STRATEJİK DAVRANIŞ Dr. Hakan BAKKAL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
REKLAMCILIK Hafta 5.
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
Burak BÜYÜKKUŞOĞLU* Rekabet Başuzmanı Rekabet Kurumu
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Yeni Pazarlama Teknikleri
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
9. Bölüm FİYATLANDIRMA.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
İşletmeyi neden kurarız ?
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Girişimcilik.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
KURUMSAL BİLİŞİM SİSTEMLERİ
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
5. İŞLETMENİN GELİRLERİ.
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
OLİGOPOL VE OYUN TEORİSİ Dr. Hakan BAKKAL
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Piyasaya Kamu Müdahalesi
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
Müşteri Memnuniyetini Geliştirme Planı
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Sunum transkripti:

STRATEJİK DAVRANIŞ Dr. Hakan BAKKAL 08/12/2014

STRATEJİK DAVRANIŞ FİRMANIN KARINI ARTIRMAK İÇİN PİYASA ORTAMINI ETKİLEMEKTE ALDIĞI BİR DİZİ EYLEM. PİYASA ORTAMI: piyasa sonuçlarını (fiyatlar, miktar, kâr, refah), rakiplerin ve tüketicilerin inançlarını, gerçek ve olası rakipleri, her bir firmanın üretim teknolojisi ve rakip firmanın piyasaya girebilme hızını etkileyen tüm faktörler. STRATEJİK DAVRANIŞ 1. REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ 2. İŞBİRLİĞİNE DAYALI STRATEJİK DAVRANIŞ

STRATEJİK DAVRANIŞ REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ RAKİPLERİNE ZARAR VEREREK FİRMANIN KARLILIĞINI ARTIRMASI RAKİP FİRMANIN; A. Piyasaya Girmesinin Engellenmesi B. Piyasadan Çıkması c. Faaliyetlerinin azaltılması/durdurulması Başarılı bir Rekabetçi Stratejik Davranış, Firmanın Rakiplerine Oranla bir Avantaja Sahip Olması 2. Stratejisinin Uygulamada Kararlı Olması

STRATEJİK DAVRANIŞ REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ A. YIKICI FİYATLAMA STRATEJİSİ B. LİMİT FİYATLAMA STRATEJİSİ C. ÜRETİM MALİYETLERİNİ DÜŞÜRME STRATEJİSİ D. RAKİPLERİN MALİYETİNİ ARTIRMA STRATEJİSİ

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ A. YIKICI FİYATLAMA STRATEJİSİ P↓  RAKİPLERİNİN PİYASADAN ÇIKMASI, POTENSİYEL FİRMANIN PİYASAYA GİRİŞİ ENGELLEMESİ  P↑ BAŞARILI BİR YIKICI FİYATLAMA STRATEJİSİ, FİRMANIN DÜŞÜK FİYATLAMAYI SÜRDÜREBİLMESİ DÜŞÜK FİYATLAMANIN İNANDIRICILIĞI

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ A. YIKICI FİYATLAMA STRATEJİSİ P < SRMC YA DA P< SRAVC

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ A. YIKICI FİYATLAMA STRATEJİSİ P< SRMC, SRAVC ≠ YIKICI FİYATLAMA ARZ DALGALANMALARI KISA DÖNEM TALEBİ PROMOSYON FİYATI YENİ ÜRÜN ÜRETİLECEĞİ SİNYALİ ETKİN ÜRETİMİN BELİRLENMESİ

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ YIKICI FİYATLAMA STRATEJİSİ YIKICI FİYATLAMAYA RAĞMEN FİRMANIN PİYASAYA GİRMESİ YERLEŞİKFİRMAYLA BİRLEŞMESİ PİYASAYA GİRMEDEN ÖNCE ALICILARLA FİYAT SABİTLEME ANLAŞMASI

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ YIKICI FİYATLAMANIN BAŞARISI DÜŞÜK FİYATTAN TÜM TALEPLERİN KARŞILANMASI RAKİPLERİNE NAZARAN ÇIKTI MİKTARINI DEĞİŞTİREMEMESİ BATIK MALİYETLERİN OLMAMASI AZ SAYIDA BAŞARILI ÖRNEKLER BULUNMAKTA

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ B. LİMİT FİYATLAMA STRATEJİSİ FİYATIN DİĞER FİRMALARIN PİYASAYA GİRMEYİ KARLI BULMAYACAĞI DÜZEYDE BELİRLENMESİ FİYATIN VE ÇIKTININ BİR BAŞKA FİRMANIN GİRMEYECEĞİ DÜŞÜNÜLEREK BELİRLENMESİ DİNAMİK LİMİT FİYATLAMA, PH YÜKSEK, N↑ PH ↓

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ B. LİMİT FİYATLAMA STRATEJİSİ 1.Fy -> p*, qi 2. Fg-> -p, qe Fy ve Fg; -p, qe, qi. Fy -> (İnandırıcı q) qi.

