Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Advertisements

Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme ve Değerlendirme
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
Zihinsel engelliliğin tanılanması. Zeka geriliği gösteren çocukların tanılanmaları ve uygun özel eğitim programlarına yerleştirilebilmeleri için öncelikle.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
1: Şehit Yüzbaşı Beşir Bayraktar Ortaokulu,
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
PSİKOLOJİK TESTLER.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Zeka Testleri.
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Yrd. Doç.dr. h. deniz gÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
Zeka Dr. Ege Akgün.
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
BİREYSEL FARKLILIKLAR
Yrd.doç.dr.h.deniz gülleroğlu
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu Ulusal Ve Uluslararası Düzeyde Uygulanan Test Programları (Yetenek Testleri Ve Standart Başarı Testleri Bağlamında) Stanford Binet Zeka Testi Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu

STANDFORD-BİNET Simon ve Binet Fransız okullarında başarısız olan çocukların başarısızlık nedenlerini araştırmak amacıyla 30 maddelik ilk testi 1905 yılında geliştirmiştir. Sorular çocukların gelişmesi ile paralel olarak kolaydan zora doğru giden bir şekilde düzenlenmiş olup, 1908 yılında yaş skalası oluşturulmuş, 1911 yılında da ufak değişikliklerle 3 yaştan yetişkin yaşa (18) dek bir yaş yelpazesini kapsayan form ortaya çıkarılmıştır. 1916 yılında İngilizce uyarlaması Terman tarafından köklü değişiklik ve yeniliklerle Stanford formu ortaya çıkmıştır. Yepyeni bir test özelliğinde olan ve Amerikan bir örneklem üzerinde standardize edilen bu test 1937’de yine Terman ve Merrill tarafından L ve M adlarıyla iki eşit form olarak yeniden düzenlenmiştir. (Öner, 2008)

STANDFORD-BİNET Tekrar standardize edilme işlemi, her yarı yaş için 1½ ile 5½ yaş seviyelerinde 100 çocuk, 6 ile 14 yaş seviyelerinde 200 çocuk, toplam 3184 çocukla yapılmıştır. 1960’ta yapılan üçüncü revizyonda L ve M formları birleştirilmiştir. Bu esnada yeni test maddeleri yerleştirilmemiş ancak kültürel ve modası geçmiş maddeler testten çıkarılarak testin kapsamı değiştirilmiştir. Terman ve Merrill 1972’de tekrar bir standardizasyon çalışması yapmıştır. Bu kez testin kapsamına dokunulmamıştır. Yalnızca 2100 kişiden oluşan bir örneklem üzerinden yeni normlar elde edilmiştir. Daha sonra da 200 000 okul çağında (3. ila 12. sınıf) öğrencilere uygulanarak ulusal normları çıkarılmıştır. (Öner, 2008)

STANDFORD-BİNET Stanford- Binet testi bireysel olarak uygulanan ve zekâ düzeyini ölçmek amacıyla kullanılan bir testtir. Sözel performans testidir. Alt testlerden oluşur. Zekânın göstergesi olduğu düşünülen 5 tür zihinsel yeteneği ölçecek şekilde tasarlanmıştır (Öner, 2008). Bunlar; Sözel yargılama (Fluid Reasoning) Bilgi (Knowledge) Niceliksel Yargılama (Quantitave Reasoning) Soyut-Görsel Algılama (Visual-Spatial Processing) Kısa Süreli Bellek (Working Memory)

STANDFORD-BİNET Standford-Binet testi 2 ila 18 yaş arasındaki bireylere uygulanabilir. Küçük yaşlarda performans maddeleri daha fazladır. Yaşın artmasıyla birlikte sözel maddelerin sayısı da artar 2-5 yaş aralığında alt testler 6’şar ay arayla; 5-14 yaş aralığında alt testler yıllık aralıklarla; geri kalan alt testler ise normal yetişkin ve üstün yetişkin I, II ve III şeklinde düzenlenmiş olup her yaş seviyesindeki alt testte (normal yetişkin hariç) 6 madde bulunur. Normal yetişkin seviyesinde ise 8 madde vardır. Buna ek olarak, her alt testte bir de yedek (alternatif) madde bulunur (Özgüven, 2003).

2003 STANFORD – BİNET ZEKÂ ÖLÇEĞİ Testin Roid tarafından geliştirilen 2003 formu daha geniş bir yaş aralığında sürekli ve etkili bir biçimde düzeyleri ölçebilir ve 2 yaşından 85 yaşına dek uygulanabilir. Standardizasyon çalışmaları 4800 kişilik seçkisiz seçilmiş bir örneklemden oluşmuştur. Hem sözel hem de performansa dayalı olmak üzere toplam 10 alt bölümü bulunmaktadır. Bu ölçek üstün performansların değerlendirilmesine olanak vermektedir. Tüm faktörler eşit dengeli sözel ve sözel olmayan içerik vardır. Diğer testler kolay karşılaştırma yapmaya olanak sağlayan standart puanlar vardır. Uç değerlere daha duyarlıdır.

