Burcu Kutlu Ezgi Sevin Onur Özekmekçi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
Advertisements

Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
BASKI GRUPLARININ ETKİNLİĞİNİ BELİRLEYEN FAKTÖRLER
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
ÖRGÜT VE ÇEVRESİ RAQİF QASIMOV.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
OECD Çok Uluslu Şirketler Rehberi
Tüketici Davranışının Pazarlamadaki Önemi
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
SİVİL SAVUNMA.
HAFTA I.
İŞLETMELERDE İFLAS.
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
STRATEJİK YÖNETİMDE DIŞ ÇEVRE ANALİZİ
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
İşletmelerde Kriz Yönetimi
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
STOK MALİYETİ.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Doç. Dr. Mehmet İsmail YAĞCI Mersin Üniversitesi
Bilişim sistemlerinin türleri
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Bölümün Amacı Bu bölümde, firmanın büyük ya da küçük oluşunun neden önemli olduğu sorusunu ve büyüklüğün yapı ve kontrolle nasıl ilişkilendirildiğini.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
İşletmelerin Kuruluşu, İş Planı ve Fizibilite
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 13 Kriz Dönemlerinde Pazarlama Stratejileri
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
SPOR PAZARLAMASI Nuran KANDAZ GELEN.
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
“İŞSİZLİKLE MÜCADELEDE MESLEKİ EĞİTİMİN ÖNEMİ”
KONULAR RİSK ANALİZİ ÜRETİM SÜRECİ (LIFE – CYCLE) DEĞERLENDİRMESİ
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
Mağaza Satış Danışmanlarına Taşpınar Akademi Altın Tavsiyeler.
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
BÖLÜM1 :ULUSLARARASI İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
Sunum transkripti:

Burcu Kutlu Ezgi Sevin Onur Özekmekçi

kriz yönetimi Krizin Tanımı Krizin Özellikleri Kriz Türleri Kriz Süreci Krize Örgütsel Tepkiler Kriz Yönetimi Süreci

KRİZ NEDİR? Kriz, birdenbire ortaya çıkan, önceden öngörülemeyen, beklenmedik ve olağandışı bir durumu ifade eder. Bu yüzden kriz, örgütsel yaşamda, özel olarak yönetilmesi gereken önemli bir durum ve sorundur. Kriz, aynı zamanda, yöneticilerin ve iş görenlerin yaşamında önemli bir stres kaynağıdır.

Tünelin ucunda görülen ışık üzerinize doğru gelmekte olan trenin farı olabilir. Murphy

KRİZİN ÖZELLİKLERİ Krizler kaçınılmazdır. Krizin yönetilememesi, örgütsel gelişim için zararlıdır. Kriz durumu tahmin edilemez. Kriz, örgütün amaç ve varlığını tehdit eder. Kriz, acil müdahale gerektirir. Kriz, karar veren kişilerde gerilim yaratır.

KRİZİN ETKENLERİ 1. Çevresel (Dışsal) Etkenler Sosyo-kültürel çevre değişiklikleri, Politik ve hukuki çevre değişiklikleri, Teknolojik çevre değişiklikleri, Rekabet koşullarındaki değişiklikler ve tabii felaketler

KRİZİN ETKENLERİ 2. Örgütsel (İçsel) Etkenler İşletmenin büyüklüğü, İşletmenin içinde bulunduğu hayat safhası, İşin özellikleri, Yetersiz iletişim, koordinasyon ve kontrol, Katı örgüt yapısı, Örgütün merkezileşme derecesi, Yönetimin yetersizliği

ÖRGÜTSEL KRİZ TÜRLERİ Günümüzde işletmeler yalnızca kendi faaliyet alanlarına ilişkin değil aynı zamanda ülke genelinde ortaya çıkabilen ve herkesi ilgilendiren genel kriz türlerini de göz önünde bulundurmak durumundadır. Krizler sosyolojik-teknolojik faktörlerin örgüt-çevre faktörleri ile etkileşiminden kaynaklanmaktadır.Dolayısıyla, krizlerin iç-dış çevre ve teknik-sosyal boyutlarda sınıflandırılması da mümkün olacaktır.

