Tütün Kontrolü Ekonomisi ve Tütün MamullerininVergilendirilmesi:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dumansız spor projesinin hedefleri,
Advertisements

TÜTÜN KULLANIMI “EKONOMİK KAYIPLAR” Dilek ASLAN HÜTF Halk Sağlığı AD.
ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
TAPDK VE TÜTÜN KONTROLÜ
DSÖ MPOWER PAKETİ “KUVVET”
Ayda A. Yurekli, Ph.D World Bank Washington, DC
Ayda A. Yürekli, WHO &, Frank J. Chaloupka, UIC, 12 Şubat Ankara Çalışma Bloomberg Philanthropies ve Bill and Melinda Gates Foundation desteği ile.
KAPSAMLI TÜTÜN KONTROLÜ YASALARI TOPLUMSAL UYUMUN ÖNEMİ
SİGARA VEYA SAĞLIK.
SİGARA VEYA SAĞLIK TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Sigarayı Bırakma Doç. Dr
TÜTÜN KONTROLÜ ve HEKİMİN ROLÜ
TÜTÜN VE ALKOL PİYASASI
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Sakarya Üniversitesi personelinin tütün kontrol yasasına uyumunu ve farkındalığını değerlendirmeye yönelik anket sonuçları Pınar Pazarlı Sakarya Üniversitesi.
SİGARA VE ÖLÜM Alaaddin Attar DEBGİCİ Psikolojik Danışman
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜTÜN VE YOKSULLUK Dr. Zeynep Aytemur Solak
KÜRESEL GENÇLİK TÜTÜN ARAŞTIRMASI 2003
TÜRKİYE’de TÜTÜN SALGINI BOYUTLARI ve ÇÖZÜMLER Prof. Dr. Nazmi Bilr Hacettepe Tıp Fakültesi 28 Mayıs 2008.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
SİGARA EKONOMİSİ TEMMUZ-ARALIK 2009 Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) Basın Toplantısı İstanbul,
Salgını Durdurmak: Yönetimler ve Tütün Kontrolünün Ekonomisi Tütün kontrolü dünya sağlık gündeminde neden önceliklidir? Dr. Joy de Beyer World Bank Washington.
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
Hazırlayan:Yunus Başaran
SİGARA DUMANI SADECE SENİ DEĞİL
DÜNYADA TÜRKİYE’DE VE ANKARA ÜNİVERSİTESİ’NDE TÜTÜN SALGINI Prof.Dr Recep Akdur.
Alkolün Sağlık,Ekonomik ve Sosyal Etkileri Dr. Peter Anderson Ankara, Türkiye Kasım 2005.
İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ
Prof. Dr. Nazmi Bilir Prof. Dr. Hilal Özcebe
TÜTÜN POLİTİKALARINDA ÖNEMLİ BİR DÖNÜM NOKTASI;
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
DÜNYADA TÜTÜN KONTROLÜ VE DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ ÖNERİLERİ (MPOWER)
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ ALKOLLÜ İÇECEKLER.
GENÇLERDE SİGARA SALGINI
HÜTKOM Hacettepe Üniversitesi Tütün Kontrol, Eğitim, Vergilendirme Uygulama ve Araştırma Merkezi, 20 Haziran 2012 tarih ve sayılı Resmi Gazete'de.
TÜTÜN SALGINININ EKONOMİK ETKİLERİ
TÜTÜN KONTROLUNDA GÖĞÜS HASTALIKLARI UZMANININ SORUMLULUĞU.
Türkiye’de Tütün Kontrolü ve Yasal Düzenlemeler
BUGÜNÜMÜZÜ VE GELECEĞİMİZİ TEHDİT EDEN BİR SALGIN: NİKOTİN BAĞIMLILIĞI
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
Sigaranın Zararları.
Tütün Kontrolü ve Sorumluluklarımız
SİGARANIN ZARARLARI.
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
BİLİŞİMCİ MARTILAR PROJESİ
SİGARA ile SAVAŞIN NERESİNDEYİZ?
TÜTÜN KULLANIMI GERÇEKTEN SORUN MU?
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
Today’s Lesson By the end of this lesson you should be able to say phone numbers in Turkish.
Tütün Mücadelesinde Gençler ve Okullara Yönelik Yaklaşımlar
31 Mayıs Dünya Sigarasız Günü.
KAMU MALİYESİ.
İBN-İ SİNA A.S.M.L SİGARA VE ZARARLARI Fidal SOYLU Rehber Öğretmen.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
YEKDEM Mekanizması Değişikliği Ankara, 4 Mayıs 2016.
2008 KRİZİ SÜRECİNDE AB’DE MALİYE POLİTİKASI Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
SİGARA VE GERÇEKLER Sigara: İyi Düşün Ey İnsan Sen mi Beni Tüketiyorsun Yoksa Ben mi Seni?
1 NİSAN 2015 SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA GÜNLERİNİN 92. GÜNÜ YOKSULLUĞA SON DİYORUZ. DÜNYA DAHA GÜZEL YARINLAR İÇİN ETKİNLİKLERİNİZİ BEKLİYORLAR 14 SENE 9.
ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ BULAŞICI OLMAYAN HASTALIKLAR VE PROGRAMLAR ŞUBESİ.
4.ESNEKLİKLER.
Uz. Dr. Levent Tokuçoğlu Psikiyatr İzmir Selçuk Devlet Hastanesi
DÜNYA PERSPEKTİFİ TÜTÜN ENDÜSTRİSİ VE KADINLAR; Doç. Dr. Dilek ASLAN
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
Sunum transkripti:

