DİL VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Advertisements

ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
İŞİTME NEDİR? Elif ÖZKAN İşitme Engelliler Öğretmeni.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
SINIF YÖNETİMİ.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
DİĞER TUTUMLAR.
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
İşitme engelliler.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
Sembolik Düşünce Nedir
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR

Öğretim Tasarımı Analiz.
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
NORMAL DIŞI DAVRANIŞLAR
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
Spor hareketleri dönemi
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Sunum transkripti:

DİL VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER ÖZEL EĞİTİM DİL VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER

TANIM Dil; insanların keyfi semboller üzerinde uzlaşarak ortaya çıkardıkları bir sistemle birbirlerine evrenle ilgili anlamlı anlatılarını gerçekleştirdikleri sosyal paylaşımlı bir koddur.” Dilin 3 ana bileşeni vardır: 1. Biçim 2. İçerik 3. Kullanım

YAYGINLIK Dünyada dil ve konuşma bozukluklarının okul yaşı çocuklarda görülme sıklığının kaba tahminle %5 olduğu saptanmıştır. Bu oranda %3 ses bozuklukları, %1 kekemelik ve diğerleri olarak yer almaktadır. Türkiye’de dil ve konuşma sorunlu çocukların taramasına ilişkin çalışmalardan biri Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü, Konuşma Engellilerin Eğitimi Ana Bilim Dalı tarafından gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada %5.1 oranında ana sınıfı ve birinci sınıf, %3,5 oranında ilkokul ve ortaokul öğrencileri tespit edilmiştir. Bunların içinde kekemelik, gecikmiş konuşma bozukluğu, sesletim ve ses bozuklukları yer almaktadır.

Önlemler Dil ve konuşma bozukluğunu doğum öncesinde engellemek için tıbbi yöntemler mevcuttur. Yoksulluk da bu bozukluğun nedenlerinden biridir. Orta kulak iltihabı ya da kızamıkçık gibi hastalıklarda hemen tıbbi tedavi olamayan çocuklarda dil ve konuşma bozukluğu gözlenmektedir. Düzenli bakım, dengeli beslenme, aşılar ve tedaviler bu süreçte önemli rol oynamaktadır.

İLETİŞİM SORUNLARI Nedenleri Dil ve konuşma bozuklukları 2 grupta incelenir: 1. organik bozukluklar 2.işlevsel bozukluklar. Organik bozukluklar, sinir-kas mekanizmasındaki sorunlardır. Yarık dudak, yarık damak gibi sorunlar sesletim bozukluklarına neden olur. İşlevsel bozuklukların nedeni bilinmez. Akıcılık, kekemelik, duygusal sıkıntıya bağlı ses kaybı gibi sorunlar bu gruba girer. Bunların dışında hem işlevsel hem organik nedenli iletişim sorunları da olabilir. Havale ya da travmalar da edinilmiş bozukluk olarak dili etkiler. Çevresel faktörler, zihinsel gerilik, çevrede yetersiz uyaran olması gibi nedenlerle de iletişim sorunları doğabilir.

Sesletim Bozuklukları Akıcılık Bozuklukları KONUŞMA BOZUKLUKLARI Sesin perde, şiddet ve kalite özelliklerinin iletişimi engellemesidir. Sesin yanlış kullanımı da buna sebep olabilir. Vokal ses enfeksiyonu, boğaz temizleme, yemek borusunun asitten etkilenmesi, alerji, astım gibi nedenlerle ses bozuk çıkabilir. Ses Bozuklukları Sözcük üretim hatalarıyla fark edilir. Ses değişir yada başka bir sesle yer değiştirir. S ve z gibi seslerin üretiminde zorlanma, sözcüklere ses ekleme ya da eksiltme; oku(l)da gibi. Ağız anomalileri bu duruma neden olabilir. Diğer bir etmen ise çevresinin sesletim yeterliliğidir. Ses çıkarma taklit yoluyla olur. Sesletim Bozuklukları Konuşma akışındaki bazı kesilmelerle karakterizedir. Sesleri yanlış sıralama; televizyon-tevelizyon. Sözcük tekrarları, takılmalar, ‘ıııı’lama, kekemelik görülür. İyi bir konuşma modeli ve tedavi ile düzelebilir. Akıcılık Bozuklukları

DİL BOZUKLUKLARI Nedenleri Kalıtım, genetik geçiş Çevrede yeterli uyaran olmayışı Çevrede dil modellerinin yetersizliği Kronik orta kulak iltihabı Travmalar Duygusal sorunlar

DİL BOZUKLUKLARININ SINIFLANDIRILMASI ASHA tanımlamaları dil bozukluklarını 5 başlıkta toplamıştır: Sesbilgisi/Fonoloji (sesler) Biçimbilgisi/Morfoloji (sözcük biçimleri) Sözdizim/Sentaks (cümle yapısı) Anlambilgisi/Semantiks (sözcük ve cümle anlamı) Edimbilgisi/Pragmatik (dilin sosyal kullanımı)

