PROPRİOSEPTİF NÖROMÜSKÜLER FASİLİTASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
SEVDA GÜL Y MEME MR’ INDA KANSER TESPITI.
İLK YARDIM. Herhangi bir kaza ya da yaşamı tehlikeye düşüren durumda, sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar, hayatın kurtarılması ya da durumun.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
PERSONEL GELİŞTİRME 1.HİZMET İÇİ EĞİTİM KAVRAMI VE GELİŞİMİ 2.HİZMET İÇİ EĞİTİMİN AMACI 3.HİZMET İÇİ EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ 4. HİZMET İÇİ EĞİTİMin YARARLARI.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ANTRENMAN BİLGİSİ “Eklem Hareket Genişliği ve Antrenmanı”
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
Tssb un tedavisi. HİPNOZLA PSİKOTERAPİNİN İLKELERİ Bu tip psikoterapinin prensipleri aşağıda anlatılan sekiz C ile özetlenebilir: Yüzleştirme (Confrontation).
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
BASKETBOL TÜRKİYE TURU
EGE SÜRÜCÜ KURSU NEDİM METE (BİZİM HOCA) KADİR MALÇOK 1.
EĞİTİMDE DRAMA.
HAREKET VE FONKSİYON GELİŞİMİ
Ders notlarına nasıl ulaşabilirim
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Kuvvet Antrenmanları Genel Prensipler
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
İLK YARDIM.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
VE SİSTEME ETKİLİ İLAÇLAR
VOLEYBOLDA MANŞET, PAS VE SMAÇ TEKNİĞİ ÖĞRENİMİ
NET 103 ÖLÇME TEKNİĞİ Öğr. Gör. Taner DİNDAR
*Tıraş çeşitleri Kıvırma Tıraşı Yakma Tıraşı Bindirme Tıraşı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Isı Enerjisi ve Gerekliliği
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
TANIMLAMA ve SINIFLANDIRMA
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
SİNİR GERME TESTLERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
DİNLEME.
ZİHİNSEL ANTRENMAN Zihinsel Antrenman: Hareket akışının gerçek bir uygulama olmadan yoğun bir düşünme ile öğrenilmesi yada geliştirilmesidir.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

PROPRİOSEPTİF NÖROMÜSKÜLER FASİLİTASYON (PNF)

TEMEL PRENSİPLER Proprioseptörlerin uyarılması ile nöromüsküler mekanizmanın cevaplarını kolaylaştırmak Amaç: el temasları, görsel ve sözel uyarılar yoluyla postür ve hareket yeteneğinde gelişme sağlamak

Charles Sherrington Periferal reseptörler ve sinirlerden kaynaklanan uyarılar spinal alfa motor nöronun uyarılabilirliğini artırır. Motor nöronu etkileyen her uyarı ile oluşan impulslar, sınırlı sayıdaki motor nöronu uyarırken çevrede bulunan diğer bazı motor nöronlar üzerinde de eşik altı bir uyarı oluşturur. Üstüste gelen eşik altı uyarılar, nöronun uyarılma eşiğini düşürerek deşarj olmasını sağlar. Eksitabilitedeki bu artış fasilitatör etki oluşturur. Bir kasın kontraksiyon kuvveti uyarılan motor ünite sayısına bağlıdır. Sinaptik eşiğin düşmesi ile uyarılan motor ünite sayısı artar. Bu artış kasın kontraksiyon kuvvetini artırır. Eğer amaç hipertonusu azaltmaksa periferal uyarılar motor nöronun eksitabilitesini azaltmak için kullanılır, ekstrapiramidal inen yollarla gelen aşırı aktivasyon önlenir.

Mekanizmalar Deşarj sonrası etkiler Spatio-temporal sumasyon (Kabat ve Knott 1953) Yayılım İndüksiyon Resiprokal inervasyon

PNF (Kabat-Knott 1953) Nörofizyoloji ve motor öğrenmeye dayalı olarak geliştirilmiştir Maksimum direnç ile uyarılabilirlik artırılabilmektedir Duyunun hareket oluşumundaki önemi anlaşılmıştır Periferal uyaranlar ateşleyici rol oynamaktadır Hermann Kabat Maggy Knott

RESEPTÖRLER Kas iğciği: kas liflerine paralel uzanır, ince fonksiyon gören kaslarda daha fazla bulunur. Kas iğciğinin uyarılması ilgili kasta eksitasyon, sinerjist kasta fasilitasyon, antagonist kasta inhibisyon sağlar. Germe ile uyarılır. Golgi tendon organı: tendonda yer alır. Kuvvetli germe ile uyarılır. İlgili kas ve onun sinerjistini inhibe ederken, antagonist kası aktive eder. Pasinian kapsülleri: tendon(özellikle tendonun kemiğe yapışma yerinde), eklem ve periostta, kası çevreleyen fasianın altında ve subkuteneal dokuda bulunur. Basınca karşı duyarlıdır.

Otojenik inhibisyon Bir kasa uygulanan kuvvetli germe ilk önce aşırı aktif kas iğciğini uyararak gerilim artışı ile sonuçlanır. Kasta oluşan bu gerilim golgi tendon organının uyarılma eşiğine erişince geveşeme meydana gelir.

