Mevlana Celaleddin Rumi Adı:EMİRCAN Adı:EMİRCAN Soyadı:AYDIN Soyadı:AYDIN Sınıfı: 7 / D Sınıfı: 7 / D No: 58 No: 58 Ders : din kültürü Ders : din kültürü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEVLANA VE ETİK Hazırlayanlar Oğuz YAMAN M.Süleyman ATASEVER
Advertisements

YUNUS EMRE EYLÜL DAMLA OKTAY 4/C 546.
RUBAİ.
Konu : Yunus Emre Araştırması
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
MEVLANA MÜZESİ.
Gel, Yine Gel. Kim olursan ol, Yine Gel
HOŞGÖRÜ.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Hazırlayan: Kenan Nemli 6/B 247
(Acele ve Mühimdir) Konya: Başvekâlete Konya ‘da, asırlarca devam etmiş ihmaller sebebiyle büyük bir harabe içinde bulunmalarına rağmen sekiz.
Büyük düşünürler HZ.MEVLANA YUNUS EMRE İBNİ SİNA PİRİ REİS İÇİNDEKİLER.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
Program İçeriği Program Baslangici Saygi Durusu ve İstiklal Marsi
HAZIRLAYAN: FURKAN BALCI
MEVLANA'NIN HAYATI.
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Anadolu’da “Beylikler Dönemi’nde (13. yy.) yaşamıştır. Kesin olmamakla birlikte ailesiyle Belh şehrinden Akşehir’e gelmişlerdir. Babası Şeyh Hasan Paşa’dır.
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
Mevlana Celaleddin-i Rumi
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
Mevlevîlik.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
MEVLÂNÂ CElÂLEDDÎN-İ RÛMÎ
İslam Düşüncesinde Yorumlar
Mevlâna Celâleddin-i Rûmî
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
Etnoğrafya Müzesini Geziyoruz
MEVLANA YAPIM:GÜLÜMSER DKM ÖĞR:AYŞEGÜL BİLGİLİ DOKUMACI.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Mevlana Celaleddin Rumi Amaç n Mevlana’nın hayatı hakkında bilgi verme n Mevlana’nın düşüncelerini anlatmak. n Mevlana’nın tasavvufunu öğretmek. n Mevlana’nın.
İÇİNDEKİLER Doğumu&Hayatı Eserleri Ölümü Evliya Çelebi 2.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Mevlana  “Hüseyin Hatibî oğlu Bahâeddin Veled”
YUNUS EMRE.
Program İçeriği Program Baslangici Saygi Durusu ve İstiklal Marsi
Pir Sultan Abdal.
KONYA TURU.
KONYA TURU.
Türkler Arasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
MEVLANA CELALEDDİN RUMİ
YUNUS EMRE HAYATI.
MEVLANA HAZIRLAYAN: CANSU NOM.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
YA HZ. MEVLANA.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
MevlanaCelalettin-i Rumi
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Sunum transkripti:

Mevlana Celaleddin Rumi Adı:EMİRCAN Adı:EMİRCAN Soyadı:AYDIN Soyadı:AYDIN Sınıfı: 7 / D Sınıfı: 7 / D No: 58 No: 58 Ders : din kültürü Ders : din kültürü

Mevlana’nın Hayatı 30 Eylül 1207’de Belh şehrinde doğdu. 30 Eylül 1207’de Belh şehrinde doğdu. Babasının adı Bahaeddin Veled’dir. Babasının adı Bahaeddin Veled’dir. Moğol istilasıyla Belh’ten ayrıldılar. Moğol istilasıyla Belh’ten ayrıldılar. Babasıyla hacca gitmiştir. Babasıyla hacca gitmiştir. Hacdan sonra Karaman’a yerleştiler. Hacdan sonra Karaman’a yerleştiler. Karaman’da Gevher Hatun ile evlendi. Karaman’da Gevher Hatun ile evlendi.

Alaeddin Keykubat babasını Konya’ya davet etti. Alaeddin Keykubat babasını Konya’ya davet etti. 3 Mayıs 1228’de Konya’ya göçtüler. 3 Mayıs 1228’de Konya’ya göçtüler. Babası 12 Ocak 1231’de vefat etti. Babası 12 Ocak 1231’de vefat etti. Mevlana babasının varisi oldu. Mevlana babasının varisi oldu. İplikçi Medresesi’nde vaazlar verdi. İplikçi Medresesi’nde vaazlar verdi. Şems Tebrizi ile dostluk kurdu. Şems Tebrizi ile dostluk kurdu.

