ANNE BABA TUTUMLARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
Advertisements

ANNE BABA TUTUMLARI VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ AYŞE KARASU REH.ÖĞRT. 1.
Baskıcı ve otoriter tutum Gevşek tutum Dengesiz ve kararsız tutum Aşırı koruyucu tutum İlgisiz ve kayıtsız tutum Demokratik tutum.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
AİLE EĞİTİM SEMİNERİ HAZIRLAYAN ESMANUR ÖNER REHBERLİK SERVİSİ.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ. “ BAŞARI ” Nedir? Belirlenen bir hedefe ulaşılması durumu. “ BAŞARILI İNSAN ” Kimdir? Hedefine ulaşan kişi.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
It’s My Life It’s My Choice
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
İlköğretim Okulu Veli Toplantımıza HOŞGELDİNİZ
Ebeveyn - Ergen iletişimi Özel Balıkesir Fırat Lisesi
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
ANNE-BABA TUTUMLARI VE ÇOCUĞUN KiŞiLiK GELiŞiMiNE ETKiLERi
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ SEMİNERİ HOŞGELDİNİZ
REHBERLİK SERVİSİ.
Ödev yapma alIşkanlIğI
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
EĞİTİMDE ÖDÜL VE CEZA Y. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ.
ÇOCUKLARDA OKUL BAŞARISIZLIĞI
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI F.Birsen OLGUN Rehber Öğretmen.
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
OKULA UYUM ve VELİLERE ÖNERİLER
Evlilik ve Aile Danışması
Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Servisi ‘ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR ‘ konulu veli seminerine hepiniz HOŞGELDİNİZ…
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ Yonca AKGÜN.
HOŞ GELDİNİZ TÜLAY ÇETİN BAHAR AKBAŞ.
ANNE-BABA TUTUMUNUN BAŞARIYA ETKİLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TEST DIŞI TEKNİKLER.
SINIF KURALLARIMIZ.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
KABUL DİLİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
OKULA UYUM SÜRECİ 0 – 6 YAŞ DÖNEMİ.
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
AİLE TUTUMLARI.
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Oyunda kargaşa olur. Oyunda anlaşmazlıklar olur
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
DUYGUSAL ETKİLKEŞİM EKSİKLİĞİ ve DAĞILMIŞ AİLE
Sunum transkripti:

ANNE BABA TUTUMLARI

BİR GÜLGONCASI VARMIŞ NARİN VE GÜZELMİŞ BİR VARMIŞ BİR YOKMUŞ… BİR GÜLGONCASI VARMIŞ NARİN VE GÜZELMİŞ BİR GÜN BOYNU EĞİLMİŞ NE OLDU DEMİŞLER RÜZGAR ÇARPTI DEMİŞ BİR GÜN DALI KIRILMIŞ NE OLDU DEMİŞLER YAĞMUR VURDU DEMİŞ SOLMUŞ BİR GÜN NE OLDU DEMİŞLER KAR ALTINDA KALDIM DEMİŞ… ÇOCUKLARIMIZ BİRER GÜL GONCASI BİZLER ONLARIN BAŞINA GELEN DOĞAL AFETMİYİZ? DOĞAL EBEVEYN Mİ?

Doğal ebeveyn; duygularındaki özgürlüğü davranışlarında disipline dönüştürebilen, “kendisi olabilen” çocukların anne babalarıdır. Çocukları ceza ve mükâfat kıskacına almadan, onlara insan olmanın değeri yaşatacak anne baba tutumunda olmaktır.

Anne Baba Tutumları Baskıcı ve otoriter tutum Gevşek tutum(çocuk merkezci aile) Dengesiz ve kararsız tutum Aşırı koruyucu tutum İlgisiz ve kayıtsız tutum Güven verici, destekleyici ve hoşgörülü tutum

BASKICI VE OTORİTER TUTUM Çocuğun kişiliğini hiçe sayarak, Her kurala uymak zorunlu olduğu, Suçlayan, Cezalandıran bir tutum sergilemektir Sessiz, küskün, çekingen, kaygılı, kolayca ağlayabilen, saldırgan, aşırı isyankar veya aşırı boyun eğici bir çocuk olur.

çocuğun gördüğü….

Arkadaşlarına karşı saldırgan olduğu için ilişkileri kötü olan, okulda başarısız, aşırı çekingen, çalma, yalan söyleme, tik gibi uyum ve davranış bozuklukları olan bu çocuk, babası için şunları söylemektedir; ‘Babam geldiğinde anneme kızar; neden kapıda karşılamadın, der. Çok sarhoş geldiğinde onu döver. Buna üzülüyorum, anneme acıyorum. Benim yazım kötüdür. Babam yazım iyi olmadığı için kızar. Rahat çalışamam babam görecek diye. Babam gelmeden önce yatarım. O kızar diye korkarım. Kötü yazı görünce yırtıyor.’

Gevşek tutum (Çocuk Merkezci Aile) İsteklerin kayıtsız şartsız kabul edildiği, abartılmış sevginin olduğu, çocuğa sorumluluk duygusunun yaşatılmadığı bir tutum sergilemektir Doyumsuz, sorumsuz, anne babaya hükmeden, saygı göstermeyen, toplum kurallarına uymayan bir çocuk olur.

