09.2018
Yapılandırıcı Yaklaşımın Temelleri “Öğrencilerin zihinleri Tabula Rasa-Boş Sayfa Değildir…” Öğrencinin ihtiyaçlarının ve ilgilerinin araştırılması ve değer verilmesi. Yeni öğrendiklerinin eski bildiklerinin üzerine öğrenciler tarafından entegre edilmesi. Öğrendikleri öğrencinin gerçek hayat deneyimleri ile ilişkilendirilmesi. Derslerin önemli kavramlar üzerine kurulması. Ölçümlerin öğrenmenin bir parçası olarak yanlış/doğru bulmak için değil öğrencinin öğrenmesini izlemek (denetlemek) için yapılması. 19.09.2018
Öğrencilerin zihinleri “Tabula Rasa” değildir… Constructivist yaklaşım 3 temel varsayımı uygular: I.Bilgi pasif olarak ya da kişisel bir katkıda bulunma olmaksızın inşa edilemez. II. Bilgi anlama adaptasyon sonucu ortaya çıkar, kişi kendi tecrübeleri, bilgi ve birikimiyle tartışılan konu arasında uyumlandırma sağlayarak, ele alınan konuyu anlar. III. Bilgi etkileşim sonucu oluşturulur; kullanılan dil ve içine gömülü bulunan sosyal yapı bu etkileşimde önemli rol oynar. 19.09.2018
Constructivism İle İlgili Bazı Modeller: 19.09.2018
19.09.2018
19.09.2018
Öğrenim/Öğretim Yöntem ve Stratejileri Öğretmen merkezli metotlar Öğrenci merkezli metotlar Klasik sunum Gösterim Bütün sınıf tartışması Rol yapma Proje Bağımsız çalışma Hikaye anlatımı Video gösterimi Küçük grup tartışması (akran öğretimi) Kütüphane taraması Öğrenme merkezleri Programlandırılmış bire-bir öğretme Simülasyon Okul gezisi Sorgulama Programlandırılmış öğrenme Talim egzersiz yapma İşbirliğine bağlı öğrenme Keşfetme Kişileştirilmiş öğrenme sistemleri Drama Problem temelli öğrenme Oyun oynama 19.09.2018
19.09.2018
19.09.2018 ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI ÖĞRETİM MODELLERİ Bilişsel Davranışsal Sosyal Etkileşim Yapılandırıcı ÖĞRENME-ÖĞRETME STRATEJİLERİ Doğrudan Dolaylı Etkileşimli Bağımsız Çalışma ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğrenme Halkası İşbirlikli Öğrenme Sorgulayıcı Araştırma Simülasyon Probleme Dayalı Öğrenme Araştırma-İnceleme ÖĞRETİM BECERİLERİ/TEKNİKLERİ Planlama Değerlendirme Sunma Gösterme Yol gösterme 19.09.2018
Strateji ve Yöntem Arasındaki İlişki DOĞRUDAN ÖĞRETİM Alıştıma- Tekrar Didaktik Soru Sorma Anlatım Gösteriler ETKİLEŞİMLİ ÖĞRETİM Tartışma Rol Oynama Paneller Beyin Fırtınası İşbirlikli Öğrenme Grupları Problem Çözme DOLAYLI ÖĞRETİM Vak’a İncelemesi Kavram Oluşturma Araştırma İnceleme BAĞIMSIZ ÇALIŞMA Bilgisayar Destekli Eğitim Modüler Öğretim Araştırma Projeleri Öğrenme Merkezleri DENEYSEL ÖĞRENME Simülasyonlar Anketler Alan İncelemeleri Alan Gözlemleri Model Oluşturma Strateji ve Yöntem Arasındaki İlişki 19.09.2018
MODELLER-Yaklaşımlar - Kuramlar STRATEJİLER YÖNTEMLER Teknikler Beceriler Genel ve Yaygın Spesifik 19.09.2018
İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi 1. Pozitif karşılıklı bağımlılık (Birlikte bat veya Birlikte yüz) 2. Yüz yüze ilerletici etkileşim 3. Bireysel katkı/kişisel sorumluluk 4. Kişiler arası ve küçük grup becerilerinin kullanılması: a) Birbirini tanıma ve güvenme; b) Açık ve doğru biçimde iletişim kurma; c) Birbirini kabul etme ve destekleme; d) Aradaki zıtlıkları yapıcı bir şekilde çözümleme; ve 5. Grup işleyişi 19.09.2018
Temel Öğeler Olumlu Dayanışma/Bağımlılık (Positive Interdependence) Bireysel Sorumluluk (Individual Accountability) Yüzyüze Etkileşim (Face-to-face Interaction) Sosyal/Toplumsal Beceriler (SocialSkills) Grubun Kendini Değerlendirmesi (Group Processing)
İşbirliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri Takım Oyun Turnuvaları Tekniği Öğrenci Takımları Başarı Grupları Tekniği Ayrılıp Birleşme Tekniği (Jigsaw) Küçük Grupla Öğrenme Tekniği Grup Araştırması Yöntemi
İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması (Takım Oyun Turnuvaları Tekniği) Öğrenciler; Beceri, cinsiyet ve yarışçı özelliklerine göre 4-5 kişilik takımlara ayrılır. Her hafta turnuva yapılır ve her takımın görevi turnuvaya katılacak arkadaşını hazırlamaktır. Öğretmen ön bilgi verdikten sonra konu ile ilgili materyali dağıtır. Her grup kendisini temsil edecek olanı hazırlar. Turnuva masaları hazırlanır Her takımdan bir veya iki öğrenci yarışır ve aldıkları puan takımın puan hesabına yazılır. Her hafta turnuva masasındaki öğrenci değişir.
İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması (Öğrenci Takımları Başarı Grupları Tekniği) Öğrenciler 4-5 kişilik takımlara ayrılır. Takımlar kendi içlerinde çalıştıktan sonra bir test uygulanır. Öğrenciler testten aldıkları puana göre başarı sırasına dizilir. En başarılı 6 öğrenci 1. grup, sonraki 2. grup vb… olarak ayrılır. 1. gruptakiler takımlarına 8, 2. gruptakiler örneğin takımlarına 6, 3. gruptakiler örneğin takımlarına 4 puan kazandırırlar. Her öğrenci becerisi ve başarısı oranında takımına katkı getirir. Öğrenci kendisini kendi başarı grubundakilerle karşılaştırır.
İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması (Küçük Grupla Öğrenme Tekniği) 2-6 kişilik gruplar, öğretmenin belirlediği ana konunun alt konularından birini seçerek araştırırlar. Grubun her üyesi alt konunun bir bölümünü alır. Kendi grup arkadaşlarıyla tartışırlar. Sınıfa sunu yaparlar. Öğrenciler bu sunuyu değerlendirir.
İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması (Grup Araştırması Yöntemi) Bir konu alt konulara ayrılarak gruplara dağıtılır Grup üyeleri bu alt konuyu bölümlere ayrılır ve iş bölümü yapılır. Her bir grup üyesi diğer grup üyelerinin çalışmasına bağımlıdır. Öğrenciler arası iletişim sağlanır İletişim ve sosyal becerilerinin gelişmesi için etkinlikler yapılabilir Öğretmen rehberdir.
İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması (Grup Araştırması Yöntemi) Burada Öğrenciler; Bir plan geliştirerek bu planı uygularlar Bilgi toplayarak, bir probleme çözüm getirirler Araştırmalarından elde ettikleri bilgileri paylaşırlar.
İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması (Jigsaw) Takımların oluşturulması Isınma etkinlikleri Takımlarda konu ve görev dağılımının yapılması Diğer gruplarla etkileşim Takım içi etkinlikler Değerlendirme
Takımların oluşturulması 2-6 kişiden oluşan takımlar Takımlar heterojen olmalıdır, tüm takımların başarı düzeyleri birbirine yakın olmalıdır
Isınma etkinlikleri Gruba ad verme, Grubun sloganını belirleme Düşün-tartış-yaz-paylaş
Takımlarda konu ve görev dağılımının yapılması Konu alt bölümlere ayrılır ve öğrencilere bu alt konular verilir Takım içerisinde görevler belirlenir: Lider, Kaynak sağlayıcı, Denetçi, Özetleyici, Araştırmacı, Kayıtçı, Destekleyici, Gözlemci-sorun giderici Her oturumda bu görevler değişmelidir.
Diğer gruplarla etkileşim Aynı alt bölümden sorumlu olan, farklı takımlardaki öğrencilerin birleşerek etkileşim grupları oluşturması Elde ettikleri kazanımları özetlerler.
Takım içi etkinlikler Etkileşim gruplarında çalışan öğrencilerin elde ettikleri kazanımları takımlara dönerek diğer arkadaşlarına aktarmaları ve tartışmalarıdır.
