E-MUHASEBE DÜNYASI Defter Beyan Sistemi e-serbest meslek defteri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

DIŞ TİCARETTE RİSK ESASLI KONTROL SİSTEMİ TEBLİĞİ (ÜGD:2011/53) DIŞ TİCARETTE RİSK ESASLI KONTROL SİSTEMİ TEBLİĞİ (ÜGD:2011/53) (Yürürlüğe Giriş Tarihi.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
ELEKTRONİK TEBLİGAT. E- TEBLİGAT  Son yıllarda hayatımızda artık “E” leri biraz fazla duyuyoruz. Gelişen teknoloji ile birlikte artık kağıt ortamından.
6. ADIM İşçinin Ücretini Zamanında ve Eksiksiz Öde.
EK DERS UYGULAMA REHBERİ. GIRIŞ EKRANı Sisteme giriş için adresi kullanılmaktadır. Kullanıcı adı ve şifre için ö ğ renci bilgi.
FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Staj Bilgilendirme 2016 Lütfen Sitemizde Bulunan Staj Açıklamalarını Dikkatlice Okuyunuz!
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
Mal ve Hizmet Alımları Bildirimi (BA) ve Mal ve Hizmet Satı ş ları Bildirimi (BS) Formu NE ZAMAN GÖNDER İ L İ R? Ba ve Bs formlarını aylık dönemler halinde.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
PAZARLAMA MEVZUATI Paket Tur Sözleşmeleri. ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan di ğ er turistik hizmetlerin en az ikisinin birlikte, her.
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
KESİN HESAP KANUN TASARISI
VERGİ DENETİM KURULU BAĞIMSIZ DENETİM İLE VERGİ DENETİMİ ARASINDAKİ GEÇİŞLER Mehmet Ali KAYA İSTANBUL ÖRTÜLÜ SERMAYE, TRANSFER FİYATLARDIRMASI VE YURTDIŞI.
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGAJİK FORMASYON PROGRAMI Öğrenci Numarası: Mehmet Kürşat SOĞANCIOĞLU.
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
DÖNEMSONU UYGULAMALARI
E-Tebligat 456 seri numaralı VUK Genel Tebliği 27/08/2015 Burhan ERAY İSMMMO Mesleki Gelişmeleri İzleme Kurulu Başkanı.
#Geçici Koruma GEÇİCİ KORUMA SAĞLANAN YABANCILARIN ÇALIŞMA İZİNLERİNE DAİR YÖNETMELİK ve UYGULANMASI.
HAZIRLAYANIN; ADI SOYADI; İLVE ÇEBİ NUMARA:
İHRACAT UYGULAMALARINDA E-FATURA
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
Doküman Yönetİm (DYS) Sİstemİ
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
REHBERLİK YÖNETMELİK-5
Nerden Çıktı Defter Beyan Sistemi;
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
ARALIK, 2017 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı E-posta Web :
E-DEVLET AŞKIN KAYA
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
Sözleşme Sözleşme Türleri
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir, Bağımsız Denetçi Mehmet YALÇIN
Mali Müşavir, Bağımsız Denetçi
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
E – DÖNÜŞÜM Nevzat PAMUKÇU Serbest Muhasebeci Mali Müşavir
FI – Finansal Muhasebe Genel Sunumu
Konu Başlıkları Staj başvurusunda izlenecek yol
2017 – 2018 Eğitim – Öğretim Yılı Mühendislik Fakültesi STAJ BİLGİLENDİRMESİ STAJ İŞLEMLERİ Burada açıklanan işlemler her staj türü (şantiye, büro, serbest.
VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
Yazarkasa Ökc Günlük Mali Bilgilerin GİB’e Gönderilmesi Sorumluluğu
Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (2018 ALES/2)
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
NETSiS.
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
Defter Beyan Sistemi Başvurusu
Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (2018 ALES/3)
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
e-Dönüşümde Güncel uygulamalar
2017 – 2018 Eğitim – Öğretim Yılı Mühendislik Fakültesi STAJ BİLGİLENDİRMESİ STAJ İŞLEMLERİ Burada açıklanan işlemler her staj türü (şantiye, büro, serbest.
YENİ BAKANLAR KURULU KARARI ÇERÇEVESİNDE İSTİSNA UYGULAMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgilendirme Toplantısı
Müracaat ve Şikayetler
ARALIK, 2018 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı E-posta Web :
HESAP KAVRAMI VE İŞLEYİŞİ
TÜRKKEP KEP İK.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
Muhasebe ve raporlama sistemi
MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ 2019
Sunum transkripti:

E-MUHASEBE DÜNYASI Defter Beyan Sistemi e-serbest meslek defteri e-İşletme defteri e-serbest meslek makbuzu e-irsaliye E-MUHASEBE DÜNYASI S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

Sunum Planı E-Serbest Meslek Defteri E-İşletme Defteri E-Basit Usul Beyanı E-İrsaliye E-Fatura E-Arşiv Fatura E-Defter

E-DEFTERBEYAN SİSTEMİ S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

Sistemi Kimler Kullanacak? Serbest Meslek Erbabı (01.01.2018) Basit Usule Tabi Mükellefler (01.01.2018) İşletme Defterine Tabi Mükellefler (01.01.2019) İstisna :Serbest meslek kazanç defteri ile birlikte işletme hesabı esasına göre defter tutanlar da (01.01.2018’de)

Sistemi Kimler Kullanmayacak? Bilanço Esasına Tabi Olan Mükellefler Geliri Sadece Ücret, GMSİ, Menkul Sermaye İradı, Diğer Kazanç ve İratlardan Oluşan Mükellefler

Sistemin Amaçları Vergisel ve ticari işlemlerin elektronik ortamda kayıt altına alınması  Kayıtlardan hareketle defter ve beyannamelerin elektronik olarak oluşturulması Bürokratik işlemlerin ve uyum maliyetlerinin azaltılması Kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde mücadele edilmesi Vergiye Gönüllü Uyumun arttırılması

Hangi Defterler Tutulacak? E-işletme defteri E-çiftçi işletme defteri, E-serbest meslek kazanç defteri, E-amortisman defteri, E-envanter defteri, E-damga vergisi defteri, E-ambar defteri E-bitim işleri defteri

Hangi Belgeler Üretilecek? E-fatura ve fatura yerine geçen vesikalar, E-serbest meslek makbuzu, E-müstahsil makbuzu, E-Gider Pusulası, E-Sevk İrsaliyesi, E-benzer diğer vesikalar özel mevzuatlarında yer alan düzenlemelere uygun olarak, Defter-Beyan Sistemi üzerinden veya bu Sistem vasıtasıyla elektronik ortamda düzenlenebilecektir.

Hangi Beyannameler Üretilecek? *Web formları vasıtasıyla beyanname doldurulacak, *İstenirse doldurulan beyannameler her aşamada taslak olarak kaydedilebilecek ve daha sonra kalınan yerden doldurmaya devam edilebilecek, *Önceki dönemlere ilişkin beyan bilgileri kopyalanarak yeni dönem beyannameleri doldurulabilecek, *Kayıt ve onay ardından, PDF formatında beyan ve tahakkuk dosyaları kopyalanabilecek, *Onaylanmış beyanname ve tahakkuk fişleri mail olarak gönderilebilecek.

Başvuru Defter-Beyan Sistemini kullanmak zorunda olan mükelleflerin, Sistemi kullanmaya başlayacakları takvim yılından önceki ayın son gününe kadar (bu gün dahil) www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden veya gelir vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesi aracılığıyla başvuru yapmaları gerekmektedir. İstisna 1: Sistemi kullanmak üzere yapılması gereken başvurular serbest meslek erbapları tarafından 31/1/2018 tarihine uzadı. İstisna 2: Basit usule tabi olan mükellefler açısından ise 30/6/2018 tarihine kadar yapılabilecektir.

Başvuru Yapabilecekler? -1- Basit Usul a) Kendisi b) Meslek Odaları c) Meslek Mensupları -2- Serbest Meslek Erbabı b) Meslek Mensupları -3- İşletme Hesabı Esasına Tabi Mükellefler -4- Yeni işe Başlayan mükellefler c) Basit Usul ise Meslek Odaları

Yeni Mükellefler İçin Başvuru Defter-Beyan Sisteminin uygulanmaya başlanmasından sonra yeni mükellefiyet tesis ettiren ve söz konusu Sistemi kullanmak zorunda olan mükellefler, işe başlama bildiriminin verildiği günü izleyen yedinci iş günü mesai saati sonuna kadar gelir vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesine başvuru yapacaklardır. Söz konusu başvuru işe başlama bildiriminin verildiği günü izleyen yedinci iş gününün sonuna (saat 23.59’a) kadar www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden de yapılabilecektir. Yeni Mükellefler İçin Başvuru

Defter-Beyan Sistemine kullanıcı kodu veya Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası (TCKN) ve şifre bilgileri kullanılarak www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden giriş yapılacaktır. Sisteme giriş sırasında kullanılacak şifre bilgisi, mükellef veya noterden yetkilendirdiği kişi tarafından gelir vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine yapılacak başvuru ile alınabilecektir. Vergi dairelerinden Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce elektronik beyanname gönderebilmek için temin edilen kullanıcı kodu ve şifre bilgisi ile Sisteme giriş yapılabilecektir. Sisteme Giriş-I

Sistemi kullanacak mükellef, meslek mensubu veya meslek odaları istemeleri halinde, çalışanlarını Sistemi kullanmak üzere Sistem kullanıcısı olarak tanımlayabilecek ve yetkilendirebileceklerdir. Bu durumda, tanımlanan kişilerin Sisteme girişte kullanacakları şifreler, Defter-Beyan Sistemi içerisinden elektronik ortamda üretilerek kullanıcıya gösterilecektir. Mükelleflere kullanıcı şifresi, verilmesi sağlanacak, mükellef faaliyetini sonlandırsa bile şifreleri aktif olacaktır. Sisteme Giriş-II

KAYIT ZAMANI İşlemlerin defterlere kaydı, ait oldukları aya ait katma değer vergisi beyannamesinin verilmesi gereken son günden fazla geciktirilemez. Takvim yılının son ayına ait kayıtlar, takvim yılına ait gelir vergisi beyannamesinin verilmesi gereken son gün saat 23:59’a kadar yapılabilir. Basit usule tabi mükelleflerin alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üçer aylık kayıtlar, izleyen ayın sonuna kadar Sisteme kaydedilir. İstisna: Basit usule tabi mükelleflerin 30/04/2018 tarihine kadar kaydedilmesi gereken alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üç aylık kayıtlar 31/07/2018 tarihine kadar Sisteme kaydedilebilecektir.

