TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BATTALNAME Seyyid Battal Gazi'ye ait kahramanlık hikâyelerini içine alan bir eserdir. Battal Gazi, 8. yüzyılda Emevilerin Anadolu'da Bizanslılara karşı.
Advertisements

9. SINIF TARİH / 03 / 2014.
HZ. MUHAMMED VE DÖRT HALİFE DEVRİ
MISIR’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ Abbasi halifelerinin merkezi otoriteyi kaybettikleri dönemde merkezden uzak eyaletlerde asayişi sağlamak için geniş yetkilerle.
ORTA VE BATI AFRİKA’DA KURULAN MÜSLÜMAN DEVLETLER
9. SINIF TARİH DÖRT HALİFE DÖNEMİ / 03 / 2014.
ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ
HZ. ÖMER.
HZ. Muhammed ve Dört Halife Devri
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
İstanbul’un fethi İstanbul'un Fethi, 29 Mayıs 1453'te, şehri günlerdir kuşatan Osmanlı ordusunun, şimdi İstanbul olarak bilinen, o.
YAZI DEVRİMİ Hazırlayan: Hilal Gül.
9. SINIF TARİH EMEVİLER DÖNEMİ / 03 / 2014.
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
TOPRAKTAN GELEN YAŞAM Erdoğan GÜL.
UYGURLAR.
Hicret Olayı.
Türkler ve Müslümanlık
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
ŞÎA’DA FIRKALAR ve İMAMLAR
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Abbasi Tarihi Berat Köse.
FatImi Tarihi Berat Köse.
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
Prof. Dr. İhsan Süreyya SIRMA. (10 Temmuz 1944, Siirt, Pervari)10 TemmuzSiirtPervari fikir adamı, öğretim görevlisi, İslâm tarihi uzmanı ve yazar.İslâm.
Hz. Muhammed.
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / Anadolu’nun Türk Yurdu Oluşu
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Türklerin Müslüman Oluşu
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Büyük Selçuklu Devleti Kaan Tuvanç 7/D 219. Kurulduğu Yer: Horasan. Kurucusu: Tuğrul Bey. * Selçuklular, Oğuzların Üçok kolunun Kınık boyundandır. * Büyük.
ZEHRA KARAMAVUŞ 181 6\B SAADET BEYAZ 191
Hz Ebubekir Dönemi.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Hicret Olayı. Akabe biatları: Peygamberimiz şehir dışından Mekke'ye gelen yabancılara da İslam'ı tebliğ ediyordu.
NEY Ney; Klasik Türk Mûsikisi’nin ve Tasavvuf Mûsikisi’nin en önemli sazlarındandır. Ney sazının, her ne kadar geçmiş dönemlerdeki farklı uygarlıklarda.
ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER
Saz olarak bilinen bağlama uluslararası çalgı sınıflandırma sistemine (Sachs- Horbostel) göre bağlama, “uzun lutlar” (long-luthes) sınıfına girmektedir.
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
İSLAMIYET ÖNCESI ARAP YARıM ADASıNDA HANGI INANÇLAR BULUNUR. Putperestlik,hanifilik,Yıldızlara tapma,Mecusilik,hıritiyanlık.
İslamiyetten Önceki Arap Devletleri
Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SÂMERRÂ DÖNEMİ ( / ).
Hz. Osman Dönemi.
UYGUR DEVLETI ( ). Uygurlar, Asya Hun Devleti’ne bağlı olarak Orhun ve Selenga nehirleri kıyılarında yaşamışlardır. II. Kök Türk Devleti’nin son.
EMEVİLER Hz. ALİ TARAFTARLARI.
Hz. Ömer Dönemi.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
 Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri, İslam tarihi ve dünya tarihi açısından neticeleri itibariyle çok önemlidir. Çünkü Türkler İslamiyet’i küçük bir.
İSLAM TARİHİ I.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
GAZNELİLER ( ).
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
Kazanım SB İslamiyet’in ortaya çıkışını ve beraberinde getirdiği değişimleri yorumlar.
Sunum transkripti:

TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ

TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ Ünitede Ele Alınan Konular Abbasîler Döneminde İlişkiler (Dostluk Safhası) Talas Sonrası (Hizmet Safhası) Türklerin İslâm Dinini Kabulleri Emevîler Döneminde İslâm’ın Kabulü Abbasîler Döneminde İslâm’ın Kabulü İslâm Tarihinde Türklerin Yeri

Türklerle Arapların İlişkileri Talas Sonrası (Hizmet Safhası) Abbasîler Emevîlerden Pirene dağlarından Türkistan’a, Kafkaslar’dan Hint Okyanusu’na ve Büyük Sahra içlerine kadar ulaşan çok geniş bir ülke devralmışlardı. Bu sınırlar daha sonra da genişletilmiştir. Fakat Abbasîlerin başından itibaren görülen genişlemede artık Arapların rolü, büyük çapta belirleyici olmaktan çıkmıştır. Dikkatimizi Türk ülkelerine çevirecek olursak şunu görürüz: Türk topraklarıyla her türlü ilişki, Müslüman Araplarca değil, doğu bölgesinde ortaya çıkan devletler vasıtasıyla gerçekleştirilmektedir ki bu alanda Sâmânîler (819-1005) öncelikle hatırlanmak durumundadırlar. Müslüman Araplarla Türkler arasında doğrudan savaşların olmadığı bu devreyi Hizmet Safhası olarak isimlendirebiliriz. Bu devrede çok sayıda Türk, asker veya başka nitelikleri dolayısıyla İslâm Devleti’nin hizmetine girmiş, başta başkent olmak üzere geniş ülkenin değişik yörelerinde yerleşmiştir.

Türklerle Arapların İlişkileri Türk nüfuzunun oluşmasında rolleri bulunanlar Sûl Ailesi Hammad et-Türkî Züheyr et-Türkî Mübarek et-Türkî Yahya b. Daud el-Hursî Ebu Süleym Ferec el-Hâdim et-Türkî Afşin Haydar b. Kavus Eşnas İnak et-Türkî Boğa el-Kebîr et-Türkî Boğa es-Sağîr et-Türkî Vasîf et-Türkî

Türklerle Arapların İlişkileri Askerlik hizmeti dışında görev yapan Türkler Mısır valiliği : Eşnas et-Türkî, İnak et-Türkî (Yemen, Kufe, Hicaz , Mekke ve Medine valiliği de), Feth b. Hakan b. Urtuc et-Türkî, Ahmed b. Muzâhim… Suriye ve Sugur valiliği: Eşnas, Boğa el-Kebîr et-Türkî, Feth b. Hakan b. Urtuc et-Türkî, Nurşî b. Tâcbek et-Türkî, Âmâcur et-Türkî, Ali, ÂsÂtekin, Mancûr… Azerbaycan, Ermeniye ve Horasan (Doğu vilayetleri) valiliği: Afşin, İnak, Boğa el-Kebîr, Boğa es-Sağîr, Tekin el-Buhari, Ağartmış et-Türkî… Vezaret görevi: Ubeydullah Yahya b. Hakan, oğlu Muhammed ve torunu Abdullah, Otamış… Hâciblik görevi: Vasîf, Sima ed-Dımeşkî, Eşnas, İnak, Boğa es-Sağîr, Otamış... Halifenin yakın dostu: Feth b. Hakan (Mütevekkil)

Türklerin İslâm Dinini Kabulleri Türklerin İslâmiyet’i kabulüyle ilgili olarak yapılan çalışmalarda genelde din değiştirmenin mahiyeti üzerinde yeterince durulmadığı görülmektedir. İster ferdî, isterse topluca olsun, din değiştirme, hayatta karşılaşılabilecek en önemli olaylardan biridir. Bilindiği gibi girilecek din İslâm olduğunda bu kabul yani din değiştirme için ihtida terimi kullanılmaktadır. Birden fazla ilim dalının mensuplarınca muhtelif yönleriyle değerlendirilmek durumunda olan ihtida, değişik şekil ve şartlarda gerçekleşen ve farklı neticeler ortaya çıkaran son derece karmaşık yapıya sahip bir gelişmedir. Bizim kanaatimize göre, Türklerin İslâmiyet’i kabulleri meselesi gündeme geldiğinde önceliğin, ihtidanın anlaşılması/anlatılmasına verilmesinin gerektiğidir.

