ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ Bünyamin YILDIZ, Rotterdam mevlana camİİ dİn gorevlisi
26/Şuarâ 218-219 “O ki, gece namazına kalktığın zaman, seni görüyor. O’nun huzurunda saygıyla, yere kapananlar arasında yer aldığını da görmektedir.”
“Nerede olursanız olun, O sizinle beraberdir.” 57/Hadîd 4 “Nerede olursanız olun, O sizinle beraberdir.”
“Göklerde ve yerde hiçbir şey Allah’a gizli kalmaz.” 3/Âl i İmrân 5 “Göklerde ve yerde hiçbir şey Allah’a gizli kalmaz.”
“Çünkü Rabbin her zaman gözetleyip durmaktadır.” 89/Fecr 14 “Çünkü Rabbin her zaman gözetleyip durmaktadır.”
40/Mü’min 19 “Çünkü Allaha art niyetli bakışların ve kalplerin gizlediği düşüncenin farkındadır.”
Tirmîzî, Birr 55 Rivayet edildiğine göre Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Nerede ve nasıl olursan ol Allahtan kork! yolunu Allah’ın kitabıyla bulmaya çalış, kötülük yaparsan arkasından hemen bir iyilik yap ki, o kötülüğü silip götürsün. İnsanlara güzel huy ve iyilikle muamele et.”
HADİSTEN ÖĞRENDİKLERİMİZ İyilikler kötülükleri ya büsbütün ortadan kaldırmak ya da iyiliğe dönüştürmek suretiyle yok eder. Güler yüz göstermek, zarar vermemek, iyiliklerin yaygınlaşmasına gayret etmek ve kendisine yapılmasını istemediğini başkalarına yapmak, insanlarla güzel geçinmek. Takva ya da Allah’a karşı saygılı olmak, müslümanı her türlü kötülüklerden koruyacak üstün bir meziyettir. Her yer ver şartta Allah’a karşı saygılı olmak, murakabe şuurunun göstergesidir.
Buharî, Rikâk 32 Enes ibn Mâlik (Allah Ondan razı olsun) şöyle demiştir: Siz gözünüzde kıldan daha küçük ve önemsiz görünen bazı işler yapıyorsunuz ki; biz bu tür işleri Rasûlullah (s.a.v) zamanında büyük günahlar dan sayardık.
HADİSTEN ÖĞRENDİKLERİMİZ Ashab-ı Kiram, Allah’a karşı duydukları derin saygıdan dolayı, küçük günahları bile helak sebebi sayarlardı. Çünkü onlar hatanın küçüklüğünü değil, emrine karşı gelinen Allahın büyüklüğünü dikkate alırlardı. Kendini kontrol etme melekesi gelişmiş müslümanlar, hataları değerlendirmede daha titiz ve daha derin bir anlayış sahibidirler. Günahları küçümsemek, Allah saygısının azlığına delildir
Buhari, Nikah 107 Rivayet edildiğine göre Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: Allah kıskanır. Allahın kıskanması, haram kıldığı şeyi kulun işlemesidir.
HADİSTEN ÖĞRENDİKLERİMİZ Allah koduğu sınırları, müminleri korumak için koymuştur. Bu sebeple de sınırların çiğnenmesine razı değildir. Haramları işlemek, Allahın gazabına uğramaya sebeptir. Murakebe bilincinin canlı tutulması, müslümanı haramları işlemekten ve sonuçta ceza görmekten alıkor.
Tirmîzî, Kıyâme 25 Rivayet edildiğine göre Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Akıllı kişi nefsini hesaba çekerek, nefsine hâkim olup ölüm sonrası için çalışandır. Âciz ve zayıf kimse ise nefsini arzularının peşine takıp ta kurtuluşunu hiçbir iş yapmaksızın Allah beni bağışlar diye hayal kurarak Allah’ tan bekleyen kimsedir.”
HADİSTEN ÖĞRENDİKLERİMİZ Akıllılık ve ileri görüşlülük, davranışlardan belli olur. Akıllı-akılsız tesbiti ve tarifi, dünya ve ahireti algılama ve değerlendşrme, dünyada iken ahirete hazırlanma durumuna göre yapılır. İddialara veya temennilere göre değil. Nefsi her zaman denetleyip hesaba çekmek gerek. Allah amellere sevap verir , amelsiz temennilere değil
Tirmîzî, Zühd 11 Rivayet edildiğine göre Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Kendisine faydalı olmayan ve kendisini ilgilendirmeyen şeyleri terketmesi kişinin iyi ve güzel müslüman olmasındandır.”
HADİSTEN ÖĞRENDİKLERİMİZ Kendisini doğrudan ilgilendirmeyen söz ve işlerle meşgul olmamak, müslümanın iyi bir seçim bilincine sahip olduğuna ve imanının olgunluğuna işarettir. İnsan, dünya ve ahireti için gerekli ve lüzumlu olan işlerle meşgul olmalıdır. Malayaniyi terk, sürekli ilahi denetim altında bulunduğu şuurunun bir sonuncudur. Murakebenin en büyük pratik faydası budur.