DİL BOZUKLUKLARININ SINIFLANDIRILMASI BAŞLICA DİL BOZUKLUKLARI İfade Edici Dil Gecikmesi Özgül Dil Bozukluğu Dil Öğrenme Güçlüğü

DİL BOZUKLUKLARININ SINIFLANDIRILMASI Başlıca Dil Bozuklukları 3 yaş veya üzeri çocuklar dili anladıklarına dair hiç belirti göstermezler. Ses çıkarır fakat bu sesleri iletişim için kullanmazlar. Sözel olmayan zeka, doğum süreci, işitme, motor beceriler normaldir. Genetik, orta kulak iltihabı yada travmadan kaynaklı olabilir. İfade Edici Dil Bozuklukları Genel zeka oral yapı ve işlevleri ve işitme engelinin kaynak gösterilmediği bir durumdur. Beyin asimetrileri vardır. Nörolojik bir gecikme dil gecikmesine neden olur. Hem alıcı hem ifade edici dil bozukluğudur. Özgül Dil Bozuklukları Özgül dil bozukluğu ileride öğrenme güçlüğü ve disleksiye dönüşebilir. Dil bozukluğunun akademik öğrenmeyi, okuma-yazmayı, bilişsel becerileri etkileme durumudur. Dil Öğrenme Güçlüğü

DİL VE BOZUKLUKLARININ TANILANMA VE DEĞERLENDİRİLMESİ Dengeli bir değerlendirme aşağıdaki süreçleri kapsar: Aile/Personel/Öğrenci görüşmeleri Çocuğun öyküsü Kontrol listeleri ve gelişimsel ölçekler Gelişim takibi Dinamik değerlendirme Portfolyo değerlendirmesi Gözleme dayalı kayıtlar Standardize edilmiş kayıtlar

ERKEN MÜDAHALE Hayatın ilk yılları dil gelişimi için çok önemlidir. Dil gelişimi için zengin uyaran ortamları gereklidir. Dil gelişimiyle ilgili bir yetersizliğin erken fark edilmesi ile ileride yaşanacak olumsuz durumların önüne geçilebilir. Okulöncesi öğretmenleri bilgilendirilerek, programlar uyarlanabilir. Dil ve konuşma terapileri alınabilir. Böylece sesin oluşma zamanına eş zamanlı olarak, çıkacak sorunlar önlenebilir.

MÜDAHALE YÖNTEMLERİ Doğan dil yaklaşımı Kolaylaştırıcı dil stratejileri Doğan dil yaklaşımı

MÜDAHALE YÖNTEMLERİ Doğal Dil Yaklaşımı Bu yaklaşıma göre bir eğitim süreci planlanırken normal dil gelişimi sırası temel alınmalıdır. Çocuğun ilgilerini öğretin, o için işlevsel olanı öğretin, hem çocuk hem öğretici etkileşimden yararlandığı an öğretimi sonlandırın. Çevre düzenlemesine ilişkin stratejiler; İlginç materyaller kullanma Nesneyi göz önünden uzak tutma Yetersiz malzeme ile iletişim kurmasını sağlama Seçim sunma Destekte bulunma, konuşmaları için fırsat yaratma Sabotaj , istediğini vermemek Beklenmedik durumlar yaratma

MÜDAHALE YÖNTEMLERİ Kolaylaştırıcı Dil Stratejileri Karşılaştırma hedefli strateji: yetişkinin , çocuğun konuşmasını kendi konuşmasıyla karşılaştırması. *sen tiraz dedin, ben kiraz dedim. Model olma stratejisi: öğretilecek dil yapısı model olunur. Olay dizinleme stratejisi: olayları betimlemek *şapkayı taktın, şimdi ayakkabısını giydiriyorsun. Açık uçlu sorular sorma stratejisi: “Şimdi ne yapmalıyız?” Genişletme stratejisi: *iki bebek *evet iki bebek uyuyor Yeniden düzenleme stratejisi: *bebek..süt.. *evet, bebek sütü içecek. Yeniden yönlendirme ve konuyu başlatmaya teşvik stratejisi: *pastel boya istediğini arkadaşına söyleyebilirsin.

AİLE VE ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER Taklit etmesi için uygun model olun. Sürekli geri dönüt verin. Konuşması için fırsatlar yaratın. Açık uçlu sorular sorun. Söylemeye çalıştığı kelimelerin doğrusunu onu ONAYLAYARAK söyleyin.

AİLE VE ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER Başarılı şekilde yanıtlamaya dayalı soru sorma stratejileri Öğretmen: Berkay, resimleri asarken niçin bant kullanırız? Çocuk: çünkü bantlar parlaktır. Öğretmen: peki sana şimdi parlak kağıt veriyorum. Resmi parlak kağıtla asmayı dener misin? Çocuk: (dener) Öğretmen: yapışıyor mu? Çocuk: hayır, düşüyor. Öğretmen: şimdi bantı dene bakalım. Çocuk: evet, düşmüyor. Öğretmen: o halde resimleri asarken niçin bant kullanıyoruz? Çocuk: çünkü düşmüyor.