STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI Prof. Dr. Süreyya SAKINÇ Celal Bayar Üniversitesi
SUNUMUN AMACI STRATEJİK PLANLAMA VE STRATEJİK YÖNETİM KAVRAMLARINI AÇIKLAMAK KAMU YÖNETİMİNDE YENİDEN YAPILANMA ÇALIŞMALARI HAKKINDA BİLGİ VERMEK Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
SUNUMUN İÇERİĞİ STRATEJİK PLANLAMA VE STRATEJİK YÖNETİM NEDİR? KAMU KURUMLARI İÇİN STRATEJİK PLAN HAZIRLAMA ZORUNLULUĞU YENİ KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ GELİŞMELER 5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
STRATEJİK PLANLAMA NEDİR. Planlar hiçbir şeydir. Planlama her şeydir STRATEJİK PLANLAMA NEDİR? Planlar hiçbir şeydir. Planlama her şeydir. Eisenhower Stratejik planlama; Bir işletmenin amaç ve misyonuna uygun yönetimsel kararlarını uygulamak için gerekli faaliyetlerin bütünüdür (Steiner, 1979) İşletmenin, kalıcı bir rekabetçi avantaj sağlayacak yeteneklerini geliştirecek fiziksel ve fiziksel olmayan tüm kaynaklarını tahsis etmeye yarayan bir araçtır (Hax and Majluf, 1996) Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
Misyona dayalı kamu yönetimi anlayışını geliştirir STRATEJİK PLANLAMADAN BEKLENEN YARARLAR Her yenilik başlangıçta veya ortalarda bir başarısızlıktır Konter Misyona dayalı kamu yönetimi anlayışını geliştirir Vizyon oluşturma ve geleceği öngörme yeteneğini geliştirir Kurumun içsel güçlü ve zayıf yönleri ile dış çevreden kaynaklanan fırsat ve tehditleri dikkate alan ve değişimleri izleyen bir yönetimi zorunlu kılar Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
Kurumlar arasındaki girişimci ve rekabetçi unsurları öne çıkarır Kurumun çevresi ve paydaşları ile olan bağlarını ve hizmet alanlara karşı sorumluluklarını güçlendirir Kurumlar arasındaki girişimci ve rekabetçi unsurları öne çıkarır Kurum çalışanlarının katılımcılığını ve yaratıcılığını geliştirir; ekip çalışması ve işbirliğini güçlendirir Yöneticilere stratejik düşünme ve davranma yeteneği kazandırır Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
STRATEJİK YÖNETİM NEDİR? Stratejik Yönetim, bu günü analiz edip, yarını tasarlamaya ve gerçekleştirmeye yardım eden bir bakış açısı, bir düşünme yöntemidir. Stratejik yönetim, bir organizasyonun gelecekte varmak istediği hedefleri ve bu hedefe nasıl ulaşılacağını gösteren süreci analiz eder (Barry) Stratejik yönetim bir teknikler yığını değildir. Analitik düşünme ve kaynakları eyleme dönüştürme kararlılığıdır (Drucker) Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
STRATEJİK YÖNETİMİN AŞAMALARI Kurumun stratejilerini, misyonunu ve amaçlarını tanımlar ve açıklar Kurumun güçlü ve zayıf yönlerini tanımlar Dış çevreden gelen tehdit ve fırsatları değerlendirir Stratejik sorunları belirler ve süreç içinde alternatif stratejiler üretir Stratejiyi yürütür ve gerçekleştirir Stratejinin başarısını denetler ve gözden geçirir Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
KAMU KURUMLARI BAKIMINDAN STRATEJİK PLANLAMANIN ÖNEMİ Politika belirleme ve plan-program-bütçe ilişkisinin kurulmasına yardımcı olur Amaç ve hedeflere dayalı bir bütçeleme anlayışını geliştirir Planlama ve uygulama faaliyetlerinde etkinlik, yerindelik, katılımcılık, saydamlık, hesap verme sorumluluğu ilkelerini yerleştirir Sistematik veri toplama ve sonuçları analiz etme alışkanlığı kazandırır Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