Normlar Yaş seviyelerine göre hazırlanmış zekâ bölümü (IQ) tabloları vardır. Zekâ bölümü zihin yaşının takvim yaşına bölünmesi ile elde edilir. Standardize edilen zekâ bölümleri her yaş için grup ortalamaları 100 ve standart sapmaları da 16 olarak sabitleştirilmiştir. Küçük yaşlarda ölçmenin standart hatası daha fazla değişiklik gösterdiğinden küçük yaşlarda güvenirlik daha düşük ve standart hatası daha yüksek çıkar. Yaş seviyesinin artmasıyla birlikte güvenirlik yükseldikçe standart hata düşer. Ayrıca yorumlamada kolaylık sağlamak amacıyla zekâ bölümü sınıflamalarını veren tablolar geliştirilmiştir. (Öner, 2008)

Güvenirlik Testin ilk güvenirlik çalışması 1937 revizyonundaki L ve M formları arasındaki korelasyona bakılarak yapılmıştır. Küçük yaşlarda olup yüksek zekâ bölümüne sahip olan çocuklarda güvenirliğin daha düşük; büyük yaşlarda olup düşük zekâ bölümüne sahip olan bireylerde ise güvenirlik yüksek bulunmuştur (Anastasi, 1976; akt Öner, 2008). 2½ ile 5½ yaş ve 140-149 Z.B. gruplarında katsayı .83 ile .91 arasında değerler alır iken; 6 ila 13 yaş gruplarında aynı Z.B. gruplarında .91 ile .97 arasında ve 14-18 yaş gruplarında .95 ile .98 arasında bulunmuştur. Genelde değişik yaş ve Z.B. gruplarında güvenirlik katsayısı .90; standart hatası ise 5 Z.B. olarak bulunmuştur (Anastasi, 1976; akt Öner, 2008).

SB5 üzerinde iki yarıya bölme, ölçmenin standart hatası, test-tekrar test ve puanlayıcılar arası güvenirliğe bakmak gibi birçok güvenirlik kanıtı toplanmıştır. Aracın iç tutarlığı testi iki yarıya bölme yöntemi kullanılarak incelenmiş ve sonuçlar diğer bilişsel bataryalara kıyasla oldukça yüksek bulunmuştur. Puanlayıcılar arası korelasyon ortalama olarak .90 bulunmuştur. Ayrıca testin üstün yetenekleri ölçme bağlamında yüksek oranda doğru ölçmeler yaptığı belirlenmiştir (Bain ve Allin, 2005).

Geçerlik Testin kapsamını küçük yaşlarda performans büyük yaşlarda ise sözel maddeler oluşturmaktadır. Sözel yeteneği ölçen kelime testi ile zihin yaşı arasındaki korelasyonlar sırasıyla 8,11,14 ve 18 yaşlarında .71, .83, .86 ve .83 olarak belirlenmiştir. Kuramsal olarak, üst yaş gruplarında sözel maddelerin ağır bastığı ve ampirik verilerin de yukarıdaki katsayılarla desteklendiği dikkate alınınca testim kapsam geçerliğinin yüksek olduğu düşünülmüştür. (Öner, 2008; Özgüven, 2003)

Ölçüt olarak başarı puanları, okul başarısını belirleyen notlar ve öğretmen değerlendirmeleri alınmıştır. Bu ölçütler ile zekâ puanları arasındaki korelasyon katsayıları .40 ila .75 olarak belirlenmiştir. İngilizce ve tarih gibi sözel becerilere dayanan ders notlarının zekâ puanları ile yüksek; okuma becerisi puanı ile .68; matematik ile .64; ve dil puanı ile .70 düzeyinde korelasyonlar elde edilmiştir. Testin 1960 formunda elde edilen iç tutarlılık katsayını .60 olarak belirlenmiştir. (Öner, 2008; Özgüven, 2003)

Yapılan çeşitli faktör analizi çalışmaları teste hâkim olan tek faktörün olduğu yönünde sonuçlar vermiştir. Yani testte başarının çoğu bu faktör ile açıklanır. Bazı yaş gruplarında grup faktörlerinin de bulunduğu ancak bunların katkısının düşük olduğu görülmüştür. Veriler testte küçük yaş gruplarında büyüklerinden daha karmaşık bir faktör yapının olduğuna işaret eder. Büyük yaş gruplarında (15 ve üzeri) test sözel akıcılığı ve sözel muhakemeyi; küçük yaş gruplarında (3 ila 7 yaş) ise sözel, görsel-motor, şekil-biliş ve içgüdü faktörlerini vurgular. (Öner, 2008; Özgüven, 2003)

KAYNAKÇA Öner, N. (2008). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler, (2. Baskı). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi Özgüven, İ. E., (2003). Psikolojik Testler, (5. Baskı). Ankara: Pdrem Yayınları Bain, S. K., & Allin, J. D. (2005). Book review: Stanford–Binet intelligence scales, fifth edition. Journal of Psychoeducational Assessment