Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Sözsüz İletişimin Özellikleri
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
B E D İ A C E Y L A N G Ü Z E L C E "Devrim, kadınların gözlerinde başlar. Bir kadın gözlerini deviriyorsa, bir şeyler değişecektir.’’
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
Kadın Haklarının Gelişimi
Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik....
It’s My Life It’s My Choice
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
ANLATIM TÜRLERİ.
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Program Tasarım Modelleri
Sinema ve Çocuk.
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden...
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
İK MAKALESİ.
Savaş filmleri/tarihi filmler & biyografiler
Film Türleri / Prof.Dr. S. Ruken Öztürk
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Geliştirme Süreci
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
SOSYOLOJİYE GİRİŞ SOS Hafta Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı, Tarihçe, Kuramsal Yaklaşımlar, İlk Kuramcılar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğretmenlik Meslek Etiği
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
DOKU KÜLTÜRÜ VE BİYOTEKNOLOJİ İLE İLGİLİ PROBLEMLER
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
CAN AKIN ŞAİR VE FOTOĞRAF SANATÇISI BİLEMEZDİM Kİ.
Toplumsal CİNSİYET SİNEMA & GÖRME BİÇİMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
AİLE VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Sunum transkripti:

Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Sanat filmi ile popüler filmler arasındaki farklar nelerdir? Ne tür kavramlar kullanıyoruz, karşılaştıralım: Popüler olan için Popüler olmayan Anaakım (mainstream) Geleneksel anlatı Klasik anlatı Ticari sinema Türlerden söz ediyoruz Yıldızlardan söz ediyoruz Auteur’den söz ediyoruz (Türler içindeki auteur’ler, gerilim ustası Hitchcock gibi) Sanat sineması Karşı sinema Modern sinema Çağdaş sinema Yapıbozumcu/Yıkıcı sinema Auteur’den söz ediyoruz (dünya sanat sinemasına imzasını atmış yönetmenler, Haneke gibi) Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Aristoteles’in Poetika’sını anımsayalım (Öztürk’ün Sinemada Kadın Olmak kitabından alınmıştır, 2000, s. 40-41): «Klasik bir anlatı olan tragedyalar ile klasik/popüler sinema arasındaki ilişki hep dikkatleri çekmiştir. Aristoteles Poetika’da tragedyaları, ahlaksal bakımdan ağırbaşlı, başı ve sonu olan, belli bir uzunluğu bulunan bir eylemin (praxisin) taklidi olarak betimler. Bir eylemin taklidi öyküdür. ‘Öykü denince’ olayların örgüsü (Plot) akla gelir. Bir tragedyanın altı unsurundan (öykü, karakterler, dil, düşünceler, dekorasyon ve müzik) en önemlisi ‘öykü’dür; diğer bir ifadeyle olayların uygun bir biçimde birbirine bağlanmasıdır. Bütün bu adı geçen öğeler yönünden zayıf olan, fakat öyküsü bulunan ve olayların bağlılığına dayanan bir tragedya, öbüründen çok daha üstün olan bir tragedyadır. Tragedyanın temeli ve aynı zamanda ruhu ‘öykü’dür. Öyküden sonra ikinci olarak ‘karakterler’ gelir. Kısaca tragedya tamamlanmış, bütünlüğü olan bir eylemin taklididir. Kuşkusuz her bütünün başı, ortası ve sonu vardır.» Öztürk, S. Ruken (2000). Sinemada Kadın Olmak. İstanbul: Alan Tür filmleri yineleme ve çeşitleme yoluyla, benzer öykü, durum, karakterleri kullanan ticari filmlerdir (bkz. Abisel, 2017) Abisel, Nilgün (2017). Popüler Sinema ve Türler. Ankara: De Ki (Zorunlu kitap). Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Herbert Gans’a göre yüksek sanat şunlardan oluşur (aktaran Öztürk, 2000, s. 37) Yenilik Yaratma Biçimde deneme Toplumsal, siyasal ve felsefi sorunları derinlikli bir biçimde işleme Çeşitli düzeylerde okunabilme  Öztürk, Semire Ruken (2000). Sinemada Kadın Olmak. İstanbul: Alan Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Peter Wollen 1972’de Godard’ın Doğu Rüzgarı (Vent d’Est) üzerine yazdığı yazıda şu karşılaştırmayı yapar (1986) Klasik sinema Karşı sinema Geçişli anlatı (narrative transitivity) Özdeşleşme (identification) Saydamlık (transparency) Tek diegesis (single diegesis) Kapalılık (closure) Hoşlanma (pleasure) Kurmaca (fiction) Geçişsiz anlatı (narrative intransitivity) Yabancılaşma (estrangement) Öne çıkma (foregrounding) Çoğul diegesis (multiple diegesis) Açıklık (aperture) Rahatsız olma (unpleasure) Gerçeklik (reality) Wollen, Peter (1986). «Godard and Counter Cinema». Ed. P. Rosen, A Film Theory Reader: Narrative, Apparatus, Ideology (s. 120-129). NY: Columbia Univ. Press. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Söz edeceğimiz ilk tür güldürü / komedi filmleri Romantik komediler Hollywood’da genellikle 1970 öncesi daha muhafazakar, 1980’lerde romantik komediler önemsizleşmiş, ama 1990’larda yükselişe geçmiş. Türün yapısında, birçok türde olduğu gibi karşılaşma / engeller / sorunlar / tesadüfler / sorunların aşılması ve kavuşma var. Aşk çoğu zaman heteroseksüel ilişkilerde geçerli. Ebedi /sonsuz bir aşk masalına, peri masalına inandırdığı için, uzun süreli evlilik ve tek eşliliği işlemesi nedeniyle, kadınların itaatini sağladığı için feministlerce eleştirilen bir tür. İzleyici olarak romantik aşkın hazzına yenik düşeriz. Romantik komediler gişe garantilidir, mucizevi uzlaşmalar getirir. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Komedinin ve romantik komedinin yıldızları, yönetmenleri, örnekler derste tartışılacak Klasik Yönetmenler Yeni Oyunculara Örnekler Lumière kardeşler Film: Bahçıvanın sulanışı (L’arroseur arrosé, 1896) https://www.youtube.com/watch?v=UlbiNuT7EDI Charlie Chaplin Buster Keaton Julia Roberts Hugh Grant Rene Zellweger Colin Firth Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Bu derste türlere «komedi» ile girmiş oluyoruz Gösterilecek filmler şunlardan biri, film sonrası sınıfta değerlendirmesi, analizi yapılacak: Dört Nikah Bir Cenaze (Four Weddings and a Funeral, Mike Newell, 1994) https://www.youtube.com/watch?v=g-HeV8Z6iXcThe The Best Exotic Marigold Hotel (John Madden, 2011) https://www.youtube.com/watch?v=BHc_ZTEH0VU Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk

Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk Bu ders için okunacak kaynaklar (kaynakların tam künyesi ilk dersin içinde bulunmaktadır): Nilgün Abisel, Popüler Sinema ve Türler, s. 9-76. David Bordwell & Kristin Thompson, Film Sanatı, s. 328-337. Zeynep Özarslan, “Sinemada Tür Kuramı”, s. 51-76. Robert Kolker, Film, Biçim ve Kültür, s.271-279. Susan Hayward, Sinemanın Temel Kavramları, s. 251-258;501-503; 531-539. Film Türleri / Prof. Dr. S. Ruken Öztürk