Katılımcı yönetim anlayışını geliştirir Kurumun hizmetlerinden yararlananların taleplerine olan duyarlılığını artırır Vizyon değerlendirmesi ile hizmet kalitesi, etkinlik, rekabet, yenilikçilik, çeşitlilik ve sürekli değişim anlayışını yerleştirir Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
YENİ KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI Vizyon sahibi, yetkiyi paylaşan, risk almada arzulu, yenilik ve değişikliğe açık bir yönetici tipi ve başarıyı ödüllendiren, ekip çalışmasına yönelmiş, müşteri ve kalite odaklı bir sistemdir. Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
Kuralcı ve bürokratik içe dönüklük Girdi odaklı GELENEKSEL ANLAYIŞ Merkezi planlama Merkezden yönetim Hiyerarşik yönetim Kuralcı ve bürokratik içe dönüklük Girdi odaklı Mevzuata uygunluk denetimi MODERN ANLAYIŞ Stratejik planlama Yerinden yönetim Katılımcı ve paylaşımcı yönetim Saydam ve hesap verebilir Çıktı ve hedef odaklı Performans denetimi Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
STRATEJİK PLANLAMAYI ZORUNLU KILAN YASAL DÜZENLEMELER 5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU 5227 SAYILI KAMU YÖNETİMİNİN TEMEL İLKELERİ VE YENİDEN YAPILANDIRILMASI HAKKINDA KANUN 5216 SAYILI BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNU 5302 SAYILI İL ÖZEL İDARESİ KANUNU 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
İDARELER İTİBARİYLE 5018 SAYILI KANUNUN KAPSAMI GENEL YÖNETİM SOSYAL GÜVENLİK MERKEZİ YÖNETİM MAHALLİ İDARELER KURUMLARI GENEL BÜTÇE ÖZEL BÜTÇE DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
5018 SAYILI KANUNLA GETİRİLEN ESASLI YENİLİKLER Stratejik plan hazırlama zorunluluğu Stratejik planlamaya dayalı performans esaslı bütçelemeye geçiş Hesap verebilirlik ve mali saydamlık Orta vadeli (3 yıllık) harcama programı ile uyumlu çok yıllı bütçeleme İç kontrol ve iç denetim sisteminin kurulması Tahakkuk esaslı muhasebe sistemi Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
Siyasi, idari ve mali sorumlulukların birbirinden ayrılması Sayıştay denetiminin kapsamının genişletilmesi Harcama öncesi kontrol görevinin kurum yönetimine devredilmesi Döner sermeye işletmeleri ve fonların tasfiye edilmesi (31.12.2007 tarihine kadar) İdarelerin tüm gelir ve giderlerinin bütçelerinde toplanması Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME Bütçelerin 5 yıllık kurum stratejik planına uygun olarak hazırlanması Bütçelerin stratejik planlarda yer alan misyon, vizyon, stratejik amaçlar ve stratejik hedeflerle uyumlu olması Bütçelerin performans göstergelerine göre değerlendirilmesi Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
Faaliyet raporlarının hazırlanması Performans denetiminin önceden belirlenmiş göstergelere göre yapılması ve ödül-yaptırım sisteminin yerleştirilmesi Faaliyet raporlarının hazırlanması Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
RİSKLER VE TUZAKLAR Ters gidebilecek her şey ters gider Murphy Yasası Üst yönetimin tutumu ve kararlılığı Süreç zaman alıcı Kurum çalışanlarının sahiplenmesi ve motivasyonu Samimiyet Katılımcılık Süreklilik ve sürdürülebilirlik Bireysel ve Kurumsal kültür değişimi (reform talebi) Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ
TEŞEKKÜR EDERİM Prof.Dr. Süreyya SAKINÇ