8 Bilişsel Yöntem (Cognitive Code-Learning/ Kognitives Code-Lernen/ Apprentissage du code cognitif) Bilişsel yöntem Noam Chomsky'nin üretimsel dönüşümlü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Advertisements

ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve Değerlendirilmesi
 Konuşur ve yazarken insan zihninin nasıl çalıştığı, sözcükleri nasıl seçerek sıraladığı konusu üzerinde, üretimsel dilbilime gelinceye kadar önemli.
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ENGLISH FOR SUCCESS 6. , 7. ve 8. Sınıflar için by İrfan BOY
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
David Ausubel’in Öğrenme Kuramı
Çoklu Ortamda Etkileşimli İngilizce Eğitimi
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
Soru Cevap.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Genel Öğretim İlkeleri Yasemin ÇELİK Elif ALTINEL
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
6. , 7. ve 8. Sınıflar için ENGLISH FOR SUCCESS ANKARA 2011.
ÖNERME ANALİZİ VE YÜKLEM MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
DİL GELİŞİMİ.
Bir kavramın uygulama düzeyinde kazandırılması ile ilgili kuralın “eğitim” kavramına uygulanması İçerik Türü: Kavram İçerik Türü: Kavram Davranış Düzeyi:
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
İŞİTME ENGELLİLERDE ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
Dil Gelişimi Dilin Temelleri
7 İşitsel - Görsel Yöntem Görsel-İşitsel Yöntem (Audio-Visual Method /Audio - Visuelle Methode Audio - Visual Methods /Credif / St. Claud Yöntemi) „audio-visuell“
DİL GELİŞİMİ.
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
2 Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri
TÜRKÇE ÖGRETİMİ. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ A1 A1 A2 A2 B1 B1 B2 B2 C1 C1 C2 C2.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
Başşliyoouu... Başlıyor....
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

8 Bilişsel Yöntem (Cognitive Code-Learning/ Kognitives Code-Lernen/ Apprentissage du code cognitif) Bilişsel yöntem Noam Chomsky'nin üretimsel dönüşümlü dilbilim kuramı sonucunda ortaya çıkmıştır. Chomsky'ye göre bir dilde üretilmiş olan tümceleri incelemek yeterli değildir. Yabancı dil öğrenen bir kimsenin yeni tümceler üretebilecek düzeni kavraması gerekir. Yapısal dilbilim bir dilde sadece üretilmiş yapıları inceler ve yüzey yapıya yansıyan ilişkileri betimler. Oysa üretimsel dönüşümlü dilbilim dilin hem yüzey yapısını, hem de derin yapısını inceler. (generative transformierende Linguistik/ Productive alternating linguistics / la linguistique générative transformationnelle)

Bu nedenle öğretim ilkelerinde yapısal dilbilimi esas alan işitsel-dilsel yöntem, yabancı dil öğretiminde yeterli değildir. Bir dilde sonsuz sayıda tümceler üretilebilir. Bu tümcelerin hepsini öğrenmeye insan ömrü yetmez. Öyleyse bu tümceleri üretecek düzeni, yani dilbilgisini öğrenmek gerekir. Chomsky işitsel-dilsel yöntem tekniğinin aksine, dilbilgisinin önemini savunmaktadır. Davranışçı psikologlara göre insan beyni doğuşta boş bir levhaya benzer. Bu boş levhaya uyarma - tepki - ödüllendirme yoluyla öğrenilen şeyler işlenir.

Akıl, bilginin algılanmasını, İşlenmesini ve saklanmasını sağlar. Bilişsel görüşü benimseyen psikologlar ise öğrenme konusunda akla önem verirler. Akıl, bilginin algılanmasını, İşlenmesini ve saklanmasını sağlar. Bilişsel görüşü savunan psikologlardan olan Ausubel iki türlü öğrenme olduğunu belirtir: Birincisi ezbere öğrenme ikincisi ise anlamlı öğrenmedir.