ÖRGÜTSEL KRİZ TÜRLERİ Teknik/Ekonomik Dış İç Beşeri/Sosyal Hücre 1 Ürün/Servis hataları Fabrika Hataları Endüstriyel kazalar Bilgisayar Arızaları Eksik, gizli bilgi akışı Hücre 3 Yaygın çevresel kazalar Geniş ölçekli sistem başarısızlığı Rekabetin hızlanma Hükümet krizleri Uluslararası krizler Hücre 2 Örgütsel bozukluluk İşletimsizlik Sabotaj Üretimin engellenmesi Söylenti kötü niyetli iftiralar Hücre 4 Terörizm Taklitçilik Boykotlar İşgören grevleri Teknik/Ekonomik İç Dış Beşeri/Sosyal

KRİZ SÜRECİ Kriz Uyarılarının Algılanması ve Hareketsizlik Kriz Dönemi Çözülme Dönemi

KRİZE ÖRGÜTSEL TEPKİLER Örgütler, kriz durumlarda krize karşı bazı tepkiler gösterirler. Booth’a göre, örgütler, krize karşı, şok; inkar etme ve geri çekilme; kabullenme; yanlış uyarlama ve uyum aşamalarında farklı tepkiler gösterirler. Örgütlerin krizin farklı aşamalarında gösterdikleri farklı tepkiler, aşağıdaki tabloda açıklanmıştır.

KRİZE ÖRGÜTSEL TEPKİLER Örgütler krize karşı bazı savunma mekanizmaları kullanırlar ve mevcut gerçekliği görmek istemezler. Aşağıdaki tabloda, örgütlerin kriz durumlarında başvurdukları savunma mekanizmaları ve bu savunma mekanizmalarını kullanmaları durumunda söyledikleri sözler verilmiştir.

KRİZE ÖRGÜTSEL TEPKİLER

KRİZ YÖNETİM EKİBİ Kriz dönemlerinde krizle başa çıkmak amacıyla özel bir ekip oluşturulur. Kriz yönetimine duyarlı her işletme böyle bir ekibe ihtiyaç doğmadan, kriz yönetim ekibini belirlemiş olmalıdır. Bu ekibi oluştururken riski göze alabilecek, bilgili, sebatkar ve çalışkan elemanların seçilmesine özen gösterilmelidir.

KRİZ YÖNETİM EKİBİ Ekibe dahil edilecek kişilerin seçiminde aşağıdaki dört temel ihtiyacın göz önünde bulundurulmasında fayda vardır: Hareket: Kilit yöneticileri kapsayan, sorumluluk üstlenebilecek bir yönlendirme komitesi, İletişim: Basın, personel ve gerekli diğer hedef kitlelerle en iyi iletişimi kurabilecek, kamuoyu yönlendirme tekniklerini bilen bir halkla ilişkiler yöneticisi, Bütçe: Finansal durumu ve politikaları bilen, potansiyel tehlikeleri, imkanları ve etkileri değerlendirip harekete geçebilen bir uzman, Diğer: Teknik ekip, reklam gibi destekleyici faaliyetleri götürebilecek bir grup.

KRİZ YÖNETİM EKİBİ Kriz Yönetim Ekibi Lideri Yasal Danışman Halkla İlişkiler Uzmanı Finans Uzmanı İnsan Kaynakları Yöneticisi Üretim Yöneticisi Pazarlama Yöneticisi

Kriz anında yöneticilerin sorması gereken bazı önemli sorular aşağıda sıralanmıştır : Durum ne kadar kötü? Olabilecek en kötü şey nedir? Bu karmaşanın temel etkeni nedir? Mevcut seçenekler, alternatifler nelerdir? Mevcut seçeneklerden hangileri aynı anda geçerli olabilir? Örgütte kimlerin morali en çok bozulacak? İlgili kişilerin en çok suçlayacağı kişi kim olacak? Durumdan yararlanmaya kalkacak kişiler var mı? Her şey bittikten sonra kimler ya da hangi gruplar birbirine güvensizlik duyabilir?

KRİZ YÖNETİMİ Kriz yönetim süreci, çalışılan alana ve geleceğe yönelik olası sorun ve tehlike etkenlerinin belirlenmesini, uygun tepki ve savaşım türlerinin saptanmasını, örgütün krizle başa çıkabilecek önlemleri uygulamasını ve tepkileri değerlendirmesini kapsayan bir süreç olarak tanımlanabilir.

