BİLGİNİN TRANSFER EDİLMESİ VE PAYLAŞILMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Satışta İletişimin Rolü
ERK İSG&İK –
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
ENTELEKTÜEL SERMAYE.
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
15 OCAK YILI FAALİYET PLANI SUNUMU * KUMRU İLÇE HALK KÜTÜPHANESİ.
Hassas Görevler hassas…çok….
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
İş Dünyasında Yeni Yaklaşımlar Copyright S.K.Mirze1.
MODERN YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Stratejik Yönetim.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE YÖNETİMİ.
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İNOVASYON.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM VE ANİMASYON GİZEM TANIŞ
E- Ticaret Altyapısı.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
ERASMUS + GENCLİK. YENİLİKLER Sadece yaş arası gençler değil gençlik çalışanları da yaş sınırı göz etmeksizin katılabiliyor. Ayrıca bu programda.
KONGRE TURİZMİ VE FUAR ORGANİZASYONU
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
BİLGİNİN TASNİF EDİLMESİ VE SAKLANMASI
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
BİLGİNİN TRANSFER EDİLMESİ VE PAYLAŞILMASI. 2 Bilgi yönetimi süreçlerinin üçüncüsü bilginin transfer edilmesi ve paylaşılmasıdır. Üretilen veya elde edilen.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
ÇALIŞMA TAKIMLARINI ANLAMAK
G ÖNÜLLÜLÜK “İsteyerek, bilerek, severek ona buna zıplama, atlamak.” “Yaşamaya devam etme sebeplerini çoğaltma ve varlığını toplumsal olarak gerçekleme.
Toplam Kalite Yönetimi
UĞUR MUSLU B  Friederich List’ in 1841 de yayınlanan ulusal politik ekonomi sistemi çalışmasına dayandırılmaktadır.  Bu çalışmada List ulusal.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
SUNUM KONU BAŞLIKLARI->
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
SOSYAL MEDYA.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
BİLGİ: ÜRETİMİ, YÖNETİMİ VE PAZARLANMASI
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
BİLGİ YÖNETİMİ SÜREÇLERİ
BİLGİNİN TASNİF EDİLMESİ VE SAKLANMASI
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
KURUM KÜLTÜRÜ.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ BİLGİ TOPLULUĞU
KURUMSAL İLETİŞİM.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Süreç Yönetimi Smith iş bölümü kavramının üç yararından bahsetmektedir.
Sunum transkripti:

BİLGİNİN TRANSFER EDİLMESİ VE PAYLAŞILMASI

Bilgi yönetimi süreçlerinin üçüncüsü bilginin transfer edilmesi ve paylaşılmasıdır. Üretilen veya elde edilen bilgi, ihtiyaca uygun olarak tasnif edilip belirli bir biçime kavuşturulduktan sonra çalışanların en kısa sürede ve kolay yoldan erişebilecekleri şekilde dağıtılmalı ve paylaşılmalıdır. Bu bakımdan bilginin transfer edilmesi ve paylaşılması, çalışanların ihtiyaç duydukları bilgiye mümkün olabildiğince kolay ve hızlı erişimi sağlayan sistemlerdir.

Söz konusu sistem ve süreçler bir organizasyon bünyesindeki bilginin dağıtılması ve paylaşılmasına yönelik olarak uygulanabileceği gibi organizasyonlar arası bilgi transferine ve paylaşılmasına yönelik olarak da uygulanabilir.

1. Bilginin Transfer Edilmesinin ve Paylaşılmasının Önemi Bilgi yönetiminin etkililiği bir organizasyonun yeni bilgi üretebilme ve mevcut bilgiyi aktarabilme kapasitesiyle doğru orantılıdır. Bu bakımdan bilginin transferi ve paylaşılması ile organizasyonun performansı arasında yakın bir ilişki olduğu kabul edilmektedir. Bilgi yönetiminin temel amaçlarından biri organizasyonun bilgi potansiyelinden maksimum seviyede istifade etmek ve çalışanlar arasındaki bilgi paylaşımını desteklemek suretiyle sinerji etkisinden yararlanarak daha fazla üretmektir.