Değerlendirme Takım içerisindeki etkinliklerin öğrenciler tarafından değerlendirilmesi, Bireysel değerlendirme; yapılan bir sınavla öğrencilerin bireysel olarak değerlendirilerek elde ettikleri puanların takım lehine yazılması
İşbirliğine Dayalı Öğrenme ~ Kubaşık Öğrenme “Cooperative Learning” denilen çalışmayı Açıkgöz (2000), Senemoğlu (2000), Bilen (1997) ve Saban (2000), İşbirliğine Dayalı Öğrenme olarak adlandırırken; Gömleksiz (1997), Çalışkan (2000), Büyükkaragöz ve Çivi (1999) Kubaşık Öğrenme adını vermekte ancak İşbirliğine Dayalı Öğrenme ile Kubaşık Öğrenmeyi aynı anlamda kullanmaktadırlar.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme ~ Kubaşık Öğrenme 2 metot da çeşitli grup rolleri atasa bile işbirliğine dayalı öğrenmede birkaç atanacak rol vardır. Her iki durumda, öğrencilerin grup ile çalışma becerilerine sahip olmalarını isterken kubaşık öğrenmede bu öğretimsel bir amaçtır ve daha yapısaldır
İşbirliğine Dayalı Öğrenme ~ Kubaşık Öğrenme Farklılıkları bilgi ve destekleme (güçlendirme) olarak sınıflandırılmıştır: Kubaşık öğrenme altyapısal (ön) bir bilgi (örneğin, geleneksel bilgi) için bir seçenek olurken işbirlikli öğrenmede sosyal yapılandırıcıların bakış açısına göre bakar ve bilgi sosyal bir yapıdır.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme ~ Kubaşık Öğrenme Öğretmenin rolü ise: Kubaşık öğrenmede öğretmen sınıftaki bir otoritedir, grup görevleri genellikle daha kısa sürede biter, genellikle belirli cevapları vardır. Bunun tam tersi, İşbirliğine dayalı öğrenme ile öğretmen kendi otoritesinden vazgeçer ve uzun-sürede bitecek ve karmaşık görevler verilen küçük grupları güçlendirir, destekler.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme ~ Kubaşık Öğrenme İşbirliğine dayalı öğrenme, kubaşık öğrenme sınıflarına göre daha üst sınıf öğrencilerinde ve daha az ön bilgi gerektiren sınıflarda kullanılmaktadır.
Neden birbirimize yardım ederiz? Neden işbirliği? Neden birbirimize yardım ederiz?
Yakınsal Gelişim Alanı (Zone of Proximal Development) Arkadaşlarımla beraber bu kadar daha öğrenirim ZPD YGA Kendi başıma bu kadar öğrenirim
Yarışmacı (Competitive) Öğrenme Rekabete dayalı öğrenme Bazı öğrencilerin kazanırken diğer bazılarının kaybettiği ve kimin“en iyi” olduğunu ortaya çıkarmak için öğrencilerin birbiriyle yarıştığı öğrenme ortamı. Örneğin üniversite giriş sınavları
Bireysel (Individualistic) Öğrenme Diğerlerinin ne yaptığıyla ilgilenmeksizin kendi amaçlarını gerçekleştirmek üzere öğrencilerin tek başına çalıştığı öğrenme ortamı. Başarı ya da başarısızlık bireye özgüdür.
İşbirliğine Dayalı (Cooperative) Öğrenme Sonuca göre grup üyelerinin ya birlikte kazandığı ya da birlikte kaybettiği, ortak amaçlar çerçevesinde birlikte çalışmayı gerektiren öğrenme ortamı.
Her grup çalışması işbirliğine dayalı öğrenme değildir; Yarışmalı öğrenme; işbirliğine dayalı öğrenmenin tersine, bir grubun başarısızlığını gerektirir. Bireysel yarışmada, tek bir kazanan vardır. Grup-içi yarışmada grubun en iyisi belirlenir.