Hareket Paternleri İnsan vücudundaki fizyolojik hareketler rotasyonel ve oblik karakterler taşır. Sıralı kas grupları gerildiği zaman diyagonal yönde bir hareket ortaya çıkarır. Beyin tek tek kasları değil hareketi bir bütün olarak kontrol eder. Fonksiyonel motor aktivite çeşitli hareket kombinasyonlarından ve birçok kasın değişik derecelerde uzama ve kısalma kontraksiyonlarından meydana gelir.

Diyagonal: hareketin gerçekleştiği hat Patern Pivot

Sagital düzlem: fleksiyon ekstansiyon Frontal düzlem: abduksiyon adduksiyon, lateral fleksiyon Transvers düzlem: rotasyon

Baş, boyun ve gövde paternleri

Üst ekstremite paternleri

SKAPULA Skapulanın hareketliliği ve stabilizasyonunu artırmak Gövde kasları ve hareketlerini fasilite etmek Dönme vb. fonksiyonel aktiviteleri fasilite etmek Servikal hareketleri ve stabiliteyi fasilite etmek Üst ekstremite hareketleri ve stabilizasyonunu fasilite etmek Skapula ve pelvis hareketleri; boyun, gövde ve ekstremite hareketlerinin geliştirilmesi ve tedavisinde önemli bir role sahiptir. Skapular kaslar, sevikal ve torakal bölgenin fonksiyonlarını etkiler ve kontrol eder. Üst ekstremitelerin uygun ve yeterli fonksiyonu, skapulanın stabilite ve hareketliliğini gerektirir

Ant.Elev. Post.Elev. Ant.Dep. Post.Dep.

Alt ekstremite paternleri

PELVİS Pelvis hareketlerini ve stabilizasyonunu geliştirmek Gövde stabilizasyonu ve hareketlerini geliştirmek Dönme vb. fonksiyonel aktiviteleri fasilite etmek Alt ekstremite hareketleri ve stabilizasyonunu fasilite etmek Pelvik hareketler ve stabilite de hem gövde hem de alt ekstremitelerin yeterli fonksiyon görebilmesi için gereklidir.

Post.Elev. Ant.Elev. Post.Dep. Ant.Dep.

Bilateral patern ugulamaları Simetrik Asimetrik Simetrik resiprokal (aynı diyagonalde resiprokal) Asimetrik resiprokal (zıt diyagonelde resiprokal)

TEMEL İŞLEMLER Stabilizasyonu ve hareket yeteneğini artırmak Uygun direnç uygulaması ve tutuş pozisyonları ile harekete yol göstermek Doğru zamanlama ile koordineli hareketi sağlamak Temel işlemlerin hastanın durumuna göre seçilmesi ve uygulanması gerekir Fzt ağrı semptomlarını ve olası diğer kontraendikasyonları gözönünde bulundurmalıdır.

El teması Vücut pozisyonu ve mekanikleri Sözel emirler Görsel takip Germe Traksiyon ve aproksimasyon Direnç Zamanlama Kuvvet yayılımı

El temasları Direnç vermek Aktif yardımlı egzersizlerde yardım etmek Ağrısı olan hastalara emniyet duygusu vermek Hareketin yönünü belirlemek ve hareket hissini artırmak Kasın kontraksiyon yeteneğini artırmaya yardımcı olmak

Fizyoterapistin pozisyonu ve vücut mekanikleri Fizyoterapist, pozisyonunu ve mekanik olarak gövde hareketlerini kullanarak hastanın hareketlerini kontrol eder. Verdiği direncin yönünü ayarlar Kendi vücut mekaniğini iyi kullanarak uygulamalar sırasında gereksiz yorgunlukları önler

Sözel emirler ve hastayla iletişim Kas kontraksiyonu veya hareketin başlatılmasına yardımcı olmak Hareketi sürdürmek için hastayı teşvik etmek Hastanın yanlışlarını düzeltmek amacıyla kullanılır.

Görsel takip Kas kontraksiyonunun daha güçlü bir şekilde yapılmasını Hareket ve pozisyonunu düzeltmesi ve kontrol edebilmesini Vücut ve baş hareketlerinin kolaylaşmasını Fizyoterapist ile uyumlu olması ve iletişim kurmasını sağlar

Germe İstemli hareketi başlatmak Kuvveti artırmak Zayıf kaslardan daha fazla ve iyi cevap almak için kullanılır

Traksiyon Aproksimasyon Yerçekimine karşı ve özellikle fleksör hareketleri fasilite etmek Kas ve diğer yumuşak dokuları uzatarak germe refleksinin etkisini artırmak Hareketin bazı komponentlerine direnç vermek Eklem ağrısı olan hastalarda ağrının azaltılmasına yardımcı olmak Stabilizasyonu sağlamak Antigravite kaslarının kontraksiyonlarını ve ağırlık aktarmayı fasilite etmek Dik duruşu fasilite etmek Hareketin bazı komponentlerine direnç vermek

Direnç Kas kontraksiyon yeteneğini fasilite etmek Motor öğrenme ve motor kontrolü artırmak Hareketin hissi ve yönünün daha iyi algılaması sağlamak Kuvveti artırmak

Zamanlama

Kuvvet Yayılımı Odaklaşma için zamanlama Paternleri birleştirmek BOYUN ÜST EKS. ÜST EKS. GÖVDE ALT EKS. ALT EKS. Odaklaşma için zamanlama Paternleri birleştirmek