İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Türkiye’de yaşayan Suriye vatandaşları için HAYATI OKU PROJESİ.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
EĞİTİMDE DRAMA.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ÇOCUĞA ETKİLERİ
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
İlköğretim Okulu Veli Toplantımıza HOŞGELDİNİZ
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
REHBERLİK SERVİSİ.
İLETİŞİM.
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Kaynak Gösterme Teknikleri
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİM TÜRLERİ VE TEKNİKLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
KABUL DİLİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Rastgele Nesneler Dersi
Öğretmen - Öğrenci ilişkisi
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
SIRADIŞI ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Türkiye’de medyaokuryazarlığı eğitimi
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
TEKİRDAĞ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

bu derste hedeflenen kazanımlar İletişimi olumsuz yönde etkileyen engelleri bilir. Kişiler arası iletişim engellerini sıralar İletişim engellerinin çocuk üzerindeki etkisini bilir ve açıklar. Kişiler arası iletişim sorunlarını yorumlamaya ilişkin bilgiye sahiptir.

İletişim sürecinde mesajlar bilerek yada bilmeyerek kaynaktan alıcıya olumsuz olarak da iletilebilir. Olumsuz mesajlar iletişim sürecindeki geri bildirimleri engelleyebilir. İletişim sürecinde engeller, bir mesajın verilmesini ve alınmasını olumsuz yönde etkileyen tüm faktörler olarak ifade edilmektedir

İletişim engelleri kaynağın alıcısı ile ilgili duyguları kavrayamaması, veya alıcının kaynakta meydana gelen duyguların farkına varmaması olarak tanımlanabilmektedir

İletişimini Zorlaştıran Engeller Emir vermek yönlendirmek, Uyarmak, tehdit etmek, Ahlak dersi vermek, Öğüt vermek, çözüm ve öneri getirmek, Yargılamak, eleştirmek, suçlamak, Etiketlemek, alay etmek ve utandırmak, Yorumlamak, analiz etmek, tanı koymak, İncelemek, araştırmak, soruşturmak. 5

Emir Vermek Yönlendirmek Oyuncaklarını topla yoksa ben toplatmasını bilirim Doğru odana git Gürültüyü kes gibi ifadeler çocukta isyankar davranışlara yol açarak anne babasına karşı düşmanca duygular beslemesine neden olabilir. 6

Uyarmak, Tehdit Etmek ’Televizyonun sesini hemen kısmazsan pişman olursun’ , ‘Hemen susmazsan dışarı atarım’ gibi sözler çocukta boyun eğme yaratabilir. Gücenme, kızgınlık ve isyankarlığa neden olmasının yanı sıra, çocuğun inat ederek istenmeyen davranışını değiştirmemesine de neden olabilir. 7

Ahlak Dersi Vermek ’Olumsuz düşünmemelisin’ , ‘Arkadaşlarına teşekkür etmeliydin’ ’ Her zaman nazik davranmalısın’ gibi ifadeler çocukta suçluluk duygusu yaratarak, çocuğun kendisini savunmasına neden olabilir. 8

Öğüt Vermek, Çözüm Ve Öneri Getirmek ’Ben olsam…’ , ‘Sana şunu önerebilirim.’ gibi cümleler çocukta yetersizlik duygusu geliştirerek bağımlılık ya da direnme oluşturabilir. Çocuğun anne babasının kendisini anlamadığını düşünmesine neden olabilir. 9

Yargılamak, Eleştirmek, Suçlamak Çok tembelsin Sen zaten zor işleri başaramazsın Yanlış düşünüyorsun. Gibi ifadeler çocuğun kendini yetersiz, değersiz ve aşağılanmış hissetmesine neden olabilir. Bu şekilde değerlendirme çocuğun benlik saygısına zarar verebilir ve çocuk anne-babasının eleştirilerini gerçek olarak algılayabilir. 10

Etiketlemek, Alay Etmek ve Utandırmak ‘Dört göz’ , ‘Sen şımarık bir çocuksun’ vb. cümleler çocuğun kendini olumsuz algılamasına anne ve babası tarafından sevilmediği ve istenmediğini hissetmesine neden olabilir. Ayrıca çocuğun kendini haklı çıkarmak için direnmesine ve karşılık vermesine yol açabilir. 11

Yorumlamak, Analiz Etmek, Tanı Koymak ’Senin derdin uyumak’ , ‘ Sanırım çok öfkelisin.’ vb. sözleri çocuğa söylemek çocuğun korkmasına ve kendini engellenmiş hissetmesine neden olabilir. Bu durumda çocuk yanlış anlaşılma endişesiyle anne- babasıyla iletişimini kesebilir. Bunun yanı sıra çocuğun başarısızlık ve yetersizlik duygusu yaşamasına neden olabilir. 12

İncelemek, Araştırmak, Soruşturmak ‘Bunu sana kim söyledi?’ , ‘Bunu nasıl yaparsın?’ şeklinde cümleler kullanması, çocuğa güvenilmediği mesajı verebilir. Anne babalar çocuğa sorularının nedenini açıklamazsa, bu durum çocukta korku ve kaygı yaratabilir. Aynı zamanda bu tip cümleler çocuğun kendisini ifade etmesini Engelleyebilir. 13

Konuyu Değiştirmek,alay Etmek, Şaka Yapmak ’Bu konuyu unut gitsin.’ , ‘Bütün bu sorunları biz de yaşadık.’ , ‘Sen ne yaptığının farkında mısın?’ gibi ifadeler çocuğa anne-babasının kendisiyle ilgilenmediği, saygı duymadığı ve kabul edilmediği mesajını iletebilir. Bu tip ifadeler sorunların çözümünü de engelleyebilir. 14

İletişim engelleri : Konuşmayı ve paylaşmayı engeller. Savunmaya geçirir. Yetersizlik duygusu uyandırır. Kızgınlık ve küskünlük doğurur. Kin ve nefret duyguları uyandırır. Anlaşılmamışlık duygusu verir. Güvensizliği arttırır. Sorgulanma hissi uyandırır. Önemsenmemişlik duygusu uyandırır.

Kaynaklar Dökmen, Ü. 1998. İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık. İstanbul. Ergin, H. 2003. İletişim Becerileri Eğitim Programının Okul Öncesi Dönem Çocuklarının İletişim Beceri Düzeylerine Etkisi. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi. İstanbul. Usluata, A. 1991. İletişim. İletişim Yayınları. İstanbul. Zıllıoğlu, M. 1996. İletişim Nedir?. Cem Yayınları. İstanbul.