Bireysel Farklar ve Öğretime Yansıması
Bireysel Farklılıların Nedenleri Kalıtım ve çevresel etkiler Çevresel Etkiler Anababa tutumları Ekolojik perspektif Sosyoekonomik düzey Kültür Çocuk bakım uygulamaları Doğum sırası Kalıtım genetik biliminin konusudur. Eğitim Psikolojisi dersi kapsamında gelişim konusu içerisinde üzerinde durulmaktadır.
Anababa tutumları Çevre denilince ilk akla gelen ailedir. Anne ve babanın çocuğa yaklaşım biçimi ve Uyguladığı disiplin tarzı Kişilik, bireysel özellikler ve okul başarısını etkiler. Üç tip anaba tutumundan söz edilebilir. Demokratik Otoriter İzin verici
Ekolojik perspektif Ekolojik perspektifte öğrenci bir çemberin tam ortasında yer almaktadır ve öğrenciye en yakın olan çevreden en uzak olana şeklinde bu çember genişlemektedir. Buna öğrencinin etrafında dört çember yer almaktadır. Mikrosistem Mezosistem Ekosistem Makrosistem
Sosyoekonomik düzey Bireyin ve ailesinin içinde bulunduğu sosyal ve ekonomik durumun kişinin gelişimini ve davranışlarını etkilediği bilinmektedir. Sosyoekonomik düzeyin göstergesi hem zaman hem de mekan olarak değiştiği için her zaman geçerli bir gösterge listesi ortaya koymak pek mümkün değildir. Üst düzey çocukların daha çok imkana sahip olduğu ve bu nedenle kalıtımla gelen dezavantajlarının en azından bir kısmını bu imkanlarla telafi edebilecekleri açıktır. Alt düzey çocukları ise tersine, kalıtımla getirdikleri bir takım üstünlükleri imkansızlık nedeniyle ortaya koyamayabilmektedirler.
Kültür Sosyoekonomik düzeyi yüksek olmasa bile, gerek olaylara yaklaşma, gerekse çocuk yetiştirme açısından bazı ailelerin çocuklarına daha olumlu bir ortam sağladıkları görülmektedir. Öğrencinin içinde bulunduğu kültürel atmosfer onun başarısı üzerinde etkili görünmektedir.
Çocuk bakım uygulamaları Anne baba çocuğun disiplinini nasıl sağlamaktadır sorusunun yanıtı çocuk bakım uygulamalarıdır. Burada vurgulanmak istenen çocuğun sevilerek mi, dövülerek mi disipline edildiğidir. Çocuk uygunsuz bir davranışta bulunduğunda bunun karşılığının ne olduğu onun kişiliğini etkilemektedir. Dövülen ve küfredilen çocuklar huzursuz ve hırçın olmaktadırlar. Daha olumlu yaklaşım gören çocuklar daha sakin ve huzurlu ilişki kurabilmektedirler.
Doğum sırası Araştırmalar doğum sırasının kişilik üzerinde etkili olduğunu bulgularla ortaya koymaktadır. ilk çocukların sonrakilere göre biraz daha yetişkin yönelimli, kendilerini kontrol eden, uyma eğliminde olan, endişeli, başarısızlıktan korkan, çalışkan ve edilgen oldukları görülmektedir. Ayrıca daha başarılı olma eğilimindedirler. Tek çocuklar da başka birtakım özelliklere sahip olarak görülmektedir. Onların daha bencil, kendini düşünen, yalnız ve toplumdan uzak oldukları şeklinde bir önyargı bulunmasına rağmen daha güvenli, daha uyumlu ve daha başarılı olduklarını gösteren araştırmalar bulunmaktadır. Sonraki çocuklar konusunda ilk, tek veya son çocuk olmak kadar belirgin şeyler söylenememektedir. Çünkü sonraki çocukların durumu evde az veya çok çocuk olmasına göre değişmektedir. Daha dışa dönük ama daha az başarı eğilimli oldukları söylenebilir. Son çocuklar ailenin gözbebekleridir. Başarı yönelimleri yüksektir, iyimser ve güvenli görünmektedirler. Ama bu özelliklere aykırı pek çok kişi bulmak ve görmek mümkündür.
