MEDYA OKURYAZARLIĞI Medya Pedagojisi Giriş
Okul ve rekabet halindeki medya, birincil öğretmen ve öykü anlatıcısı haline gelmiştir. Medya bağımlısı olarak yetiştirilmektedir. Medya bireyleri pek çok boyutu ile etkilemektedir. Etkiler olumlu/olumsuz olabilmektedir.
Medya , bireylerin özellikle de gençlerin bilgiye, eğlenceye, eşyaya, markaya, modaya, cinselliğe, yaşam biçimine … şekillendirebilir. Gençler, (teen=trendsetter) moda akımlarının belirleyicileridir. Gençler, medya mesajlarının en yoğun seyircileridir. Örneğin: Matrix/ Kurtlar Vadisi dizisindeki pardösüler…vb.
Kavramı, Konumu ve Uygulamaları MEDYA OKURYAZARLIĞI Kavramı, Konumu ve Uygulamaları
MEDYA Radyo, televizyon, dergi,gazete, film, dijital bilgi teknolojileri, internet ve bilgisaray ağları gibi fiziksel ve /ya sanal varlığı ile inceleme konusu edilen kitle iletişim araçlarının sunduğu ortamlardır.
MEDYA Kitle iletişim işletmelerini de ifade etmektedir. ‘Kitle medyası’ (mass media) Medium (ortam); toplumsal, kurumsal ve estetik olarak bilgi, fikir, metin ve imajları taşıyan ve dağıtan her türlü ortamdır. Örn: Gazete bir medium, New York Times ise bir araçtır (vehicle), bir k.i.a.’ dır.
Kitle’nin olabilmesi için; Her çeşit insandan oluşmalı, heterojen olmalı Bireyler anonim olmalı İzleyiciler arasında bir etkileşim olmamalı Bir lideri olmamalıdır. Hedef kitle belirli bir toplumsal grup değil, aynı medyayı kullanan kişilerden oluşur.
Medya; Belirli teknolojileri kullanan, çeşitli mesafelerdeki izler kitlenin metin, görüntü, ses ya da bunların bir araya gelmesiyle oluşan medya mesajlarına gönderme yapar. Gazete, dergi ve diğer geleneksel basılı medyayı kapsadığı gibi yeni medya olarak da adlandırılan bloglar, bilgisayar oyunları, video paylaşım uygulamaları, internet gazetesi , sinema ürünleri …gibi internet ortamındaki çeşitli gör-işit medyayı da içermektedir.
Kayıtlı müzik, açık hava reklam panoları ve diğer reklamlar da medya tanımının içinde yer alır. Sınıfta ise; Ders kitapları, poster ve haritalardan çeşitli eğitim teknolojilerine kadar bir dizi mesaj taşıyıcısını kapsar.
Kullanılan teknolojik altyapının olanaklarına göre içerik, mesaj kalitesi ve hızı değişmektedir. Teknoloji, içerik ve biçim iç içe geçmiş; araç/ortam mesajın, mesaj aracın yerini almış, birbiriyle özdeşleşmişlerdir. Genellikle mesaj ve içeriğini araç belirlemektedir. (örn: cep telefonları) Amaç olan mesaj, araç olan medyanın yerine kullanılmaktadır. Aracın tek başına varlığı bile insanlara bazı mesajlar taşımaktadır.
Medyada biçim ve içerik yakından ilişkilidir Medyada biçim ve içerik yakından ilişkilidir. Medya mesajlarının içeriği ve içeriği taşıyan radyo programı, televizyon gibi formlar içiçe geçmiştir. Her aracın kendine özgü bilgiyi aktarma yapısı ve estetik kodları vardır.
M.McLuhan "Medium is the message" üzerinde durdu. Global village tezinde, iletişim teknolojisinin, özellikle televizyonun, dünyayı benzeri duyuların paylaşıldıği global bir village\köy haline getirdiğini savundu.
Her aracın, formatın kendi grameri ve gizli gerçekliği vardır Her aracın, formatın kendi grameri ve gizli gerçekliği vardır. Aynı olay, hakkında anlayışımız ve yorumumuz doğrudan medya formatı ile bağlantılıdır. Örneğin bir top oyunu, radyoda dinlendiğinde farklı, televizyonda seyredildiğinde farklı deneyim yaratır. Çünkü radyoda dinlerken görüntüyü hayalimizde canlandırırken… Televizyonda gerçekliği kameranın görüntü çerçevesiyle sınırlandırırız.
Çekme İtme Bilgiye erişmek için araştırma Abone olunan konuda yayın çıkınca haber verme eklentisi Kişisel tercihlere göre kodlanmış bazı internet yazılımlara Geleneksel gazete ve televizyonda Önceden belirlenen içerik hedef kitleye bir şekilde tükettirmektedir. Örn: insanlar açık havada reklamları görmek için dolaşmaz…..film seyrederken reklam görülür…
Çekme İtme İnsanın gereksinim ve seçimleri doğrultusunda kendi parametrelerine uygun olanı doğrudan alması Kendi mesleği, hobileri doğrultusunda seçip alması Paketlenmiş sabit bilginin insana doğrudan itilmesi Hareket alanı kanal değiştirmek, bayiden gazete almak…ile sınırlı
Geleneksel Medya Mesajlarıyla birden çoğa (one-to-many) İnternet ve Bilgisayar Teknolojisi Çokluortam nedeniyle çoktan çoğa (many-to-many) mesaj akışına sahiptirler. Televizyon ve internet ön plandadır.
Medya Türleri Bireyler her gün en az birine yönelmektedir. Haber, bilgi, eğlence, eğitim, ikna …vb. gereksinimlerini karşılamaktadır. İçerik boyutu dikkate alınmakta, yazma işi teknik boyuta da girmektedir. X/Y zıtlıkları, yararlı/zararlı mesajları ayırt edebilmesi için uzun yıllar gerektirir.
Medya Türleri Basılı Medya (gazete dergi) Elektronik: Radyo, Televizyon ve Sinema Dijital-Çokluortam: Bilgisayar, internet