Kriz Yönetiminde Uygulanan Teknikler Stratejik Tahmin Olasılık Planlaması Sorun Analizi Senaryo Analizi Kriz Yönetimi Takımı Oluşturmak

KRİZE EĞİLİMLİ ENDÜSTRİLER Yazılım İlaç şirketleri Petrol şirketleri Doğal gaz şirketleri Broker&aracı kurumlar Bankacılık Telekomünikasyon Otomotiv Hava taşımacılığı Bilgisayar üreticileri

BAZI KRİZ ÖRNEKLERİ PEPSİ ŞIRINGA KRİZİ(Haziran 1993) Seattle TV´si diyet pepsi içinde şırınga bulunduğu haberini verdi.Ardından Seattle´da ikinci bir şikayet geldi.FDA tüketicilere diyet pepsilerini bir bardağa koyarak içmelerini öneren bir uyarı yayınladı.Bir gün içinde Amerika´ nın her yerinden aynı haberler gelmeye başladı.

BAZI KRİZ ÖRNEKLERİ Firma reaksiyonu: Pepsi hemen harekete geçti.Üretimde öyle bir şeyin olabilme olasılığının olmadığını gören Pepsi ,bunun karalama oyunu olduğunu anladı.Hemen kriz yönetimi takımını harekete geçirdi. Pepsi bütün kampanyasını imalat ve paketlemede böyle bir şeyin asla olasılıklı olmadığını gösterme amacı üzerine kurdu.FDA de bunun karalama oyunu olduğunu açıkladı. Araştırmada halkın %94´nün Pepsinin sorumlu davrandığına inandığı bulundu.Pepsi ’ye bu kriz yönetimi 500 bin dolara mal oldu; satışlarda 25 milyon dolar kaybetti. Mevsim sonunda 3 aylık satışları 5 yıldaki satışlarda varılamayan seviyeye çıktı.

BAZI KRİZ ÖRNEKLERİ KUŞ GRİBİ KRİZİ 2004 senesinde futbol yorumcusu Erman Toroğlu ’nun, hormonlu olduğu için tavuk eti ve sera ürünlerini yemediğini söylemesi üzerine patlak veren "hormon krizi" günlerinde, üreticiler bir araya gelmiş ve Sağlıklı Tavuk Bilgi Platformu’nu kurmuşlardı.

BAZI KRİZ ÖRNEKLERİ Bir yıl sonra, "kuş gribi" krizi patlak verdi. Tavuk tüketimi durma noktasına geldi. Ama üreticiler bu kez nispeten daha iyi hazırlıklıydılar. Yıllardır halk sağlığı konusunu misyon edinmiş televizyon gazetecisi Uğur Dündar’ı saflarına çektiler. Dündar gönüllü olarak katıldığı kampanyada tesisleri gezdi, gördüklerini anlattı. Ve kriz atlatıldı.

Krizi firsata cevirebilmek Müşteriyi elinizde tutun: Kriz dönemlerinde şirketlerin en değerli varlıklarının sermayeleri değil, müşterilerdir."Bir kriz sırasında müşteriler kolayca unutulabilir. Ancak bu, kaybedenlerin yaptığı en büyük hatadır."

KRİZİ FIRSATA ÇEVİRENLER SİMİT SARAYLARI : 2001 krizinde ortaya çıkan en yaratıcı projelerden Simit Sarayları, ekonominin iyi gittiği dönemlerde de markalaşmaya ve tüketicinin rahat ettiği mekanlar oluşturmaya ağırlık verdi.

SONUÇ Kriz anında “samimi” olmaya azami özeni gösterin. Kriz gelmeden önce “ kriz senaryolarınızı” hazırlayın. Kriz anında sorumluluğu üstlenin. Başka suçlular aramayın. Krizlerin insani boyutlarını unutmayın. Elinizde net bilgi olmadan yanıltıcı açıklamalar yapmayın. Kriz sürecinde kontrolün sizde olması için çaba sarfedin. “Bilmiyorum”,”işin üstesinden gelemeyeceğiz” gibi cümleler kurmamaya özen gösterin.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER 