Prof. Dr. Özgür Erdur- Baker,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
Advertisements

DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
CİNSEL İSTİSMARA UĞRAYAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK HİZMETLER
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Arş. Gör. EDİP KAYA, Dr. Ebru İnal
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Evlilik ve Aile Danışması
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İK MAKALESİ.
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin Tanıtımı
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Bilgilendirme Toplantısı
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Program geliştirme.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Geliştirme Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Afet ve Krize müdehale konusunda psikolojik danışman yeterlikleri ve ihtiyaçları Prof. Dr. Özgür Erdur- Baker, Arş. Gör. Mehmet Ali Padır, Arş. Gör. Dilara Özel ODTÜ, Ankara Doç. Dr. Aslı Bugay ODTÜ, Kuzey Kıbrıs Kampusu

Problem Durumu 1. Yas ve Kayıp- TUİK tarafından hazırlanan rapora göre 2012 yılında 18 yaş altı intihar eden (ölümle sonuçlanan) çocuk oranı genel intihar oranının %10.2’sini oluşturmaktadır 2. Savaş ve Göç

Problem Durumu 3. Doğal Afetler- Depremden dolayı her yıl yaklaşık 1000 kişi hayatını kaybetmektedir 4. Madde Bağımılıkları 5. Cinsel ve/ veya Fiziksel İstismar- Kadınları %10 ile %60 lık oranı yaşam boyu en az bir kez fiziksel saldırıya mağruz kalmaktadır

Problem Durumu Alınan eğitimin yetersiz kalması Okul yönetiminin beklentisi Yetersizlik hissinin belirmesi ve tükenmişlik

Psikolojik Danışmanların Afet ve Kriz Durumlarındaki Önemleri Afet öncesi ve sonrasında en fazla insana, özellikle risk grubundaki çocuklara ulaşmanın en kısa ve hızlı yolunun okul olması Okuldaki ‘çok disiplinli’ ekip içerisinde psikolojik danışmanların önleme, planlama, müdahale ve iyileşme aşamasında önemli katkılar sağlaması Bireysel ve toplumsal dayanıklılığın arttırılmasında psikolojik danışmanların becerilerini kullanabilmesi

Araştırmanın Amacı Psikolojik danışmanların bilgi ve beceri konusunda kendilerini ne kadar yeterli hissettiklerini belirlemek Psikolojik danışmanların ne tür bilgi ve beceriye ihtiyaç duyduklarını belirlemek İlgili iyileştirme ve önleme programlarının geliştirilmesine yardımcı olmak

Maddelerin belirlenmesi Yöntem Alan yazını ve Döküman İncelemesi 7 Alan Uzmanı Akademisyen ve 20 Psikolojik Danışman Görüşü Madde Havuzu 25 Psikolojik Danışmana Uygulama Geri Bildirimlerin Değerlendirilmesi Maddelerin belirlenmesi Maddelerde Düzeltme Bazı Maddelerin Çıkartılması 36 Anket Maddesi

Uygulama ve Katılımcılar Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinden 241 psikolojik danışmanın 62’si erkek, 179’u kadındır. Mesleki deneyimleri 1-33 yıl arasında değişmektedir 210 katılımcı bir eğitim kurumunda rehber öğretmen veya psikolojik danışman olarak çalışmakta, 30 katılımcı klinik psikolog, terapist ve psikolojik danışma ve rehberlik alanında akademisyen olarak çalışmaktadır.

Bulgular Afete müdehale çalışmasında yer alma durumu;

Bulgular: Son 5 yıl içinde Müdahale Edilen Durumlar Durum F % Öğrenciden öğrenciye fiziksel saldırı 72 61.5 Ailede şiddet (cinsel, fiziksel vb.) 59 50.4 Siber ortamda zorbalık ve taciz 34 29.1 Ani ölüm 26 22.4 Madde bağımlılığı (Bonzai vb.) 24 20.5 İntihar girişimi 23 19.7 Cinsel saldırı veya tecavüz Okul personelinden öğrenciye saldırı 21 17.9 Bir öğrencinin ciddi şekilde yaralanması 16 13.7 İntihar (tamamlanmış) 8 6.8 Terör saldırısı Doğal afet (deprem, su baskını, vb.) Veliden okul personeline fiziksel saldırı 7 6 Öğrenciden okul personeline fiziksel saldırı 5.1 Kaçırılma olayı 3 2.6 Teknolojik kaza Okulda silahlı saldırı 2 1.7 Yangın/Kundaklama Bina çökmesi 1 0.9 Öldürme/cinayet

Bulgular SORU: Psiko-sosyal müdahaleler konusunda psikolojik danışmanlara yönelik eğitim verilmesine ihtiyaç olduğunu düşünüyor musunuz?’ EVET: % 99

Bulgular: En çok ihtiyaç duyulan ilk beş bilgi ve beceri Ailelerle nasıl çalışılacağının bilinmesi (M=4,59) Okuldaki diğer öğretmen ve yöneticilerle nasıl çalışılacağının bilinmesi (M=4,56) Okul psikolojik danışmanlarının yas sürecindeki aile ile çalışırken dikkat edilmesi gerekenlerin bilinmesi (M=4,52) Çoçuk ve ergenlerin travmatik tepkilerinin gelişimsel dönemlere göre farklılıklarının bilinmesi (M=4,49) Afetlerde risk ve koruyucu faktörlerin bilinmesi (M=4,48)

Bulgular: En az ihtiyaç duyulan ilk beş bilgi ve beceri Afet, travma, kriz sonrası yardım edenlerin özbakım becerilerinin bilinmesi Yardım edenlerde travma sonrası stres tepkilerinin bilinmesi Afetzedelere kazandırılması hedeflenen temel becerilerin bilinmesi Afet öncesinde, sırasında ve sonrasında engelli bireylerin ihtiyaçlarının bilinmesi Afetlerde engelli bireylere yönelik psiko- sosyal destek hizmetlerinde dikkat edilmesi gerekenler

Sonuç ve Öneriler %99’luk evet ccevabı bu alanda eğitime ne kadar ihtiyaç duyulduğunu açıkça göstermektedir. Bu çalışmada psikolojik danışmanların birçok alanda ek bilgi edinmeye gereksinim duydukları, bilgi ve beceri eksikliklerini gidermeye, var olan becerilerini daha da geliştirmeye ihtiyaç duydukları belirlenmiştir.

Sonuç ve Öneriler Okul psikolojik danışmanları için bir an önce eğitim modülleri geliştirilerek psikolojik danışmanlar güçlendirilmelidir. İhtiyaç duyulan müdahale modelleri geliştirilmeli ve gerekli materyaller geliştirilerek psikolojik danışmanların kullanımına sunulmalıdır.

Psikolojik Danışmanların Müdahalelerdeki Önemi Psikolojik danışmanların travma konusundaki araştırmalardan haberdar olmaları ve en iyi müdahale uygulamalarını bütünleştirebilmeleri Kendi hayatlarında kişisel dayanıklılıklarını ve özbakım becerilerini geliştirmeleri Toplum ve toplumun bir parçası olan okul temelli önleme çalışmalarında, psikolojik danışmanların önemli sorumlulularının olması Okul ve çevresini en iyi tanıyan psikolojik danışmanların afetten sonraki müdahalelerde önemli bir rolünün olması

erdur@metu.edu.tr abugay@metu.edu.tr Teşekkürler erdur@metu.edu.tr abugay@metu.edu.tr