Kayıt Zamanı Hekimler tarafından protokol defterine, borsa acentaları ile noterler ve noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar tarafından ise resmi defterlerine yapılan kayıtlardan bağımsız olarak, mükellefiyete ilişkin olarak yapılan işlemlerin kayıt zamanına yönelik süreler içerisinde Sisteme kaydedilmesi gerekmektedir. Defter-Beyan Sistemi üzerinden yapılan işlemlerin, girilen kayıtların, deftere kaydedilmesi işleminin ve beyanname, belge, bildirim ile dilekçelerin verilmiş/düzenlenmiş/yapılmış sayılması için Sistem üzerinde onaylama işleminin yapılması gerekmektedir. Onaylanacak işlem, yapılması gereken kanuni/idari süresinin son günü saat 23:59’dan önce tamamlanmalıdır.

KAYIT ZAMANI

Yanlış Kayıtların Düzeltilmesi Defter ve kayıtlara rakam veya yazıların yanlış girilmesi durumunda, Tebliğde kayıt zamanına ilişkin olarak belirlenen süreler zarfında, Sistem üzerinden yanlış kayıt güncellenebilecek veya iptal edilerek doğru kayıt aynı yöntemle tekrar girilebilecektir. VUK Madde 217- Yevmiye defteri maddelerinde yapılan yanlışlar ancak muhasebe kaidelerine göre düzeltilebilir. Diğer bilumum defter ve kayıtlara rakam ve yazılar yanlış yazıldığı takdirde düzeltmeler ancak yanlış rakam ve yazı okunacak şekilde çizilmek, üst veya yan tarafına veyahut ilgili bulunduğu hesaba doğrusu yazılmak suretiyle yapılabilir. Defterlere geçirilen bir kaydı kazımak, çizmek veya silmek suretiyle okunamaz bir hale getirmek yasaktır.

E-Envanter Defteri Mükellefler, üzerinden amortisman ayrılan kıymetler ile bunların amortismanlarını, Sistem üzerinden tutacakları envanter defterinde, amortisman defterinde veya amortisman listesinde gösterebilecektir.

E-Hesap Özeti *İşletme hesap hülasası (özeti), *Zirai kazanç hesap özeti, *Serbest meslek hesap hülasası (özeti) *Basit usul hesap özeti yapılan kayıtlardan hareketle Sistem tarafından üretilecektir.

Defter Tasdiki Defter-Beyan Sistemi vasıtasıyla elektronik ortamda tutulan defterlerin açılış onayı; ilk defa veya yeniden işe başlama ile sınıf değiştirme hallerinde kullanmaya başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk gününde Başkanlık tarafından elektronik olarak yapılır. Açılış onayı 213 sayılı Kanun’da öngörülen tasdik hükmündedir.

Kapanış Defter Tasdiki Defterlere ait oldukları takvim yılının son ayını takip eden dördüncü ayın sonuna kadar Başkanlık tarafından elektronik ortamda kapanış onayı yapılır.

Defter-Beyan Sistemi üzerinde tutulan defterlerin, kullanıcı denetiminin kullanıcı kodu, şifre ve diğer güvenlik mekanizmaları ile elektronik ortamda gerçekleştirilmesi, Sistemin kullanımına ilişkin tüm işlemlerin elektronik olarak yapılması ve her işleme ait logların kayıt altına alınmasına bağlı olarak kaynağının inkâr edilemezliği söz konusu olduğundan mükelleflerce ayrıca kâğıt ortamında saklanmasına gerek bulunmamaktadır Kağıt Defter-I

Defter-Beyan Sistemi üzerinden tutulan defterler, 213 sayılı Kanun kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul edilecektir. Defter-Beyan Sistemi kullanmakla yükümlü olan mükelleflerden defter tutmak zorunda olanların kâğıt ortamında tuttukları defterlerin hukuki geçerliliği bulunmamaktadır. Kağıt Defter-II

Sistem üzerinden defterlerin görüntülenmesi, yazdırılması veya çeşitli dosya formatları ile indirilmesi (kaydedilmesi) mümkün olmakla birlikte, bu şekilde indirilmiş (kaydedilmiş) olan defterlerin hukuki geçerliliği bulunmamaktadır. Kağıt Defter-III

Sistem üzerinden tutulan defter ve kayıtların muhafaza yükümlülüğü Başkanlığa aittir. Başkanlık mükellef, meslek mensubu ya da meslek odası tarafından girilen kayıtları ve bu kayıtlardan hareketle oluşan defterleri elektronik ortamda muhafaza edecek ve mükelleflerin kullanımına hazır halde bulunduracaktır. İbraz-I

Kendisinden mükellefiyetine ilişkin defter ve kayıtlarının ibrazı talep edilen mükellefler, talepte bulunan birim ile ibrazı talep edilen bilgilerin mahiyetini ibraz talep yazısının bir örneği ile birlikte ibraz süresinin sonundan en geç 10 gün önce bağlı olduğu vergi dairesi aracılığıyla Başkanlığa bildirecektir. İbraz-II

İlgili makamlar tarafından defter ve kayıtlarının ibrazı istenilen mükellefe ulaşılamaması ya da ibraz yazısının mükellefe tebliğ edilememesi hallerinde, bu durumu tevsik eden belgelerle birlikte mükellefin bağlı olduğu vergi dairesi aracılığıyla Başkanlığa başvurulacaktır. İbraz-III

Mükelleflerin ölümü veya gaipliği, mükellefiyetinin sonlandırılması/terkin edilmesi hallerinde ölüm/gaiplik kararı tarihi ile sonlandırma/terkin tarihinden itibaren, o tarihe kadar yapılması gereken işlemler ve onların gerektirdiği yükümlülükler haricinde, Defter-Beyan Sistemi kayıt yapma, defter tutma ve beyanname gönderme özellikleri bakımından kullanılamayacaktır. Bununla birlikte geçmiş dönemlere ilişkin bilgilerin görüntülenmesi amacıyla Sistem kullanılabilecektir.. Sistemden Çıkış

Defter-Beyan Sistemini kullanmak mecburiyetinde olmakla birlikte Tebliğde öngörülen süreler içerisinde başvuru yapmayan, başvuru yapmakla birlikte belirlenen süreler dâhilinde kayıt yapma, defter tutma, beyanname, bildirim ve dilekçe gönderme, belge düzenleme ve benzeri yükümlülüklerini yerine getirmeyen mükelleflere 213 sayılı Kanunun ilgili ceza hükümleri tatbik olunur. Ceza Uygulaması-I

Defter-Beyan Sistemini kullanan mükellefler Sistem dışında kâğıt veya elektronik ortamda kayıt yapamaz, defter tutamaz ve Sistem harici yollarla kâğıt veya elektronik beyanname gönderemezler. Bu mükellefler Sistem haricinde kâğıt veya elektronik ortamda kayıt ve defter tutmaları halinde, hiç kayıt ve defter tutmamış sayılacakları gibi Defter-Beyan Sistemi dışından gönderecekleri beyannameler hiç verilmemiş kabul edilir. Söz konusu kayıt ve işlemlerin yapılmamış, defterlerin tutulmamış ve beyannamelerin verilmemiş sayılması nedeniyle 213 sayılı Kanunun ilgili ceza hükümlerine göre ceza uygulanır. Ceza Uygulaması-II

Defter-Beyan Sistemini kullanan mükellefler, meslek mensupları ve meslek odaları, mükellefler, meslek mensupları ya da meslek odalarının yetkilendirdiği çalışanları kendilerine verilen kullanıcı kodu ve şifrenin güvenliğinden sorumludurlar. Sistem kullanıcıları, kullanıcı kodu ve şifrelerini başka amaçlarla kullanamazlar, herhangi bir üçüncü kişiye açıklayamazlar ve kullanımına izin veremezler, üçüncü kişilere devredemezler, kiralayamazlar ve satamazlar. Sistem kullanıcıları kullanıcı kodu ve şifrenin yetkisiz kişilerce kullanıldığını öğrendikleri anda (kullanıcı kodu ve şifrenin kaybedilmesi, çalınması vb. durumlar dâhil) Vergi İletişim Merkezine (444 0 189) veya ilgili vergi dairesine derhal bilgi vermekle yükümlüdür Ceza Uygulaması-III

Başkanlık, mücbir sebep halleri, bölgesel veya yurt genelini ilgilendiren uzun süreli elektrik veya internet kesintileri, siber saldırı gibi gerek Başkanlık gerekse mükellef, meslek mensubu ya da meslek odaları açısından Defter-Beyan Sistemini kullanılamaz hale getiren koşulların varlığı halinde, Sistem kapsamında yer alan belge, kayıt, defter, beyanname, bildirim ve dilekçelerin belirlenecek süreler dâhilinde elektronik ortam haricinde düzenlenmesi, muhafaza edilmesi ve Tebliğde belirlenen sürelerin uzatılması ile bahse konu koşulların ortadan kalkmasının ardından söz konusu işlemlerin Sisteme aktarılmasına ilişkin usul ve esasları belirleme konusunda yetkilidir. Sorumluluk-I

