SAĞLIK SEKTÖRÜNDE SOSYAL PAZARLAMA
“Sosyal Pazarlama” kavramı 1970’li yıllarda, pazarlama araç ve tekniklerinin ürün veya hizmete uygulanmasının “fikirlerin pazarlanmasına” da uygulanabileceği düşüncesinin ortaya çıkmasıyla birlikte bir disiplin olarak Philip Kotler ve Gerald Zaltman’nın çalışmaları sonucu doğmuştur.
SOSYAL PAZARLAMA “Öncelikli olarak pazarlamacının elde edeceği fayda için değil, hedef kitlenin ve genel toplumun faydası için sosyal davranışları etkilemeye yönelik çalışmalardır.”
Sosyal Pazarlamanın Amacı: Toplumun yararı ve onun gerçek ihtiyaçlarına yönelik hizmet sunmaktır
Bazı kavramlar: Değiş Tokuş Teorisi Hedef Kitle Rekabet Pazar Bölümleme Tüketici Yönlülük Pazarlama Karması
Sağlık sektöründe, sosyal pazarlamayı örnekler Ölümcül bir hastalıktan haberdar etmek Erken teşhis ve tedavinin önemini anlatmak Anne sütünün bebekler için önemli olduğunu anlatmak Sigara kullanımı gibi insanları zararlı alışkanlıklardan kurtarıp iyiye yönlendirmek Kilo vermek, düzenli diş fırçalamak gibi yararlı şeylere teşvik etmek
Kaynaklar Karafakioğlu, M. (1998), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul. Tengilimoğlu, Dilaver (2012), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara. Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S., Işın, F. B., (2009). Pazarlama Kavramlar-İlkeler-Kararlar. Siyasal Kitabevi, Ankara. Eser, Z., (2007), Hizmetlerde Pazarlama İletişimi Siyasal Kitabevi, Ankara. Kotler, P. (2011), A’dan Z’ye Pazarlama Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. Mediacat Kotler, P., Clarke, N. R. (1987), Marketing for Health Care Organization, Prentice-Hall Inc. Berkowitz, N.E. (1996), Essentials of Health Care Marketing, An Aspen Publication. Kotler, Philip (2011), Kamu Sektöründe Pazarlama Çeviren: Zeynep Kökkaya Chalar Mediacat Mucuk, İ. (2012), Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Eser, Z., Özdoğan, F.B. (2006), Sosyal Pazarlama, Siyasal Kitabevi, Ankara. Tuncer, D., Ayhan, D. Y., Varoğlu, D. (2013) Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi Şahin, B., Çelik, Y.,Tengilimoğlu, D. (2013), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını N: 2858, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1815