Yaşamını “Hamdım, piştim, yandım” sözleriyle özetlemiştir. Yaşamını “Hamdım, piştim, yandım” sözleriyle özetlemiştir. 17 Aralık 1273’te vefat etti. 17 Aralık 1273’te vefat etti. Cenaze namazını Kadı Sıraceddin kıldırdı Cenaze namazını Kadı Sıraceddin kıldırdı Ölüm gününe “Şeb-i Arus” demiştir. Ölüm gününe “Şeb-i Arus” demiştir. Şeb-i Arus, düğün günü demektir. Şeb-i Arus, düğün günü demektir.

Mevlana’nın Tasavvufu Tasavvufu hayali bir idealizm değildir. Tasavvufu hayali bir idealizm değildir. Onun tasavvufu olgunlaşmadır. Onun tasavvufu olgunlaşmadır. Tasavvufunda gaye, kulluk ve yokluktur. Tasavvufunda gaye, kulluk ve yokluktur. Tasavvufunda yaratılışın manası aşktır. Tasavvufunda yaratılışın manası aşktır. Tasavvufunda esas, gönül sahibine ulaşmaktır. Tasavvufunda esas, gönül sahibine ulaşmaktır. O, hayattan el etek çekmemiştir. O, hayattan el etek çekmemiştir.

Mevlana’da Ahlak Onun ahlakı Kur’an ve hadis esaslarına dayanmaktadır. Onun ahlakı Kur’an ve hadis esaslarına dayanmaktadır. Nefsini yenerek Allah sevgisine ulaşmaya çalışır. Nefsini yenerek Allah sevgisine ulaşmaya çalışır. Mevlana, manevi eğitimin rolünü önemser. Mevlana, manevi eğitimin rolünü önemser. Ona göre “edep” her şeyin üstündedir. Ona göre “edep” her şeyin üstündedir.

Mevlana’da Adalet Mevlana Kur’an adaletini över. Mevlana Kur’an adaletini över. Ona göre kadı “Tanrı terazisi”dir. Ona göre kadı “Tanrı terazisi”dir. Eserlerinde adalet ile ilgili sözler söylemiştir. Eserlerinde adalet ile ilgili sözler söylemiştir. Adalet dedikoduları keser. Adalet dedikoduları keser.

Mevlana’da İnsan Ona göre insan her varlıktan yücedir. Ona göre insan her varlıktan yücedir. İnsanın büyüklüğü ruh varlığı sebebiyledir. İnsanın büyüklüğü ruh varlığı sebebiyledir. Onun hümanizmi İslam’ın özündeki insan sevgisidir. Onun hümanizmi İslam’ın özündeki insan sevgisidir. Meclislerine her dinden insan gelirdi. Meclislerine her dinden insan gelirdi. İnsan nefsini aşarsa melekten üstündür. İnsan nefsini aşarsa melekten üstündür.

Mevlana’da Millet Fikri O,Türklüğü iftiharla ve açıkça söyler. O,Türklüğü iftiharla ve açıkça söyler. Türk olduğu kadar insanlığa malolmuş. Türk olduğu kadar insanlığa malolmuş. Eserlerinde insanlığa hitap etmektedir. Eserlerinde insanlığa hitap etmektedir. Müslüman Doğu’nun tam bir sözcüsüdür Müslüman Doğu’nun tam bir sözcüsüdür Milletten ziyade, ümmet mensubudur. Milletten ziyade, ümmet mensubudur. Eserlerinde Türk boylarından bahseder. Eserlerinde Türk boylarından bahseder.

Eserlerinde Türklerin üstünlüğünü söyler Eserlerinde Türklerin üstünlüğünü söyler Kültür milliyetçisi olarak Türk milletini yüceltir. Kültür milliyetçisi olarak Türk milletini yüceltir. Mevlana Türk karakter ve mizacının özelliklerini taşır. Mevlana Türk karakter ve mizacının özelliklerini taşır. Mevlevilik dahi geleneği ile Türk’tür. Mevlevilik dahi geleneği ile Türk’tür.