Defter-Beyan Sistemine yapılan kayıtlar, oluşturulan defter, liste vb Defter-Beyan Sistemine yapılan kayıtlar, oluşturulan defter, liste vb. bilgiler, elektronik ortamda gönderilen beyanname, bildirim ve dilekçeler ile elektronik belgelerin içeriğinden ve doğruluğundan Sistemi doğrudan kendisinin kullanması durumunda mükellefler sorumlu olacaktır. Sorumluluk-II

Sistemin aracılık ve sorumluluk sözleşmesi imzalanarak yetki verilen kişiler aracılığıyla kullanılması durumunda; Mükellefler, defter, beyanname, bildirim ve dilekçelere kaydedilmesi/yansıması gereken her türlü bilginin meslek mensubuna/odasına tam ve doğru bir şekilde sunulmasından sorumludur. Sorumluluk-III

Sistemin aracılık ve sorumluluk sözleşmesi imzalanarak yetki verilen kişiler aracılığıyla kullanılması durumunda; Meslek mensubu/odası deftere kaydedilen bilgilerin dayanağı olan ilgili belgelere uygunluğundan ve gönderilmesine aracılık ettiği beyanname, bildirim ve dilekçelerin defter kayıtlarına ve kayıtların dayandığı belgelere uygun olmamasından dolayı ortaya çıkacak vergi ziyaına bağlı olarak salınacak vergi, kesilecek ceza ve hesaplanacak faizlerin ödenmesinden mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumludur. Sorumluluk-IV

E-Serbest Meslek Makbuzu S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

Serbest Meslek Makbuzu Tanımları Önceden belirlenen hukuki şartlara uygun olarak elektronik belge biçiminde oluşturulmuş serbest meslek makbuzuna e-serbest meslek makbuzu adı verilir. Hali hazırda kağıt ortamda düzenlenmekte olan “serbest meslek makbuzu”nun, elektronik belge olarak elektronik ortamda düzenlenmesi, muhatabının talebi doğrultusunda elektronik veya kağıt ortamda iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilebilmesi ve Başkanlığa elektronik ortamda raporlanabilmesine ilişkin düzenlemeler e-serbest meslek makbuzunu tanımlar. e-Serbest Meslek Makbuzu, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt serbest meslek makbuzu ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.

Kimler E-Serbest Meslek Makbuzu Kullanacak? e-Serbest Meslek Makbuzu zorunlu bir uygulama olmayıp, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca serbest meslek makbuzu belgesini düzenlemek zorunda olan mükellefler (noterler hariç), istemeleri halinde 01/01/2018 tarihinden itibaren uygulamaya dahil olabileceklerdir.

E-Serbest Meslek Makbuzu Kullanma Yöntemleri Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine doğrudan entegrasyonu yoluyla, Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi işlem sistemleri aracılığıyla e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden genel kullanımını sağlamak amacı ile Başkanlık tarafından oluşturulan ve www.efatura.gov.tr internet adresinde hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla, UYARI: Üç yöntemden sadece biri kullanılabilir. Aynı anda iki yöntem kullanılamaz.

Yöntemler?

Yöntemler?

Başvuru Yapılacak GİB PORTAL ve DOĞRUDAN ENTEGRASYON YÖNTEMİNDE Başvuru yapılacak. Başkanlığın “www.efatura.gov.tr” internet adresinde yayımlanan “Elektronik Serbest Meslek Makbuzu Başvuru Kılavuzu”na uygun olarak gerekli başvuru işlemlerini yerine getirmeleri gerekmektedir Başvuru Yapılmayacak ÖZEL ENTEGRASYON YÖNTEMİNDE Başvuru yapılmayacak (Özel entegratör kendisi ile yapılan sözleşmeyi Başkanlığa usulüne göre bildirecektir. Özel Entegratör Mührü e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasından özel entegratör sistemi üzerinden faydalanan mükellefler, e-Serbest Meslek Makbuzu ve e-Serbest Meslek Makbuzu Raporlarında özel entegratörün mali mührünün ve zaman damgasının kullanılmasını talep edebilirler.

Başkanlıktan e-Serbest Meslek Makbuzu özel entegratörlüğü izni alanlar, hizmet verdikleri mükelleflere ait e-Serbest Meslek Makbuzu veya e-Serbest Meslek Makbuzu Raporu bilgilerini, e-Serbest Meslek Makbuzu ve Raporu oluşturma, imzalama, Başkanlığa raporlama amacı dışında kullanamaz ve işleme taraf olanların yazılı izni olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar. Sorumluluk-I

Özel entegratörler bu faaliyetleri kapsamında elde ettiği ticari sır niteliğindeki e-Serbest Meslek Makbuzu ve Raporu bilgilerinin güvenliğinden ve gizliliğinden sorumludurlar. Sorumluluk-II

Özel entegratörler, işleme taraf olmayan üçüncü kişilerle e-Serbest Meslek Makbuzu veya Raporu bilgilerini paylaştığı tespit olunan özel entegratörlerin, diğer kanunların öngördüğü cezai sorumlulukları dışında ayrıca Başkanlık tarafından tüm özel entegratörlük izinleri iptal edilebilir. Sorumluluk-III

E-Serbest Meslek Makbuzu Düzenlenmesi Islak İmza Sorunu Çözümü Vergi Usul Kanununun 236’ncı maddesinde serbest meslek erbabının, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü tahsilatı için iki nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını müşteriye vermek, müşterinin de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetinde olduğu hüküm altına alınmıştır. E-Serbest Meslek Makbuzu Düzenlenmesi Islak İmza Sorunu Çözümü Elektronik ortamda düzenlenen ve elektronik sertifika ile imzalanan e-Serbest Meslek Makbuzu belgesinin, muhatabının talebi çerçevesinde ıslak imzalı kağıt çıktısı verilerek ya da elektronik ortamda iletilerek teslim edilmesi gerekmektedir. e-Serbest Meslek Makbuzu çıktısının ıslak imza ile imzalanması yerine serbest meslek erbabının imzasının notere tasdik ettirilip, e-Serbest Meslek Makbuzu üzerine atılacak ıslak imza yerine geçmek üzere hazır imzalı olarak düzenlenip teslim edilmesi de mümkündür.

Muhafaza Serbest Meslek Erbabı e-Serbest Meslek Makbuzu izni alan mükelleflerin, elektronik ortamda oluşturdukları serbest meslek makbuzunu elektronik ortamda muhafaza ve ibraz etmeleri gerekmektedir. Makbuzu Alan Mükellef Kendisine e-Serbest Meslek Makbuzu düzenlenen mükellefler ise; teslim yöntemine göre e-Serbest Meslek Makbuzunun kağıt çıktısını veya elektronik ortamdaki halini muhafaza ve ibraz etmeleri gerekmektedir. . Karekod veya Barkod Düzenlenecek e-Serbest Meslek Makbuzlarının Başkanlık sistemlerinden elektronik ortamda sorgulanması ve doğrulanmasına imkan vermek üzere; karekoda veya barkoda belge üzerinde yer verilmesi zorunludur.

E-SMM Düzenlenmesi 426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında onaylanan Yeni Nesil Ödeme Kaydedici cihazlardan e-Serbest Meslek Makbuzunda bulunan bilgileri de ihtiva eden e-Serbest Meslek Makbuzu Bilgi Fişi’nin düzenleyen tarafından imzalanarak müşteriye verilmesi halinde söz konusu bilgi fişi nüshası da e-Serbest Meslek Makbuzunun kağıt çıktısı yerine geçer. Bilgi Fişi, e-Serbest Meslek Makbuzunun, elektronik sertifika ile imzalanarak düzenlenmesi ve Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre elektronik ortamda düzenleyicisi tarafından muhafaza edilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmamaktadır.

E-SMM Düzenlenmesi e-Serbest Meslek Makbuzu belgesinde aşağıda yer alan bilgilerin bulunması zorunludur. a) Serbest meslek erbabının; adı, soyadı, vergi dairesi, VKN veya TCKN’si, adresi, b) Müşterinin adı, soyadı veya unvanı, adresi, vergi mükellefi ise vergi dairesi, VKN veya TCKN’si, c) Belgenin düzenlenme tarihi ile saat ve dakika olarak düzenlenme zamanı ve belge numarası, ç) Alınan paranın miktarı (varsa vergi tevkifatı tutarları ve katma değer vergisi tutarları ayrıntılı olarak gösterilecek şekilde).

