KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
KAYNAŞTIRMANIN TANIMI Engelli ve normal gelişim gösteren bireyleri bir araya getirmek koşuşuyla yapılan bir çeşit sosyalleştirme çalışmaları şeklinde tanımlanan kaynaştırma eğitimi engelli çocukların düzenli veya genel eğitim sınıflarına eğitim amacıyla uygun destekler sağlanarak yerleştirilmeleri şeklinde ifade edilmektedir.
KaynaştIrma Eğİtİmİnİn AmaçlarI Her iki gruptaki çocukların ortak etkinlikler içinde birbirlerinden en iyi şekilde yararlanmalarını sağlamak ve gelişimlerini desteklemek, Normal gelişim gösteren çocukların, engelli yaşıtlarını daha iyi tanıyarak kabul etmelerini kolaylaştırmak ve onların eğitimine katkıda bulunacak fırsatları yaratmak,
Engelli çocuklarda olumlu benlik gelişimine yardımcı olmak,kişilik ve en önemlisi de sosyal gelişimlerini destekleyerek toplum içinde bağımsız ve üretken bireyler olarak yaşamalarını kolaylaştırmaktır
KaynaştIrma Eğİtİmİnİn BaşarISINI Etkİleyen Etmenler Normal gelişim gösteren çocukların hazırlanması Kaynaştırma eğitimine engelli çocukların hazırlanması Kaynaştırma eğitimine okul personelinin hazırlanması Kaynaştırma eğitimine anne babaların hazırlanması
KaynaştIrma EğİtİmİnDE kullanILan teknİkler Yardım Model Alma Ödül Zincirleme davranışların adım adım öğretilmesi Davranışların tekrarlanması Genelleme Soru sorma Ayırt etme becerilerinin eğitimi
KaynaştIrma EğİtİmİnİN Etkİlerİ Engelli çocuğun gelişimi üzerindeki etkileri Normal gelişim gösteren çocuğun gelişimi üzerideki etkileri Anne baba üzerindeki etkileri Öğretmen üzerindeki etkileri Sosyal etkileşim üzerindeki etkileri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI Bireyselleştirilmiş eğitim programı; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanan ve hedeflenen amaçlar doğrultusunda verilecek destek eğitim hizmetlerini içeren özel eğitim programı olarak tanımlanmaktadır.
Çocuğun yapabildikleri dikkate alınarak hazırlanan bireyselleştirilmiş eğitim programı şu öğelerden oluşmaktadır: Çocuğun performans düzeyini belirlemeye yönelik olarak ölçüt bağımlı testlerin hazırlanması, Çocuğun performans düzeyinin belirlenmesi, Uzun ve kısa dönemli amaçların oluşturulması, Performans düzeyine göre öğretim planlarının hazırlanması, Öğretimin değerlendirilmesidir.
YARARLANILAN KAYNAKLAR Aral, N. ve Gürsoy, F. (2007). Özel Eğitim Gerektiren Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.