1. Ezbere değil, anlamlı öğrenmeye önem verilmelidir. 2 1. Ezbere değil, anlamlı öğrenmeye önem verilmelidir. 2. Dilbilgisi kuralları tümevarım ve tümdengelim yoluyla öğretilmelidir. 3. Dinleme, okuma, konuşma ve yazmadan oluşan dört temel beceriye duruma göre eşit derecede önem verilmelidir. 4. Anadil kullanılmalı ve çeviriler yapılmalıdır. 5. Eski bilgiler, yeni bilgiler ile birleştirilmeli, her şey bir bütünlük içerisinde öğretilmelidir. 6. İşitsel ve görsel araçlardan ve eğitimle ilgili diğer olanaklardan yararlanmalıdır.

Üretici Dilbilgisi Nedir? 1. Zihinde bulunan dilsel kurallar vardır 2. Zihne ilişkin Dilsel Yapıların Dönüşümler Yoluyla Kullanıma Çıkması 3. Üretici Dilbilgisinin Evrensel ve Ortak İlkeler Tarafından Yönetilmesi 4. Her Dilin Kendine Özgü Cümleler Üretmesi i. (-) Ben dün evi geç geldi. j. (-) Biz dün eve geç geldi. Türkçeyi bilen biri bu cümlelerin bu şekilde olmaması gerektiğini bilir. 5. Çocukların Dil Edinme Düzeneğiyle Doğması 6. Dil Ediniminde Çevresel Verinin Yetersizliği

Derin Yapılar ve Yüzey Yapılar Chomsky’nin kuramında temel iki terim “derin yapı” ve “yüzey yapı”dır. Derin yapı, zihnin derinliklerinde bulunduğu düşünülen, dilin sesçil kullanımını önceleyen ve sözdizimin anlamsal yorumlamasını içeren yapıları karşılar. Yüzey yapı ise derin yapıların çeşitli dönüşümlerden geçerek dışa vurulmuş, yüzeye açılmış şeklidir. Chomsky, derin yapı (D),yüzey yapı (Y) olmak üzere, bir üretici dilbilgisinin, sonsuz bir (D,Y) çiftleri kümesi ürettiğini ve D’nin anlam yorumlaması, Y’nin sesçil yorumlama bileşeni olduğunu belirtir (2011: 197). Chomsky’nin derin yapı ve yüzey yapı ayrımı, Port-Royal Okulu’nun “hüküm (judgement)” ve “önerme” (proposition) ayrımına dayanmaktadır (Altınörs 2014: 110). “Hüküm” düşüncenin asıl formunu karşılarken, “önerme” hükmün somut dilsel ifadesidir. Chomsky’nin derin yapı terimi, Port-Royal’deki “hüküm” kavramını karşılarken, yüzey yapı terimiyse “önerme”yi karşılamaktadır.

k: Akşamki yemeğe sen de gelecek misin? l: Yarın sınavım var. Yukarıdaki iletişimde k’nin sorusuna l’nin verdiği cevap yüzey yapıda “Yarın sınavım var” şeklinde belirmesine karşın derin yapıda “Akşamki yemeğe gelemeyeceğim, çünkü yarın sınavım var, çalışmak zorundayım” gibi birçok ifadeyi içerebilir. Soru biçimindeki ilk cümleye cevaben kurulan cümle bir sebep bildirmektedir. Cümlenin derin yapısında “l’nin yemeğe gitmeyeceği” zihinsel anlamı vardır ve k bunu anlar.

Genel Değerlendirme/Eleştiri Bilişsel yöntem, işitsel-dilsel yönteme göre daha çağdaş ve tutarlıdır. Bilişsel yöntemin dayandığı dilbilimsel temel, daha geçerli ve sağlıklı görülmektedir, işitsel-dilsel yöntemin önem vermediği dilbilgisi kuralları, bir dilin yapısını ve düzenini kavrama yönünden son derece önemlidir.