İslâm Tarihinde Türklerin Yeri Bilindiği gibi Türklerin büyük topluluklar halinde İslâmiyet’i kabul ettikleri ve ilk Türk-İslâm devletlerinin kurulmaya başladığı X. yüzyıl, İslâm medeniyetinin zirveye ulaşıp, durgunluk içerisine girdiği bir devredir. İslâm Devleti çok geniş sınırlara ulaşmıştır. Buna karşılık devletin, bu sınırları koruyacak, ülke içerisindeki asayiş ve düzeni sağlarken, aynı zamanda da yeni toprakları Müslümanların hizmetine açacak taze kuvvetlere ihtiyacı vardır. Çünkü Arap ve İranlı unsurlar artık enerjilerini büyük ölçüde kaybetmiş durumdadırlar. İşte İslâm’ı kabul eden Türkler bütün bu ve İslâm’ın ihtiyaç duyduğu diğer hizmetleri üstlenmişlerdir. Nitekim l058’de halife Kâim-Biemrillah Bağdat’ta yapılan bir törenle bu hususu resmîleştirmiş, bu çerçevede Tuğrul Bey’e önemli görevler vermiştir. Böylece Hz. Peygamber dönemini bir kenara bırakacak olursak, 632’de Hulefâ-i Râşidîn ile başlayan ve 426 sene süren Arap dönemi sona ermiş ve İslâm Tarihi’nde hilâfetin kaldırıldığı l924’e kadar 866 sene sürecek Türk devri başlamıştır. Bu devre de kendi içerisinde ikiye ayrılabilir. 1517’ye kadar süren 459 yıllık birinci devre cismanî hakimiyetin, bu tarihten hilâfetin kaldırıldığı 1924’e kadar süren 407 yıllık ikinci devre ise, hem dinî ve hem de dünyevî hakimiyetin Müslüman Türklerin elinde bulunduğu dönemdir.

GÖZDEN GEÇİR Türkler ve Türk Tarihinin bilinen en eski zamanları hakkında özlü bir değerlendirme yapınız? • Din değiştirme konusunda neler biliyorsunuz? Sizce bu konunun bilinmesi Türklerin İslâmiyet’i kabulleri açısından ne gibi bir öneme sahiptir? • Türkler İslâm öncesinde hangi dinlere intisap etmişlerdir? • Araplarla Türklerin İslâm öncesi dönemdeki ilişkilerini açıklayınız? • Hz. Peygamber döneminde Arapların Türklerle ilgili bilgilerini anlatınız? • Emevîler döneminde Müslüman Araplarla Türkler arasındaki ilişkileri belirtiniz? • Talas Savaşı’nın Türk, İslâm ve dünya tarihleri açısından neler ifade ettiğini açıklayınız? • Kâğıdın Çin’de başlayıp Talas Savaşı sonrasında İslâm ülkelerine yayılan macerasını ve bu durumun İslâm ülkelerinde ortayı çıkardığı değişim ve gelişimi anlatınız?

GÖZDEN GEÇİR Türkler İslâm dinini kadim dinlerine olan yakınlığı dolayısıyla kolayca kabul etmişlerdir, görüşünü tartışınız? • Türkler İslâm dinini silah zoruyla kabul etmişlerdir görüşünü tartışınız? • Emevîler döneminde Türkler arasında İslâm’ın kabulü konusu çok yönlü olarak tartışınız? • Abbasîler döneminde Türkler arasında İslâm’ın kabulü konusu çok yönlü olarak tartışınız? • Müslüman Türklerin İslâm medeniyetindeki mevkîlerinin özlü bir değerlendirmesini yapınız?