Sağlık Bilimleri Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KROMOZOMLAR & GENLER ARŞ. GÖR. KEVSER İLÇİOĞLU 1.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
It’s My Life It’s My Choice
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
Ergenlik Döneminde Aile Etkisi
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
“AİLE EĞİTİMİ” HOŞGELDİNİZ.
. DERS.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Sunum transkripti:

Sağlık Bilimleri Fakültesi ERGENLİK PSİKOLOJİSİ Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

ERGENLİK DÖNEMİNDE AİLE ETKİSİ

EBEVEYN VE ERGEN ARASINDAKİ İLİŞKİNİN BOYUTLARI Özerklik ve Bağlanma Ebeveyn Kontrolü Ebeveyn-Ergen Çatışması

Otoriteye karşı gelme, söz dinlememe, eleştirilmeye karşı hassalık, beğenmeme ve eleştirme ergenlik döneminin tipik tepkileri gibidir. Ergen bu yollar ile anne-babasından farklı bir birey olduğunu kanıtlamaya, kendi yeterliliğini göstermeye çalışır. Bir yandan da yalnız kalmaktan, hata yapmaktan korkar, anne-babanın ona rehberlik etmesine içten içe ihtiyaç duyar.

Anne-baba; Bir anda duygu durumu değişen, Kendilerini eleştiren, Sorumluluklar konusunda umursamaz davranan, Otoritelerini ve kurallarını sorgulayan çocukları ile baş etmekte zorlanabilirler. Çünkü bu durum öncekilerden farklıdır, alışılagelmiş anne-baba-çocuk senaryosu atık geçerliliğini kaybetmeye başlamıştır.

Bazen ebeveynler ergenlik döneminin hassas bir dönem olduğunu anladıkları için bazen de ergenin öfke ve tepkisinden uzaklaşmak için bu dönemde kuralları esnetirler. Böyle bir durumda ise sanılanın aksine ergen daha mutsuz olur.

EBEVEYN KONROLÜ Ergen ebeveynliğinde yöneticilik rolünün önemli tarafı, ergenin gelişiminin etkili olarak izlenmesidir. İzleme; ergenin sosyal ortamlara, etkinliklere, ve arkadaşlara dair seçimlerinin ve akademik çabalarının denetlenmesi gibi öğelerden oluşur. Ebeveynleri kendilerine soru sorduğunda ebeveyn-ergenler ilişkisi yüksek düzeyde güven, kabul ve olumlu ilişki niteliğindeyse, ergenler ailelerine açıklama yapmaya daha isteklidirler.

ÖZERKLİK VE BAĞLANMA Özerklik Çabası: Ergenler, özerklik kazanma ve kendi davranışları üzerinde kontrol sağlama yeteneklerini onların denetim isteklerine yetişkinlerin verdiği uygun tepkiler sayesinde kazanır. Ergen özerklik için çabalarken deneyimli bir yetişkin, ergenin uygun kararlar verebildiği alanlarda denetimi bırakabilir,ergenin bilgilerinin kısıtlı olduğu alanlarda uygun kararlar verebilmesi için ona rehberlik eder.

Cinsiyet farklılıkları ergenlikte özerkliğin verilmesinde belirleyici bir unsurdur. Erkeklere kızlardan daha fazla serbestlik tanınır. Bağlanma Rolü: Güvenli bağlanma, aynı zamanda ergenin ebeveynleri ile ilişkilerinde önemli bir kavramdır. Serbestlik ve Denetimin Dengelenmesi: Ergenler, bağımsızlığa doğru hareket etmelerine rağmen aileleri ile bağlantılı kalma ihtiyacı duyarlar.

EBEVEYN ERGEN ÇATIŞMASI Ebeveyn ve ergen arasındaki çatışmalar odayı temiz tutmak, düzgün giyinmek, eve belli bir saatte gelmek, telefonda çok uzun konuşmamak gibi konulara odaklı olup daha çok ailenin günlük yaşamı ile ilgilidir. Nadiren uyuşturucu ya da suç gibi ikilemler ile ilgilidir.

Ebeveyn ile çatışma ilk ergenlik döneminde artar,lise yıllarında bir bakıma sabit kalır ve sonra ergen 17-20 yaşına geldiğinde azalır. Ergen-ebeveyn ilişkilerini karakterize eden günlük çatışmalar aslında pozitif gelişim işlevine hizmet edebilir. Küçük anlaşmazlık ve tartışmalar ergenin aileye bağımlı olmaktan özerk bir birey olmaya geçişini sağlar.

Ergenler, büyük ve karmaşık bir dünyayı keşfederlerken ebeveynlerin önemli bağlanma şahsiyetleri ve destek hizmetleri olarak rol oynadıkları vurgulanmaktadır. Birçok ailede ergen ile ebeveyn arasındaki çatışma ciddi olmaktan ziyade ılımlıdır. Bazı ergen ve ebevynlerde ise yüksek oranda çatışmalar söz konusudur.