2,5 yaşındaki erkek çocuğu, kalabalık olan bir ailenin tek çocuğudur 2,5 yaşındaki erkek çocuğu, kalabalık olan bir ailenin tek çocuğudur. Çocuğun her isteğine uyan 4 teyzesi her gün ona pahalı elektronik oyuncaklar taşımaktadır. Bir keresinde teyzelerinden birinin plastik oyuncak getirdiğini gören çocuk, oyuncağı alır ve camdan aşağı atar. Atarken de ‘ Bana böyle ucuz oyuncak getirmeyin!’ uyarısını yapar’

Dengesiz ve kararsız tutum Anne baba arasında görüş ayrılıklarının olduğu, değişken davranışların olduğu, kararsız bir tutum sergilemektir Dengesiz, kararsız, iç çatışmalarının ve huzursuzlukların olduğu bir çocuk olur.

Sözgelimi, annenin dinlenmiş ve sakin olması halinde, 3 yaşındaki kızının müzik aletleriyle ses çıkarması ona ilginç gelip ‘uygun bir davranış’ olarak kabul görürken, annenin yorgun ve uykusuz olması halinde aynı davranış ‘uygun olmayan davranış’ grubuna girerek kabul görmeyebilir.

Aşırı koruyucu, aşırı kontrollü ve özenli bir tutum sergilemektir Koruyucu tutum Aşırı koruyucu, aşırı kontrollü ve özenli bir tutum sergilemektir Aşırı bağımlı, güvensiz, içe dönük, duygusal kırıklıkları olan bir çocuk olur.

Daha çok anne- çocuk ilişkisinde ortaya çıkan bu aşırı koruyuculuğun altında annenin duygusal yanlızlığı yatmaktadır. Anne çocuğuyla bütünleşir, kalkan olur ona yardım ettiğini sanır. 7 yaşında ki okula gitmek istemediği için başvuran bir ailenin bir çocuğun tadı kötü diye ilacı istememesi üzerine annenin çocuğa ilaç vermemesi

Saldırgan, iletişimi zayıf olan bir çocuk olur. İlgisiz kayitsiz tutum Çocuğu yalnız bırakma, görmezlikten gelme, dışlaması anlamına gelen bir tutum sergilemektir Saldırgan, iletişimi zayıf olan bir çocuk olur.

Duygusal ihmale yol açan böyle bir ortamda anne- baba- çocuk üçgeni arasında iletişim kopukluğu gözlenir. Anne babanın ilgisizliği ile çocuğun öğretmenine, arkadaşlarına ve yakın çevresindeki eşyalara zarar ve suçluluk davranışı arasında yakın bir ilişki bulunmuştur.

Güven verici, destekleyici ve hoşgörülü tutum Anne-babanın hoşgörü sahibi olduğu, sorumlulukların var olduğu,demokratik bir tutum sergilemektir Kendine ve çevresine saygılı, girişimci, yaratıcı, sınırlarını ve sorumluluklarını bilen bir çocuk olur.

Sütü döken çocuğa annenin; ‘elinden kaydı galiba hadi gel beraber temizleyelim, bardağı elini kuruladıktan sonra tutabilirsin, yetişemediğin zaman benden yardım isteyebilir yada bir tabure kullanabilirsin’ gibi tepkide ve önermelerde bulunan anne çocuğa hata yapılabilinir olduğunu bunu telafi edebileceğini ve bir daha aynı hatayı yapmaması için neler yapacağınıda öğretmiş oldu.

Anne baba tutumları çocuğun kişiliğinin oluşumunda ve karakterinin oluşmasında büyük önem taşır. Anne baba çocuk üçgeni sevgi temeline dayanmalıdır. Özdeşim modeli olan anne baba bilmelidir ki çocuğa nasıl bir davranış türü uygularsa benzer davranışı onda görecektir.

ANNE BABALARA TAVSİYELER 1-Ondan yapamayacağı şeyler istemeyin, 2-Yaşına uygun yapabileceği görev ve sorumluklar verin, 3-Başarılı olmuş kişileri ona sevdirin ve örnek gösterin, 4-Kendine güvenmesini sağlayın, 5-Okul arkadaşları ile iyi ilişkiler kurmasını sağlayın, 6-Gelişimine uygun görevler vererek sorumluluk duygusunu geliştirmeye çalışın.

ANNE BABALARA TAVSİYELER 7-Onunla birlikte vakit geçirin, kendini ifade etmesini sağlayın, 8-Onun okul başarılarını uygun bir şekilde ödüllendirin, 9-Ona her zaman cesaret verin ve konuşun, 10-Huzurlu ve sevgi dolu bir aile ortamı hazırlayın. 11-Onun kapasitesinden daha fazla beklentilere girmeyin,

ANNE BABALARA TAVSİYELER 12-Uyku düzeninin bozulmamasını sağlayın, 13-Ders çalışırken belli aralarla dinlenmesini sağlayın, 14-Yaşıtları ve başkaları ile onu kıyaslamayın, 16-Çocuğunuz ile çok zaman geçirmeye değil nitelikli zaman geçirmeye önem verin. 17-Sürekli ders çalışmasını engelleyin, Amaç belirlemesinde yardımcı olun.

ANNE BABALARA TAVSİYELER 18-Yeteneğine uygun sosyal etkinliğe katılmasını sağlayın. 19-Disiplin konusunda tutarlı ve kararlı bir tutum sergileyin. 20-Kuralların gerekçelerini belirtin, uyulması konusunda ebeveynler olarak aynı tutumu sergileyin. 21-Çocuğunuzun fiziksel ve ruhsal açıdan zorlanmaları olup olmadığını izleyin. 22-Çocuğunuza uygun, dikkatini dağıtmayacak bir ders çalışma ortamı hazırlayın.

Kaynaklar: Anne Baba Çocuk-Haluk YAVUZER Aile yaşam becerileri – Azize Nilgün CANEL Çalışan Anne ve Çocuk- Binnur YEŞİLYAPRAK