Günümüzde organizasyonların en değerli varlığı olan bilginin değeri ancak onun dağıtılması, transfer edilmesi, paylaşılması ve çalışanlar tarafından içselleştirilmesi ile ortaya çıkmaktadır. Eğer bilgi kişilerin zihinlerinde, veri depolarında, dosyalarda veya bilgisayar belleklerinde duruyorsa organizasyon açısından değer ifade etmemektedir.

Mesela bir işlemle ilgili yapılan bir hata kaydedilmiş ancak başkalarına transfer edilememişse aynı hatayı başkalarının da tekrar etmesi muhtemeldir. Bu bakımdan bilginin transfer edilmesi ve paylaşılması yönetimde ve iş süreçlerinde hata payını azaltır, kaliteyi yükseltir ve üretilen katma değeri arttırır.

Buna rağmen pek çok kuruluşta çalışanlar, bölümler veya proje ekipleri arasında yeterli düzeyde bilgi transferi ve paylaşımı olmadığından aynı hataların tekrarlandığı, kurum içinde mevcut bulunan bir bilgiye ulaşabilmek için önemli ölçüde kaynak ve zaman israf edildiği görülmektedir.

Bilgi, diğer üretim kaynaklarının aksine, paylaşıldıkça ve transfer edildikçe değeri artan bir kaynaktır. Bilgi transferinde, bilgiyi nakledenin bilgisi azalmaksızın bir diğerinin bilgisi artar. Hatta çoğu zaman bu etki karşılıklı olduğundan transfer işlemi her iki tarafın da bilgisinin artmasını sağlar.

Şirket kafetaryalarında, çay ocaklarında veya servis araçlarında yapılan sohbetler, ev toplantıları veya çeşitli sosyal faaliyetlerde de bilgi transferi gerçekleştirilir. Özellikle Japon firmalarında “sohbet odaları” kullanılmaktadır. Organizasyon içinde sosyal süreçlerin ve insan ilişkilerinin geliştirilmesi bilgi transferinin vazgeçilmez bir unsurudur.

Kuruluşlar Arası Bilgi Transferi İnternet başta olmak üzere iletişim teknolojisindeki gelişmeler çeşitli kurum ve kuruluşlar arasında stratejik bilgi transferi ve müşterek hedefler doğrultusunda bilgi paylaşımını esas alan ağlar kurulması konusunda önemli fırsatlar sunmaktadır. Kuruluşlar arası bilgi transferi hemen her sektörde ve her kuruluşta görüldüğü gibi bilgi ağları da son derece geniş kapsamlı bir bilgi transferini gündeme getirmektedir.

Kuruluşlar arası bilgi transferi ile kuruluşların kendi iç bünyelerindeki bilgi transferi arasında yakın bir ilişki olduğu öne sürülmektedir. Bu husus iki bakımdan önemlidir. Birincisi kuruluşlar arası bilgi transferinin etkili biçimde gerçekleşmesi için tarafların bilgi aktarabilecek veya dıştan gelen bilgiyi hazmedebilecek asgari bir bilgi birikimine ve kapasitesine sahip olmaları gerekir.

İkincisi şayet bir kuruluş dış kaynaktan istifade etmek istiyorsa öncelikle kendi bünyesindeki bilgi aktarma mekanizmalarının düzgün biçimde çalışıyor olması gerekir. Kuruluşlar arasında bilgi transferinin sebepleri; küresel rekabet, değişen organizasyon yapısı ve anlayışı, bilgiye duyulan ihtiyacın artması bu sebeplerden bazılarıdır.

