ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
573 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname. Madde 3 “Kaynaştırma”, özel eğitim gerektiren bireylerin diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde bulunmalarını.
Advertisements

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ. ÖZEL EĞİTİMİN TANIMI Özel eğitim nedir? Özel eğitim; özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim gereksinimlerini karşılamak için.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ KAYNAŞTIRMA. KAYNAŞTIRMA NEDİR ? Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini bütün kademelerde.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
Kaynaştırma yoluyla eğitim; özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimlerini, destek eğitim hizmetleri de sağlanarak yetersizliği olmayan akranları.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
* Her aşamadaki tanılamada, bireyin eğitsel performans düzeyi belirlenir, gelişim alanlarındaki özellikleri değerlendirilir ve bu değerlendirme sonuçları.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Program Tasarım Modelleri
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERİN EĞİTİMİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
Erasmus+ KA1 Projesi: Gelişim İçin Hareketlilik
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hüseyin Temizel Ortaokulu BEP ve özel eğitim hizmetleri
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI
AİLE EĞİTİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
DEĞERLENDİRME ve BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
İSTASYON YÖNTEMİ.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN KAYANAŞTIRILMASI

KAYNAŞTIRMA KAVRAMI Yetersizliği olan bireyler toplumla bir bütün olarak düşünüldükleri sürece toplumsal yaşam zenginleşebilecektir. Özel gereksinimli bireylerin normal sınıflarda eğitimlerini sürdürmeleri yoluyla toplumla bütünleşmelerini sağlayacak olan uygulama ise kaynaştırmadır.

Günümüzde özel gereksinimli çocukların genel eğitim yerleştirilmeleri ve bu sınıflarda eğitilmeleri giderek yaygınlaştırılmaktadır. Kaynaştırma en genel tanımıyla özel gereksinimli çocuklara destek hizmeti sağlayarak tam ya da yarı zamanlı olarak en az kısıtlayıcı eğitim ortamı olan normal eğitim sınıflarında eğitim görmesi olarak tanımlanmaktadır.

Kaynaştırma olarak tanımlanan uygulamaların günümüzde daha çok, özel gereksinimleri öğrencilerin genel eğitim sınıfında tam zamanlı olarak yerleştirilmeleri anlamına gelen bütünleştirme eğitimi olarak adlandırıldığı görülmektedir.

Bütünleştirmeyi kaynaştırmadan ayıran temel nokta öğrencinin genel eğitim sınıfına tam zamanlı yerleştirilmesi ve destek hizmetlerin sınıf içinde sunulmasıdır.

DÜNYADA KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI İtalya’da 1971,Norveç’te 1976,İngiltere’de1974,ABD ve Fransa’da 1975 yılında yürürlüğe giren yasalar ve ABD’de 1975 ‘de kabul edilen Tüm Engelli Çocukların Eğitimi Yasası ile engelli çocukların uygun eğitimsel hizmetlerden yararlanması amaçlanmıştır.

Tüm Engelli Çocukların Eğitimi Yasası ile engelli çocuklara ilişkin bazı önemli kararlar alınmıştır. Bu kararlar: En Az Kısıtlayıcı Ortamda Eğitim Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Fark Gözetmeksizin Değerlendirme Devlet Okullarının Programlarından ve Hizmetlerinden Dışlanmaya Son Karma Eğitim Gereksinimi Yasal Uygulama Hakkı

En Az Kısıtlayıcı Ortamda Eğitim: Özel gereksinimli çocuğun mümkün olduğunca engeli olmayan akranlarıyla bir arada bulunarak eğitim gereksinimlerinin en iyi karşılanacağı eğitim ortamına yerleştirilmesidir.

TÜRKİYE’DE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI İlk yasa 1983’de çıkarılan 2916 sayılı Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Yasası 1990’da düzenlenen XIII. Milli Eğitim Şurası 1990’da Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname 1991’de I.Özel Eğitim Konseyi’nin toplanması 2000 yılında Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin yürürlüğe girmesi 2006’da Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde kaynaştırmaya geniş yer verilmesi

KAYNAŞTIRMA DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ Öğrenci sınıftan ayrılmadan sağlanan destek hizmetler: Danışman yardımlı genel eğitim sınıfı Özel eğitim öğretmeni yardımı ile genel eğitim sınıfı Yardımcı öğretmen ile genel eğitim sınıfı Öğrencinin sınıf dışında aldığı destek hizmetler: Kaynak oda Gezici özel eğitim öğretmeni

KAYNAŞTIRMANIN SAĞLADIĞI YARARLAR Normal gelişim gösteren çocukların akademik ve sosyal becerilerini olumlu etkiler. Bireysel farklılıklara karşı hoşgörülü olma,özel gereksinimli bireylere karşı olumlu tutum geliştirme, işbirliği ve yardımlaşma becerilerini arttırmaya yardımcı olur.

Sınıf öğretmenine bireysel farklılıkları görebilme, ön yargılardan kurtulabilme, sınıfta demokratik bir ortam oluşturabilme, özel eğitim ekibiyle işbirliği yapabilme, özel gereksinimli çocuklar için farklı yöntem ve teknikler, araç-gereç geliştirebilme, zamanını etkili ve verimli kullanabilme becerileri üzerinde olumlu etkileri vardır.

KAYNAŞTIRMANIN ENGELLERİ Olumsuz öğretmen tutumları Uygun personel ve destek servislerin olmayışı Genel ve özel eğitimin farklı algılanışı Fiziksel çevrenin yetersizliği

BAŞARILI BİR KAYNAŞTIRMA İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Okul müdürü, tüm okul çalışanları özel gereksinimli öğrenciye karşı kabul edici ve destekleyici bir tutum sergilemelidir. Sınıf öğretmenlerinin tutumları önemlidir. Genel eğitim sınıfları tüm öğrencilerin gereksinimlerini karşılayacak, öğrenmelerini kolaylaştıracak biçimde düzenlenmelidir. Destekleyici özel eğitim hizmetlerinin sağlanması gerekmektedir.

Genel eğitim sınıflarında tüm öğrenciler, birlikte öğrenme, oynama, eğitimsel ve sosyal etkinliklere katılma fırsatlarına sahip olmalıdır. Sınıftaki diğer öğrenciler özel gereksinimli öğrenci hakkında bilgilendirilmelidir. Sınıftaki tüm öğrenci velileriyle işbirliği sağlanmalıdır.

KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARINDA İŞBİRLİĞİ Özel gereksinimli öğrencilerin yerleştirildikleri kaynaştırma sınıf ve okullarında başarılı olabilmeleri hem alacakları öğretim desteğine hem de bireysel özelliklerine uygun olarak eğitilmiş personele bağlıdır.

İşbirliğinde görev alacak personeller: Özel gereksinimli öğrenciler Anne-babalar Öğretmenler Kaynaştırma sınıf öğretmeni Özel eğitim öğretmeni Okul rehber öğretmeni Okul yöneticileri Dil ve konuşma terapisti Fizyoterapist Sosyal çalışmacı Psikolog

UZMANLAR ARASI İŞBİRLİĞİ Doğrudan İşbirliği ile Öğretim Modeli Dolaylı İşbirliği ile Hizmet Modelleri

Doğrudan işbirliği ile hizmet modelleri: Bir öğretim yapan bir yardımcı öğretmen İstasyon öğretimi Paralel öğretim Alternatif öğretim Ekip öğretimi Dolaylı işbirliği ile hizmet modelleri: İşbirliği yaparak problem çözme Grupla problem çözme Akran liderliği