Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 10. Hafta: Sosyal mekan ve din

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
Misyonerlik kelimesi Latince “missio” kökünden türemiştir. Bu kelime yetki, vekâlet ve tamamlaması için birine verilen görevi ifade eder. Misyon, bir dinin.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hikmet SIRMA.
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
Allaha İman İfagat Kazanck 10-D Allahın varlığına ve birliğine inanmak inanç esaslarının biridir. Bu «tevhid inancı» olarakta isimlendirilir. Kelime.
Çin ile ilgili resimler Çin ile ilgili yazılar Çin ile ilgili karikatürler.
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
Metinlerin Sınıflandırması
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Sunularımız ALFABET98 fontu ile hazırlanmaktadır.
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İSLAMİYET VE TÜRKLER.
ÖRNEKLEME.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
Bugün neler öğreneceğiz?
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
SOSYOLOJİ NEDİR? Sosyoloji, bir bütün içerisinde insanların bütün ilişkilerini inceleyen, bu ilişkilerin nasıl yaratılıp korunduğunu ve değiştiğini analiz.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 2. Hafta: Sosyoloji ve Din İlişkisi
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 3. Hafta: Sosyal etkileşim ve din
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
ÇAĞRI KİTAPLARI (TOMARLARI)
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
ANALİTİK KİMYA DERS NOTLARI
ÖĞRENME STİLLERİ.
İŞ ve Meslek Sosyolojisi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 13. Hafta: Dini Etkileyen Sosyal Hayat
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Türkiye’de medyaokuryazarlığı eğitimi
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
FOTOSENTEZ.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
Nitel Araştırmalar.
ПРИЛОЗИ.
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Geliştirme Genel Müdürlüğü
İş ve Meslek Sosyolojisi
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 10. Hafta: Sosyal mekan ve din Din Sosyolojisi I Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 10. Hafta: Sosyal mekan ve din

Sosyal mekan ve din Sosyolojide ve din sosyolojisi araştırmalarında zaman ile birlikte mekan da önemli bir etmen durumundadır. Bu çerçevede, Zuckerman’ın verdiği aşağıdaki örnek oldukça dikkat çekicidir:

Kostarikalılar Örneği Kosta Rikalıların yaklaşık %90’ı Katoliktir. Niçin? Aslında onlar kolayca Budist, Yahudi ya da Odin müntesibi olabilirlerdi. Niçin Katolik oldular? Yapısal olarak Katolik beyin kimyasına mı sahiptiler? Elbette durum böyle olamaz. Peki, onlar Katolikliği diğer bütün dini seçeneklerden daha mı çok “sevdiler” ya da “tercih” ettiler?

Kostarikalılar Örneği Yani Kosta Rikalılar periyodik olarak mevcut tüm dinlerin yarar ve maliyetlerini karşılaştırarak ittifakla Katolikliği en iyi tercih olarak mı gördüler? Sosyolojik “rasyonel tercih” teorisinin hoş olmayan, basite indirgemeci ve uygunsuz pek çok bariz problemi vardır .

Kostarikalılar Örneği Kosta Rikalıların niçin Katolik oldukları sorusunu sormaya devam edersek, acaba meseleyi nasıl açıklayabiliriz? Düşünelim, eğer ben Kosta Rika telefon rehberinden rastgele isimler toplasam ve onlara niçin Katolik olduklarını sorsam, bana genellikle nasıl bir yanıt verirler? Tecrübelerim bana, bu kişilerin şu tür kişisel veya teolojik gerekçeler sunacaklarını söylemektedir:

Kostarikalılar Örneği O, en iyi dindir. O, Tanrı’nın tek gerçek dinidir. İnsanlar İsa’nın kendileri için hayatını feda ettiğini biliyorlar. İnsanlar Bakire Meryem’i kutsamayı seviyorlar.

Kostarikalılar Örneği Kişi, “ailesi Katolik olduğu için” ya da “ailesi onu öyle yetiştirdiği için” ya da “Kosta Rikalı olduğu için” kendisinin de bir Katolik olduğunu söyleyecektir. Fakat tüm bu yanıtlar sadece benim çözmeye çalıştığım şeyi desteklemektedir: Kosta Rikalılar niçin Katoliktirler?

