Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL www.safakural.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
DİRENÇ. Cisimlerin elektrik akımını geçirirken gösterdiği zorluğa direnç denir. Birimi ohm olup kısaca R ile gösterilir. Devredeki her elemanın direnci.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
PSİKANALİTİK KURAM. KURAMIN TARİHÇESİ Psikanaliz Sigmund Freud ( )tarafından kurulmuştur. Freud un kuramı çok tartışmalı olmakla beraber danışma.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
Tarih Felsefesi.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
klasik mantik önermeler
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
- Sağlama - Kısa yoldan Çarpmalar
Çözülemiyen Matematik Soruları
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
İNSANHAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
Uçak Bileti Değiştirme
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme
Buluş nedir?.
TUTUM VE ALGILAR.
Kırınım, Girişim ve Müzik
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
En hızlı koşan aslandan daha hızlı
SOSYAL DAVRANIŞ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yazı Sistemleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Gelişim ve Temel Kavramlar
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
AİLE VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Sunum transkripti:

Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL www.safakural.com

Zaman var mı?

Zamanın olmadığını biliyorum; fakat ispatlayamıyorum, çünkü kullanıyorum.

Antikçağ’da karşımıza çıkan karşıtlık: Tarihi Süreç Serüvenin Başlangıcı: Antikçağ’da karşımıza çıkan karşıtlık: Heraklit ve Parmenides  Zaman ve Varlık

Ortaçağ  Zaman ve Teoloji Zaman’ın Varlığı Ortaçağ  Zaman ve Teoloji

Fizik ve Zaman Newton’un «mutlak zaman» ve «mutlak uzay»ı Zaman hangi yöne akıyor? Zamanın yavaşlaması Zamanın kesikli olarak akması Kübik zaman Fizikçi zamanın ne olduğunu değil, onu nasıl kullandığını bildirmektedir.

Önemli bir dönüm noktası: J. M. E. McTaggart: Zamanın varlığının yadsınması: «I believe that nothing that exists can be temporal, and that therefore time is unreal» Zamanda bulunmak, zamanın bize kendini gösterdiği şekilde, yani iki şekilde olabilir: A serisi: şimdi, geçmiş ve gelecek B serisi: önce ve sonra

A serisi: şimdi, geçmiş ve gelecek Zamanın bu özelliği, onun değişkenlik tarafını temsil etmektedir. Zamanın akarlığı –time’s passage – : şimdi, geçmiş ve gelecek. Zamanın akması, mekansal değişim demektir ve önermelerin gramatikliği (tensed facts) aracılığıyla ifade edilir. Kişisel ve öznel olgulardır. Çünkü «şimdi» benim bilincimde, benim için ve bana göre vardır. Ve varolan ancak «şimdi»dir. Geçmiş artık mevcut olmayandır; gelecek ise henüz varolmayan…

B serisi: önce ve sonra Zaman, bağıntısaldır. Yani bir önermenin doğruluğu, önce/sonra ilişkisine göre anlamlıdır ve doğrudur. Ve dolayısıyla «şimdi» zaman kipi, geçmiş veya gelecek bir zaman için de doğru olabilir. «Ben şimdi konuşuyorum» önermesi, yarın da aynı doğruluk değerine sahip olacaktır. Çünkü biliyorum ki, yarın, bir gün önce konuşmuş olma olgum değişmeyecek yani bu önermenin doğruluk değeri aynı kalacaktır. Değişmeyen, aynı kalan, öncelik/sonralık ilişkisi, bağıntısıdır. Ve dolaysıyla zamanın akması değil, belli bir zaman içinde bir olayın gerçekleşmesi sözkonusudur; varolan öncesi/sonrasıdır.

zaman yoktur. McTaggart’ın görüşü: Çünkü, A tipi zaman anlayışı zamanın akmasını ifade edebilir. Öte yandan B tipi zaman anlayışı olmadan A tipi zaman sözkonusu değildir. Ne var ki B tipi zaman, A tipi zamanın olmasıyla varolabilir. Bu da paradoksal bir sonuçtur ve zamanın olmadığının bir göstergesidir.

Zamanın varlığına niçin inanırız? Zaman şu üç özelliği tanımlamamıza olanak verir: Değişim  özellikle fizik nesnelerde gözlenen farklılaşma Nedensellik  doğayı anlamanın temel koşulu Geleceğin imkanı  mümkün olma

Yani gramatik olmayan (tensless) bir zaman ve olgulardan sözetmek mümkündür.

Bu durumda, A serisi açısından benim sözümü (utterence) doğru kılan, belirli bir zamandır; örneğin «saat 15.00» sözüdür. Ve bu söz belli bir zaman’a işaret eder. Çünkü sözüm o an için, yani «şimdi» için doğrudur. Ve zamanın akışı içinde «şimdi» bir süre sonra artık varolmayacaktır.

Öte yandan «saat 15.00» ifadesi bir süre geçmiş bile olsa bu sözün o anı işaret etme özelliği değişmeyecektir. Bu sözün saat 15.00’de söylenmiş olması zamana bağlı olarak değişen bir olgu değildir. Çünkü hep birşeyden önce ve birşeyden sonra olmaya devam edecektir. Dolayısıyla sözkonusu önermenin doğruluğu, onun bağıntı bildiriyor olmasındadır. Zaman aksaydı, geçmişin artık varolmaması gerekirdi. Varolmayan bir şeyin doğruluğundan sözetmek süphesiz mümkün değildir. Kişiliğimiz, örneğin, bütün değişimlere rağmen değişmeden kaldığını kabul ettiğimiz bir yönümüzdür. Olaylar ve olgular, hep birer B-serisi olarak gerçekleşir.

Zaman çeşitleri Fiziksel zaman Biyolojik zaman Psikolojik zaman Kültürel zaman

«Kültürel zaman»da, öyle görünüyor ki içiçe geçmiş zamanlardan sözetmek gerekir. Kültürel zaman, «benim zamanım», «bizim zamanımız» ve «diğerlerinin zamanı» olarak bölümlere ayrılmıştır. «benim zamanım»  psikolojik ve benmerkezci «bizim zamanımız»  dilsel ve kronolojik «diğerinin zamanı»  kültürel

Tarih, Kültürel zaman ile adeta özdeşleştirilmiştir Tarih, Kültürel zaman ile adeta özdeşleştirilmiştir. Çünkü olgular, yani tarihsel olaylar, kültürel öngörüler penceresinden varlık kazanır; daha doğrusu onlara varlık kazandırılır. Fiziksel olguların bir mekan içindeki akışı, tarihsel olguların kültürel değerler içindeki akışına dönüşmüştür; yani varlık kazanmıştır. Zaman, tarihsellik ile özdeşleşir, anlam ve varlık kazanır. Olayların kronolojik sıralaması, seçilen (dini, tarihi vb) bir referans noktasına göre yapılır; onlara varlık kazandırılır.

Sonuç Öyle görünüyor ki, zaman, mekan ile birlikte birtakım nesnelerin değişiminden sözedebilmenin ve bu nesnelere varlık kazandırmanın önkoşuludur. Farklı zaman ve mekan tanımları, farklı nesneleri tanımlamamıza, hatta onlara varlık kazandırmamıza olanak verir. Zamanın (ve dolayısıyla mekanın), bu önkoşullar dışında varlığını tartışmak olanağımız yoktur.