Her grup çalışması işbirliğine dayalı öğrenme değildir; Gruplar arası yarışmada, grup halinde kazanma ve kaybetme söz konusu olduğu için üyeler herkesin başarılı olması için çalışırlar. Çünkü grupta herhangi bir üyenin başarısızlığı grubun başarısız olmasına yol açacaktır
Teamwork Yüksek performanslı-iş birliğine dayalı öğrenme grubu Geleneksel Öğrenme Grubu Yapay(Sahte) Öğrenme Grubu
1. Yapay (Sahte) Öğrenme Grubu En belirgin özelliği, grubun, grup üyelerinin ilgi ve istekleri göz önünde bulundurulmaksızın birlikte çalışmak üzere oluşturulması ve en başarılıdan başarısıza doğru sıralanmak suretiyle bireysel olarak değerlendirileceklerine inanmalarıdır.
1. Yapay (Sahte) Öğrenme Grubu Böyle bir grupta grup üyeleri birbirine güvenmezler. Birbirini yanlış yönlendirir ve bilgiyi paylaşmaktan kaçınırlar.
1. Yapay (Sahte) Öğrenme Grubu Sonuçta elde edilen verim grup üyelerinin bireysel potansiyellerinin çok altındadır. Eğer üyeler bireysel olarak çalışıyor olsalar elde edecekleri verim daha fazla olacaktır.
2. Geleneksel Öğrenme Grubu En belirgin özelliği, grubun, grup üyelerinin kendi istekleri doğrultusunda birlikte çalışmak üzere oluşturulması ve başarının grup üyeleri olarak değil, bireysel olarak değerlendirilmesi ve ödüllendirilmesidir.
2. Geleneksel Öğrenme Grubu Grup üyeleri birbirinden bilgi almayı arzu ederler ancak kendi bilgilerini paylaşmayı istemezler. Bazı üyeler kendilerine düşen görevleri yerine getirmeksizin, kurnazca grubun başarısından yararlanmaya çalışırlar.
2. Geleneksel Öğrenme Grubu Sonuçta elde edilen verim grup üyelerinin bazılarının bireysel çalışmayla elde edebileceğinden fazla olmakla birlikte, zeki ve çalışkan üyelerin bireysel çalışması hâlinde elde edebilecekleri verimden daha düşüktür.
3. İş Birliğine Dayalı Öğrenme Grubu Ortak öğrenme amaçlarını gerçekleştirmek ve elde edilen verimden tüm üyelerin yarar sağlaması esasına dayanan öğrenme grubudur. Grup üyeleri öğrenilecek materyali anlama ve daha fazla çalışma konusunda birbirini teşvik eder, konuları aralarında tartışarak bilgi paylaşımını sağlarlar.
3. İş Birliğine Dayalı Öğrenme Grubu Bütün üyelerin öğrenmesi ve diğerlerinin öğrenmesine katkı sağlaması esas olduğu için bireysel performans düzenli biçimde kontrol edilir. Hiçbir üyenin çaba sarfetmeksizin grup başarısından yararlanmasına izin verilmez.
3. İş Birliğine Dayalı Öğrenme Grubu Sonuçta elde edilen verim grup üyelerinin bireysel performansının toplamından büyüktür. Bütün üyeler, bireysel çalışmaları hâlinde elde edebilecekleri verimin daha fazlasını böyle bir grup çalışmasıyla elde edebilirler.
4. Yüksek performanslı-iş birliğine dayalı öğrenme grubu İş birliğine dayalı öğrenme metodundan en verimli sonucun alınabileceği grup çeşitlidir. Böyle bir grubu diğerlerinden üstün yapan en belirgin özelliği, grup üyelerinin birlikte çalışma ve üretme isteğinin ve birbirine olan bağlılıklarının üst düzeyde olmasıdır.
4. Yüksek performanslı-iş birliğine dayalı öğrenme grubu İş birliğine dayalı öğrenme gruplarının çok azı bu özelliklere sahiptir.
Temel Öğeler
İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi Kazanımlara ulaşmada öğrencilerin birbirine yardımcı olması ve işbirliğini teşvik eder Değişik öğretim metotlarını temel alarak tasarlanabilir Amaçlar Konunun amacı açık bir şekilde belirlenir Kararlar Grup sayısı Grupta kimler olacak Sınıf düzeni 19.09.2018
İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi Açıklamalar Ne yapılacağını açıkça belirt Grubun ulaşacağı amacı belirle Başarı için kriteri belirt İzleme Grupların çalışmasını gözlemle Gerektiğinde Yardım sağla İşbirliği yapma yeteneklerini öğret Dersin kapanışını yap Değerlendirme Öğrenimi nicel ve nitel olarak değerlendir 19.09.2018
Probleme Dayalı Öğrenme PDÖ (Problem Based Learning)
PDÖ Geleneksel yaklaşımda problem öğrencilere konu hakkında bilgi edindikten sonra verilir. Problemin çözümü öğretmenin sunduğu bilgi ile sınırlıdır. PDÖ de öğrenme problemle karşılaştıktan sonra başlar. Öğrencilerin bir bilim insanı gibi düşünmelerini amaçlayarak öğretir.