Zaman ve mekan ilişkisi Dinin sosyolojik incelenmesi, birey ve grupların özel dini kimliklerini tayin eden temel faktörler olarak zaman ve mekanı muazzam öneme sahip iki değişken olarak karşımıza çıkarmaktadır.

Afrika kökenli Amerikalılar Örneği Son olarak Afrika kökenli Amerikalıların dindarlığı konusunda son bir örnek daha verelim: Çoğu Afrika kökenli Amerikalı, Yahudi, Budist, Sih, Müslüman, Hindu, Zerdüşt, Şinto, Caynist, Bahai ve hatta Katolik bile değildir. Afrika kökenli Amerikalıların büyük çoğunluğu -%30’dan fazlası- Protestan, özellikle de Baptist ve Metodisttirler . Niçin?

Afrika kökenli Amerikalılar Örneği Köle ticaretini dikkate almadan bu mesele tam anlamıyla sorgulanamaz (Raboteau 1999; Baer 1998; Emerson ve Smith 2000; Du Bois 2003). Siyah Amerikalıların atalarının çoğu, Protestan Hristiyanlar tarafından köleleştirilmiştir. Aralarındaki Baptist ve Metodistler, kendilerine özgü Hristiyanlık yorumlarını, köleleştirilmiş Afrikalılar arasında yaymak için yoğun bir çaba sarf etmişlerdir (Du Bois 2003; Washington ve Du Bois 1970).

Afrika kökenli Amerikalılar Örneği Şüphesiz, siyah Protestan Amerikalılar, Albert Raboteau’nun kavramlaştırmasıyla “Afrikalılaşmış Yenilenmeci Protestanlık” olarak benzersizdirler (1999, 56). Siyah Hristiyanlık, geleneksel Afrika dininin pek çok unsurunun karıştığı beyaz Hristiyanlığın başarılı bir versiyonudur. Ancak, Hristiyanlığın bu modelinin, nasıl “Afrikalılaştırıldığı” bir tarafa, ilk günah, kurtuluş, cennet, cehennem, Tanrı, Meryem, İsa ve Kitab-ı Mukaddes’e yaptığı temel vurgularla hala güçlü bir Hristiyanlık yorumu olduğu görülür.

Afrika kökenli Amerikalılar Örneği Eğer bizler rastgele seçilmiş Afrika kökenli Amerikalılara niçin Hristiyan olduklarını sorarsak, çoğunluğu, sadece ataları Hristiyanlar tarafından köleleştirildiği için Hristiyan olduğunu açık yüreklilikle ifade edecektir. Elbette, Afrikalıların Kuzey Amerika’da Protestan olarak din değiştirmelerinde köle ticaretinin kesin, büyük ve önemli bir faktör olduğu inkar edilemez bir gerçektir.

Sonuç Çoğumuz yetişirken edindiğimiz dinde sebat ederiz (Stark ve Fink 2000; Hadaway ve Marler 1993). Örneğin, Amerika’da Katolik doğanların %80’den fazlası Katolik, Protestan doğanların %90’dan fazlası Protestan, Yahudi doğanların %90’dan fazlası Yahudi olarak hayatlarını devam ettirmektedir (Greeley 1991).

Sonuç Hatta başka bir dini seçenler bile, yine sadece tanıdıkları ve bildikleri bir dini tercih edebilmektedirler. Onlar, ya arkadaş ve misyonerler ya da kitapçıklar ve iletişim araçları vasıtasıyla varoluşlarının sınırlandırıldığını hissettikleri ve bir başkası tarafından yeni bir dinle tanıştırıldıkları zamanlarda ve mekanlarda yalnızca yeni bir dine dönebilmektedirler.

Sonuç Zaman ve mekân kolayca silinip geçilemez. Çünkü onlar, dini kimliği belirleyen kaçınılmaz, en dikkat çekici iki faktördür.