Tütün Kontrolü Ekonomisi ve Tütün MamullerininVergilendirilmesi: Tütünsüz bir Türkiye için karşılaşılan güçlükler & fırsatlar Ayda A. Yürekli, WHO &, Frank J. Chaloupka, UIC, 12 Şubat 2010 - Ankara Çalışma Bloomberg Philanthropies ve Bill and Melinda Gates Foundation desteği ile hazırlanmıştır.

Yetişkin tütün kullanma (prevalans) oranı (%) Kaynak: Turkiye Kuresel Yetiskinler Tutun Anketi 2008; prevalanslar en yakin ondalik sayiya yuvarlanmistir.

Türkiye'de ve Batı Avrupa'da erkeklerin yaş standardize edilmiş herhangi bir tütün ürünü içme oranı (prevalansı) Kaynak: DSO 2008; prevalanslar en yakın ondalık sayıya yuvarlanmıştır. 3

Türkiye'de ve Batı Avrupa'da bayanların yaş standardize edilmiş herhangi bir tütün ürünü içme oranı Kaynak: DSO 2008; prevalanslar en yakın ondalık sayıya yuvarlanmıştır.

Gençlerin Tütün Kullanımı Türkiye’de 13-15 yaş grubu çocukların % 8.4’ü tütün ve tütün mamulü kullanmaktadır Erkek çocukların % 9.4’ü her gün sigara içmektedir, ortalama günde 13 sigara içmektedirler Kız çocukların % 3.5’u her gün sigara içmektedir, ortalama günde 11 sigara içmektedirler, Bu oran 1996’daki % 3,5’den 2003 yılında % 6’ya çıkmıştır. Gençlerin üçte ikisi sigarayı bırakmak istemektedirler. Kaynak: Turkiye Kuresel Gençlik Tütün Anketi, 2003

Türkiye'de Sigara Tüketimi 1980-2008 Kaynak: USDA, Maliye Bakanlığı, Türkiye, ERC 2009

Sigaraya bağlı hastalık yükü, 2003 Hastalıklar Ölümler Ölümlere bağlı Yaşam yılı kaybı (YLL) Hastalıklara bağlı yaşam yılı kaybı (DALYs) % DALYs Kalp damar hastalıkları 21 317 274 770 321 237 3.0 Kronik obstrüktiv akciğer hastalıkları 12 902 72 689 150 406 1.4 Akciğer kanserleri 10 510 107 075 112 634 1.0 Diğer kanserler 4 681 58 756 62 302 0.6 Diğer solunum yolu hastalıkları 2 105 33 387 58 377 0.5 Diğer 3 185 50 006 226 953 2.1 Toplam 54 699 596 684 931 909 8.6 Kaynak: Saglik Bakanligi, Hastaliklar Yuku Calismasi 2003