E-SMM Düzenlenmesi “e-Serbest Meslek Makbuzu” ibaresi mutlaka bulunmalıdır. 3 haneli birim kodu ve 13 haneli sıra numarasından oluşan belge numarası kullanılmalıdır. 4 karakter yıl ve 9 karakter müteselsil numaradan oluşmaktadır. Her bir birim koduna ait sıra numarası kendi içinde oluşturulur ve takip edilir. Sıra numarası içerisinde yer alan 9 karakterlik müteselsil numara, her yılın ilk günü itibariyle “1” rakamından başlatılarak kullanılır. Bir serbest meslek erbabı aynı yıl içinde aynı serbest meslek makbuzu numarasını iki kez kullanamaz. XXX- 2018 - 000000001 HARF - YIL - SMM NO

Kağıt SMM Kullanma (Geçiş Dönemi) E-SMM’ye dahil olan mükellefler, uygulamaya dahil oldukları tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar, kağıt ortamda da söz konusu belgeleri düzenleyebilirler. Ancak aynı işlem için elektronik belge veya kağıt ortamdaki belgelerinden sadece birinin düzenlenmesi gerekmektedir. Kağıt SMM Kullanma (Geçiş Dönemi) Elektronik belge uygulamalarına dahil olunan tarihi izleyen üçüncü ayın sonundan sonra, belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi zorunlu olup, kağıt ortamda belge düzenlenmesi halinde 213 Sayılı Vergi Usul Kanununda yazılı cezalar tatbik edilecektir. Ceza (Geçiş Dönemi Sonunda)

e-Serbest Meslek Makbuzu Uygulamasını doğrudan entegrasyonu yöntemi ile kullanan mükellefler ve özel entegratörler, elektronik ortamda oluşturulan e-Serbest Meslek Makbuzu belgelerine ilişkin olarak, Başkanlığın www.efatura.gov.tr internet adresinde yayınlanan veri formatı ve standardına uygun “e-Serbest Meslek Makbuzu Raporu”nu elektronik sertifika ile zaman damgalı olarak imzalayarak www.efatura.gov.tr internet adresinde yayınlanan teknik kılavuzlarda açıklanan yöntem veya yöntemlerle Başkanlık sistemine elektronik ortamda aktarmak zorundadır. Başkanlık, e-Serbest Meslek Makbuzu raporunun aktarım süresini ve yöntemini belirlemeye, değiştirmeye, sektörler ve mükellef grupları itibariyle farklı veri aktarım süresi ve yöntemi belirlemeye yetkilidir E-SMM RAPORU

S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN E-İRSALİYE S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

Temel Kavramlar E-İrsaliye: Tebliğde yer alan şartlara uygun olarak elektronik belge biçiminde oluşturulmuş sevk irsaliyesini, E-İrsaliye Uygulaması: Başkanlık tarafından belirlenen standartlara uygun mesajların, taraflar arasında güvenli bir şekilde aktarılması imkanını sunan uygulamaların genel adını, E-İrsaliye, kağıt irsaliye ile aynı nitelikte fakat dijital ortamda düzenlenen bir modeldir. Sevk irsaliyesi kullanan firmalar kağıt olarak irsaliye düzenlerken e-irsaliyeye geçiş yapan firmalar dijital ortamda irsaliye düzenleyerek karşı tarafa ulaştırırlar. 

E-İrsaliye Genel Olarak e-İrsaliye Uygulaması: Mal hareketlerinin elektronik ortamda düzenli bir şekilde izlenebilmesi amacıyla; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 230’uncu maddesinin beşinci bendine göre hali hazırda kağıt ortamda düzenlenmekte olan “sevk irsaliyesi” belgesinin, elektronik belge olarak elektronik ortamda düzenlenmesi, alıcısına elektronik ortamda iletilmesi ve elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin yapılan düzenlemeler e-irsaliyenin konusunu oluşturmaktadır.

Kağıt İrsaliye Kağıt olarak 2 tip irsaliye bulunur. Biri sevk, diğeri taşıma irsaliyesidir. e-İrsaliye daha çok sevk irsaliyesi yerine geçecek, yani malı teslim alan kişiye iletilecektir. Bununla birlikte araç, şoför ve rotasyon bilgisi taşıyan taşıma irsaliyesi yine kağıt olarak araçta bulundurulmaya devam edecektir.

Başvuru Süreci Mükellefler, doğrudan entegrasyon veya portal yöntemlerinden biri ile uygulamaya dahil olmak istediklerinde; Gelir İdaresi Başkanlığının “www.efatura.gov.tr” internet adresinde yayımlanan “Elektronik İrsaliye Başvuru Kılavuzu”na uygun olarak e-İrsaliye Uygulamasına başvuracaklardır. e-İrsaliye uygulamasına özel entegrasyon yöntemi ile dahil olmak isteyen mükellefler; doğrudan Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerden herhangi birine başvuracak olup, ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmayacaklardır. E-irsaliye de mükellefler, e-Fatura Uygulamasından yararlandıkları yöntem ile yararlanabilecek olup, Başkanlıkça aksi belirtilmediği sürece, e-Fatura Uygulamasından yararlandıkları yöntem dışında bir yöntem kullanamayacaklardır.

Yöntemler a) Kendi bilgi işlem sistemlerinin Başkanlık sistemlerine doğrudan entegrasyonu yoluyla, b) e-İrsaliye Uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden genel kullanımını sağlamak amacı ile Başkanlık tarafından oluşturulan ve www.efatura.gov.tr internet adresinde hizmete sunulan GİB Portalı aracılığıyla, c) Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin bilgi işlem sistemleri aracılığıyla,

Kimler E-İrsaliye’ye Geçecek? e-İrsaliyeye e-fatura sistemine kayıtlı tüm firmaların geçiş yapması esastır. Bununla birlikte zorunluluk getirilmediğinden şahıs ve sermaye firmaları gönüllü olarak e-irsaliye sistemine geçiş yapabilirler. Gönüllü geçiş yapmayı düşünen firmalar 01.01.2018’den itibaren herhangi bir tarihte e-irsaliye kullanıcısı olabilirler.

E-İrsaliye Nasıl Gönderilecek? e-İrsaliye gönderebilmek için her iki tarafın da sisteme kayıtlı olması gerekir. Şayet taraflardan biri e-irsaliye kullanıcısı diğeri değilse e-irsaliye gönderilemez. e-Arşiv ya da kağıt(sevk irsaliyesi) üzerinden irsaliye gönderimi yapılabilir. e-İrsaliye Uygulamasından yararlanan mükellefler e-İrsaliye Uygulamasına kayıtlı olmayan mükelleflere kağıt irsaliye düzenlemeye devam edeceklerdir.

E-İrsaliye Nasıl Gönderilecek? Malın fiili sevki sırasında araç içinde e-İrsaliyenin bir örnek kağıt çıktısının bulundurulması ya da elektronik olarak görüntülenmesinin sağlanması zorunlu olup, söz konusu kağıt çıktı üzerinde ıslak imza ya da kaşe bulunması zorunlu değildir. Söz konusu kağıt çıktının, alıcıya verilmesi zorunlu olmadığı gibi malların alıcıya tesliminden sonra muhafaza veya ibraz edilme zorunluluğu da bulunmamaktadır.

E-İrsaliyenin Düzenlenmesi e-İrsaliyenin www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan e-İrsaliye uygulamasına ilişkin teknik kılavuzlarda yer alan format ve standartlara göre elektronik ortamda, elektronik sertifika ile imzalanarak düzenlenmesi, alıcısına iletilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesi esastır. e-İrsaliyenin malın fiili sevkinden önce düzenlenmesi ve Başkanlık sistemleri üzerinden alıcısına başarılı olarak iletilmesi gerekmekte olup e-İrsaliye Uygulaması üzerinden alıcısına başarılı bir şekilde iletilmeyen e-İrsaliye hüküm ifade etmez.

E-İrsaliyenin Düzenlenmesi e-İrsaliyenin düzenlenmesinden önce sevki yapılan mala ilişkin olarak e-Fatura düzenlenmiş olması halinde, e-İrsaliye üzerinde e-Faturanın belge numarasına da yer verilmesi zorunludur. Düzenlenecek e-İrsaliyelerde, Başkanlık sistemlerinden elektronik ortamda sorgulanması, doğrulanması ve görüntülenmesine imkan vermek üzere karekoda belge üzerinde yer verilmesi zorunludur.

E-İrsaliyenin Düzenlenmesi e-İrsaliye Uygulamasından özel entegratör sistemi üzerinden faydalanan mükellefler, e-İrsaliyelerde özel entegratörün mali mührünün ve zaman damgasının kullanılmasını talep edebilirler.

E-İrsaliyede Olması Gerekenler? e-İrsaliye belgesinde aşağıda yer alan bilgilerin bulunması zorunludur. a) e-İrsaliyesinin düzenlenme tarihi ve belge numarası, b) e-İrsaliyeyi düzenleyenin adı, ticaret ünvanı, adresi, vergi dairesi ve hesap numarası, c) Müşterinin adı, ticaret ünvanı, adresi, varsa vergi dairesi ve hesap numarası, ç) Taşınan malın nevi, miktarı, d) Fiili sevk tarihi ve saat ve dakika olarak zamanı,

E-İrsaliyede Olması Gerekenler?

E-İrsaliye Numarası? -Üç haneli alfa numerik birim kod ile 13 haneli müteselsil numaranın birleşiminden meydana gelen Sevk İrsaliyesi Numarasıdır. -Müteselsil numaranın ilk dört hanesi sevk irsaliyesinin düzenlendiği yılı kalan dokuz hane ise müteselsil numarayı ifade etmektedir. -Sevk İrsaliyesi düzenleyen bünyesinde aynı sevk irsaliyesi numarası birden fazla kullanılamaz. XXX- 2018 - 000000001 HARF - YIL - İRSALİYE NO

ETTN Numarası? -Evrensel Tekil Tanımlama Numarası (ETTN), düzenlenen sevk irsaliyesinin evrensel eşsizliğini sağlayan numaradır. -Bu numara sevk irsaliyesi düzenleyen tarafından standartlara uygun olarak üretilip sevk irsaliyelerinde kullanılacaktır. Düzenleme Zamanı: Sevk irsaliyesinin düzenleme saati yazılacaktır. Yazımda sadece saat ve dakika değil ayrıca saniye de gösterilecektir.

Sevk İrsaliyesinde Notlar? E-Faturada olduğu gibi e-irsaliyede de notlar bölümü bulunmaktadır. Notlar bölümüne ise şunlar yazılabilir: 1-İş bu sevk irsaliyesi muhteviyatına 7 gün içerisinde itiraz edilmediği taktirde aynen kabul edilmiş sayılır. 2-Malları ölçerek teslim alınız. Daha sonra m3 tutarlarına yapılan itirazlar kabul edilmeyecektir. 3-İrsaliye kabul edildikten sonra istenilen türde beton gelmediği yönünde yapılacak itirazlar kabul edilmeyecektir.

Sevk İrsaliyesinde İlave Doküman? Kalem Sayısı: Sevk irsaliyesi üzerinde yer alan kalem (satır) sayısı yazılacaktır. Sipariş Bilgileri: Sipariş bilgilerinin gösterilmesinde ve sipariş belgesinin sevk irsaliyesine eklenmesinde bu eleman kullanılabilecektir. İlave Doküman: Sipariş belgeleri dışında sevk irsaliyesine eklenmek istenen diğer belgeler için bu eleman kullanılabilecektir. Örneğin belge para birimi dışında ayrıca sevk irsaliyesi düzenlenmek isteniyorsa bu sevk irsaliyesi düzenlenip bu kısma eklenebilir.

Sevk İrsaliyesinde Diğer Taraflar? Sevk İrsaliyesindeki Malların Sevkiyatını Sağlayan Taraf Sevk İrsaliyesindeki Malları Teslim Alan Taraf Satıcı  Alıcı Sevk İrsaliyesindeki Malları Satın Alan Taraf Sevk İrsaliyesindeki Malları Sağlayan (Satan) Taraf Satıcı  Alıcı Sağlayan Satın Taraf Alan Taraf

İRSALİYE YANITI Kendisine e-İrsaliye düzenlenen mükellefler, istemeleri halinde, e-İrsaliye belgesine konu mallara ilişkin olarak ne kadarlık kısmının teslim alındığını/kabul edildiğini, teslim alınmayan mallara ilişkin olarak, kabul edilmeyen mal miktarını ve nedenini uygulama üzerinden e-İrsaliye yanıtı ile e-İrsaliye belgesini düzenleyene iletebilirler. e-İrsaliye yanıtı ile yapılan kısmi kabul durumlarında, kabul edilmeyen malların satıcısına geri gönderimi için ayrıca e-İrsaliye düzenlenmesi gerekmektedir.

İRSALİYE REDDİ *Bununla birlikte düzenlenen e-İrsaliyenin, alıcısının ya da muhteviyatındaki malların tamamının hatalı olması halinde, alıcısı tarafından e-İrsaliye yanıtı ile ret edilmesi mümkündür. Ancak ret işleminin malın fiili sevkinden önce yapılması gerekmektedir. Malın fiili sevkinden sonra gönderilecek ret e-İrsaliye yanıtları hükümsüz olup, bu durumda malı taşıyan/taşıttıran tarafından yeni bir e-İrsaliye düzenlenmesi gerekecektir. *e-İrsaliye izni alan mükellefler, oluşturdukları e-İrsaliyelerini ve e-İrsaliye yanıtlarını birbirleriyle ilişkili şekilde, vergi kanunları ve diğer kanuni düzenlemelerin öngörmüş olduğu süreler dâhilinde muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmekle yükümlüdür

Temel E-İrsaliye Senaryosu Bu senaryo, a) Her ölçek ve sektördeki alıcı ve satıcıları, b) Her türlü mal satışı nedeniyle e-İrsaliye düzenlenmesini, c) e-İrsaliyeyi alan tarafın satıcıya e-İrsaliye Yanıtı (receipt advice) düzenleyerek iletmesini kapsamaktadır.

Taraflar ve Rolleri 1. Gönderici: e-İrsaliye düzenleyerek alıcıya gönderen taraftır. (Satıcı taraftan farklı olabilir) 2. Alıcı: Malları teslim alan taraftır. (Satın alan taraftan farklı olabilir) Gönderici  E-İrsaliye  Alıcı E-İrsaliye Yanıtı

Temel E-İrsaliye Senaryosu -Tamamen Kabul Etme- GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI SATICI ALICI E-İRSALİYE İRSALİYE YANITI

Temel E-İrsaliye Senaryosu -Kısmen Kabul Etme- GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI SATICI ALICI E-İRSALİYE KISMEN RET İRSALİYE YANITI

E-İrsaliye Bölümleri E-irsaliye 6 bölümden oluşur. 1-İrsaliye Bilgileri 2-Alıcı Bilgileri 3-Kalem Bilgileri 4-İlgili Dokümanlar 5-Açıklamalar 6-Taşıyıcı Bilgileri

İrsaliye Örneği Bu örnekte 4 kalem mal gönderilmiştir. 4 kalem mal İki farklı şoför Bir kamyon, iki dorse ile taşıma Fiyat bilgileri Tüm ürünlerin gönderimi eksiksiz gerçekleştirilmiştir. Malların sevkiyatını sağlayan taraf e-İrsaliyeyi Malları teslim alan tarafa gönderir.

Eksiksiz Kabul İrsaliye Yanıtı Malları teslim alan taraf, malların sevkiyatını sağlayan tarafa e-İrsaliye yanıtını gönderir. Mallar eksiksiz teslim alınmıştır.

Eksiksiz Kabul Ancak Şikayet İçeren İrsaliye Yanıtı Malları teslim alan taraf, malların sevkiyatını sağlayan tarafa e-İrsaliye yanıtını gönderir. Ancak malların geç gelmesi nedeniyle şikayetini de iletir.

Daha Sonra Tamamlanacak E-İrsaliye Bu örnekte 4 kalem ürün gönderimi yapılmıştır ancak ürünlerin bir kısmı daha sonra gönderilecektir. e-İrsaliyenin içerdikleri: 4 gönderi kalemi İlk iki ürünün daha sonradan iletilmek üzere miktarları (ilk üründen 10 birim, ikinci üründen 2 birim) bulunmaktadır.

Eksiksiz Kabul İrsaliye Yanıtı Bu örnekte 4 kalem ürün gönderimi yapılmıştır. Üretici, satıcı ve alıcı firmaların hepsi birbirinden farklıdır. e-İrsaliyenin içerdikleri: 4 gönderi kalemi Sözleşme taraflarının her biri farklıdır 1 gönderim adresi * Malların Sevkiyatını Sağlayan Malları * Teslim Alan * Malların Satın Alımını Sağlayan * Malları Satan * Tüm sürecin başlamasını Sağlayan Alıcı

Hasarlı Ürün İrsaliye Yanıtı Tüm ürünler malları alan taraf tarafından kabul edilmemiştir. Toplamda 3 tane ürün hasarlıdır. 2 adet ürün birinci kalemden 1 adet ürün ikinci kalemden hasarlı çıkmış ve kabul edilmemiştir.

Bu kullanım örneği bütün sevkiyatın kabul edilmediği örneğini gösterir Bu kullanım örneği bütün sevkiyatın kabul edilmediği örneğini gösterir. Tüm ürünler malları alan taraf tarafından eksiksiz olarak kabul edilmemiştir. Toplamda 2 tane ürün eksik iken 8 adet üründe fazladır. 2 adet ürün birinci kalemden eksik çıkmış ve 8 adet ürün ikinci kalemden fazla çıkmış ve kabul edilmemiştir. -Malları Teslim Alan -Malları Gönderen

E-İrsaliye Cezaları? VUK Madde 353: Özel usulsüzlükler ve cezaları: a) Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması 2. Perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin, kullanılmadığının, bulundurulmadığının, düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin veya gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin tespiti halinde, her bir belge için 210 lira özel usulsüzlük cezası kesilir. Ancak, her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için 11.000 lirayı, bir takvim yılı içinde ise 110.000 TL lirayı aşamaz.

E-İrsaliye Cezaları? Madde 127: (Yoklama) Maksat ve Yetki e) Taşıma irsaliyesi, sevk irsaliyesi ve faturanın taşıtta bulunmaması, halinde bu belgelerin ibrazına kadar nakil vasıtalarını trafikten alıkoymak, taşınan malın sahibi belli değilse tespitine kadar malı bekletmek ve muhafaza altına almak, (Beklemeye ve muhafazaya alınan malların bozulmaya ve çürümeye maruz mallar olması halinde derhal, diğer mallar ise üç ay sonra Maliye ve Gümrük Bakanlığının belli edeceği esaslar dahilinde tasfiye olunur.) Yetkisini haizdirler

E-İrsaliye Cezaları? Başkanlıktan e-İrsaliye izni alan özel entegratörler, hizmet verdikleri mükelleflere ait e-İrsaliye bilgilerini, e-İrsaliye oluşturma, imzalama, gönderme ve alma amacı dışında kullanamaz ve işleme taraf olanların yazılı izni olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar. Özel entegratörler bu faaliyetleri kapsamında elde ettiği ticari sır niteliğindeki e-İrsaliye bilgilerinin güvenliğinden ve gizliliğinden sorumludurlar. Bu amaca aykırı olarak işleme taraf olmayan üçüncü kişilerle e-İrsaliye bilgilerini paylaştığı tespit olunan özel entegratörlerin, diğer kanunların öngördüğü cezai sorumlulukları dışında ayrıca Başkanlık tarafından tüm özel entegratörlük izinleri iptal edilebilir.

E-DEFTER / E-FATURA BAŞVURULARI S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

BAŞVURU SIRASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER E-Fatura ve E-Defter kullanımı için öncelikle ileri düzey bir bilgisayar bilgisi gerekmediğini belirtmek gerekir. Standart bir bilgisayar kullanıcısı olmak yeterlidir. -MALİ MÜHÜR BAŞVURUSU -E-FATURA BAŞVURUSU -E-DEFTER BAŞVURUSU

E-Belge Özellikleri

S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN E-FATURA S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

E-Fatura Tanımı Kağıt fatura ile aynı nitelikleri ve hukuki özellikleri taşıyan ancak elektronik ortamda oluşturulan, saklanan ve ibraz edilen, değişmezliğini sağlamak için mali mühürle imzalanan belgeye e-fatura denir.

E-Fatura Tanımı-I e-FATURA: Kağıt Fatura Fatura, satılan emtia(mal) veya yapılan iş karşılığında müşterilerin borçlandığı meblağı(tutarı) göstermek üzere malı satan veya işi yapan tüccar tarafından düzenlenip müşteriye verilen ticari bir belgedir. (V.U.K m.229). e-FATURA: Önceden tanımlanmış kullanıcıların UBL-TR standardında ve elektronik belge olarak düzenledikleri faturaları, belirlenen veri aktarım protokolü aracılığı ile gönderen taraftan alıcı tarafa iletimini sağlayan mesajlaşma alt yapısıdır.