Bireysel Farklılıklar Zeka, Yetenek, Kişilik özellikleri Bilişsel stiller Denetim odağı Cinsiyet rolü Özsaygı
Zeka Piaget’e göre zeka, çevreye uyum yapabilme yeteneğidir. Zekanın tanımında geçen uyum yapabilme yeteneği aynı zamanda başa çıkabilme yeteneği olarak da adlandırılabilir. Çünkü, birey çevreye uyum sağlarken aynı zamanda onunla başa çıkmaktadır. Çoklu zeka kuramı Triarşik zeka kuramı İki etmenli zeka kuramı Çok etmenli zeka kuramı Üç boyutlu zeka kuramı Küme etmen zeka kuramı Zeka uyum kuramı Duygusal zeka kuramı Örgütsel zeka kuramı
Bilişsel Stiller Bu stiller zihni kullanış biçiminden birbirinden farklılık göstermektedir. Algılama Bilgi işleme Düşünme Öğrenme
Algılama stilleri Alan bağımlı Düşünsel Alan bağımsız Tepisel Bu iki gruplamayı da birbirine yakın olarak ele almak mümkündür. Düşünsel eğilime sahip olanlar alan bağımlı, tepisel eğilimli olanlar alan bağımsız kişilere benzetilebilir.
Bilgi işleme stilleri Benzerlikçi-farklılıkçı Somut-soyut Bilişsel karmaşıklık
Orijinallik-Eğitilmiş zeka Düşünme stilleri Orijinallik-Eğitilmiş zeka Hayalci Sezgici Geleneksel Analitik Yakınsak-Iraksak
Kolb’un öğrenme stilleri kuramı Holist (bütüncü) Serialist (sıralamacı) Kolb’un öğrenme stilleri kuramı
Kolb’un Öğrenme Stilleri Kuramı Somut Yaşantı (Hissederek) YERLEŞTİREN ÖZÜMSEYEN Aktif Deneyimler (Yaparak) Yansıtıcı Gözlem (İzleyerek) DEĞİŞTİREN AYRIŞTIRAN Soyut Kavramsallaştırma (Düşünerek)
Denetim Odağı Kişinin olayların nedenlerini nerede aradığını ve görmeye çalıştığını ifade eder. İçten denetimli dıştan denetimli
Cinsiyet rolü Kişinin içinde yaşadığı toplumda kendi cinsine atfedilen özellikleri taşıma derecesi cinsiyet rolü olarak tanımlanmaktadır. Erkeksiler: erkeksi rolü yüksek, kadınsı rolü düşük Kadınsılar: kadınsı rolü yüksek, erkeksi rolü düşük Cinsiyetsizler: her iki rolü de düşük Androjenler: her iki rolü de yüksek
Erkeksi ve Kadınsı Cinsiyet Rolleri (Bern, 1974) Erkeksi Özellikler Kadınsı Özellikler Yansız Özellikler Lider gibi davranır Saldırgan Hırslı Analitik Atılgan Atletik Yarışmacı Başat Güçlü Bağımsız Bireyci Kolay karar verir Kendine güvenen Kendine yeten Karşı koymaya hevesli Risk almaya istekli Şefkatli Neşeli Çocuksu Tutkulu Kaba dil kullanmaz Sakinleştirici Memnun edici Nazik Çocuk sever Sadık İhtiyaçlara duyarlı Ürkek Sempatik Anlayışlı Sıcak Üretici Uysal Kibirli Vicdanlı Geleneksel Dostane Mutlu Yardımcı Etkisiz Kıskanç Sevimli Hırçın Güvenilir Sır saklar Ağırbaşlı Yapmacık Doğru sözlü Öngörülmez
Özsaygı Kişinin kendisine karşı beslediği olumlu duygular özsaygı olarak adlandırılır. Bazı kişilerin özsaygısı oldukça yüksek iken, bazı kişilerin kendilerine saygıları düşük düzeydedir. Bu durum kişinin başkalarıyla (dolayısıyla öğretmen ve diğer öğrencilerle) ilişkilerini etkilemekte ve derslere karşı olan tutumunda belirleyici rol oynamaktadır.