İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements


IFMB202: FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAMI VE PLANLAMA 2016-Bahar Dönemi 2. HAFTA Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
İletişimin Zamanda yolculuğu
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin Tanıtımı
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Ankara Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Onur Güngör, Tunga Güngör
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları Yrd. Doç. Dr. h. deniz gülleroğlu

Türk Dil Kurumu’na göre ilgi, belirli bir olay veya etkinliğe yakınlık duyma, ondan hoşlanma ve ona öncelik tanıma olarak tanımlanmaktadır (TDK, 2018). İlgi, bireyin bir ihtiyacını doyuran öğrenilmiş hoşlanma veya hoşlanmama duygusudur.

İlgi, belli faaliyetlere isteyerek yönelme, bu faaliyetleri kısıtlayıcı koşullar altında bile başka faaliyetlerin yerine tercih etme ve bu faaliyetleri yaparken yorgunluk yerine dinlenmişlik, bıkkınlık yerine devam etme isteği duyma durumlarında etkili olan iç uyarıcı olarak da tanımlanmaktadır (Kuzgun, 2000: 50) Kariyer danışmalığı ve planlanmasında en sıklıkla kullanılan araçlar, ilgi envanterleridir (Harrington ve Feller, 2004).

İlgi Envanterlerinin Geliştirilmesinde Yaklaşımlar Kapsam Analizine Dayalı: «İşaretleme listeleri» ile yapılandırılan ölçme araçlarında yanıtlayıcıların her bir ifadeden ilgi duyduklarını işaretlemelerini gerektirmektedir. Kolay ve fazla teknik olmayan bir yaklaşım olduğu için eğitimin her kademesinde eğitimciler tarafından tercih edilmektedir. Rasyonel Yaklaşıma Dayalı: Bu yaklaşımla geliştirilen ilgi envanterlerinde, maddelerin meslek grupları ile ilişkilerinin saptanmasında önce ilgi alanı ile etkinlikler sınıflanmakta ve maddeler halinde gruplandırılarak alt testler oluşturulmaktadır. Standart test geliştirme adımları takip edilmektedir. (Özgüven, 2012)

Ampirik Yaklaşıma Dayalı: Envanterde yer alacak maddelerin seçiminde, başka bir envanter dış ölçüt olarak işlev görmekte ve maddelerin dış ölçütle ilişkisi incelenmekte; madde seçimi bu ilişkiye dayalı olarak belirlenmektedir. (Özgüven, 2012)

İlgi Envanterlerinin Faydaları İlgilerin farkına varılmasını kolaylaştırmaktadır. İlgi alanlarının mesleklerle bağlantısının kurulmasına ve bu yolla henüz bilinmeyen mesleklerin tanınmasına yardımcı olmaktadır. İlgilerle yetenekler arasındaki olası tutarsızlıkların far edilmesine olanak vermektedir. Kişinin ifade ettiği ilgiler ile ölçülen ilgileri arasındaki farklılığın kaynağını belirlenmesini sağlamaktadır. (Kuzgun, 2010)

Meslek seçiminde, ilgilerin öneminin anlaşılmasına yardımcı olmaktadır. İlgi kavramının mesleki doyum, başarı, özenti, yetenek kavramları ile ilişkisinin kurulmasına olanak vermektedir. Kariyer planının gerçeklik düzeyinin artırılmasını sağlamaktadır. Kariyer düşüncesini geliştirmekte; buna bağlı olarak bireyi araştırmaya yönlendirmektedir. Bazı ilgi envanterleri ilgilerle meslek seçenekleri arasındaki ilişkinin görülmesini kolaylaştırmaktadır. (Kuzgun, 2010)

Mesleki İlgilerin Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları Kuder İlgi Alanları Tercih Envanteri Kuder Kariyer Keşfi Thurstone İlgi Testi Strong İlgi Envanteri Holland Kendini Araştırma Ölçeği O*NET İlgi Envanteri Kişisel Küre Envanteri Amerika Lise Test Programı İlgi Envanteri A.B.D. Silahlı Kuvvetler Mesleki Tutum Test Bataryası İlgi Envanteri Gazete Haberleri Testi Akademik Benlik Kavramı Ölçeği (Yılmaz, 2011)

Ülkemizdeki ilk ilgi envanteri, Tan (1972) tarafından okuyucuların gazete haberlerinin başlıklarına bakarak seçtiği ve seçimlerinin gerisinde ilgilerin yattığı görüşünden hareketle geliştirilmiş olan Gazete Haberleri Testi’dir. Gazete Haberleri Testi, 60 maddeden oluşmaktadır. Her maddede 12 ilgi alanına ilişkin dörder haber başlığı yer almaktadır.

KAYNAKLAR Harrington, T.F. & Feller, R.W. (2004). Facilitating career development, assessment and interpretation practices. J.E. Wall ve G.R. Walz (Ed.). Measuring up: Assessment issues for teachers, counselors, and administrators (s. 581-593). Texas: PRO-ED Inc. Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuramlar uygulamalar. Ankara: Nobel Yayınları. Öner, N. (2012). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Özgüven, İ. E. (2012). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Tan, H. (1972). Gazete haberleri testi geliştirilmesi ve standardizasyonu. Ankara: TÜBİTAK. Yılmaz, O. (2011). Mesleki İlgi Envanteri’nin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.