Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 3. Hafta: Sosyal etkileşim ve din

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
©McGraw-Hill Education, 2014
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BİR ZAMANLAR…. BUGÜN (beton çağı) 2022.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
EQUIZSHOW.
ARDA KIRTASİYE. İ nsano ğ lunun ilk hesap makinesi abaküsdür ve abaküse benzeyen ilk araçlar bundan 3,000 sene önce kullanılmı ş tır. Otomatik hareketlerden.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Uzun ve yorucu bir okul döneminden sonra çocuklar nihayet tatile girdi. Ancak sınavlar, dersler, erken kalkma gibi birçok zorluğun geçici bir süreyle.
Bireysel Entegrasyon Ödevi Hayrunnisa Demirci.
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
It’s My Life It’s My Choice
Sorular Yoluyla Sorun Çözmek
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Öğretimin Uyarlanması
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
PEPE’NİN HİKAYESİ.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Sinema ve Çocuk.
Buluş nedir?.
Çocuk şiddeti bir İMDAT ÇIĞLIĞI olarak karşımızdadır ve toplumsal hastalığın belirtisi olan bir yüksek ateştir. Şiddet uygulayan çocukların da “çaresizlik.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 2. Hafta: Sosyoloji ve Din İlişkisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Bilinçli Tercih Seminerine
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇAĞRI KİTAPLARI (TOMARLARI)
Gözde Görüntü Oluşumu ve Göz Kusurları
Küreselleşme tartışmaları
KABUL DİLİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 13. Hafta: Dini Etkileyen Sosyal Hayat
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BELLEK.
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Enerji ve Hareket Belkıs Garip.
Sunum transkripti:

Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 3. Hafta: Sosyal etkileşim ve din Din Sosyolojisi I Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 3. Hafta: Sosyal etkileşim ve din

Sosyal etkileşim ve din Geçen dersimizde kişinin içinde bulunduğu sosyo-kültürel çevreden etkilendiğini, bu etkinin bireysel yaşamı kadar toplumsal yaşamında da izlerinin görülebileceğini söylemiştim. Bu konuya ilişkin hazırladığınız ödevleri dersin sonunda bekliyorum. Bu konu bize bugünkü dersimizin konusunu hatırlatıyor. Evet, bugün sosyal etkileşim ve din ilişkisinden söz edeceğiz. Dilerseniz konuya bir soru ile başlayalım. Sosyolog, sosyal etkileşim konusuna hangi açıdan ilgi duyar?

Sosyolog, sosyal etkileşim konusuna hangi açıdan ilgi duyar? Bu sorunun en yalın cevabı şudur: Sosyolog, sosyal çevresi tarafından şekillendirilen ve etkilenen ferdin, etkilenme ve şekillenme biçimlerine ilgi duyar. Bu cevabımızı bir örnekle açmaya çalışalım.

Sosyal etkileşim neden önemlidir? 1920’de, Hindistan’da, Godamuri isimli küçük bir kasabanın hemen dışında, yerin altında bir kurt ailesi tarafından büyütülen dokuz yaşlarında Amala ve Kamala adlı iki kız çocuğu bulunmuştu. Kızların aileleri tarafından küçük yaşlarda terk edildiği ve kurtlar tarafından bulunup onlara uyum sağladığı düşünülmüştü. Onları bulanlar tarafından kayıt altına alınan bu iki küçük hakkındaki bazı temel özellikler şu şekilde sıralanmıştır:

Amala ve Kamala Örneği Yerlerde kurtlar gibi ellerini de kullanarak dört ayaklı bir şekilde hareket ediyorlardı. İnsan dilinde konuşmuyor ve yanıt da veremiyorlardı. İki ayakları üzerinde duramıyor, yürüyemiyor ve koşamıyorlardı. Çiğ et, özellikle leş yemeği seviyorlardı. Sadece ağızlarını kullanarak yemek yiyor; köpekler gibi dillerini kullanarak su içiyorlardı. Yorulduklarında dillerini çıkararak nefes alıyorlardı. Korktuklarında ya da tehlike sezdiklerinde hırlıyor ve dişlerini gösteriyorlardı.

Amala ve Kamala Örneği Karanlığı ve geceleri seviyorlardı; fakat gündüz de canlı ve hareketliydiler. Dolunayda uluyorlardı. Diğer çocuklarla ilgilenmiyor, sadece köpeklerle vakit geçirmeyi seviyorlardı. Özetle onlar bir insan için ne kadar mümkünse, o kadar kurtlara benziyorlardı. Ayrıca onlar, kurtlar gibi çevik ve yırtıcı bir tabiata sahiplerdi.

Amala ve Kamala Örneği Kızlar bulunduktan kısa bir süre sonra bir yetimhaneye yerleştirildiler. Amala orada hastalandı ve bir süre sonra hayatını kaybetti. Kamala ise yetimhanede kaldı. Birkaç yıl sonra nihayet ayakta durmayı ve yürümeyi, elleriyle yiyip içmeyi ve ışıktan etkilenmeyerek gündüz rahatlıkla yaşamayı öğrendi. Aynı zamanda elli beş civarında kelimeyi de kullanabiliyordu. Fakat yine de Kamala normal insan yaşamına uyum sağlayamadı; henüz on yedi yaşındayken 1929 senesinde hastalandı ve Amala gibi hayatını kaybetti.

Amala ve Kamala Örneği Amala ve Kamala’nın öykülerinden ortaya çıkan sonuçlar oldukça anlamlıdır (Candland 1993; Gesell 1940). Az bilinen; ancak oldukça iyi kayıt altına alınan bu örnek, bu gibi pek çok benzer durum için geçerlidir ve kimliğimizin büyük oranda sosyal çevremiz tarafından oluşturulduğunun adeta bir delili gibidir.

Bu örnek bize neyi anlatıyor? Çocukluğunuzun çoğunun bir kurt ininde geçtiğini varsayarsak nasıl farklı bir kişi olacağınızı düşünebiliyor musunuz? Acaba dinlediğiniz bir müzik parçasından aynı keyfi alabilecek miydiniz? Bırakın keyif almayı parçayı anlayabilecek miydiniz acaba? Aynı espri anlayışına sahip olacak mıydınız? Hayatı aynı şekilde sevecek miydiniz? Ya da sizin için aynı ve değişmez olan ne olacaktı?

Bu örnek bize neyi anlatıyor? Bizler bir takım fıtri nitelikler, beceriler, yönelimler ve özelliklerle yaratılmış olabiliriz; fakat bütün bunlar sadece sosyal etkilerle harekete geçebilen saf potansiyellerdir. Önemli nokta, bu fıtri potansiyellerin farklı sosyal çevreler tarafından bastırılması veya canlandırılmasıdır. Michael Schwalbe’nin (2001) özlü ifadesiyle, “eğer siz, farklı bir sosyal çevrede doğmuş olsaydınız, farklı bir kişi olurdunuz.”

Soru-cevap, tartışma ve katkılar… Evet, Amala ve Kamala örneğini geçen derste öğrendiklerimizle birlikte değerlendirdiğimizde neler söylemek istersiniz? Bu örnek size özellikle hangi konuda ipuçları veriyor? Kendi hayatınızdan örnekler verebilir misiniz? Ve en önemlisi onların yerinde olmak ister miydiniz?

Soru-cevap, tartışma ve katkılar… Sizce, insanlık tarihinde buna benzer örnekler var mıdır? Robinson Cruso ya da Hay bin Yakzan’ı duydunuz mu? Araştırmanızı tavsiye ediyorum…

Teşekkür… Katkılarınızdan dolayı hepinize teşekkür ederim…