2010-2050 yılları arasında sigaraya bağlı ölümler ve sigara içen kişi sayıları Kaynak: Yürekli, et al., 2010 8

Türkiye'de Tütün Kontrolu Son zamanlara kadar sınırlı kontrol politikaları Sınırlı reklam yasağı, etkisiz uyarı labelları, sınırlı sigara içme yasakları, gençlerin sigaraya ulasmalarını önleyecek yetersiz önlemler WHO Framework Convention on Tobacco Control Türkiye Nisan 2004'de imzaladı ve Aralık 2004 de ratifay etti. Yeni geniş kapsamlı tütünün zararlarının kontrolu ve önlemi yasağı (#5727) Ocak 2008'de yürürlüge girdi. Tütünsüz mekanların kapsamı genişletildi ve pek çok yer yüzde 100 tütünsüz hale geldi Temmuz 2009 dan beri oteller, lokantalar (misafir/konaklama sectörü) Sağlık Bakanliği ve TAPDK dumansız yer politikasının uygulanmasını sağlıyor Televizyon da tütün ürünleri kullanımına karşı reklam mecburiyeti 9

Türkiye Tütün Vergileri, 2002-2009 Ozel Tuketim Vergisi Yil Oransal vergi (%)* Asgari maktu/ paket Toplam OTV orani (%)* KDV (%)* Toplam vergi orani (%)* 2002 49.5 15.25 64.8 2003 55.3 70.6 2004 28.0 Ve 0.35TL-1.00TL 56.3 71.6 2005 58.0 Veya 1.20TL 60.2 75.5 2006 59.4 74.6 2007 Veya 1.55TL 58.2 73.5 2008 58.1 73.3 2009* Veya 2.05TL 58.6 73.9 Kaynak: Maliye Bakanlığı. *Yüzdeler, perakende fiyatı üzerinden hesaplanmıştır.

Türkiye’de Vergiler Ocak 2010: Maktu vergi 2.65 TL/paket oldu Oransal vergi tüketici fıyatının yüzde 63‘ü oldu Tütün fonu vergisi kaldırıldı Şu anda, dünyada en yüksek ÖTV vergisi olan 14th ülke En çok tütün kullanan 16 ülke arasında en yüksek ÖTV vergisi olan 2. ülke. 11

Sigara Vergileri ve Fiyatları 2003-2010 Kaynak: TAPDK; MoF; Yürekli, et al., 2010

Sigara Vergileri ve Fiyatları, Türkiye ve Avrupa Birligi Kaynak: Yürekli, et al., unpublished

Sigara Vergileri ve Fiyatları, Türkiye ve Avrupa Birligi Kaynak: Yürekli, et al., unpublished

Sigara Vergileri & Vergi Gelirleri 2003-2010 Kaynak: Yürekli, et al., 2010

Sigara Vergileri & Vergi Gelirleri 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009* Vergi gelirleri içindeki payı (%) 6.0 9.2 8.9 8.0 8.4 7.9 Hükümet Gelirleri içindeki payı (%) 5.1 7.6 7.0 6.5 6.6 6.9 Resmi satışlar (Milyon paket) 4,062 5,506 5,391 5,267 5,362 5,607 5,299 Kaynak: Yürekli, et al., 2010

Türkiye'de Sigara Talebi 1995-2008 Kaynak: Yürekli, et al., 2010

Simulasyon Analizi Varsayımlar: Toplam fiyat esnekliği: -0.39 Prevalans esnekliği: -0.12 Gençlerin prevalans esnekliği: -0.24 Sigara içicilerin sigaradan dolayı vakitsiz ölmeleri: 40% Sigarayı bıraktıktan sonra vakitsiz ölümlerde görülecek probabilistik azalma: 70% Kaynak: Yürekli, et al. 2010 18

