Fikir, Görüş ve Tutum Ölçümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim İçeriğinin Sunumu
Advertisements

Doğru- Yanlış Testleri
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
İNSAN KAYNAKLARI TEMİN VE SEÇİMİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Araştırma Yöntemleri.
Nitel Araştırmalarda Görüşme
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ROL OYNAMA.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Ayın Problemi: İşitme Sorunları.
BİYOİSTATİSTİK TANIMLAR Dr.A.Tevfik SÜNTER
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Erken çocuklukta gelişim
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sosyal Kolaylaştırma: Başkalarının Varlığından Nasıl Etkileniriz? Sosyal Kaytarma: Bireyler Grup İçinde Daha Mı.
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Grup adı: Çift dikiş. Grup Üyeleri: Mert Özbay Burcu Eren.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
ANALİZE VERİ HAZIRLAMA SÜRECİ
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ 2. KONU: KİŞİLİK ve SPOR
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
PSİKOLOJİK TESTLER.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Test Oluşturma.
Zeka Testleri.
Güvenirlik.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

Fikir, Görüş ve Tutum Ölçümü

Örnek: Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumu Tutum tanımı: Herhangi bir sosyal olaya karşı olumlu ya da olumsuz tepki verilebilecek, öğrenilmiş eğilimlerdir. Bilişsel Duygusal Davranışsal Tutum, bir fikir ya da tepkidir – davranış değildir Tutumlarımız davranışlarımızı etkileyebilir

Ölçüm yaparken dikkat edilmesi gerekenler Değişkenlerin çeşitleri– Ölçek türleri: İsimsel (Nominal) – “gruplar farklı mı?; kadın-erkek” Sırasal (Ordinal) – “gruplar derece olarak farklı mı?” Aralıksal (Interval) ya da Oransal (Ratio) – “derece?” ya da “katılımcı sayısı?” Ölçüm araçlarının çeşitleri: Davranışsal ölçümler Tutum ölçümleri Gözlem teknikleri Testler

Soru Oluşturma Soru oluşturmak için üç farklı yöntem kullanılır Tümden gelim Tüme varım Deneysel

Örnek: Tümden gelim yöntemi Homoseksüellere karşı tutumlar Herhangi bir sosyal olaya karşı olumlu ya da olumsuz tepki verilebilecek, öğrenilmiş eğilimlerdir. Teori Bir bireyin günlük yaşantısında homoseksüel birine karşı oluşturduğu olumlu ve olumsuz tutumlar Kavram Yapılar Homoseksüel duygulara, homoseksüel davranışlar, homoseksüellerin giyiniş biçimi, …. Sorular

Tutumları ne ölçüde doğru bir şekilde ölçebiliriz? Sonuçları yanıltma Eğer çalışma amacınızı belirtirseniz Sosyal istenirlik (social desirability) Gerçekte cevaplayacağından farklı cevap verebilir Seçeneklerden bazıları seçme eğilimi Genellikle orta seçeneği seçme Yanlış yorumlama Kötü ve anlaşılmayan soru hazırlama sebebiyle

Tutum Ölçümü Açık uçlu sorular Gözlem Yapılandırılmış Mülakat Işık Üniversitesi hocalarını nasıl tanımlarsınız? Kısmen (yarı) açık uçlu Diğer seçeneği Gözlem Gözlemlenecek konuların listesi hazırlanmalı Olası hataların farkında olunmalı Yapılandırılmış Mülakat Ölçekler (Rating Scales and Checklists)

Örnek (HOME ölçekleri): Yarı açık-uçlu Çocuğunuz bir şeye kızdığında ya da öfkelendiğinde ne yaparsınız? 1>Onunla konuşur, sorunu anlamaya ve çözmeye çalışırım. 2>Hiçbir şey yapmam, sakinleşmesini beklerim. 3> Onu oyalamaya veya dikkatini başka bir şeye çekmeye çalışırım. 4>Onu yalnız kalabileceği bir yere yollarım. 5>O gün için sevdiği bir şeyi (çikolata, geç yatma, televizyon seyretme v.b.) yasaklarım. 6>Bağırırım / azarlarım. 7>Onu fiziksel olarak cezalandırırım (örneğin, vururum, sarsarım, çimdik atarım, kulağını çekerim). Diğer (yazınız) _____________________