Mevlana’da Devlet Fikri Devleti, Allah’ın verdiğini belirtir. Devleti, Allah’ın verdiğini belirtir. Devletin reisi hükümdardır. Devletin reisi hükümdardır. Hükümdar adaletle hüküm veren kişidir. Hükümdar adaletle hüküm veren kişidir. Hükümdar ve halk görevlerini bilmelidir. Hükümdar ve halk görevlerini bilmelidir. Halk hükümdarlara itaat etmelidir. Halk hükümdarlara itaat etmelidir. Hükümdar, halka iyi ve adil olmalıdır. Hükümdar, halka iyi ve adil olmalıdır.

Vezirin devlet hayatındaki yerini söyler. Vezirin devlet hayatındaki yerini söyler. Mevlana halkı “doğan”a benzetmiştir. Mevlana halkı “doğan”a benzetmiştir. Hükümdar halkın refahı için çalışmıştır. Hükümdar halkın refahı için çalışmıştır. Halk, hükümdarı ve maiyetini ikaz eder. Halk, hükümdarı ve maiyetini ikaz eder. Halka eziyet edenin “nikris”(damla) hastalığına müptela olacağını söyler. Halka eziyet edenin “nikris”(damla) hastalığına müptela olacağını söyler.

Mevlana’da Akıl ve Kıyas Mevlana, dinlerin, felsefelerin, ahlakın insanı mutlu edeceğinden bahseder. Mevlana, dinlerin, felsefelerin, ahlakın insanı mutlu edeceğinden bahseder. Asıl olan, gerçeğe giden yolu bulmaktı. Asıl olan, gerçeğe giden yolu bulmaktı. Yolların en doğrusu aşktır. Yolların en doğrusu aşktır. Ona göre aşk anlatılmaz, yaşanır. Ona göre aşk anlatılmaz, yaşanır. Kişi, fena dünyadan kurtulmalıdır. Kişi, fena dünyadan kurtulmalıdır.

Kişi, Tanrı diyarına ulaşmalıdır. Kişi, Tanrı diyarına ulaşmalıdır. Ona göre çokluktan kurtulmalıdır. Ona göre çokluktan kurtulmalıdır. Mutlak nura akılla değil, gönül aracılığıyla ulaşılır. Mutlak nura akılla değil, gönül aracılığıyla ulaşılır. Mevlana eserlerinde aklı küçümsemekte. Mevlana eserlerinde aklı küçümsemekte. Eserlerinde gönlü ve aşkı yüceltir. Eserlerinde gönlü ve aşkı yüceltir.

Mevlana “kıyas” ile de alay etmektedir. Mevlana “kıyas” ile de alay etmektedir. Aklı, akl-ı küll ve akl-ı cüz diye ayırır. Aklı, akl-ı küll ve akl-ı cüz diye ayırır. Mevlana akl-ı küll’ü över. Mevlana akl-ı küll’ü över. Akıl, bu yokluk alemin kandilidir. Akıl, bu yokluk alemin kandilidir. Hoş huylu, adaletli olan Sultandır. Hoş huylu, adaletli olan Sultandır. Ama, hakiki aleme varışta yetersizdir. Ama, hakiki aleme varışta yetersizdir.

Mevlana’nın Eserleri 1)Mesnevi Mesnevi denince akla Mevlana Mesnevisi gelir. Mesnevi denince akla Mevlana Mesnevisi gelir. Beyitlerini genelde Meram’da yazmıştır. Beyitlerini genelde Meram’da yazmıştır. Dili Farsça, beyit sayısı 25618’dir. Dili Farsça, beyit sayısı 25618’dir. Altı büyük ciltten oluşmaktadır. Altı büyük ciltten oluşmaktadır. Tasavvufi fikir ve düşüncelerini açıklar. Tasavvufi fikir ve düşüncelerini açıklar. En eski nüshası Mevlana Müzesi’ndedir. En eski nüshası Mevlana Müzesi’ndedir.

2)Divan-ı Kebir “Büyük defter” manasına gelir. “Büyük defter” manasına gelir. Mevlana’nın çeşitli şiirleri yer alır. Mevlana’nın çeşitli şiirleri yer alır. Genellikle Farsça kelimeler bulunur. Genellikle Farsça kelimeler bulunur. 21 küçük divan ile rubai divanından oluşur. 21 küçük divan ile rubai divanından oluşur. Beyit adeti kırk bini aşmaktadır. Beyit adeti kırk bini aşmaktadır. Vezin ve kafiye düzeni vardır. Vezin ve kafiye düzeni vardır.