Bilgi transferinin gerçekleşmesi için karşılıklı iletişim ve güvene dayalı sosyal ilişkilerin geliştirilmesi büyük önem taşımaktadır. Bilgi transferi konusunda geçmiş tecrübeler ve diğer kuruluşlarla olan ilişkilerin durumu firmaların bilgi transferi konusundaki tutumları üzerinde etkili olmaktadır. Kuruluşlar arası bilgi transferinde, ilişkinin boyutu ve süresi de önem kazanmaktadır. Taraflar arasındaki ilişkinin uzun veya kısa süreli olması farklı sonuçlar doğurur.

Bilgi Transferinde Ortamın ve Kurum Kültürünün Önemi Bilgi transferinin başarısında önemli faktörlerden biri bilgi transferine uygun bir ortamın bulunmasıdır. Bir diğer ifade ile bilgi transferine yönelik uygulanan politikaların arzu edilen sonucu vermesi ancak organizasyonun hedefleri ve öncelikleri doğrultusunda çalışanların aralarındaki bilgi alışverişini destekleyen ve onları bilgi paylaşmaya teşvik eden bir ortamın bulunmasıyla mümkün olur.

Bir çok yazar bilgi transferinde en önemli unsurlardan birinin “ortam” olduğu konusunda hemfikirdir. Şüphesiz bilgi transferine uygun ortamdan bahsedildiğinde bunun en önemli unsuru kurum kültürüdür. Kurum kültürünün önemine rağmen karşılaşılan en önemli engellerden birinin bilgi paylaşmaya elverişli bir kültür bulunmamasıdır.

Çalışanların arzu edilen kurum kültürüne uyum sağlaması için bazı önlemler alınmalıdır. Bunlardan ilki hedeflenen değerlerin, davranış biçimlerinin ve çalışanların bu konuda uyması gereken kuralların ne olduğu açık bir biçimde belirtilmeli ve bu konudaki şüpheler ve belirsizlikler ortadan kaldırılmalıdır.

İkincisi üst yönetimin tavırları, üçüncüsü ise çalışanların arzu edilen değerler ve davranış biçimleri konusunda yönlendirilmeli, bu konudaki bilgi eksikliği giderilmelidir. Dördüncü olarak organizasyonun kurum kültürünü yerleştirmeye yönelik politikalar benimsenmeli. Son olarak insan kaynakları yönetiminin bu konuda aktif bir politika izlemesi büyük önem arz etmektedir.

Çalışanların bilgi paylaşmaya motive edilmesinde bilgi istemenin utanılacak bir şey, bilgi aktarmanın da bir lüks veya angarya olmadığının açıkça belirtilmesinde fayda vardır. Bilgi paylaşımına yönelik her türlü çaba, primler veya çeşitli ikramiyeler,parasal destek ile teşvik edilmelidir. Buna ilave olarak sözlü ödüller veya teşekkür belgeleri gibi parasal olmayan ödüller ile de teşvik edilmelidir.

Bilgi paylaşma resmi süreçlere dahil edilmelidir ve çalışanların bilgi paylaşmaya zaman ayırmalarına izin verilmeli hatta bu durum teşvik edilmelidir. Son olarak bilgi paylaşmayı destekleyen bir kurum kültürü oluşturmak için çalışanlarla yönetim arasında karşılıklı güven ve itimadın sağlamlaştırılması ve çalışanların organizasyonu benimsemesi büyük önem arz etmektedir.

8. Bilgi Transferinde Mekan ve Ortak Zemin Bilgi transferinde bir başka önemli konu müşterek bir mekan ve zeminin bulunmasıdır. Burada mekandan kastedilen fiziki mekan değildir. Daha doğrusu bilgi transferi için tarafların mutlaka fiziki bir mekanı paylaşmaları gerekmemektedir. Burada mekan karşılıklı ilişkinin geliştiği zemindir. Bu zemin ofis, iş yeri vs. gibi fiziki, e-posta, telekonferans vs. gibi sanal olabileceği gibi tecrübelerin, fikirlerin ve ideallerin paylaşılması gibi zihni bir kavram da olabilir.

Bilgi transferinde ortak bir zeminin oluşturulması için gerekli bir diğer husus da katılımcıların ortak bir dil konuşmalarıdır.