SERVETİFÜNUN EDEBİYATI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Servet-i Fünun, "fenlerin zenginlikleri" anlamına gelmektedir. Servet-i Fünun, 1891 yılında Ahmet İhsan tarafından çıkarılmaya başlanmış, 1896 yılında.
Advertisements

ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
GARİPÇİLER.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Çoşku ve Heyecanı Dile Getiren Metin : Şiir
SES BİLGİSİ MUSTAFA DEMİRCAN.
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BORA KAYAOĞLU KONU: FECR-İ ATİ VE AHMET HAŞİM.
iki Başlıkta İncelenir Yıllar arası Türk Edebiyatı ve sonrası Türk Edebiyatı.
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm) Nedir, Ne Demektir?
ZILLULLAH FRANSIZ İHTİLALİ(1789) TAKVİM-İ VEKAİ(1831) TANZİMAT FERMANI(1839) TERCÜMAN-I AHVAL(1860) 1. MEŞRUTİYET (1876)
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
HAZIRLAYANLAR GÖZDENUR KAHRAMAN BETÜL SOLAKOĞLU MÜJGAN DİLEK.
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
SERVET-İ FÜNÛN EDEBİYATI
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
ABD'de pop sanatı Türkiye'de pop sanatı Başlıca Pop-Art sanatçıları
AHMET HAŞİM ( ).
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
GÖKTÜRK KİTABELERİ.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
JANR RESİM.
Tarih Felsefesi.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNDE ROMAN
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Problem Çözelim.
TEVFİK FİKRET (
ANONİM HALK ŞİİRİ.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Dursun Budak Eymir Kasabası İ.Ö.O
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ
NamIK KEMAL.
Bireysel Konularda İstişare
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
ADNAN MENDERES 'da, Aydınlı toprak ağası varlıklı bir çiftçinin oğlu olarak doğdu. Büyük babası Hacı Ali Paşa Konya'dan Tire taraflarına.
MEHMET EMİN YURDAKUL ( )
Yazı Sistemleri.
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
<<<<<<>>>>>>
Yazı Sistemleri.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Günlük (Günce).
MASAL Bu slayt 10.sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersinin 1.dönem 2.yazılı sınavına hazırlık olması amacıyla oluşturulmuştur. Slaytta yer alan konulardaki.
EDEBİYAT EĞİTİMİNİN TEMEL MESELELERİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
Sunum transkripti:

SERVETİFÜNUN EDEBİYATI www.edebiyatfatihi.net SERVETİFÜNUN EDEBİYATI ŞİİR-MENSUR ŞİİR GENEL ÖZELLİKLERİ

GENEL ÖZELLİKLERİ Türk edebiyatını kesin olarak modernleştiren Servetifünun büyük bir hızla sonuç aldığı ilk edebi tür şiirdir. Topluluğun genelinin şair olması ve Tevfik Fikret’in güçlü bir şair olması şiir konusunda hızlı bir netice almayı sağlamıştır. Servetifünuncular ilk zamanlarında divan edebiyatının nazım şekillerini kullandılar. Ancak toplu olarak hareket etmeye başladıkları zaman, bu şekilleri derhal terk etmişlerdir. Kullandıkları nazım şekillerini üç grupta toplayabiliriz: · Fransız şiirinden aynen alınanlar. (sone gibi) · Divan edebiyatından alınıp değiştirilenler. (Serbest müstezat) · Ne divan şiirinde ne de Fransız şiirinde bulunmayıp kendi kendilerine icat ettikleri ve nazımda geniş bir kafiye kolaylığı sağlayanlar. Böylece Türk şiiri yepyeni bir görüş kazanmış oldu.

Şiirin konusu sınırsızlaşmıştır Şiirin konusu sınırsızlaşmıştır. Her şeyin şiire konu olabileceği kabul edildi. Ama sosyal ve siyasi konulardan uzak durmuşlardır. Şiirlerde aşk, tabiat ve aile hayatı başlıca temalardır. 19. YY. Fransız şiirinin romantizminden sembolizmine kadar her merhalesini tanımışlardır. Böylece yeni bir duyuş, yeni bir zevk estetik getirmişlerdir. Beğendikleri birçok hayali de getirdiler. Bu anlayış da şiirde Arapça ve Farsça kelimelerin sayısını haddinden fazla çoğaltmıştır. Arapça ve Farsça kelimelerin artması ve «sanatkârane üslup» gayesi ile yapılan çabalar Serveti Fünun şiirini ancak sınırlı bir aydın topluluğunun anlayabileceği duruma getirdi Teknik bakımdan başarıyı yakalamışlardır.

Kafiyede ses benzeyişlerine fazla titizlik göstermedikleri için söyleyişte kolaylık sağlamışlardır. Fakat aruza bağlı kalmışlardır. Bu da teknik bir güçlüğü devam ettirmiştir. Aruzda başarılı olmuşlardır. Klasik aruz anlayışını değiştirmişlerdir. Servetifünun şiirinde resim sanatından etkilenilmiştir. Sanat sanat içindir anlayışına uygun bireysel şiirler yazılmıştır. Sadece Tevfik Fikret bireysel şiirler yazdığı ilk döneminden sonra toplumcu şiirler yazmıştır. Şiirlerde aşk ve doğa gibi bireysel konular işlenmiş, sıfatlara ve doğa tasvirlerine bolca yer verilmiştir. Tanzimat sanatçılarından olan R. M. Ekrem’in “Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir.” anlayışıyla hareket edilmiştir. Kulak için kafiye anlayışı benimsenmiştir. Aruz Türkçeye uydurulmaya çalışılmıştır.

Arapça ve Farsçadan, daha önce kullanılmamış sözcükleri kullanmayı bir hüner olarak görmüşlerdir. Divan edebiyatı ve Tanzimat edebiyatından farklı yeni imgeler (beyaz titreyiş, anılarımın gecesi vb.) kullanmışlardır. Süslü, sanatlı bir dil vardır. Anlam bir mısrada değil diğer mısrada tamamlanmış, şiirin bütünlüğüne önem verilmiştir. (anjambman) Şiirde sembolizm ve parnasizmin etkisi vardır. Nazım nesre yaklaştırılmıştır, manzum hikâyeler yazılmıştır. Bu dönemde, mensur şiir örnekleri verilmeye başlanmıştır.

SERVETİFÜNUN ŞİİRİYLE TANZİMAT ŞİİRİNİN FARKLARI Servetifünun şiirinde yapı bakımından eski kalıplar yıkılmış, söylenmek istenene göre yeni ve eski unsurların bir arada kullanıldığı bir yapı oluşturulmuştur. Tanzimat Döneminde ise yapı bakımından eski nazım şekilleri sürdürülmüştür. www.edebiyatfatihi.net Tanzimat Döneminde toplumsal ve siyasi konular işlenirken Servetifünun Döneminde bireysel konular işlenmiştir. Tanzimat Edebiyatında şiirin konusu güzel olan her şeydir, Servetifünun'da güzel kelimesi kaldırılmış ve şiirin konusu sınırsız bir şekilde genişletilmiştir.

Tanzimat Döneminde eskiye göre sade bir dil kullanılırken Servetifünun Döneminde "sanat için sanat anlayışı" benimsendiği için ağır bir dil kullanılmıştır. Tanzimatçılar şiirde romantizme önem verirken, Servetifünuncular parnasizm ve sembolizme önem vermişlerdir. Servetifünun şiiri Tanzimat‘a göre halktan uzaklaşmıştır. Çünkü, Servetifünun, aydın kesime hitap eder.