Üniversite Hastanelerinde Global Bütçe ve Etkileri Üniversite Hastaneleri Birliği XIX. Toplantısı Erciyes Üniversitesi, Kayseri 16 Ekim 2017 Prof. Dr.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
31 Aralık 2008 Tarih ve sayılı (7
Advertisements

“ÜNİVERSİTE HASTANELERİNİN FİNANSAL SORUNLARI” DR. M. ORHUN ÇAMURDAN
Sağlık Bakanı Sayın Dr. Mehmet Müezzinoğlu ile görüşme 25 Şubat 2013-İstanbul Üniversitesi Balta Limanı Tesisleri Prof.Dr.Şükrü Hatun Kocaeli Üniversitesi.
Mali İzleme 2005 Yıl Sonu Raporu
ÜNİVERSİTE HASTANELERİNİN FİNANSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
Finansal Planlama Birimi Sorumlusu HOŞGELDİNİZ
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Prof. Dr. YUNUS SÖYLET İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
BÜTÇE AÇIKLARI.
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
(Yasal mevzuat incelenerek hazırlanmıştır.)
NAKİT BÜTÇESİ İşletmenin gelecekteki çalışmaları ile ilgili olup,belirli bir dönem(genellikle bir yıl) nakit giriş ve çıkışlarının gösterildiği bir tablo.
(Yasal mevzuat incelenerek hazırlanmıştır.)
Nakit Yönetimi Dairesi
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ Mali Durumları
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI ( Tedavi Yardımları Şefliği) hacettepe.edu.tr 15 Ocak Ocak 2009.
ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİ AKADEMİK KURULU
1 GENÇLER VE SAĞLIK Üniversite Sağlık Merkezleri 2. Sempozyumu.
Finansal Planlama Şubesi Sorumlusu Ramazan KAYA
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
Döner sermayeler, sorunları ve çözüm önerileri
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
AFET VE ACİL DURUM YÖNETİMİ BAŞKANLIĞI ARASINDA İMZALANAN
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
KAMU MALİYESİ.
TKHK - FİNANSAL PLANLAMA
TDMS DE SIK KULLANILAN RAPORLAR
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
NAKİT YÖNETİMİ M. GÖKHAN GÖKTEPE BURSA KHB / UZMAN.
KATILIM PAYI ÖDEMELERİ
1. 2 AMAÇ Sağlık tesislerinde sunulan sağlık hizmetleri karşılığında elde edilen gelirlerin, toplam giderleri asgari oranda karşılaması. GEREKLİ VERİLER.
22 Aralık 2010 Maliye Bakanlığının Planlama ve Kontrol Çemberi Rogier Tesson Thijs Leijen.
Üniversite Hastanelerinin Yeniden Yapılandırılması
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
Türkiye`de Diyaliz Hizmetleri Sunumu Yük. Müh. Mustafa IŞIK ( MSEE, 1982) DİADER Genel Sekreteri Şubat / 2014.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİNDE EK ÖDEME Prof. Dr. Başar SIRMAGÜL Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Hastanesi Başhekimi 26 Şubat 2016.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Maliyet ve Unsurları Dr. Can Öztürk.
SGK PROTOKOL SÜRECİ VE AFAD. 09 Mart 2016’da AFAD ile ilgili Mart ayında; Kurum başkan yardımcısı ziyaret edildi. 22 Mart 2016’da basın açıklaması yapıldı.Basın.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
Op.Dr. Hicabi GÖKDERELİ Tümsad Genel Başkanı. Sayılarla tıp merkezleri Faal tıp merkezi : Cerrahi tıp merkezi(%36) : Dahili tıp merkezi(%64)
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ BİRLİĞİ DERNEĞİ, 2015 NİSAN 2016.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
Bilgilendirme Toplantısı * Hastane hizmetlerimizden elde ettiğimiz gelir.
İTÜ Personel Daire Başkanlığı
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
Devlet Muhasebe Standartları
ÜNİVERSİTE HASTANELERİNDE GLOBAL BÜTÇE VE ETKİLERİ
Global Bütçe ve Etkileri
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
SUT fiyatlarının her yıl , ÜFE veya TÜFE oranında güncellenmesi,
Tıp Fakültelerinde ve Üniversite Hastanelerinde Durum Değerlendirmesi
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
ÜNİVERSİTE HASTANELERİNDE GERİ ÖDEME
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Bireysel Emeklilik Sistemi
Üniversite Hastaneleri Birliği Toplantısı
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Bütçenin Uygulanması.
BAP KOORDİNATÖRLÜĞÜ 2018.
Sunum transkripti:

Üniversite Hastanelerinde Global Bütçe ve Etkileri Üniversite Hastaneleri Birliği XIX. Toplantısı Erciyes Üniversitesi, Kayseri 16 Ekim 2017 Prof. Dr. M. Bahaddin GÜZEL Ankara Üniversitesi Rektör Yardımcısı Tıp Fakültesi Hastaneleri Başhekimi

Sunum Planı Global Bütçe Tanımı Üniversite Hastanelerinde Uygulama Üniversite Hastanelerinde Global Bütçenin Etkileri Üniversite Hastanelerinin Sorunları Çözüm Önerileri

Global Bütçe Sunulması gereken hizmet hacmi ve bu hizmet hacmine dair bir genel harcama sınırı ya da hedefi konulması ile toplam harcamaların kontrol altına alınması Gider Esaslı Hizmet sunumu için gereken harcama kadar bütçe Gelir Esaslı Sunulan hizmet kadar bütçe

Global Bütçeden Beklenen Olumlu Etkiler Giderlerin azaltılması Öngörülebilir gelir Hizmetlerin daha iyi koordinasyonu ve planlanması Gereksiz hizmet sunumunun önüne geçilmesi

Üniversite Hastanelerinde Uygulama Uygulama gelir esaslıdır (global bütçe mantığına aykırıdır) Gelir esaslı uygulamada yatırım ve amortisman olanağı yoktur Uygulamanın gider esaslı olması daha doğru ve adildir. Sağlık Bakanlığı Hastaneleri gider esaslıdır

Üniversite Hastanelerinde Global Bütçenin Etkileri Aylık gelir sabit olduğundan nakit akışı daha iyi yönetiliyor Sözleşmenin yapıldığı ilk yıl, önceki seneye ait iki aylık gelir, borç yükünü azaltmakta katkı sağlıyor Örnekleme ve mutabakat yok (iş gücü ve zaman kazancı) Tüm hizmetler SUT kurallarına uygun olarak Medula’ya kaydediliyor (istenirse inceleme yapılabilir)

Global Bütçe Öncesi Uygulama Örnekleme (%5) Mutabakat görüşmeleri Kesinti (+faiz) Mahkeme süreci

Mutabakat Örneği (Nisan 2014) 91.988 takip ~22 milyon TL tutar 6.343 takip örneklenmiş %27,7 oranıyla ~6 milyon TL kesinti İnceleme (kaç gün?); İtiraz 5 iş günü, hazırlık 5 iş günü SGK’dan iki uzman hekim, hastanemizden Başhekim Yardımcısı başkanlığında iki sağlık personeli 20 iş günü komisyon görüşmesi (70-100 klasör belge inceleniyor) sonuç %1,1 kesinti oranı ~253 bin TL kesinti! Çok ciddi zaman ve iş gücü kaybına ek olarak faiz kesintisi ve mahkeme süreçleri

SGK Faturaları ve Kesinti Oranları Yıllar SGK Fatura (TL) Mutabakat Kesinti Oranı (%) İnceleme Sonrası Tahsilat (TL) 2009 142.221.829 12,3 124.671.444 2010 181.911.652 8,5 166.427.070 2011 181.642.776 4,6 173.315.244 2012 208.056.531 3,5 200.848.211 2013 215.738.444 1,5 212.539.323 2014 255.692.505 1,4 252.112.810 2015 292.000.000 0,0 2016 325.000.000 2017 385.000.000

Global Bütçe Performansımız 2015 292 milyon TL (~ +6 milyon TL) 2016 325 milyon TL (~ +1 milyon TL) 2017 1 Ocak 357 milyon TL İlk 6 ay gerçekleşme 189,5 milyon TL (~379 milyon TL/yıl) Temmuz 2017 378 milyon TL (ek sözleşme) Eylül 2017 ~385 milyon TL (ek sözleşme)

Çocuk Hastanemizin açılması İlaç ve tıbbi malzeme fiyatları Yoğun bakım yatak sayısı Ameliyat sayısı

Ameliyat Sayıları Yıllar A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu E Grubu 2014 5.141 12.248 16.874 20.477 36.987 Global 2015 5.306 13.245 17.340 20.629 34.815 2016 6.564 14.087 19.103 23.346 32.322 2017* 8.264 13.769 18.893 23.561 29.599 2014’e göre % değişim %61 %12 %15 - %20 *: 2017 Tahmini

Global Bütçe Etkisi (Borçlar) Geçici bir süre azaldı (Fazla alınan 2 aylık gelir nedeniyle) Bir süre sonra yeniden artışa geçti Nedeni: Fazladan alınan bir para yok (Tahakkuk = Global bütçe ödemesi) Eksik tahakkuk kesilecek, fazla olan verilmeyecek!