3)Mektubat Devrin ileri gelenlerine ve hükümdara yazılmıştır. Devrin ileri gelenlerine ve hükümdara yazılmıştır. Kendisine sorulan soruları cevaplamıştır. Kendisine sorulan soruları cevaplamıştır. 147 adet mektuptan oluşur. 147 adet mektuptan oluşur. Konuşma dili ile yazılmıştır. Konuşma dili ile yazılmıştır. Bazı mektupları nasihat için yazılmıştır. Bazı mektupları nasihat için yazılmıştır.

4)Fihi Ma Fih “Onun içindeki içindedir.” manasındadır. “Onun içindeki içindedir.” manasındadır. Mevlana’nın yaptığı sohbetlerden oluşur. Mevlana’nın yaptığı sohbetlerden oluşur. Sohbetler oğlu tarafından toplanmıştır. Sohbetler oğlu tarafından toplanmıştır. Eserde siyasi olaylardan da söz eder. Eserde siyasi olaylardan da söz eder. Eserde değişik konular işlenmiştir. Eserde değişik konular işlenmiştir. Tarihi kaynak olarak da kabul edilir. Tarihi kaynak olarak da kabul edilir.

Mevlana Müzesi Mevlana dergahı müze olarak kullanılır. Mevlana dergahı müze olarak kullanılır. Burası önceden sarayın gül bahçesiydi. Burası önceden sarayın gül bahçesiydi. Mevlana’nın babası buraya defnedilmiş. Mevlana’nın babası buraya defnedilmiş. Bu defin, gül bahçesindeki ilk defindir. Bu defin, gül bahçesindeki ilk defindir. Mevlana’da buraya defnedilmiştir. Mevlana’da buraya defnedilmiştir. Oğlu türbe yaptırılmasına izin vermiştir. Oğlu türbe yaptırılmasına izin vermiştir.

Bu türbeye “Kubbe-i Hadra” denilmiştir. Bu türbeye “Kubbe-i Hadra” denilmiştir. Daha sonra inşa faaliyetleri sürmüştür. Daha sonra inşa faaliyetleri sürmüştür. Türbe, “Konya Asar-ı Atika Müzesi”olur. Türbe, “Konya Asar-ı Atika Müzesi”olur. 1954’te adı Mevlana Müzesi olmuştur. 1954’te adı Mevlana Müzesi olmuştur.

Müze alanı metrekaredir. Müze alanı metrekaredir. Müzeye “Dervişan Kapısı”ndan girilir. Müzeye “Dervişan Kapısı”ndan girilir. Kuzey ve batısında derviş hücreleri var. Kuzey ve batısında derviş hücreleri var. Güneyinde matbah ve Hürrem Paşa türbesi vardır. Güneyinde matbah ve Hürrem Paşa türbesi vardır. Müze “Hamuşan Kapısı” ile son bulur. Müze “Hamuşan Kapısı” ile son bulur. Doğusunda ana bina yer alır. Doğusunda ana bina yer alır.

Ana binada semahane ve mescid ile Mevlana’nın aile fertlerinin mezarı vardır Ana binada semahane ve mescid ile Mevlana’nın aile fertlerinin mezarı vardır Avluda şadırvan ile “Şeb-i Arus” havuzu vardır. Avluda şadırvan ile “Şeb-i Arus” havuzu vardır. Kuzeyinde “Selsebil” adında çeşme var. Kuzeyinde “Selsebil” adında çeşme var. Bütün bunlar müzeye ayrı bir renk katar Bütün bunlar müzeye ayrı bir renk katar

Mevlana’nın Sözlerinden Örnekler “Ya olduğun gibi görün, “Ya olduğun gibi görün, Ya göründüğün gibi ol.” Ya göründüğün gibi ol.” “Ya üst ol, ya bir üstünü ara; ya görüş sahibi ol, ya bir görüş sahibini ara.” “Ya üst ol, ya bir üstünü ara; ya görüş sahibi ol, ya bir görüş sahibini ara.” “İnsanı sevmek, Allah’ı sevmektir.” “İnsanı sevmek, Allah’ı sevmektir.” “Birleşin! Ben, bölmeye değil, birleştirmeye geldim.” “Birleşin! Ben, bölmeye değil, birleştirmeye geldim.”