İletişim Becerileri Yapılandırılmış Grup Rehberliği Programı Programın Düzeyi: Lise 1. sınıf öğrencileri Oturum sayısı : Beş Programın Genel Amacı : İletişim becerilerini kazanabilme. Üye sayısı : 25 Oturum Süresi: dak. arasında
Genel Çerçeve OTURUM 1: Tanışma OTURUM 2: Sözlü ve Sözsüz İletişim OTURUM 3: Sen Dili ve Ben Dili OTURUM 4: Dinleme ve Anlama OTURUM 5: Vedalaşma
Oturum 1 Tanışma Süre: 45 dak. Materyal: Kağıt, kalem, ppt sunusu, projeksiyon, tepegöz, asetat. Kendini tanımaya yönelik sorular formu. (Ek 1) “Cümleye başlama” Testi. (Ev ödevi) (Ek 2) Oturumda anlatılacaklar. (Ek 3) Kullanılan Yöntem ve Teknikler: Soru sorma, beyin fırtınası, anlatım. Hedefler: Grup sürecinde uyulması gereken kuralları belirleme ve bu kurallara uygun davranma konusunda ortak bir anlayış geliştirebilme. Grup süreci için bireysel amaçlar belirleyebilme. Kendini tanıma ve ifade etme becerisini kavrayabilme.
Süreç: Öğrencilere kendimizi tanıttıktan sonra grubun amacı anlatılır. İletişim becerisi konusunda genel bir bilgi verilir. Öğrencilere oturumların işleyişi hakkında bilgi verilir. Grup kuralları açıklanır ve herkesin kuralları benimsemesi sağlanır. Ek 1’deki form öğrencilere verilir ve daha sonra verdikleri cevaplar tartışılır. Ek 2’deki ev ödevi öğrencilere verilir. Oturum hakkında genel değerlendirme yapılır ve oturum sonlandırılır.
Oturum 2 Sözlü ve Sözsüz İletişim Süre: 60 dak. Materyal: Kağıt, kalem, ppt sunusu, projeksiyon, tepegöz, asetat. “Cümleye başlama” Testi. (Bir önceki oturumda kullanılan) “Cümle tamamlama” Testi. (Ek 1) Sözlü ve sözsüz iletişim alıştırmaları. (Ek 2) Oturumda anlatılacaklar (Ek 3) Kullanılan Yöntem ve Teknikler: Soru sorma, beyin fırtınası, anlatım. Hedefler: İletişimi tanımlayabilme. Sözlü ve sözsüz iletişimi kavrayabilme. Sözlü ve sözsüz iletişimin etkilerini kavrayabilme. Sözlü ve sözsüz iletişim becerilerini etkili bir şekilde kullanabilme.
Süreç: Grup üyeleriyle bir önceki oturumda hatırladıkları üzerine konuşulur. Geçen oturumda verilen ev ödevinin cevapları tartışılır. Ek 1’deki test öğrencilere verilir ve değerlendirilir. Sözlü ve sözsüz iletişim hakkında bilgi verilir. Ek 2’deki alıştırma verilir ve değerlendirmesi yapılır. Oturum sonlandırılır.
Oturum 3 Sen Dili ve Ben Dili Süre: 60 dak. Materyal: Kağıt, kalem, ppt sunusu, projeksiyon, tepegöz, asetat. Ben dili ve sen dili ile ilgili cümleler formu. (Ek 1) Senaryolar formu. (Ek 2) “Nasıl bir dinleyiciyim?” alıştırması. (Ek 3) (Ev ödevi) Kullanılan Yöntem ve Teknikler: Soru sorma, beyin fırtınası, anlatım. Hedefler: Sen dili ve ben dilini tanımlayabilme. Sen dili ve ben dilinin iletişime etkilerini kavrayabilme. Ben dilini etkin bir şekilde kullanabilme.
Süreç: Grup üyeleriyle bir önceki oturumda hatırladıkları üzerine konuşulur. Sen dili ve ben dili hakkında bilgi verilir. Ek 2’deki senaryo verilir ve değerlendirilir. Öğrencilere Ek 3’teki ev ödevi verilir. Oturum sonlandırılır.
Oturum 4 Dinleme ve Anlama Süre: 60 dak. Materyal: Kağıt, kalem, ppt sunusu, projeksiyon, tepegöz, asetat. “Nasıl bir dinleyiciyim?” alıştırması. (Ek 1) (Bir önceki oturumda verilen) Etkin dinleme alıştırması. (Ek 2) “Sorunlara empatik yaklaşım” alıştırması. (Ek 3) Oturumda anlatılacaklar (Ek 4) Kullanılan Yöntem ve Teknikler: Soru sorma, beyin fırtınası, anlatım. Hedefler: Dinlemenin iletişim üzerinde etkisini kavrayabilme. Etkin dinleme becerisini uygulayabilme. Empatik anlayışı kavrayabilme. Empatik anlayış becerisini uygulayabilme.
Süreç: Grup üyeleriyle bir önceki oturumda hatırladıkları üzerine konuşulur. Geçen oturumda verilen ev ödevinin cevapları değerlendirilir. Etkin dinleme ve iletişim üzerindeki etkileri öğrencilere anlatılır. Öğrencilere Ek 2’deki alıştırma yaptırılır ve böylece etkin dinleme becerisi pekiştirilir. Empati ve iletişimdeki önemi hakkında bilgi verilir. Ek 3’teki alıştırma verilir ve cevaplar tartışılır. Oturuma son verilir.
OTURUM 5 Vedalaşma Süre: 45 dak. Materyal: Kağıt, kalem. Hedefler: Geçmiş dört oturumda neler olduğunu gözden geçirebilme. Genel değerlendirme yapabilme. İletişim becerilerinin tümünü etkin bir şekilde uygulayabilme.
Süreç: Grup üyeleriyle bir önceki oturumda hatırladıkları üzerine konuşulur. Oturumların genel değerlendirmesi yapılır. Öğrencilerden oturumlar hakkında geribildirim alınır. Vedalaşılır ve oturum bitirilir.
“Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır. İyi bir dinleyici olabilmek için; bilinçli bir çaba ve yeni beceriler öğrenmek gereklidir.” Doğan Cüceloğlu Doğan Cüceloğlu
Uyumlu bir dünya dileğiyle… Teşekkür Ederiz