Global Bütçe Kapsamında Olan 43 Devlet Üniversite Hastanesi Borç Yükü (2017) 1 Ocak 2017 (4,483 milyar TL) 30 Eylül 2017 (4,409 milyar TL) %1,7 azalma var (global bütçe etkisi)

Harcama Kalemleri Eğitim Araştırma Sağlık hizmeti Yatırım

Eğitim Harcamaları Giderin ~ %15’i olarak hesaplanıyor 2017 eğitim ödeneği ~ 4,4 milyon TL (~ %1)

Üniversite Hastanelerinin Sorunları Gelir-gider dengesizliği (sürdürülebilirlik) Birikmiş borç yükü (alım maliyetleri arttı) Yatırım ve amortismana ayrılan payın yetersizliği Eğitim giderlerinin karşılanmıyor olması SGK fiyat belirleme politikası

SGK Uygulamaları Çok zarar eden Zarar eden Başa baş Az kar eden

Sabit Ek Ödeme (Denge Tazminatı) Tüm kurumlarda Maliye ödüyor Hastanelerde Döner Sermaye ödüyor Gelir vergisi var (net tutar sabit olduğu için yıl içinde artıyor) Vergi dilimi artışından kaynaklanan kaybı karşılamak için sene sonunda mahsuplaşmaya gidiliyor Hastanelerimiz için Ekim 2017 sabit ek ödeme tutarı ~4,3 milyon TL (Dağıtılan toplam ek ödemenin %58,5’i)

Prim Borcu Olanlar 29.09.2015 tarih 2015/8106 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla Bağkur ve isteğe bağlı sigortalılarda prim borcu olanlar ücretsiz tedavi ediliyor (2015’ten bu yana) Maliye ve SGK karşılamıyor! Ciddi bir maliyet oluşturuyor (~1,2 milyon TL)

ÜHB Çalışmaları (Nisan 2009 Platform, Mart 2010 Dernek) 18 toplantı yapıldı Çok sayıda bakan ve bürokratla konuşuldu, yoğun çaba harcandı Maliye, Kalkınma ve Sağlık Bakanlıkları, SGK ve YÖK’ün fikir birliğiyle ÜHB olarak söylediklerimizin ve savunduklarımızın tüm taraflarca kabul gördüğünün belgesi olan Nisan 2016 EKK kararları alındı!

Ekonomi Koordinasyon Kurulu (EKK) Kararları (Nisan 2016) Maliye Bakanlığı Hazine kesintisinin kaldırılması Borç yükünün yapılanması Özel bütçe tarafından karşılanacaklar BAP payı Temel Tıp Öğretim Üyelerinin ek ödemeleri Döner Sermayeden yapılan maaş ödemeleri Eğitim ödeneği Denge tazminatı

Ekonomi Koordinasyon Kurulu (EKK) Kararları (Nisan 2016) Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) SUT’taki yıldızlı işlem ve komplike ameliyat fiyatlarının revize edilmesi Global bütçe Kalkınma Bakanlığı Döner sermaye yatırımlarının özel bütçeye kaydırılması Sağlık Bakanlığı Mesai Dışı Muayene / Girişim ücretlerinin aylık tavan tutarının artırılması

EKK kararlarının uygulanması için YÖK bünyesinde Üniversite Hastaneleri Koordinasyon Kurulu (ÜHKK) kurulmasının önkoşul olması nedeniyle EKK kararları bugüne kadar uygulanmadı Sağlık Bakanlığı 6 yıllık tecrübenin sonunda, Kamu Hastaneler Birliği Kurumu’ndan başarısız olduğu için vazgeçti

Çözüm Önerileri EKK kararlarının uygulanması Gider bazlı global bütçe uygulamasına geçilmesi Gider kalemlerinin tamamını kapsayacak bir SUT artışı çözüm olabilir. Ancak, bu artış hizmet veren kurumların hepsini (Sağlık Bakanlığı, vakıf üniversitesi ve özel hastaneler) etkileyeceğinden bu yükü SGK’nın tek başına karşılaması olası değildir Sağlık hizmeti maliyetini karşılamak için SUT fiyatları makul oranda artırılarak güncellenmeli [SGK SUT puanı çarpanı (0,593) 2006’dan beri değişmedi] Tüm giderler kendi kalemi ve kaynağından karşılanmalı