TÜRKİYE' DE BAĞIMLI ÇOCUK VE ERGENLERİN MADDE SPEKTRUMU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OLAĞANDIŞI DURUMLARIN EPİDEMİYOLOJİK ÖZELLİKLERİ.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Bölgelere Göre Meme kanseri yeni vaka görülme ve ölüm durumu (Yüz b inde ) 1.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
DEVİR SONRASI SULAMA ŞEBEKELERİNİN PERFORMANSINA GENEL BİR BAKIŞ Prof.Dr. Hasan DEĞİRMENCİ Yrd.Doç.Dr. Çağatay TANRIVERDİAraş.Gör. Gülşah ÜĞLÜ Kahramanmaraş.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
9. MEZUNİYET ÖNCESİ TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI TIP EĞİTİMİ ÖĞRENCİ KOMİSYONU DÖNEM 3 Ömer Seytepe – Amina Majetic 1.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Türkiye'de Nüfusun Dağılışı Türkiye'de, 1997 nüfus sayımına göre, km2 ye düşen ortalama nüfus yoğunluğu 81 kişidir. Ancak, ülkemizdeki coğrafi bölgeler,
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
KRONİK OBSTRÜKTİF AKCİĞER HASTALIĞI (KOAH) EPİDEMİYOLOJİSİ
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
BARTIN ÜNİVERSİTESİ’NDE BOLOGNA SÜRECİ bologna.bartin.edu.tr.
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
TED Üniversitesi Alt Başlık Tarih:.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
IĞDIR ÜNİVERSİTESİ ZİRAAT FAKÜLTESİ
Makro İktisat.
Arş. Gör. EDİP KAYA, Dr. Ebru İnal
Ankara İli Trafik Kazası Vakalarının Karşılaştırması (2002 – 2003 Yılları) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay,Giray Şahin.
SAHİBİNDEN.COM ve HEPSİBURADA.COM
ÜLKEMİZ VE DÜNYA.
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Yüksek Dereceli Servikal İntraepitelyal Neoplazide Eksizyonel İşlem Sonrası Nüksün Öngörülmesi SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ , BURSA YÜKSEK İHTİSAS EĞİTİM.
Erasmus+ KA1 Projesi: Gelişim İçin Hareketlilik
Bütünleştirme uygulamaları
«Tarımsal Eğitimin Adresi»
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İK MAKALESİ.
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Bilgilendirme Toplantısı
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞYERİNDE MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ (İME)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TARIM EKONOMİSİ ve İŞLETMECİLİK DERS NOTLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sayılarla Türkiye’de Atık Yönetimi
MEDYA OKUR YAZARLIĞI EĞİTİMİ
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

TÜRKİYE' DE BAĞIMLI ÇOCUK VE ERGENLERİN MADDE SPEKTRUMU Yrd. doç. Dr. fatİh hİlmİ çetİn Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk-Ergen Psikiyatri Anabilim Dalı

19 farklı madde!! Klinik, tanı, tedavi ve prognoz farklı! Politika geliştirmek için önemli Ergen bağımlıların madde spektrumu erişkinden farklı! -kötüye kullanım düzeyi -ilk kullanım yaşı -temel hedef kitle -çoklu kullanım -yüksek doz kullanım

Sunum planI ABD’ de Çocuk-Ergen Madde Spektrumu Avrupa Ülkeleri Çocuk-Ergen Madde Spektrumu Ülkemizde Çocuk-Ergen Madde Spektrumu Sonuç

ABD’ de Çocuk-Ergen Madde Spektrumu Monitoring The Future NIH tarafından desteklenmektedir. 1975’ ten itibaren her yıl 12. sınıflarda, 1995’ten itibaren 8 ve 10. sınıflar da dahil edilerek araştırma yapılmaktadır. http://www.monitoringthefuture.org/ web sitesi üzerinden araştırma sonuçlarına ulaşılabiliyor.

2016 yılında tüm ulusta 372 okulda 45.500 ergen üzerinde yürütülmüş. Bu araştırma 12. sınıflar için 42. kez, 8 ve 10’lar için 26. kez yapılmış! 12. sınıf (n=17600), 10.sınıf (n=15200), 8.sınıf (n=12600)

Özetle; En sık kullanılan alkol, esrar, sigara ve amfetamin (Avrupa’ dan farkı) Sigara/alkol kullanımı giderek azalma eğiliminde Özellikle sigara kullanımı %5 dolaylarında 2013’ te sentetik esrar kullanımında adeta patlama var, 2016 itibariyle% 3 dolaylarında

Avrupa Ülkeleri Çocuk-Ergen Madde Spektrumu Avrupa Uyuşturucu ve Uyuşturucu Bağımlılığı İzleme Merkezi (EMCDDA, 1993-Lizbon)

EMCDDA; Her yıl düzenli olarak prevalans, trendler, pazar-arz, yakalamalar, bulaşıcı hastalıklar, damar içi kullanıcılar gibi bir çok faktör açısından raporlama yapmaktadır.

ESPAD: European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs 1995’ ten itibaren 4 yılda bir düzenli olarak yapılmaktadır. 95, 99, 2003, 2007, 2011, 2015 ESPAD 2015; 1999 doğumlular, o yıl 16 yaşa basanlar 35 ülkeden 96046 ergen Bu sayı katılımcı ülkelerde1999 doğumlu nüfusun %2,9’una tekabül ediyor. İsimsiz anketler ve likert puanlamlar

Çek Cumhuriyeti ve İzlanda

Özetle; En sık kullanım alkol ve sigara, ancak azalma eğilimde En sık kullanılan psikoaktif maddeler; esrar, ekstazi, amfetamin, kokain… Esrar kullanımı yıllar içerisinde nisbeten stabil seyretmekte Artış eğilimi sentetik esrarlar, yeni psikoaktif maddeler içersinde dikkati çekmekte

Ülkemizde Çocuk-Ergen Madde Spektrumu???

Ülkemizde Çocuk-Ergen Madde Spektrumu ESPAD (yalnızca 1995 ve 2003) TÜİK – Türkiye Sağlık Araştırmaları (yalnızca tütün ve alkol) Ülkemizde ortaokul ve liselerde yapılan epidemiyolojik araştırmalar Yatan ve ayaktan ÇEMATEM verileri

ESPAD 1995; Sadece İstanbul 12 bölgeden 18 lise 10.sınıflar, 2845 öğrenci En sık sigara, alkol, sedatif ve esrar..

ESPAD 2003 6 Şehir: Adana, Ankara, Diyarbakır, İstanbul, İzmir, Samsun 88 Okulda 4177 öğrenci, 9 Ve10. Sınıflar, Yaş Ort:15,8 En Sık:sigara, Alkol, Esrar..

2001 yılı araştırması 9 ilde 24,000 çocuk - ergen Genel olarak madde kullanımı en yüksek izmir , esrar kullanımı ise diyarbakır İlköğretimde yaşamı boyunca en az bir kez ; Tütün %16.1 alkol için %15.4, uçucu ve uyuşturucu maddeler için %1.7 Ortaöğretimde yaşamı boyunca en az bir kez ; Tütün %55.9, alkol %45.0, esrar kullanımı %4.0, uçucu madde kullanımı %5.1, eroin ve ecstasy kullanım yaygınlığı %2.5 (Ögel K ve ark.. Türkiye’deDokuz İlde İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinde Tütün, Alkol Ve Madde Kullanım Yaygınlığı (2004). Turk Psikiyatri Dergisi. 15(2):112-118) 2004 yılı İstanbul araştırması İstanbul’da 3500 lise öğrencisi En sık: Alkol (%51.2), tütün (%37), uçucu maddeler (%5,9), esrar (%5.8), eroin ve ekstazi (%4.6) (Ögel K. ve ark. İstanbul’da öğrencilerde riskli davranışlar araştırması.Yeniden yayın no: 6. İstanbul, 2004)

2008’ den sonra 2 yılda bir düzenli olarak kamuoyu ile paylaşılıyor. Türkiye Sağlık Araştırması verileri içerisinde 15-24 yaş arası tütün ve alkol kullanım sıklığına ilişkin veriler mevcut. Ulusal adres veri tabanından seçili hane halklarında yüz yüze görüşme ile yapılmaktadır.

Özetle; Araştırmalar 1995-2004 arasında, sonrasına TÜİK verileri var. En sık: sigara, alkol, esrar ve uçucu maddeler kullanılmakta. Avrupa ve ABD’ de olduğu gibi, ülkemizde sigara ve alkol kullanımı azalma eğilimde, Sentetik cannabinoid ve ekstazi kullanmında artış dikkati çekmekte.

Sonuç; İlk ve en önemli ihtiyaç epidemiyolojik araştırma. 2019’ da ESPAD’ ın ülkemizde gerçekleştirilecek ayağının sonuçları, hem kestisel durumumuzla ilgili çok önemli fikirler verecek, hem de ergen bağımlılığına yönelik geliştirilecek politikalara ve yürütülecek araştırmalara ışık tutacaktır. Bu nedenle çok merkezli ve ülkemizi temsil edecek şekilde geniş örneklemle çalışılmalıdır. Veriler sadece yatan hasta ve ayaktan başvurulardan değil, toplum tabanlı araştırmalardan elde edilmelidir. Toplum tabanlı araştırmalar için yalnızca okul taramalarından elde edilecek sonuçların toplumu temsil etmediği unutulmamalı, sokak çocukları dahil araştırma örneklemlerinde evren temsil edilmelidir. (Okuldan ayrılanlar yada kaçkınlar?)

Sonuç; Geniş coğrafyanın ve farklı kültürlerin trendler üzerine etkisi araştırılmalıdır. Ergen yaş grubu kendi içinde olabildiğince homojenize edilerek risk grupları açığa çıkarılmalıdır. Uyuşturucu mücadele eylem planları ve benzer politikalar oluşturulurken çocuk-ergen bağımlılar için gelişimsel dönem özellikleri göz önünde bulundurularak erişkinlerden tamamen ayrı düzenlemeler yapılmalıdır.

TEŞEKKÜR EDERİM