PSİKOLOJİK TESTLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
ANKET SORULARININ DEĞERLENDİRİLMESİNDE GÜVENİRLİK ANALİZİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Geçerliği ve Güvenilirliği
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
ANOVA.
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
GÜVENİRLİK 1-Tarihsel gelişimi 2- Güvenirlik Tanımı
Geçerlik, Güvenirlik ve Kullanışlık
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -5-
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
PSİKİYATRİDE ÖLÇEK KULLANIMI
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -3-
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇMEDE HATA.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
FEN LABORATUVARINDA ÖLÇÜ HATALARI VE ANLAMLI RAKAMLAR
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
İstatistiksel Analizler
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik.
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
ÖLÇMEDE HATA VE ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN TEKNİK ÖZELLİKLER
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
2.Hafta Dağılım İç tutarlılık Tek Örneklem t Testi
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY606 Araştırma.
Sunum transkripti:

PSİKOLOJİK TESTLER

1. KORELASYON

1I. GÜVENİRLİK

KORELASYON Psikolojik test ve değerlemenin merkezinde bazı özelliklerin (yetenek, ilgi, tutum vb.) başka özelliklerle (davranış vb.) ne kadar ilgili olduğuna ilişkin çıkarımlar vardır. Bir korelasyon katsayısı (r) iki özellik arasındaki ilişkinin gücünü bize veren bir sayıdır.

KORELASYON Korelasyon kavramını anlama ve korelasyon katsayısını hesaplama yeteneği test ve ölçme çalışmalarının merkezinde yer alır.

Hangi iki psikolojik değişken arasında güçlü bir ilişki vardır? BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Hangi iki psikolojik değişken arasında güçlü bir ilişki vardır? ETKİN DİNLEME – DİKKAT BECERİSİ

KORELASYON Karl Pearson Pearson “r”

KORELASYON Charles Spearman Spearman “rho”

Spearman “rho” “30 dan az ölçümlerde tercih edilir”

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON .

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON ? .

KORELASYON .

KORELASYON ? .

KORELASYON .

GÜVENİRLİK

GÜVENİRLİK Bir ölçme aracının güvenirliği, aracın, ölçmek istediği değişkeni ne derece duyarlıkla ölçtüğü, ya da ölçme sonuçlarının hatalardan arınıklık derecesidir. Bir ölçme sonucu tesadüfi hatalardan ne kadar arınık olursa o kadar güvenilir olur.

Ölçmede Hata Eğitim ve psikolojide ölçülen özelliklerin doğası gereği hata olasılığı daha yüksektir. Hatayı ortadan kaldırmak mümkün olmasa da hata kaynaklarını belirleyip en aza indirmek mümkün olabilir. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata Ölçme sonuçlarına karışan hatalar, testörden, ölçme aracından, testin yapılacağı ortamdan ve test alan birey ya da nesnelerin bu etkenlerle etkileşiminden kaynaklanabilir. Ölçmede 3 çeşit hata bulunmaktadır; sabit hata, sistematik hata ve tesadüfi hata. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata SABİT HATA Bir ölçmeden diğerine miktarı ve yönü değişmeyen hatalardır. Sabit hatalarda hatanın kaynağı, yönü ve miktarı bilinir. Bu nedenle sabit hataları önlemek mümkündür. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata Ucu 2cm kırık olan 2m’lik bir cetvel ile sınıftakilerin boyunun ölçülmesi Süresi az verilen bir test kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata SİSTEMATİK HATA Belli bir kritere göre ortaya çıkan hatalara sistematik hatalar denir. Ölçmeden ölçmeye miktarı ve yönü değişen hata türüdür. Sistematik hatada ölçme konularına karışan hatanın miktarı, yönü ve kaynağı bilinir. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata Yazısı güzel olan öğrencilere 1’er puan fazla verilmesi, Her öğrenciye notunun %10’u kadar ekleme yapılması. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata TESADÜFİ (RASTGELE) HATA Test sonuçlarına gelişigüzel karışan, kaynağı, yönü ve miktarı tam olarak bilinmeyen hatalardır. Ölçmeden ölçmeye miktarı ve yönü değişen hatalardır. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata Bazen testörün yorgunluğu ya da dikkatsizliği, bazen testin yapıldığı ortamdan, bazen test yapılan bireyden bazen de ölçme aracının özelliklerinden ölçmeye karışan hatalardır. Ölçme sonuçlarına karışan tesadüfi hatalar güvenirliği düşürür. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Ölçmede Hata Dikkatsizce okunup puanlanan ya da doğru okunduğu halde yanlış kayıt edilen cevaplar. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

GÜVENİRLİK ?