Açık uçlu + Daha fazla bilgi ediniriz - Katılımcılar, sizin ne sorduğunuzu tam anlamayabilir ya da yanlış yorumlayabilir – hatalı cevap Datayı oluşturmak ve analize hazırlamak nispeten zordur

Kapalı-uçlu sorular + Katılımcıların cevaplarını sınırlar; bu sebeple, Özetlenmesi ve analiz edilmesi daha rahattır - Açık-uçlu sorulardan aldığımız zengin bilgiyi alamayız Katılımcıların gerçek düşüncesini tanımlayacak bir alternatif seçenek eklememiş olabilirsiniz

Likert Ölçeği ve Listeler (Rating scales and checklists) Amaçları Mülakat ya da gözlem yoluyla elde edilen verilerin kayıt edilmesi Mülakatları yapılandırma Katılımcılardan bilgi edinme Testi uygulayan kişiden bilgi edinme

Likert Ölçeği Çeşitleri Numaralı ölçekler 1 2 3 4 5 Dikkatli Dikkatsiz  Dikkatli Dikkatsiz Dikkatli Dikkatsiz

Likert Ölçeği Çeşitleri Grafik ölçekler Çok gerektiğinde risk alır Uygun olduğunda risk alır Başka seçenekler varken bile risk alır Gereksiz ve uygunsuz risk alır Hiç risk almaz Standart ölçekler- isimlendirme (misnomer) Mr A Mr B Mr C Mr D Mr E Dikkatli Dikkatsiz 

Likert Ölçeği Çeşitleri Davranışsal olarak örneklendirilen ölçekler Geliştirmesi zordur Psikometrik olarak diğer ölçeklerden üstün bir yanı yoktur Ancak uzman kişiler tarafından geliştirilebilir Çitin üstünden atlamak yerine olduğu yerde oturur Eğer kızgın bir köpek onun üzerine gelirse, çitin üzerinden atlamayı düşünür Etrafına bakar ve eğer görünürde bir çıkış yolu yoksa çitin üzerinden atlar Gerek olmasa bile çitin üzerinden atlar ve bu yaparken başka bir şey düşünmez Elektrikli bir çitin üzerinden atlamaya tereddüt etmez

Q-Sort

Yapın ve Yapmayın Yapıların (alt başlıkların) listesi Şimdiki zamana odaklanın, geçmişe değil Basit kelimeler ve dilbilgisi kullanın Belirli bir cevaba yönlendirmeyin (Bilindiği gibi…) Her bir maddede tek bir konuya/davranışa/tutuma odaklanın Zaten herkesin katılacağı maddeler ve yönergelerden kaçının Maddelerin yarısını olumlu, yarısını olumsuz anlam içerecek şekilde oluşturun (rastlantısal olarak) 3-5-7 li ölçekler kullanın Gerekli madde sayısından daha fazla madde geliştirin

Öneriler Basit kelimeler kullanın, jargon kullanmayın Kısa ve kolay anlaşılır sorular Şunlara dikkat etmek gerekir; Belirsiz sorular (yaş, eğitim, vb.) Birden fazla şey soran sorular Hassas konularda dikkatli olunmalı Örnek: “Herhangi bir şey çaldınız mı?” “Hiç parasını ödemeden izinsiz bir şey aldığınız oldu mu?”

Pratik olarak kontrol edilmesi gerekenler Görünüş geçerliği Uzunluk Etik Kodlama – önceden planlanmalı Pilot uygulama – geçerlik ve güvenirliği arttırmak için Sizin araştırma amacınıza uygun mu?

Geçerlik ve güvenirliği etkileyen faktörler Gerekli bilgiyi almak için yeterli sayıda soru maddesi olması Kelimelerin seçimi ve kalitesi Cevaplamak için yeterli zaman olması Katılımcılar arasında yeterli çeşitliliğin olması

Demografik sorular Yaş Eğitim Meslek

Aktivite: Cinsiyet Rolleri Tutumları 2 iyi 2 kötü soru oluşturun.