Fikir, Görüş ve Tutum Ölçümü
Örnek: Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumu Tutum tanımı: Herhangi bir sosyal olaya karşı olumlu ya da olumsuz tepki verilebilecek, öğrenilmiş eğilimlerdir. Bilişsel Duygusal Davranışsal Tutum, bir fikir ya da tepkidir – davranış değildir Tutumlarımız davranışlarımızı etkileyebilir
Ölçüm yaparken dikkat edilmesi gerekenler Değişkenlerin çeşitleri– Ölçek türleri: İsimsel (Nominal) – “gruplar farklı mı?; kadın-erkek” Sırasal (Ordinal) – “gruplar derece olarak farklı mı?” Aralıksal (Interval) ya da Oransal (Ratio) – “derece?” ya da “katılımcı sayısı?” Ölçüm araçlarının çeşitleri: Davranışsal ölçümler Tutum ölçümleri Gözlem teknikleri Testler
Soru Oluşturma Soru oluşturmak için üç farklı yöntem kullanılır Tümden gelim Tüme varım Deneysel
Örnek: Tümden gelim yöntemi Homoseksüellere karşı tutumlar Herhangi bir sosyal olaya karşı olumlu ya da olumsuz tepki verilebilecek, öğrenilmiş eğilimlerdir. Teori Bir bireyin günlük yaşantısında homoseksüel birine karşı oluşturduğu olumlu ve olumsuz tutumlar Kavram Yapılar Homoseksüel duygulara, homoseksüel davranışlar, homoseksüellerin giyiniş biçimi, …. Sorular
Tutumları ne ölçüde doğru bir şekilde ölçebiliriz? Sonuçları yanıltma Eğer çalışma amacınızı belirtirseniz Sosyal istenirlik (social desirability) Gerçekte cevaplayacağından farklı cevap verebilir Seçeneklerden bazıları seçme eğilimi Genellikle orta seçeneği seçme Yanlış yorumlama Kötü ve anlaşılmayan soru hazırlama sebebiyle
Tutum Ölçümü Açık uçlu sorular Gözlem Yapılandırılmış Mülakat Işık Üniversitesi hocalarını nasıl tanımlarsınız? Kısmen (yarı) açık uçlu Diğer seçeneği Gözlem Gözlemlenecek konuların listesi hazırlanmalı Olası hataların farkında olunmalı Yapılandırılmış Mülakat Ölçekler (Rating Scales and Checklists)
Örnek (HOME ölçekleri): Yarı açık-uçlu Çocuğunuz bir şeye kızdığında ya da öfkelendiğinde ne yaparsınız? 1>Onunla konuşur, sorunu anlamaya ve çözmeye çalışırım. 2>Hiçbir şey yapmam, sakinleşmesini beklerim. 3> Onu oyalamaya veya dikkatini başka bir şeye çekmeye çalışırım. 4>Onu yalnız kalabileceği bir yere yollarım. 5>O gün için sevdiği bir şeyi (çikolata, geç yatma, televizyon seyretme v.b.) yasaklarım. 6>Bağırırım / azarlarım. 7>Onu fiziksel olarak cezalandırırım (örneğin, vururum, sarsarım, çimdik atarım, kulağını çekerim). Diğer (yazınız) _____________________
Açık uçlu + Daha fazla bilgi ediniriz - Katılımcılar, sizin ne sorduğunuzu tam anlamayabilir ya da yanlış yorumlayabilir – hatalı cevap Datayı oluşturmak ve analize hazırlamak nispeten zordur
Kapalı-uçlu sorular + Katılımcıların cevaplarını sınırlar; bu sebeple, Özetlenmesi ve analiz edilmesi daha rahattır - Açık-uçlu sorulardan aldığımız zengin bilgiyi alamayız Katılımcıların gerçek düşüncesini tanımlayacak bir alternatif seçenek eklememiş olabilirsiniz
Likert Ölçeği ve Listeler (Rating scales and checklists) Amaçları Mülakat ya da gözlem yoluyla elde edilen verilerin kayıt edilmesi Mülakatları yapılandırma Katılımcılardan bilgi edinme Testi uygulayan kişiden bilgi edinme
Likert Ölçeği Çeşitleri Numaralı ölçekler 1 2 3 4 5 Dikkatli Dikkatsiz Dikkatli Dikkatsiz Dikkatli Dikkatsiz
Likert Ölçeği Çeşitleri Grafik ölçekler Çok gerektiğinde risk alır Uygun olduğunda risk alır Başka seçenekler varken bile risk alır Gereksiz ve uygunsuz risk alır Hiç risk almaz Standart ölçekler- isimlendirme (misnomer) Mr A Mr B Mr C Mr D Mr E Dikkatli Dikkatsiz
Likert Ölçeği Çeşitleri Davranışsal olarak örneklendirilen ölçekler Geliştirmesi zordur Psikometrik olarak diğer ölçeklerden üstün bir yanı yoktur Ancak uzman kişiler tarafından geliştirilebilir Çitin üstünden atlamak yerine olduğu yerde oturur Eğer kızgın bir köpek onun üzerine gelirse, çitin üzerinden atlamayı düşünür Etrafına bakar ve eğer görünürde bir çıkış yolu yoksa çitin üzerinden atlar Gerek olmasa bile çitin üzerinden atlar ve bu yaparken başka bir şey düşünmez Elektrikli bir çitin üzerinden atlamaya tereddüt etmez
Q-Sort
Yapın ve Yapmayın Yapıların (alt başlıkların) listesi Şimdiki zamana odaklanın, geçmişe değil Basit kelimeler ve dilbilgisi kullanın Belirli bir cevaba yönlendirmeyin (Bilindiği gibi…) Her bir maddede tek bir konuya/davranışa/tutuma odaklanın Zaten herkesin katılacağı maddeler ve yönergelerden kaçının Maddelerin yarısını olumlu, yarısını olumsuz anlam içerecek şekilde oluşturun (rastlantısal olarak) 3-5-7 li ölçekler kullanın Gerekli madde sayısından daha fazla madde geliştirin
Öneriler Basit kelimeler kullanın, jargon kullanmayın Kısa ve kolay anlaşılır sorular Şunlara dikkat etmek gerekir; Belirsiz sorular (yaş, eğitim, vb.) Birden fazla şey soran sorular Hassas konularda dikkatli olunmalı Örnek: “Herhangi bir şey çaldınız mı?” “Hiç parasını ödemeden izinsiz bir şey aldığınız oldu mu?”
Pratik olarak kontrol edilmesi gerekenler Görünüş geçerliği Uzunluk Etik Kodlama – önceden planlanmalı Pilot uygulama – geçerlik ve güvenirliği arttırmak için Sizin araştırma amacınıza uygun mu?
Geçerlik ve güvenirliği etkileyen faktörler Gerekli bilgiyi almak için yeterli sayıda soru maddesi olması Kelimelerin seçimi ve kalitesi Cevaplamak için yeterli zaman olması Katılımcılar arasında yeterli çeşitliliğin olması
Demografik sorular Yaş Eğitim Meslek
Aktivite: Cinsiyet Rolleri Tutumları 2 iyi 2 kötü soru oluşturun.