GÜVENİRLİK ?

GÜVENİRLİK Güvenirlik farklı yollarla bir katsayı (korelasyon) olarak hesaplanır. Güvenirlik negatif olamaz. Bu yüzden korelasyon ile hesaplanan güvenirlik katsayısı 0 ile 1 arasında değerler alır.

GÜVENİRLİK Güvenirlik katsayısı 0’ a yaklaştıkça güvenirliğin düşük olduğu yani ölçme sonuçlarına karışan tesadüfi hataların çok olduğu anlamına gelir. Güvenirlik katsayısı 1’e yaklaştıkça güvenirliğin yüksek olduğu yani ölçme sonuçlarına karışan tesadüfi hataların az olduğu anlamına gelir.

GÜVENİRLİK Güvenirlik katsayısı 0.78 olan bir testten elde edilen puanlar, %78 oranında gerçek farkları, %22 oranında da hatayı yansıtır. Ancak psikolojik testler, hiçbir zaman tam anlamıyla güvenilir değildir. Fakat iyi olanları (örn: iyi bir zeka testi) 0.90 dolaylarında korelasyon katsayıları verir.

GÜVENİRLİK Duyarlılık: Hatası az olan ölçmedir. Hata azaldıkça ölçme daha duyarlı olur. Tutarlılık/Kararlılık: Birden fazla ölçmenin aynı ya da yakın sonucu vermesidir

GÜVENİRLİK İç tutarlılık: Bir testin maddeleri aynı ya da benzer konuları ölçüyorsa bu testin iç tutarlılığı yüksektir.

GÜVENİRLİK Güvenirliğin farklı anlamları olduğu gibi farklı güvenirlik hesaplama yöntemleri de mevcuttur.

GÜVENİRLİK Tek Uygulamaya dayalı KR 20- KR 21 Cronbach Alpha Eşdeğer iki yarı İki Uygulama Test-tekrar test yöntemiyle güvenirlik Paralel formlarla hesaplanan güvenirlik Değerlendirmeciler arası tutarlılık

Test-tekrar test Aynı testin aynı gruba farklı zamanlarda iki kez uygulanmasına dayanır. Eğer test güvenilirse aynı şeyi 2 kez ölçtüğünde benzer sonucu vermelidir. Bu durumda güvenirlik katsayısı, aynı bireylerin her iki uygulamadan aldıkları puan dağılımları arasındaki korelasyon katsayısıdır.

Test-tekrar test İki farklı zamandaki ölçmelerden farklı sonuçlar elde edilmesinin iki sebebi vardır birincisi ölçme aracı ikincisi ölçülen bireye ait değişiklikler. İki ölçme uygulamasının arasının çok kısa tutulması sorulan soruların ve yanıtların kolay hatırlanmasına, çok uzun tutulması ise, bireylerin ölçülen özellik açısından yeni kazanımlara neden olabilir.

Test-tekrar test

Test-tekrar test SPSS UYGULAMASI

Eşdeğer/paralel formlar Eşdeğer/paralel formlar güvenirliği aynı öğrenci grubuna birbirinin paraleli olan iki testin uygulanmasına dayalıdır. Aynı davranışları ölçen fakat farklı sorulardan oluşan iki ayrı test hazırlanarak uygulanır İki testten elde edilen puanlar arasındaki korelasyon katsayısı hesaplanır.

Eşdeğer/paralel formlar Bulunan güvenirlik katsayısı +1’e yaklaştıkça eşdeğer formların birbirlerine göre tutarlı ölçmeler yaptığını gösterir bu nedenle bu katsayı tutarlılık anlamı taşır.

Eşdeğer/paralel formlar 2 form uygulanırken arada zaman bırakmaya gerek yoktur. Aynı anda uygulanabileceği gibi farklı zamanlarda da uygulanabilir. İki testin paralellik şartının sağlanması için içerik, güçlük, madde sayısı, madde tipi, testlerin ortalaması gibi özellikler açısından benzerlik gerekir.

Yetenek testlerinde birçok eşdeğerli form oluşturmak mümkünken, kişilik testlerinde bu o kadar kolay olmamaktadır.

Biraz önceki ifadeyi birlikte somutlaştıralım BİRLİKTE DÜŞÜNELİM… Biraz önceki ifadeyi birlikte somutlaştıralım

Eşdeğer/paralel formlar SPSS uygulaması

Eşdeğer yarılar/Eşdeğer iki yarı Bu yöntem testin bir defa uygulanmasına dayanır. Bir defa uygulanan test uygulandıktan sonra eşit iki yarıya ayrılarak puanlanır. Test maddeleri belli bir yöntemle iki yarıya bölünür

Eşdeğer yarılar/Eşdeğer iki yarı İki yarıdan elde edilen puanlar arasındaki korelasyona bakılır. Test, ikiye bölünerek korelasyon hesaplandığından testin sadece yarısının güvenilirliği belirlenmiş olur. Testin bütününe için güvenilirliği bulmak için Spearman-Brown formülü ile düzeltilmesi gerekir.