«e-fatura» uygulamasına geçmeleri mümkündür. E-Fatura Tanımı-II Değerli kağıda basılı olan faturanın karşılığı bilgileri içeren, belli bir formatta standart hale getirilmiş, değiştirilemez bir şekilde mühürlenmiş, elektronik bir belgedir. E-Fatura, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir. Zorunluluk kapsamına girmeyen mükellefler de, zaman sınırına bağlı olmaksızın «e-fatura» uygulamasına geçmeleri mümkündür.

E FATURA SENARYOLARI Temel Fatura Senaryosu Ticari Fatura Senaryosu Temel Fatura Senaryosu, sadece e-faturanın gönderen sistemden alıcı sisteme ulaşma durumunu ele alan senaryodur. Bu senaryoda kurum kendisine gönderilen e-faturada teknik (zorunlu alan eksikliği, veri bozulması, imza geçersizliği gibi) bir sorun yoksa e-faturayı kabul etmek zorundadır. Faturanın alıcısına kayıtlı ve güvenli bir biçimde ulaştırılması ile işlemin tamamlandığı varsayılmakla birlikte alıcılar fatura ile ilgili itirazlarını harici yollarla gerçekleştirebileceklerdir. Ticari Fatura Senaryosu Temel Fatura Senaryosu’na ek olarak Posta Kutusu gelen faturayı KABUL, RET veya İADE etme hakkına sahiptir. Diğer bir ifadeyle; ticari e-fatura uygulaması, kurumdan, kendisine gönderilen e-faturayı kabul edip etmeyeceğini sistem üzerinden bildirmesini beklemektedir. Kabul, ret veya iade bildirimi yeni bir e-fatura gönderilmesinde olduğu gibi imzalanarak iletilmeli ve arşivlenmelidir.

E FATURA İTİRAZ SÜRESİ Gelen Kutusuna düşen faturalar geçerli fatura olup senaryo gereğince red ve ya kabul edilmesi ilgili cevabın sistem içinde tutulmasını sağlamaktadır. e-faturanın “ticari fatura” olarak düzenlenmesi halinde alıcının faturayı reddetme seçeneği konulmuştur. TTK, m.21/2 (2) Bir fatura alan kişi aldığı tarihten itibaren sekiz gün içinde, faturanın içeriği hakkında bir itirazda bulunmamışsa bu içeriği kabul etmiş sayılır.

E-FATURA Bir e-Fatura 5 bölümden oluşur. 1-Fatura Bilgileri 2-Alıcı Bilgileri 3-Mal ve Hizmet Bilgileri 4-Toplamlar 5-Notlar GİB logosunun altında «e-fatura» ifadesi yer alır.

E-Fatura Görüntüleme Aracı

S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN E-ARŞİV FATURA S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI E-Arşiv kapsamında elektronik ortamda oluşturulan faturanın, alıcısına kâğıt olarak gönderilen veya elektronik ortamda iletilen şekli belgenin aslı, düzenleyen tarafından muhafaza edilen elektronik hali ise ikinci nüsha hükmündedir. Bu Tebliğ kapsamında Başkanlıktan e-arşiv izni alan mükellefler, elektronik ortamda oluşturdukları faturayı elektronik ortamda muhafaza ederler. E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI

E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-I EFKS sistemindeki mükellefler, e-Fatura Uygulamasına kayıtlı olmayan vergi mükelleflerine e-Arşiv Uygulaması kapsamında fatura oluşturmaya, kâğıt ortamında göndermeye ve oluşturulan faturaların ikinci nüshasını elektronik ortamda muhafaza ve istendiğinde ibraz etmeye zorunludurlar. Bununla birlikte söz konusu mükellefler, e-Arşiv Uygulaması kapsamında oluşturdukları faturaları alıcısının talebi doğrultusunda ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan e-fatura format ve standardını kullanmak ve de söz konusu faturanın basılabilir görüntüsünü de eklemek şartıyla, müşterilerine elektronik ortamda da iletebilirler. Bu durumda e-Arşiv Faturasının ayrıca kağıda basılmasına gerek bulunmamaktadır. E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-I

E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-II 433 Seri Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile yürürlüğe giren e-Arşiv Uygulaması, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen standartlara uygun olarak faturanın elektronik ortamda oluşturulması, elektronik ortamda muhafazası, ibrazı ve raporlamasını kapsayan bir uygulamadır. e-Arşiv Uygulamasından yararlanmak isteyen mükelleflerin, öncelikle e-fatura uygulamasına kayıtlı olmaları gerekmektedir. İnternet üzerinden mal ve hizmet satışı yapan ve 2016 yılı gelir tablosu brüt satış hasılatı tutarı 5 milyon lira ve üzerinde olan mükellefler, en geç 01/01/2018 tarihine kadar e-Arşiv Uygulamasına geçmek zorundadır. E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-II

E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-III Elektronik Fatura Kayıt Sistemi (EFKS), elektronik fatura çalışmaları­nın başlangıç adımı olarak nitelendirilebilir. EFKS, yararlanan kurumların düzenledikleri faturalarda bulunan bazı bilgilerin, belirlenen uygulama ve veri standartları çerçevesinde Gelir İdaresi Başkanlığı sistemine aktarılması sureti ile faturalara ait ikinci nüshaların kâğıt olarak saklanması zorunluluğu kaldırılmaktadır. Bunun yanında Sis­tem, alıcılarına verilmek üzere PDF formatında hazırlanan birinci nüsha faturaların da güvenli elektronik imzalı olarak dijital belge şeklinde oluştu­rulmasına imkân sağlayan bir sistemdir. E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-III

E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-IV e-fatura alıcısının bir “Posta Kutusu” hesabı olmalıdır. Gönderici Birim tarafından oluşturulan e- faturalar bu hesaba iletilmektedir. Hâlihazırda Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı (SGB) ken­di sistemi üzerinde gerekli modülü hazırlamış ve entegrasyonu tamamlamış olup, Maliye Bakanlığı SGB’si üzerinden ilgili harcama birimleri e-fatura kullanıcısı haline getirmiştir. SGB başlangıç aşamasında uygulamayı tele­fon, elektrik gibi aboneliğe dayalı temin işlemlerinin faturaları için kullan­mayı düşünmektedir. Bugün itibariyle EFKS’den gelen telekomünikasyon faturaları SGB üzerinden ilgili saymanlıklara elektronik ortamda iletilmek­tedir. E-ARŞİV FATURA UYGULAMASI-IV

e-Arşiv kapsamında elektronik olarak gönderilecek fatura işlenebilir veri olarak XML veri taşımalıdır. XML verinin içinde en az aşağıdaki alanlar bulunmalıdır. * Fatura No * Düzenleme Tarihi * Düzenleyen VKN/TCKN * Alıcı VKN/TCKN * Ödenecek Tutar * Varsa faturanın son ödeme tarihi E-ARŞİV FATURA

E-ARŞİV FATURA BAŞVURU YÖNTEMLERİ-I Mükellefler e-Arşiv Uygulamasını, kendi bilgi işlem sistemi veya Başkanlıktan izin almış özel entegratör bilgi işlem sistemi üzerinden olmak üzere iki yöntemle kullanabilirler. Uygulamayı kendi bilgi işlem sistemi üzerinden kullanmak isteyen mükellefler http://www.efatura.gov.tr/ İnternet adresinde yayımlanan e-Arşiv Uygulaması Başvuru Kılavuzu'nda açıklanan şartlara uygun olarak başvuru yaparlar. e-Arşiv Uygulamasını Başkanlıktan e-arşiv izni almış özel entegratörlerin bilgi işlem sistemi üzerinde kullanmak isteyen mükellefler, doğrudan özel entegratöre başvuracak olup ayrıca Başkanlığa başvuruda bulunmazlar. E-ARŞİV FATURA BAŞVURU YÖNTEMLERİ-I

E-ARŞİV FATURA BAŞVURU YÖNTEMLERİ-II e-Arşiv Uygulamasını kendi bilgi işlem sistemi üzerinden kullanmak için yapılan başvurular, mükellefe ait sistemin yapısı, işleyişi ve bu sistemde düzenlenen belge ve raporların bu Tebliğde ve http://www.efatura.gov.tr/ İnternet adresinde yayımlanan e-Arşiv Kılavuzunda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı açısından Başkanlıkça değerlendirilir. Başkanlık gerek görmesi halinde, ilave bilgiler isteyebileceği gibi, mükellefe ait bilgi işlem sisteminde yerinde incelemeler yapabilir veya yaptırabilir. Yapılan değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan mükelleflere yazı ile e- arşiv izni verilir. Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için yazı ile 1 yıl süre verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin başvuruları reddedilebilir. Bu durumdaki mükelleflerin, reddi izleyen 1 yıl içerisinde yapacakları başvurular kabul edilmez. Bu durum, mükelleflerin e-Arşiv Uygulamasından Başkanlıktan e-arşiv izni alan özel entegratörler vasıtasıyla yararlanmalarına engel teşkil etmez. E-ARŞİV FATURA BAŞVURU YÖNTEMLERİ-II

BELGELERİN ELEKTRONİK ORTAMDA OLUŞTURULMASI e-Arşiv Uygulaması kapsamında düzenlenen belgeler Başkanlığa bildirilen bilgi işlem sisteminde veya özel entegratör sisteminde oluşturulmalıdır. Kullanılan elektronik belge formatı, üzerinde mali mühür taşımaya, belge üzerinde doğrulamaya, görüntülemeye ve kâğıt baskı almaya imkân veren genel tanınırlığa sahip bir format olmalıdır. Uygulamayı kendi sistemi üzerinden kullanan tüzel kişiler elektronik ortamda oluşturdukları faturalarını kendi mali mühürleri ile gerçek kişiler ise kendi mali mühürleri ya da e-imza ile onaylarlar. Uygulamanın özel entegratör vasıtasıyla kullanılması durumunda belgeler mükelleflerin kendi mali mühür ya da e-imza ile veya mükellefin istemesi halinde özel entegratörün mali mührü ile onaylanır. BELGELERİN ELEKTRONİK ORTAMDA OLUŞTURULMASI

