ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
SANATSAL TASARIM ÖĞELERİ Nokta Çizgi Biçim Renk Leke Doku Mekan
NOKTA Noktanın birden fazla kullanımında göz kendiliğinden bağlantı kurar ve noktaları çizgilere dönüştürerek algılar. Noktaların sık ya da seyrek dağılımı ile farklı leke değerleri oluşur. Sık olanlar koyu leke etkisi seyrek olanlar açık leke etkisi yaratır.
ÇİZGİ Çizginin gerçek varlığını sınırı belirleme, varlıkları tanıtma, çeşitli duygu ve düşünceleri kendi başına ifade edebilme özelliği dolayısıyla sanat alanında görürüz. Genel anlamda iki çeşit çizgi vardır; Düz Çizgi ve Eğri Çizgi (Çizgi çeşitleri: kırık, devamlı, kesik, kıvrık, dikey, yatay, ince, kalın, uzun, kısa … bunların hepsi bu iki çeşit çizgi tipi içinde yer alır).
BİÇİM/FORM Bir varlığın dış çizgileri bakımından niteliği biçimi oluşturmaktadır. Genişliği ve yüksekliği olan alanlara biçim denir.
BİÇİM/FORM Biçimler iki ya da üç boyutlu olabilir. Resimdeki biçimler genişlik ve yükseklikten ibaretse iki boyutlu olarak kabul edilir. Genişlik ve yükseklikle birlikte derinlik de varsa, derinlik etkisi yaratılmışsa üçüncü boyut etkisi devreye girer. Artık biçim değil form olur. Üçüncü boyutta ışık-gölge, perspektiften yararlanılır. Kare, daire, üçgen birer biçimken üçboyutlu görünümleri küp, küre, koni birer formdur.
RENK Yaşamımın her alanında renk vardır; giyim, dekorasyon, mimari vd. Algılanabilmesi için ışığın varlığına ihtiyaç vardır. İnsanda oluşturduğu etkiden dolayı görsel sanatlarda önemli bir öğedir.
LEKE Bir yüzey üzerinde algılanan farklı ton değerlerine leke denir. Her renk bir leke değerine sahiptir. Sarı, mavi, yeşilin leke değerleri vardır. Ya da açık, koyu yeşilin de leke değerleri var. Siyah beyaz fotoğraflarda leke değerleri net bir şekilde görülebilir.
DOKU Gözle bakıldığında algılanan görsel doku olur, koyunun kıvrımlı çizgiler yaparak resmedildiği bir resme bakılınca görsel doku devreye girer. Portakal kabuğuna dokununca dokusu anlaşılır, kabuk üzerindeki noktalarında vurgulandığı resim ile kabuğa dokunmadan algılanan görsel doku algısıdır.
MEKAN Sanatta mekan iki ya da üç boyutlu olabilir. Mekan fon ile objeler arasında her türlü ilişki olarak değerlendirilir. Nesnelerin altında, üstünde, arasındaki alandır, objelerin yerleştiği zemindir, arka fondur.
GÖRSEL TASARIM İLKELERİ Denge Birlik (Bütünlük) Değişiklik Ahenk (Uyum) Hareket ve ritm Dereceleme Oran-orantı