Eşdeğer yarılar/Eşdeğer iki yarı r= Eşdeğer yarılar yöntemiyle bulunan testin yarısına ait korelasyon ise “Testin bütününün” güvenirliğini bulmak için şu formül kullanılır: r TEST= 2r/(1+r)

Eşdeğer yarılar/Eşdeğer iki yarı Diyelim ki eş değer yarılar yöntemi ile testin yarısının güvenirliği 0,6 olsun. Bu durumda testin bütününün güvenirliği = 2 x 0,6/(1+0,6) ile hesaplanır yani 1,2/1,6 = 0,75 olarak bulunur.

Eşdeğer yarılar/Eşdeğer iki yarı Test homojen ve uzun bir testse en iyi yöntem rastlantısal olarak ikiye ayırmaktır. Ancak, testteki sorular güçlük seviyesi yönünden başta ve sonda farklılık gösteriyorsa tek numara (1–3–5 gibi) soruları bir grup, çift numaralı soruları (2–4–6 gibi) bir grup yaparak testi ikiye bölmek lazımdır.

KR-20 / KR-21 KR-20 ve KR-21 güvenirliği testteki soruların birbirleriyle uyumunu, tutarlılığını gösteren güvenirlik hesaplama yöntemleridir. Testteki sorular 1 ve 0 (doğru-yanlış veya evet-hayır) şeklinde puanlanır ve madde güçlük indeksini içeren formül kullanarak hesaplanır.

KR-20 / KR-21 KR-21 test maddelerinin güçlüğünün homojen olduğu durumlarda kullanılır.

KR-20 / KR-21 İkisi de iç tutarlılığı belirlerler. 1’e yakın olduğu ölçüde test güvenilirdir. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

KR-20 / KR-21 KR-20???? KR-21???

kr 21 calculator excel KR-20 / KR-21 http://researchbasics.education.uconn.edu/excel-spreadsheet-to-calculate-instrument-reliability-estimates/ kr 21 calculator excel

Cronbach Alfa Likert tipi ölçümlerde «duyuşsal özelliklerin ölçülmesinde (tutum, ilgi, kişilik vb.)» güvenirliği Cronbach Alfa katsayısı belirler. Cronbach Alfa ile hesaplanan güvenirlik katsayısı da iç tutarlılık anlamındadır. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

.70 kritik eşiktir

Cronbach Alfa kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Cronbach Alfa ? kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Cronbach Alfa ? kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Madde toplam korelasyonları İç tutarlılığın (güvenirliğin) bir diğer göstergesidir. .30 ya da .40 kritik eşik olarak kabul edilir. kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Madde toplam korelasyonları kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Madde toplam korelasyonları kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Madde toplam korelasyonları kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

Madde toplam korelasyonları kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

ÖLÇMENİN STANDART HATASI

Ölçmenin Standart Hatası kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

GÜVENİRLİĞİ ARTTIRMAK İÇİN Güvenirliği artırmada en etkili yol, soru sayısını artırmaktır. Böylece birimin değeri küçülerek duyarlılık artar. Test alanların teste güdülenmesi, Ölçme aracını oluşturan soruların açık ve anlaşılır yazılması, Test Yönergesinin açık ve anlaşılır olması, kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

GÜVENİRLİĞİ ARTTIRMAK İÇİN Test süresinin yeterli verilmesi, Test ortamının temiz, yeterli düzeyde ısı, aydınlık olması, Gürültülü bir ortamda olmaması Ölçme sonuçlarının doğru puanlanıp doğru kaydedilmesi (Puanlamanın objektifliği) kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

GÜVENİRLİĞİ ARTTIRMAK İÇİN kis the number of test items, 2 is the variance of total test scores, pis the proportion of testtakers who pass the item, qis the proportion of people who fail the item, and ∑ pqis the sum of the pqproducts over all items.

NORMLAR SINIF NORMLARI Sınıf normları, yaş normlarında bahsettiğimiz gibi “gelişimle ilgili normlar”dan bir diğeridir. Bilgi, beceri, anlayış ve yeteneğin bireyin yaşına ve sınıf düzeyine paralel olarak gelişeceği varsayımına dayanır. Değerlendirilen özellik/nitelik yönünden sınıflar için bulunmuş ortalama değerlere dayanırlar.