Amblem Belgelerin önyüzünün üst orta kısmına gelecek şekilde basılması zorunlu olan Gelir İdaresi Başkanlığı amblemi, amblemin altında ise "e-Arşiv Fatura" ibaresi bulunur.

e-Arşiv izni alan mükellefler ve e-arşiv hizmeti verme konusunda Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, elektronik ortamda oluşturdukları belgelere ilişkin olarak, Başkanlığın www.efatura.gov.tr İnternet adresinde yayımlanan veri formatı ve standardına uygun e-Arşiv Raporunu mali mühür ya da NES ile zaman damgalı olarak onaylamak ve e-Arşiv Kılavuzunda açıklanan yöntem veya yöntemlerle Başkanlık sistemine aktarmak zorundadır. Başkanlık, yazıyla bildirmek ve hazırlık için yeterli süre tanımak şartıyla rapor aktarım süresini ve yöntemini değiştirmeye, sektörler ve mükellef grupları itibariyle farklı veri aktarım süresi ve yöntemi belirlemeye yetkilidir. RAPORLAMA

e-Arşiv izni alan mükellefler ve e-arşiv hizmeti verme konusunda Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, elektronik ortamda oluşturdukları belgelere ilişkin olarak, Başkanlığın www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan veri formatı ve standardına uygun e-Arşiv Raporunu aylık olarak oluşturup takip eden ayın 15 nci günü saat 24:00’a kadar vermek zorundadır. Gönderilmesi gereken dosya ziplenmiş olmalıdır. Zip dosyası içinde aynı isimde XML dosyası bulunmalıdır. Zipli dosyanın açık boyutu en fazla 100Mb olmalıdır. Eğer bu boyutu geçiyorsa rapor bölünmelidir. RAPORLAMA

E-Arşiv Sorgu-I

E-Arşiv Sorgu-II

S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN E-DEFTER S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

E-Defter Nedir? Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa ve/veya Türk Ticaret Kanununa göre tutulması zorunlu olan defterlerde yer alması gereken bilgileri kapsayan elektronik kayıtlar bütünüdür.

HANGİ DEFTERLERİ E-DEFTERDİR? 1- Yevmiye Defteri, 2- Defteri Kebir, Diğerleri kağıt ortamında tutulacaktır. (defter beyan sistemi hariç…)

Nelere Dikkat Etmeliyiz ?

Sosyal Medyanın Yararları Format ve standartları« www.edefter.gov.tr» internet adresinde duyurulan defterler elektronik ortamda tutulabilir. Sosyal Medyanın Yararları e-defter tutanlar kâğıt ortamında defter tutamazlar e-defter tutmak zorunda olanlar aylık dönemler itibarıyla e-defterlerini oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır e-Defter tasdiki olmayacaktır. Hesap döneminin ilk ayına ilişkin berat açılış onayı, son ayına ilişkin berat kapanış onayı yerine geçer.

NEDEN E-DEFTER? Kağıt yükümlülükleri ortadan kaldırmak, taşıma, saklama gibi maliyetleri azaltmak Uluslararası standartlara uyum sağlamak Elektronik denetim için uygun altyapıyı oluşturmak Uzaktan e-defter denetimi için gerekli altyapıyı oluşturmak Denetimde bilgisayar kullanımını arttırarak yıllık denetim miktarını çoğaltabilmek,

E-Deftere Geçiş Yöntemleri E-Defter uygulamasına geçiş için 2 yöntem mevcuttur : Elektronik defter yazılımlarının mükellef tarafından geliştirilmesi (Test Sürecine Tabi) Uyumluluk Onayı almış bir Programın kullanımı

Nelere Dikkat Etmeliyiz ? E-Defter Kayıtlarında Nelere Dikkat Etmeliyiz? Nelere Dikkat Etmeliyiz ? Öncelikle her belge tek bir yevmiye kaydında muhasebeleştirilmelidir Her yevmiye maddesinde «ödeme yöntemi» mutlaka yazılmalıdır. 1- Nakit, 2-Banka 3-Çek 4-Senet 5-Kredi Kartı gibi serbestçe bu alan doldurulabilir. **Bir defterin boyutu en fazla 200 Mb olabilir. Fazlası halinde defter bölünmelidir Her belgenin aşağıda belirtilen belge tipi mutlaka yazılmalıdır.

E-Defter Kayıtlarında Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Nelere Dikkat Etmeliyiz ?

E-Defter Kayıtlarında Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Nelere Dikkat Etmeliyiz ? E-Defter Kayıtlarında Nelere Dikkat Etmeliyiz? Nelere Dikkat Etmeliyiz ?

VERİ KAYBI VEYA DEFTER KAYITLARI SİLİNİR İSE Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlerini oluşturdukları ve muhafaza ettikleri bilgi işlem sistemlerinin haczedilmesi veya bu sistemlere yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu EN GEÇ ÜÇ iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek zorundadır. Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlere ait kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi halleri ile olağanüstü durumların meydana gelmesi halinde, durumu ON BEŞ GÜN İÇİNDE GİB’E bildirmek ve kayıtların nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir plan sunmak zorundadır.

E-Fatura Kaydı ----------- / / ------------ ----------- / / ------------ 153 Ticari Mallar 500.000,00 153.01.001 Demir 191 İndirilecek KDV 90.000,00 320 Satıcılar 590.000,00 Ödeme Türü: Cari Hesap Belge Tarihi : E-Fatura Tarihi Belge No : ID Numarası Belge Tipi : 2-Fatura Açıklama : A Firmasından Alınan Temel E-Fatura

E-UYGULAMALAR V.U.K. UYUMU S. M. Mali Müşavir Selçuk GÜLTEN

Elektronik Fatura, Elektronik Defter Davaları

* Elektronik uygulamalar için yeterli hukuki Yapı oluşturulamamıştır. * Maliye Bakanlığı uygulamayı tebliğler, sirkülerler, özelgeler, duyurular, forum sayfasında cevaplar gibi hukuki değeri tartışmalı metinler ile yürütmektedir. * Bu alanda açılan davalar çok yeni olduğundan Yerleşmiş bir Danıştay Kararları, içtihadı birleştirme kararları henüz bulunmamaktadır. ELEKTRONİK MALİ UYGULAMALAR HUKUKİ DEĞERLENDİRME

E-FATURA YERİNE KAĞIT FATURA KESMEK Elektronik faturada birinci kural e-fatura.gov.tr adresindeki kayıtlı kullanıcılara e-fatura kesilir şeklindedir. Elektronik Fatura Düzenlenmesi Gerekirken kağıt fatura düzenlenirse; 1-) İlk Uygulama Kağıt Fatura yok hükmündedir şeklindeydi. 2-) Şu an kağıt fatura geçerlidir ama V.U.K.’ta yazılan cezalara tabidir şeklinde değiştirilmiştir. E-FATURA YERİNE KAĞIT FATURA KESMEK

YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR E-DEFTER TUTABİLİR Mİ? 01.06.1989 tarihinde yayımlanan 3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Malî Müşavirlik Ve Yeminli Malî Müşavirlik Kanunu yeminli mali müşavirlerin yetkilerini tespit etmiştir. Söz konusu kanunun “Mesleğin Konusu” başlıklı 2’nci maddesinin b bendinin son fıkrasında “Yeminli malî müşavirler muhasebe ile ilgili defter tutamazlar, muhasebe bürosu açamazlar ve muhasebe bürolarına ortak olamazlar” şeklinde hüküm tesis edilmiştir. Buna göre Yeminli Mali Müşavirler kağıt veya elektronik defter tutamazlar. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR E-DEFTER TUTABİLİR Mİ?

SORUNLARIN KAYNAĞI YETKİ 213 sayılı VUK’un “Yetki” başlıklı mükerrer 257. Maddesine göre Maliye Bakanlığı aşağıdaki belirtilen hükümler ve sınırlar çerçevesinde Belge Düzeni Konusunda düzenleme yapmaya kanunen yetkili kılınmıştır: 1- Mükellef ve meslek grupları itibariyle muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya, bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya. 2-Tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya Muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye. SORUNLARIN KAYNAĞI YETKİ

SORUNLARIN KAYNAĞI YETKİ 4.Bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları kullanılmak suretiyle internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesine, beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye, standart belirlemeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler ile bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluk veya standartları beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler veya bilgi ve işlem çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya ya da belirlemeye, kanuni süresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannameler üzerine düzenlenen tahakkuk fişi ve/veya ihbarnameler ile süresinden sonra verilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelere istinaden düzenlenen ihbarnameleri, mükellefe, vergi sorumlusuna veya bunların elektronik ortamda beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeleri gönderme yetkisi verdiği gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda tebliğ etmeye, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelere ilişkin yapılan işlemlerin sonuçlarını internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında ilgili kişilere göndermeye ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye,” SORUNLARIN KAYNAĞI YETKİ

SORUNLARIN KAYNAĞI YETKİ Vergi Usul Kanunun “Elektronik Ortamdaki Kayıtlar Ve Elektronik Cihazla Belge Düzenleme” başlıklı mükerrer 242 nci maddesinin 2’nci fıkrası şöyledir: Elektronik belge, şekil hükümlerinden bağımsız olarak bu Kanuna göre düzenlenmesi zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik kayıtlar bütünüdür. Elektronik kayıt, elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi öğesini ifade eder. Bu Kanunda ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümler elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerlidir. Maliye Bakanlığı, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkilidir. SORUNLARIN KAYNAĞI YETKİ

Vergide Kanunilik İlkesi VI. Vergi ödevi Anayasa Madde 73. – Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, malî gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı, maliye politikasının sosyal amacıdır. Vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır. Vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak yetkisi Bakanlar Kuruluna verilebilir.

