Bireysel Farklar ve Öğretime Yansıması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Advertisements

ÖĞRENCİ BAŞARISINI ETKİLEYEN SOSYOLOJİK FAKTÖRLER
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
8. BÖLÜM BİREYSEL FARKLILIKLAR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ÖĞRENME STİLLERİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Gelişime Giriş.
Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
HANGİ AYDA DOĞDUNUZ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
AKÜ VETERİNER FATÜLTESİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR.
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri KİŞİLİK GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN ETMENLER
ANNE BABA TUTUMLARI.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Kişilik Gelişimi.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
Hazırlayan Halil ÖZBAŞ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıbbi Genetik
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Öğr. Grv. MEHMET ALİ ZENGİN
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
DİĞER TUTUMLAR.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
Bireysel Farklılıklar
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
GÜVENLİ OKULLAR. GÜVENLİ OKUL KRİTERLERİ Olumlu ilişkiler kurulmasını sağlar. Çocukların duygularını özgürce ifade edebilecekleri olanaklar yaratır. Çocuk.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretim Tasarımı Analiz.
ŞİDDET.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
OLUMLU ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
AİLEDE İLETİŞİM.
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Bireysel Farklar ve Öğretime Yansıması

Bireysel Farklılıların Nedenleri Kalıtım ve çevresel etkiler Çevresel Etkiler Anababa tutumları Ekolojik perspektif Sosyoekonomik düzey Kültür Çocuk bakım uygulamaları Doğum sırası Kalıtım genetik biliminin konusudur. Eğitim Psikolojisi dersi kapsamında gelişim konusu içerisinde üzerinde durulmaktadır.

Anababa tutumları Çevre denilince ilk akla gelen ailedir. Anne ve babanın çocuğa yaklaşım biçimi ve Uyguladığı disiplin tarzı Kişilik, bireysel özellikler ve okul başarısını etkiler. Üç tip anaba tutumundan söz edilebilir. Demokratik Otoriter İzin verici

Ekolojik perspektif Ekolojik perspektifte öğrenci bir çemberin tam ortasında yer almaktadır ve öğrenciye en yakın olan çevreden en uzak olana şeklinde bu çember genişlemektedir. Buna öğrencinin etrafında dört çember yer almaktadır. Mikrosistem Mezosistem Ekosistem Makrosistem

Sosyoekonomik düzey Bireyin ve ailesinin içinde bulunduğu sosyal ve ekonomik durumun kişinin gelişimini ve davranışlarını etkilediği bilinmektedir. Sosyoekonomik düzeyin göstergesi hem zaman hem de mekan olarak değiştiği için her zaman geçerli bir gösterge listesi ortaya koymak pek mümkün değildir. Üst düzey çocukların daha çok imkana sahip olduğu ve bu nedenle kalıtımla gelen dezavantajlarının en azından bir kısmını bu imkanlarla telafi edebilecekleri açıktır. Alt düzey çocukları ise tersine, kalıtımla getirdikleri bir takım üstünlükleri imkansızlık nedeniyle ortaya koyamayabilmektedirler.

Kültür Sosyoekonomik düzeyi yüksek olmasa bile, gerek olaylara yaklaşma, gerekse çocuk yetiştirme açısından bazı ailelerin çocuklarına daha olumlu bir ortam sağladıkları görülmektedir. Öğrencinin içinde bulunduğu kültürel atmosfer onun başarısı üzerinde etkili görünmektedir.

Çocuk bakım uygulamaları Anne baba çocuğun disiplinini nasıl sağlamaktadır sorusunun yanıtı çocuk bakım uygulamalarıdır. Burada vurgulanmak istenen çocuğun sevilerek mi, dövülerek mi disipline edildiğidir. Çocuk uygunsuz bir davranışta bulunduğunda bunun karşılığının ne olduğu onun kişiliğini etkilemektedir. Dövülen ve küfredilen çocuklar huzursuz ve hırçın olmaktadırlar. Daha olumlu yaklaşım gören çocuklar daha sakin ve huzurlu ilişki kurabilmektedirler.

Doğum sırası Araştırmalar doğum sırasının kişilik üzerinde etkili olduğunu bulgularla ortaya koymaktadır. ilk çocukların sonrakilere göre biraz daha yetişkin yönelimli, kendilerini kontrol eden, uyma eğliminde olan, endişeli, başarısızlıktan korkan, çalışkan ve edilgen oldukları görülmektedir. Ayrıca daha başarılı olma eğilimindedirler. Tek çocuklar da başka birtakım özelliklere sahip olarak görülmektedir. Onların daha bencil, kendini düşünen, yalnız ve toplumdan uzak oldukları şeklinde bir önyargı bulunmasına rağmen daha güvenli, daha uyumlu ve daha başarılı olduklarını gösteren araştırmalar bulunmaktadır. Sonraki çocuklar konusunda ilk, tek veya son çocuk olmak kadar belirgin şeyler söylenememektedir. Çünkü sonraki çocukların durumu evde az veya çok çocuk olmasına göre değişmektedir. Daha dışa dönük ama daha az başarı eğilimli oldukları söylenebilir. Son çocuklar ailenin gözbebekleridir. Başarı yönelimleri yüksektir, iyimser ve güvenli görünmektedirler. Ama bu özelliklere aykırı pek çok kişi bulmak ve görmek mümkündür.