Simulasyon Analizi Satış & Gelirler 2009 Ocak 2010 dan etkili Daha fazla vergi artışı Maktu vergi: 2.05YT Nispi vergi 58% Maktu vergi: 2.65TL Nispi vergi 63% Maktu vergi: 3.10TL Nispi vergi 65% Sigara satışları (Milyon paket) 5,300 4.651 4,263 % şatışlardaki değişim -12.2% -19.6% Ortalama perakende şatış / paket* 4.06 5.25 6.02 % fiyat değişimi 29% 48% Ortalama vergi/paket** 3.01 4.13 4.85 Toplam vergi oranı (%)*** 74.1 78.7 80.1 ÖTV/paket** 2.39 3.33 3.93 ÖTV oranı (%)*** 58.8 63.4 65.4 Toplam gelirler (Milyon YTL) 15,935 19,223 20,667 % Toplam gelir değişimi 20.6% 29.7% ÖTV gelirleri (Million YTL) 12,654 15,496 16,757 % ÖTV gelirlerinde değişim 22.5% 32.4% Kaynak: Yürekli, et al. 2010

Simulasyon Analizi Sigara içenler & Ölümler 2009 Ocak 2010 dan etkili Daha fazla vergi artışı Maktu vergi: 2.05YT Nispi vergi 58% Maktu vergi: 2.65TL Nispi vergi 63% Maktu vergi: 3.10TL Nispi vergi 65% Sigara içen sayısı (milyon) 17.3 16.7 16.3 Halen sigara içenlerden sigara yüzünden ölecek olanların sayısı (milyon) 6.93 6.78 6.65 Sigara içen sayısında azalma 590,631 972,804 Ölecek kişi sayısında azalma 165,377 272,385 Gelecekte sigara içeklerin sayısı (milyon) 6.4 5.98 5.69 Gelecekte ölecek kişi sayısı (milyon) 2.6 2.39 2.28 Gelecekte sigara içenlerin sayısında azalma (bin) 437,746 720,994 Gelecekteki ölüm oranlarındaki azalma 175,099 288,398 Ölüm sayısında toplam azalma 340,475 560,783 Kaynak: Yürekli, et al. 2010

Öneriler Özel tüketim vergilerinin enflasyonla orantılı olarak düzenli aralıklarla artırılması gerekmektedir. Daha iyisi sigara fiyatlarının enflasyon oranının üzerinde artırılması gerekmektedir. 21

Öneriler ÖTV oranları perakende satış fiyatlarının en az % 70 oranında artırılmalıdır. Sigara talebindeki fiyat esnekliğine bağlı olarak, sigara vergilerinin bu oranda artırılması, hükümet gelirlerini artırırken, yetişkinlerin sigarayı bırakmalarına ve çocukların da sigaraya başlamalarını engelleyecektir. Bu aynı zamanda Türkiye’de sigaradan kaynaklanan sağlık ve ekonomik kayıpları en aza indirecektir. 22

Öneriler Artan sigara vergi gelirlerinin bir kısmının sağlık bakımına ve tütün kontrol programına ayrılmasını dikkate alın. Örneğin Önerilen vergi gelirlerindeki % 10 artış, toplam kamu sağlık harcamalarının % 5.6’sını karşılayacaktır. 23

Öneriler Tütün ürünlerindeki kaçakcılığı önlemek için faliyetlerin artırılması gerekmektedir. Kaçakcılığın azaltılması hükümet gelirlerini ve sigara vergilerinin artırılmasından elde edilecek sağlık yararlarını maksimize eder. Bu faaliyetler, Türkiye’nin süregelen FCTC kaçakcılık protokolleri çalışmalarına da dahil edilmelidir. Kaçakcılık ve sahteciliği azaltmak amacıyla bölgesel işbirliklerinin artırılması ve güçlendirilmesi gereklidir. 24

Thank you for your attention! World Health Organization, Tobacco Free Initiative Geneva, Switzerland Email:   yureklia@who.int Phone: +41 22 791 2513 Almost 200 years ago, one of the most known writers, Johann Wolfgang von Goethe, said that “Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.” We say now that we CAN DO, as long as we act together. This is our mission. Not an impossible one, only a desirable and truly achievable goal.