Uyuşmazlık Konuları — E-fatura/E-defter konularında idari düzenleyici nitelikteki bir Tebliğler ile ceza konulmasının mümkün değildir. — Herhangi bir vergi ziyaı yaratmayan, tamamen gerçek olan, kayıtdışı gerçekleşmeyen, tamamen şekli bir eksiklik taşıyan durumlar için ayrı bir ceza hükmüne gidilmesinin mümkün olmadığı, — E-fatura/E-defter konularında Maliye Bakanlığı’na verilen Kanun yetkisinin sınırları dışında, işlem gerçekleştiremez.

E-DEFTER BERATLARININ SON GÜNÜ RESMİ TATİLE RASTLARSA SÜRELER UZAR MI? Soru “Berat yükleme son günü resmi tatile geldiğinde, yükleme işlemi ilk iş gününe kadar uzar mı? 2 sıra numaralı e- Defter tebliğinde açıklama bulunmamakta ancak Şubat 2015 ayına ait Defter Beratlarının yüklenmesi ile ilgili yapılan duyuru da 31 Mayıs 2015 tarihi resmi tatil olduğu için Şubat beratları 01 Haziran 2015 tarihine uzatılmış denilmektedir” şeklindedir.  Cevabı okumak isteyenler için Gelir İdaresi Başkanlığı linki şu şekildedir: http://forum.efatura.gov.tr/view.php?id=28186 Maliye Bakanlığı’na sorulduğunda 12.11.2015 tarihinde e-fatura forum sitesinde 0028186 soru yanıtı olarak “Sayın ilgili, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 18. Maddesinde; “…Resmi tatil günleri süreye dahildir. Şu kadar ki, sürenin son günü resmi tatile rastlarsa tatili takib eden ilk iş gününün tatil saatinde biter…..” hükmü yer almaktadır. Yukarıdaki hüküm gereğince işlem yapabilirsiniz.

BERAT ALINMAMASI RESEN TAKDİR SEBEBİ Mİ? Re'sen vergi tarhı: Madde 30 –Resen vergi tarhı, vergi matrahının tamamen veya kısmen defter, kayıt ve belgelere veya kanuni ölçülere dayanılarak tespitine imkan bulunmayan hallerde takdir komisyonları tarafından takdir edilen veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlarca düzenlenmiş vergi inceleme raporlarında belirtilen matrah veya matrah kısmı üzerinden vergi tarh olunmasıdır. İnceleme raporunda bu maddeye göre belirlenen matrah veya matrah farkı resen takdir olunmuş sayılır. Aşağıdaki hallerden herhangi birinin bulunması durumunda, vergi matrahının tamamen veya kısmen defter, kayıt ve belgelere veya kanuni ölçülere dayanılarak tespitinin mümkün olmadığı kabul edilir. 1. Vergi beyannamesi kanuni süresi geçtiği halde verilmemişse, 2. Vergi beyannamesi kanuni veya ek süreler içinde verilmekle beraber beyannamede vergi matrahına ilişkin bilgiler gösterilmemiş bulunursa, 3. Bu kanuna göre tutulması mecburi olan defterlerin hepsi veya bir kısmı tutulmamış veya tasdik ettirilmemiş olursa veya vergi incelenmesi yapmaya yetkili olanlara her hangi bir sebeple ibraz edilmezse, 4. Defter kayıtları ve bunlarla ilgili vesikalar, vergi matrahının doğru ve kesin olarak tesbitine imkan vermiyecek derecede noksan, usulsüz ve karışık olması dolayısiyle ihticaca salih bulunmazsa. 5. (Mülga : 22/7/1998 - 4369/82 md.) 6. Tutulması zorunlu olan defterlerin veya verilen beyannamelerin gerçek durumu yansıtmadığına dair delil bulunursa. BERAT ALINMAMASI RESEN TAKDİR SEBEBİ Mİ?

BERATLARIN 3 AYLIK SÜRELERDE ALINMASI? Kayıt zamanı: Madde 219 –Muameleler defterlere zamanında kaydedilir. Şöyle ki: a) Muamelelerin işin hacmine ve icabına uygun olarak muhasebenin intizam ve vuzuhunu bozmayacak bir zaman zarfında kaydedilmesi şarttır. Bu gibi kayıtların on günden fazla geciktirilmesi caiz değildir. b) Kayıtlarını devamlı olarak muhasebe fişleri, primanota ve bordro gibi yetkili amirlerin imza ve parafını taşıyan mazbut vesikalara dayanarak yürüten  müesseselerde, muamelelerin bunlara işlenmesi, deftere işlenmesi hükmündedir. Ancak bu kayıtlar, muamelelerin esas defterlere 45 günden daha geç intikal ettirilmesine cevap vermez. c) Günlük kasa, günlük, parakende satış ve hasılat defterleri ile serbest meslek kazanç defterine muameleler günü gününe kaydedilir. BERATLARIN 3 AYLIK SÜRELERDE ALINMASI?

E-DEFTERDE TASDİK ZAMANI? Madde 221 – Bu kanunda yazılı defterleri kullanacak olanlar, bunları aşağıda yazılı zamanlarda tasdik ettirmeye mecburdurlar: 1. Ötedenberi işe devam etmekte olanlar defterin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda; 2. Hesap dönemleri Maliye Bakanlığı tarafından tesbit edilenler, defterin kullanılacağı hesap döneminden önce gelen son ayda; 3. Yeniden işe başlayanlar, sınıf değiştirenler ve yeni bir mükellefiyete girenler, işe başlama, sınıf değiştirme ve yeni mükellefiyete girme tarihinden önce; vergi muafiyeti kalkanlar, muaflıktan çıkma tarihinden başlayarak on gün içinde; 4. Tasdike tabi defterlerin dolması dolayısiyle veya sair sebeplerle yıl içinde yeni defter kullanmaya mecbur olanlar bunları kullanmaya başlamadan önce. Tasdiki yenileme: Madde 222 – Defterlerini ertesi yılda da kullanmak isteyenler Ocak ayı, hesap dönemleri Maliye Bakanlığınca tesbit edilenler bu dönemin ilk ayı içinde tasdiki yeniletmeye mecburdurlar. E-DEFTERDE TASDİK ZAMANI?

E-DEFTERDE TASDİK YERİ? Tasdik makamı: Madde 223 – Defterler, iş yerinin, iş yeri olmıyanlar için ikametgahın bulunduğu yerdeki noter veya noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar, menkul kıymet ve kambiyo borsasındaki acentaları için borsa komiserliği tarafından tasdik olunur. Tasdik makamı, bu Kanuna göre tasdike getirilen defterleri sosyal güvenlik ile ilgili kuruluşların mevzuat hükümlerine bağlı kalmaksızın tasdik eder. Defterler anonim ve limited şirketlerin kuruluş aşamasında, şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili memuru veya noter tarafından tasdik edilir. E-DEFTERDE TASDİK YERİ?

E-DEFTERDE BERATI TASDİK ŞERHİ SAYILIR MI? Madde 224 –Noterlerin yapacağı tasdik şerhleri ile anonim ve limited şirketlerin kuruluşu aşamasında ticaret sicili memurlarınca da yapılacak tasdik şerhleri defterin ilk sayfasına yazılır ve aşağıdaki malûmatı ihtiva eder. 1. Defter sahibinin; a) Gerçek kişilerde başta soyadı sonra öz adı (Müessesesin varsa maruf unvanı da ayrıca ilave olunur); b) Tüzel kişilerde unvanı; 2. İş adresi; 3. İş veya meslekin nev'i; 4. Defterin nev'i; 5. Defterin kaç sayfadan ibaret olduğu; 6. Defterin kullanılacağı hesap dönemi; 7. Defter sahibinin bağlı olduğu vergi dairesi; 8. Tasdik tarihi; 9. Tasdik numarası; 10.Tasdiki yapan makamın resmi mühür ve imzası. E-DEFTERDE BERATI TASDİK ŞERHİ SAYILIR MI?

Madde 231 – Faturanın düzenlenmesinde aşağıdaki kaidelere uyulur: Fatura nizamı: Madde 231 – Faturanın düzenlenmesinde aşağıdaki kaidelere uyulur: 1. Faturalar sıra numarası dahilinde teselsül ettirilir. Aynı müessesenin muhtelif şube ve kısımlarında her biri aynı numara ile başlamak üzere ayrı ayrı fatura kullanıldığı takdirde bu faturalara şube ve kısımlarına göre şube veya kısmın isimlerinin yazılması veya özel işaretle seri tefriki yapılması mecburidir. 2. Faturalar mürekkeple, makine ile veya kopya kurşun kalemi ile doldurulur. 3. Faturalar en az bir asıl ve bir örnek olarak düzenlenir. Birden fazla örnek düzenlendiği takdirde her birine kaçıncı örnek olduğu işaret edilir. 4. Faturaların baş tarafında iş sahibinin veya namına imzaya mezun olanların imzası bulunur. 5. Fatura, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenlenir. Bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır. 6. Bu Kanunun 232’nci maddesinin birinci fıkrasına göre fatura düzenlemek zorunda olanlar, müşterinin adı ve soyadı ile bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarasının doğruluğundan sorumludur. (Ancak bu sorumluluk, aynı maddenin 2’nci fıkrasının uygulandığı halleri kapsamaz.) Fatura düzenleyenin istemesi halinde müşteri kimliğini ve vergi dairesi hesap numarasını gösterir belgeyi ibraz etmek zorundadır. E-DEFTERDE MALİ MÜHÜR?

Teşekkür ederim! Herhangi bir sorunuz? Aşağıdaki elektronik posta adresine gönderebilirsiniz. selcukgulten2@hotmail.com