Hayatımızdaki bir problemi düşünelim!!! Problem: bireyin karşılaştığı güçlükler, içinden çıkılmaz gibi görünen durumlardır. Bireyin hayatında problem olduğunda denge bireyin hayatında yok demektir, öyle değil mi? Dewey problemi; şüphe ve belirsizlik uyandıran herhangi bir şey olarak tanımlamaktadır.
Toplamayı biliyorsunuz ama bir öğretmen maaşıyla nasıl geçineceksiniz? Matematik problemi çözmek gerçek hayattaki problemleri çözmeyi sağlamaz. Toplamayı biliyorsunuz ama bir öğretmen maaşıyla nasıl geçineceksiniz?
“Öğretmen ” GelenekselÖğretim “Öğrenciler”
“Öğretmen ” PBL “Öğrenciler”
Temel Özellikleri Öğrenme gerçek hayattaki kadar karmaşık bir problem ile başlar Öğrenciler bireysel veya grup halinde çalışırlar Grup çalışması yapabilme ve sosyal becerilerin gelişmesini sağlar
Temel Özellikleri Konuları öğrenciye vermek yerine problemi çözmek için gerekli bilgiler araştırılarak edinilir Gerçek hayat problemleri ile çok daha önceden yüz yüze gelmeyi sağlar Öğretmenin rehberlik görevi vardır
Problem çözme ve Probleme dayalı öğrenme birbirinden farklı ama birbiri ile ilişkilidir Problem çözme - bir yöntemdir, öğrencinin önceki bilgilerine dayalı olarak bir karara varması bir çözüm üretmesidir Probleme dayalı öğrenme – bir kuram veya strateji olarak düşünülebilir, öğrenme ihtiyacının hissedilmesi ile yeni bilginin edinilmesi sürecidir.
Well, Ill, Unstructured Problem Yapılandırılmamış Problem Az Yapılandırılmış Problem İyi Yapılandırılmış Problem Problem ile ilgili bilgiler verilmez Tanımlanması güçtür, Kurallar, problemi çözecek olan kişi tarafından bulunmalıdır. Genellikle çözüm için birden fazla yol sunar Farklı sonuçları vardır Problemle ilgili bazı bilgiler verilir Kuralları öğretmen ve öğrenciler belirler Problemle ilgili tüm bilgiler verilir Öğretmen tarafından belirlenen, izlenecek olan kurallar ve işlemler ile çözülür Tek bir doğru sonucu vardır
Öğrencilere metabilişsel becerilerini geliştirmeleri için fırsat tanır Öğrenciler problemler ile çalışırken kendi düşünmeleri hakkında düşünmeyi öğrenmektedirler. Kendilerine şu türde sorular soruyorlar: “Burada olan nedir?”, “Ne biliyorum?”, “Ne bilmeye ihtiyacım var?”, “Nereden bulabilirim?”, “Tüm olasılıklar hakkında düşündüm mü?”, “Bu veriler ne anlama geliyor?”, “Bu bilgiye güvenebilir miyim?”, “Bu sınırlamadan kurtulmanın iyi bir yolu nedir?”, “Çözmeye çalıştığım problem nedir?”, “Yapabileceğim eylemler nelerdir?”, “Eğer her birini yaparsam neler olur?”, “Yapacak en iyi ve doğru olan nedir?”
Uygulama Aşamaları Problemin sunulması; Problemin Öğrencilerin öğrencilerin problemi anladıklarımdan emin olmanız gerekmektedir Problemin bireysel olarak ve grupla analiz edilmesi Öğrencilerin o andaki bilgileri ile hipotezler veya çözüm yolları geliştirmeleri
Uygulama Aşamaları Problemi çözmek için daha farklı edinilmesi gereken bilgilerin tanımlanması Problem hakkında ne biliyorum? Problemi çözebilmek için neleri bilmeye ihtiyacım var? İhtiyacım olan bilgiyi nereden bulabilirim?