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ B. LİMİT FİYATLAMA STRATEJİSİ

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ C. ÜRETİM MALİYETLERİNİ DÜŞÜRME Firmalar Arasındaki Rekabetin Sonucunu Belirleyen Faktör 1. AR-GE YATIRIMI

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ C. ÜRETİM MALİYETLERİNİ DÜŞÜRME 2. YAPARAK ÖĞRENME Firmanın daha önce üretimde bulunması ile tecrübe kazanması ve üretim maliyetlerini azaltması Firmanın Daha Sonraki Dönemlerde Daha Fazla Kazanmasını Mümkün Kılan Bir Yatırım

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ D. RAKİPLERİN MALİYETİNİ ARTIRMA 1.DOĞRUDAN YÖNTEMLER 2.HÜKÜMET DÜZENLEMELERİ 3.TAMAMLAYICI MALLARIN ÜRETİMİ 4.DEĞİŞTİRME MALİYETLERİNİ ARTIRMA 5. ÜCRETLERİ /GİRDİ FİYATLARINI ARTIRMA 6. TÜM FİRMALARIN MALİYETLERİNİ ARTIRMA

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ D. RAKİPLERİN MALİYETİNİ ARTIRMA 1.DOĞRUDAN YÖNTEMLER Firmanın üretim ve satış metoduna müdahale ederek, maliyeti artırma. Bilgi toplayarak rakibi zor duruma düşürme. Ör.British Airways’in VAA yolcularının bilgilerine ulaşıp,tüketicileri ele geçirmesi . VAA Personeline ve mallarına zarar vermesi.

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ D. RAKİPLERİN MALİYETİNİ ARTIRMA 2.HÜKÜMET DÜZENLEMELERİ Bazı çevresel faktörler gibi çeşitli nedenlerle firmalara getirilen yükümlülüklerden, mevcut firmaların muaf tutulması. Ör. Emisyon ölçüm cihazının alınmasından önceki firmaların muaf tutulması 3.TAMAMLAYICI MALLARIN ÜRETİMİ Yerleşik firmanın tamamlayıcı iki malı üretirken, diğer firmanın bunların birini üretebilmesi. Yerleşik firmanın ürettiği malın diğer mallarla kullanılamaması. Ör. Yazıcı ve standart olmayan bağlantı fişi

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ D. RAKİPLERİN MALİYETİNİ ARTIRMA 4.DEĞİŞTİRME MALİYETLERİNİ ARTIRMA Tüketicilerin bir başka firmadan alımı maliyetli hale getirme. Ör. Bir bilgisayarda kullanılabilen yazılımın bir başka bilgisayarda kullanılamaması. 5. ÜCRETLERİ /GİRDİ FİYATLARINI ARTIRMA Daha emek yoğun firmaların bulunması halinde, sendika faaliyetlerinin desteklenmesi veya daha fazla ücret ödemesi yoluyla maliyetlerin artmasını sağlama. Dağıtım kanallarını kontrol ederek ürünün dağıtımını maliyetli hale getirme.

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ D. RAKİPLERİN MALİYETİNİ ARTIRMA 5. ÜCRETLERİ /GİRDİ FİYATLARINI ARTIRMA ∏ =(m1.-m)qi m1  m2 ∏ =(m2-m)*qi

REKABETÇİ STRATEJİK DAVRANIŞ D. RAKİPLERİN MALİYETİNİ ARTIRMA 6. TÜM FİRMALARIN MALİYETLERİNİ ARTIRMA Reklam harcaması yoluyla maliyetleri artırma. Kıt kaynağa daha yüksek bir ücret ödeme.

STRATEJİK DAVRANIŞ 2. İŞBİRLİĞİNE DAYALI STRATEJİK DAVRANIŞ Rakip firmaların, işbirliğine dayalı belirlenen fiyatı her birinin ihlal etmeyeceği eylemleri içeren davranışların tümü. İŞBİRLİKÇİ DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRAN UNSURLAR Fiyatın Aynı Düzeyde Olması Fiyat Değişikliğini Dikkate Alma Bilgi Alışverişi Dağıtımlı Fiyatlama

STRATEJİK DAVRANIŞ İŞBİRLİKÇİ DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRAN UNSURLAR Fiyatın Aynı Düzeyde Olması Firmanın tüm müşteri için, aynı fiyatın olması, rakiplerin müşterilerini almak için fiyat düşürmenin maliyetli olması. B. Fiyat Değişikliğini Dikkate Alma Firmaların uygun görüşü alındıktan sonra, fiyat değişikliğine gidilmesi ile firmaların birbirinin fiyat davranışından emin olması

STRATEJİK DAVRANIŞ İŞBİRLİKÇİ DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRAN UNSURLAR C. Bilgi Alışverişi Firmanın sahip olduğu müşterileri, fiyat ve çıktı düzeyleri ile firma stratejisinin yürütülmesine ilişkin bilgilerin diğer firmalarla paylaşılması. Üretim maliyetlerini öğrenerek etkinliğin artırılması

STRATEJİK DAVRANIŞ İŞBİRLİKÇİ DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRAN UNSURLAR D. Dağıtımlı Fiyatlama Aynı piyasa fiyatına ve aynı nakliye giderine sahip olacak biçimde malın teslim edilmesi FOB (Free on Board) fiyatlama