Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Advertisements

Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İrem BAYSAN Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık 1.Sınıf
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ASSURE Modeli.
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
KAYGILIYSAM?.
TUTUM VE ALGILAR.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geniş Ölçekli Testlerde Madde Yapıları
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Kaygı Nedir? Bloom (2012) hedefleri bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor olmak üzere üç boyutta incelemektedir. Kaygı ise bu üç boyuttan biri olan duyuşsal boyut başlığı altında ele alınmaktadır. Kaygı, stres yaratan durumların yarattığı üzüntü, ağılama ve gerginlik gibi hoş olmayan duygusal ve gözlenebilir reaksiyonlardır.

Kaygı Nedir? Kişi kaygılandığında, merkezî sinir sistemi uyarılır, kalp atışlarının yükselmesi ve ellerinin terlemesi gibi reaksiyonlar görülür. Kişinin kaygı düzeyinin yoğunluğu stres yaratan uyarıcının kişi tarafından nasıl algılandığına bağlıdır. (Özgüven, 2012)

Kaygının Ölçülmesi Taylor’ın 1950’li yıllarda gözkapağı hareketlerini koşullandırma yolu ile incelediği deneyler sırasında bireyin kaygısını ölçme ihtiyacı duymuş ve Minnesot Çok Yönlü Kişilik Envanteri’nin kaygı ile ilgili bazı maddelerinden yararlanarak «Taylor Açık Kaygı Ölçeği»ni geliştirmiştir. Cattel ve Scheier (1958), kaygı kavramını daha detaylı ele almış ve «Durumluluk Kaygı» ve «Sürekli Kaygı» olmak üzere iki başlık altında incelemiş ve bu iki kavrama yönelik birer ölçek geliştirmiştir.

Spielberger (1972), Cattel ve Freud’un fenomenolojik-fizyolojik kaygı anlayışından etkilenmiş ve iki faktör kaygı (Two Factor Theory of Anxiety) kuramını geliştirmiştir. İki Faktör Kaygı Kuramı’na dayalı olarak kaygının iki farklı durumunu ölçmek iin Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri’ni geliştirmiştir.

Durumluk Sürekli Kaygı Envanteri Lise öğrencileri ve yetişkinlerin kaygı düzeylerini ölçmeye yönelik olarak 40 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek, iki alt boyut olarak tanımlanmıştır: Durumluk Kaygı: Durumdan duruma yoğunluğu değişen, sürekli olmayan durumlara bireyin gösterdiği geçici duygusal reaksiyonlardır. Sürekli Kaygı: Stres yaratan durumun tehlikeli ya da tehdit edici olarak algılanması; bu tehditlere karşı durumluk duygusal reaksiyonların frekansının ve yoğunluğunun artması ve süreklilik kazanmasıdır.

Sınav Kaygısının Ölçülmesi Sınav kaygısını herhangi bir değerlendirme ortamı ya da sınav durumunda bireylerin yaşadığı fizyolojik, davranışsal ve bilişsel boyutları olan hoşlanılmayan bir duygusal durum (Sarason, 1980). Sınav kaygısı «heyecan», «endişe/kuruntu» temel öğelerine dayanmaktadır. Heyecan: Sinir sisteminin uyarılmasından kaynaklanan kalp çarpıntısı, mide bulantısı, aşırı sinirlilik, panik duygusu ve fizyolojik yaşantılar. Endişe/kuruntu: Başarısızlık sonucunda ortaya çıkan olumsuz benlik değerlendirmesidir.

Sınav kaygısını ölçmeye yönelik olarak, Spielberger tarafından «Sınav Kaygısı Envanteri» geliştirilmiştir. Ölçek, Öner tarafından Türkçe’ye uyarlanmıştır. Ölçek, 20 maddeden oluşmaktadır. «Kuruntu» ve «Duyuşsallık» olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. (Öner, 1990)

KAYNAKLAR Bloom, B. S. (2012). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (D.A. Özçelik, Çev.), Ankara: MEB Yayınları (1979). Cattell, R. B., & Scheier, I. H. (1958). The nature of anxiety: A review of thirteen multivariate analyses comprising 814 variables. Psychological Reports, 4(3), 351-388. Öner, N. (1990).Sınav kaygısı ölçeği el kitabı. İstanbul: Yöret Yayınevi. Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. PDREM yayınları. Sarason, I. G. (1980). Test anxiety: Theory, research, and applications. Hillside. Lawrence Erlbaum Assoc Inc.: Spielberger, C. D. (1972). Anxiety as an Emotional State. C. D. Spielberger(Ed.), Anxiety: Current Trends in Theory and Research Vol. 1, 23-49. New York: Academic Press.