Bireysel Farklılıklar Zeka, Yetenek, Kişilik özellikleri Bilişsel stiller Denetim odağı Cinsiyet rolü Özsaygı

Zeka Piaget’e göre zeka, çevreye uyum yapabilme yeteneğidir. Zekanın tanımında geçen uyum yapabilme yeteneği aynı zamanda başa çıkabilme yeteneği olarak da adlandırılabilir. Çünkü, birey çevreye uyum sağlarken aynı zamanda onunla başa çıkmaktadır. Çoklu zeka kuramı Triarşik zeka kuramı İki etmenli zeka kuramı Çok etmenli zeka kuramı Üç boyutlu zeka kuramı Küme etmen zeka kuramı Zeka uyum kuramı Duygusal zeka kuramı Örgütsel zeka kuramı

Bilişsel Stiller Bu stiller zihni kullanış biçiminden birbirinden farklılık göstermektedir. Algılama Bilgi işleme Düşünme Öğrenme

Algılama stilleri Alan bağımlı Düşünsel Alan bağımsız Tepisel Bu iki gruplamayı da birbirine yakın olarak ele almak mümkündür. Düşünsel eğilime sahip olanlar alan bağımlı, tepisel eğilimli olanlar alan bağımsız kişilere benzetilebilir.

Bilgi işleme stilleri Benzerlikçi-farklılıkçı Somut-soyut Bilişsel karmaşıklık

Orijinallik-Eğitilmiş zeka Düşünme stilleri Orijinallik-Eğitilmiş zeka Hayalci Sezgici Geleneksel Analitik Yakınsak-Iraksak

Kolb’un öğrenme stilleri kuramı Holist (bütüncü) Serialist (sıralamacı) Kolb’un öğrenme stilleri kuramı

Kolb’un Öğrenme Stilleri Kuramı Somut Yaşantı (Hissederek) YERLEŞTİREN ÖZÜMSEYEN Aktif Deneyimler (Yaparak) Yansıtıcı Gözlem (İzleyerek) DEĞİŞTİREN AYRIŞTIRAN Soyut Kavramsallaştırma (Düşünerek)

Denetim Odağı Kişinin olayların nedenlerini nerede aradığını ve görmeye çalıştığını ifade eder. İçten denetimli dıştan denetimli

Cinsiyet rolü Kişinin içinde yaşadığı toplumda kendi cinsine atfedilen özellikleri taşıma derecesi cinsiyet rolü olarak tanımlanmaktadır. Erkeksiler: erkeksi rolü yüksek, kadınsı rolü düşük Kadınsılar: kadınsı rolü yüksek, erkeksi rolü düşük Cinsiyetsizler: her iki rolü de düşük Androjenler: her iki rolü de yüksek

Erkeksi ve Kadınsı Cinsiyet Rolleri (Bern, 1974) Erkeksi Özellikler Kadınsı Özellikler Yansız Özellikler Lider gibi davranır Saldırgan Hırslı Analitik Atılgan Atletik Yarışmacı Başat Güçlü Bağımsız Bireyci Kolay karar verir Kendine güvenen Kendine yeten Karşı koymaya hevesli Risk almaya istekli Şefkatli Neşeli Çocuksu Tutkulu Kaba dil kullanmaz Sakinleştirici Memnun edici Nazik Çocuk sever Sadık İhtiyaçlara duyarlı Ürkek Sempatik Anlayışlı Sıcak Üretici Uysal Kibirli Vicdanlı Geleneksel Dostane Mutlu Yardımcı Etkisiz Kıskanç Sevimli Hırçın Güvenilir Sır saklar Ağırbaşlı Yapmacık Doğru sözlü Öngörülmez

Özsaygı Kişinin kendisine karşı beslediği olumlu duygular özsaygı olarak adlandırılır. Bazı kişilerin özsaygısı oldukça yüksek iken, bazı kişilerin kendilerine saygıları düşük düzeydedir. Bu durum kişinin başkalarıyla (dolayısıyla öğretmen ve diğer öğrencilerle) ilişkilerini etkilemekte ve derslere karşı olan tutumunda belirleyici rol oynamaktadır.