Uygulama Aşamaları Bilgilerin araştırılarak toplanması ve analiz edilmesi Çözüm yollarının geliştirilmesi ve denenmesi Problem için en iyi çözüm yolunun belirlenmesi
Sorgulayıcı Araştırma Tekniği Öğretmenin rehberliği ve denetimi altında bir olay, bir durum hakkındaki belirsizliği ortadan kaldırma teşebbüsüdür Problemi belirleme Problemin varlığından haberdar et Problem cümlesini yazdır Probleme muhtemel çözümler geliştir Test edilebilir hipotezler kur Veri topla Deney yap Delil topla 19.09.2018
Sorgulayıcı Araştırma Tekniği Veriyi analiz et ve yorumla Veri destekli anlamlı ifadeler geliştir Hipotezi test et Değişkenler arasındaki ilişkiyi oluştur Genelleme yap Sonucu test et Yeni veri topla İlk sonucu revize et 19.09.2018
Ne Zaman Kavramsal Değişim Olur? Var olan kavramlamayla ilgili memnuniyetsizlik olmalı Yeni kavramlama zekice olmalı Yeni kavramlama tatmin edici olmalı Yeni kavramlama yeni araştırmalara yönlendirmeli. 19.09.2018
Çelişki Oluşturmaya Dayalı Tartışmalar Ön kavramlarından haberdar olmalarını sağla (Ortaya çıkartıcı olay). Kavram veya hipotezlerini açıklamalarını ve test etmelerini sağla. Ön kavramlarının açıklama olarak kullanılamayacağı olaylarla karşılaştır. Bu çelişkiden haberdar olmalarını sağla (Çelişki oluşturucu olay). Kendilerinin çıkardığı veya kendilerine sunulan yeni kavramlara göre bilgi yapılanmasına olanak sağla. Yeni kavramların eski kavramlardan daha güçlü olduklarını anlamalarını sağla. Geliştikleri ve zihinsel güçlerinin büyüdüğü duygusunu ver. Kendilerine ve kendi becerilerine güvenmelerine yardımcı ol. Bilimsel anlamayı hem kavramsal yönden de kontrol et. 19.09.2018
Çelişki Oluşturmaya Dayalı Tartışmalar 19.09.2018
19.09.2018
Kavram Haritaları Kavramlar Birleştirici tümceler Oklar Hem ölçme hem de öğretme aracı 19.09.2018
Kavram Haritaları (5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi, 2 Kavram Haritaları (5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi, 2. Ünite: Maddenin Değişimi ve Tanınması) 19.09.2018
Rol Yapma ve Drama (Örnek İstenirse Var) Kendini bir karakter yerine koyup beceri geliştirmek için yönergelere göre hareket etme/oynama Oluşturma, yazma, oynama, veya bir oyun ortaya çıkartma sanatı. 19.09.2018
Öğrenme Halkası Yöntemi (3E, 5E ve 7E) 19.09.2018
5E Öğretim Modeli 84 Yapılandırıcı Öğrenme Kuramını temel alır. GİRİŞ Ön bilgileri/becerileri kontrol et Ön bilgileri yeni bilgiyle bağlayan ilginç, motive edici ve anlamlı etkinlikler hazırla Konuya ilgi ve öğrenme isteği oluştur KEŞFETME Hedef kazanıma ulaşılması için uygun etkinlikler hazırla Etkinlikler için gerekli araç ve gereci hazırla Konuyu veya kavramı keşfetmeleri için zaman ver Ön bilgilerini sorgulamaları ve test etmelerini sağla Var ise yanlış bilgilerini düzeltir ve yeni olguları keşfettir 84 19.09.2018
5E Öğretim Modeli 85 AÇIKLAMA DERİNLEŞTİRME DEĞERLENDİRME Birinci ve ikinci evrede öğrencilerin aktif katılımlarıyla ulaştıkları yargıları, değişkenler arasındaki ilişkileri veya yeni keşifleri ifade eden olgu, kavram, ilke veya yasayı adlandır DERİNLEŞTİRME Bir önceki evrede öğrendikleri bilgi ve becerileri benzer durumlarda uygulama ve kullanma fırsatı ver Yeni kazanılan bilgi ve becerileri pekiştirilmesini sağla Yeni öğrenilen kavramları doğru bir şekilde ifade etmeye ve tanımlamaya özendir DEĞERLENDİRME Hedeflenen kazanımlara hangi oranda ulaşıldığını belirlemek amacıyla öğrencilerin yeni oluşturdukları anlayış ve becerileri değerlendir 85 19.09.2018