Sağlık Bilimleri Fakültesi ÇOCUK HAKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü
DEVLETİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI,DİĞER KURUMLARIN ÇOCUK HAKLARININ KORUNMASI
Öğretmenler,Okul Yöneticilerinin Çocukların Haklarına İlişkin Sorumlulukları Öğretmenlerin özelliklerinin, çocuğun kişilik gelişiminin etkilediğini göstermektedir. Öğretmenin düşünsel tutumu, duygusal tepkileri çeşitli alışkanlıkları, öğrenciyi etkilemektedir. Öğretmenin öğrenciye demokratik anlayış, tutum ve idealleri benimsetebilmesi için bu değerleri kendi yaşamının ayrılmaz bir boyutu haline getirmiş olması gerekir.
İnsan hakları için gereken temel değerlerin kazanılmasında öğretmenler bilişsel yöntemlere ek olarak doğrudan doğruya alıştırmalar, oyun gibi yöntemlerle yaşam deneyimlerinin sınıf ortamına taşınması gibi daha etkili bir öğretim yöntemi kullanmalıdırlar. Öğretmen bilgi aktarıcı bir kimse olmaktan öteye, çocuğun öğrenme, araştırma ve incelemense kılavuzluk eden bir insan olmalıdır. Sınıfta, demokratik bir çalışma ve ilişki ortamı yaratmalıdır. Sorumluluklar vererek öğrencilerinde kendi kendilerine denetleme yeteneği geliştirebilmelidir. Sınıfta özyönetime önem vermelidir.
Çocukları, edilgin olarak bilgi alan öğrenciler gibi görmemeli, onlarla verimli bir iletişim kurabilmelidir. İnsan hakları önce okulda korunmalı ve geliştirilmelidir. Okul; adil, barışçıl, farklılıklara saygı gösteren, problem çözebilen bir yapıya sahip olmalıdır. Öğretmenlerin öğrencilere saygı duymaları ve onların da kendilerine saygı duyabileceği bir sınıf ortamı oluşturmaları gerekmektedir. Çocuk hakları eğitiminde de öğretmenin davranışları sözleri ile aynı olmalı ve bir model oluşturmalıdır.
Okullarda çocuk hakları eğitiminde öğrenme deneyimleri geniş bir yelpazede izin vermelidir. Yöneticiler sınıfları ziyaret etmek için teşvik edilmelidir ve insan hakları eğitimi için yarar sağlayabilir bir yapıya sahip olmalıdır.
Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin Türkiye’de uygulanmasının izlenmesinden sorumlu Koordinatör Kuruluş olarak Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü görevlendirilmiştir. İl Çocuk Hakları Komiteleri: 81 ilde Çocuk Hakları İl Çocuk Komiteleri oluşturulmuştur. Çocuk Hakları İl Çocuk Komitelerinde her kesimden çocuğun temsil edilmesi amaçlanmıştır. Çocuk Forumları: “I. Ulusal Çocuk Forumu” gerçekleştirilmiştir. Her iki etkinlikte de çocukların Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 4 ana ilkesinden biri olan çocuğun katılım hakkını kullanarak ortaya koydukları sorunları ve çözüm önerileri kamuoyuna açıklanmak üzere Cumhurbaşkanı’na sunulmuştur.
Aynı zamanda II. III. IV. VI. VII. VIII. XI. X. XI Aynı zamanda II.III.IV.VI.VII.VIII.XI.X.XI.Ulusal Çocuk Forumları da gerçekleştirilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın Çocuk Haklarını Tanıtma ve Yaygınlaştırmaya Yönelik Uygulamaları Milli Eğitim Bakanlığı bunu örgün ve yaygın eğitim olmak üzere iki yolla yapmaktadır. Örgün Eğitim: Milli Eğitim Bakanlığı, İköğretim müfredatında Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi adlı bir ders yer almaktadır. 8. sınıflarda okutulan bu dersin içeriğinde çocuk hakları da yer almaktadır.
Yaygın Eğitim: Çocuk haklarının yetişkinler tarafından da bilinmesi ve içselleştirilmesi temelinde yaygın eğitime ihtiyaç duyulmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı‟nın yaygın eğitim bağlamında başlıca kuruluşu olan Halk Eğitim Merkezleri, çocuk haklarının yaygınlaştırılması ve tanıtılması bağlamında görev üstlenmektedir. TBMM Çocuk Hakları İzleme Komitesi’nin Çocuk Haklarını İzlemeye Yönelik Uygulamaları
Komite, Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin Türkiye’de uygulanmasını ve çocuk haklarıyla ilgili yasal düzenlemelerin uygulama sonuçlarını izlemekte ve eksikliklerin giderilmesi için görüş bildirmektedir. Çocuk katılımını desteklemek ve bu konuda kamuoyunu bilinçlendirmek için bir web sayfası kurmuştur. Yerel Yönetimlerin Çocuk Haklarını Tanıtma ve Yaygınlaştırmaya Yönelik Uygulamaları Gerçekleştirilen en önemli ve çalışma, çocuk meclisleridir. Çocukları kent yönetimine katmayı amaçlayan bu yapılanma, katılım hakkı çerçevesinde önemli bir adımdır.
Hükümet Dışı Örgütlerin Çocuk Haklarını Tanıtma, Yaygınlaştırma ve İzlemeye Yönelik Uygulamaları : Hükümet dışı örgütler, Türkiye‟de çocuk haklarının tanıtılması, yaygınlaştırılması ve izlenmesi bağlamında önemli uygulamaları olan yapılanmalardır. Uluslararası Çocuk Merkezi, Gündem Çocuk Derneği, UNICEF Türkiye, Çocuk Vakfı ve Baroların Çocuk Hakları Merkezleri önemli gruplardır.
Medyanın Çocuk Haklarını Tanıtma, Yaygınlaştırma ve İzlemeye Yönelik Uygulamaları Ülkemizde medya çocuk hakları ve çocuk gelişimine uygun bir tarzda uygulamalarını icra etmemekte, çocuk haklarını tanıtıcı, yaygınlaştırıcı yayınlara yeterince yer vermemekte ve bizzat çocuk hakları ihlallerinin nedeni olabilmektedir.