EĞİTİMDE ÖDÜL VE CEZA Y. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
Evet arkadaşlar şimdi ben size bir kaç metin vereceğim. Size de anladıklarınızı soracağım.
MATTA 17. İSA’NIN GÖRÜNÜMÜ DEĞIŞIYOR Altı gün sonra İsa, yanına yalnız Petrus, Yakup ve Yakup'un kardeşi Yuhanna'yı alarak yüksek bir dağa çıktı. Onların.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
1. GRUP PUANI 2. GRUP PUANI SORUYU GÖR SORUYU GÖR.
7. BASAMAK İlişki Yönetimi
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Tunceli Halk Sağlığı Müdürlüğü Etik Günü ve Haftası.
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK VELİLERE ÖNERİLER.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Şahin
Slaytı kendi akışında ve sesli izleyiniz.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
POZİTİF + YAŞAM TARZI.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Anlamlarına göre sözcük çeşitleri
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ TANITIM SUNUSU
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ 2017.
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
GÜDÜLENME-MOTİVASYON
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KABUL DİLİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
VERİMLİ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ BAŞARI SUNU
Öğretmen - Öğrenci ilişkisi
AİLE TUTUMLARI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Profesör öğrencilerine “stres yönetimi” konusunda ders veriyordu...
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE ÖDÜL VE CEZA Y. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ

Ödülün iyi, cezanın ise kötü bir eğitim aracı olduğu görüşü yaygındır Ödülün iyi, cezanın ise kötü bir eğitim aracı olduğu görüşü yaygındır. Aslında her ikisi de çok az işe yarayan, hatta zararlı sonuçlara götürebilen eğitim araçlarıdır. (1)ceza ve ödülün yarar ve zararları nelerdir. (2) ceza ve ödüllü eğitime alternatif bir tutumdan ( yani iç kontrollü disiplinden / özdenetimden);söz edilebilir mi? (3) ceza ve ödülsüz bir eğitim düşünülemeyeceği için, "Bu eğitim araçlarına başvurmak zorunda kalırsak, nasıl uygulamalıyız ki, kesin ve doğru sonuçlara ulaşalım?"

Öğrencilerimizi eğitirken, belirgin bir bakış açımız, bir eğitim felsefemiz olmalı. "nihai hedef"imiz, öğrencilerimizin ileride beklediğimiz davranışları kazanmalarını sağlamaktır. Zaman zaman onların yerine "ara hedefler"le ilgili kararlar almamız gerekebilir. Bu durumda haklı sayılabilmemiz, ancak, öğrencilerimizin yerine aldığımız kararların, nihai hedefin gerçekleştirilmesine katkı sağlaması koşuluyla mümkündür.

"Sevgi dolu disiplin iyidir "Sevgi dolu disiplin iyidir!" cümlesinden genellikle şu anlaşılıyor: “Eğiticiler, öğretmenler en iyisini bilir. Onların beklentileri mutlaka yerindedir.

Öğreticiler, öğrencilerin, büyüklerin beklentileri doğrultusundaki davranışlarını ödüllendirir, istemedikleri davranışlarını da cezalandırır.

Ödüller nasıl olmalıdır Şimdi ideal ödülleri sıralıyorum: - öğrenciyle göz kontağını korumak, - İlgiyle dinlemek, - Zaman ayırmak, - Hayranlık ve sevinç göstermek, - Başarılarını fark etmek, - Çabalarını fark etmek, - Yanlışlarını (mümkünse) görmezden gelmek.

Sık sık ideal ödüllerle ödüllendirilenler, - Kendine güvenir, - Kendini değerli ve önemli hisseder, - Başkaları ile rahatça ilişki kurabilir, - Rahat konuşur, - Sorulara ve eleştirilere rahatça cevap verebilir, - Duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilir, - Yeni şeyleri deneme cesareti vardır

Ödüllendirici yaklaşım ile şımartmayı eş tutamayız Ödüllendirici yaklaşım ile şımartmayı eş tutamayız. Şımartmak: öğrenciyi karşılaştığı zorluklardan sağlıksız dozda korumaktır; ya da öğrencinin karşısında zayıf kalıp, pes etmektir.

Öğrenci, ancak başkalarına zarar verecek bir şeyi sürekli tekrarlarsa azarlanabilir. Azarlamak tek başına sorunu çözmeye yetmez. Öğrencinin istenmeyen davranışının hangi nedenlerden kaynaklandığını bulmak ve bu koşulları değiştirmek de gerekir.

Öğrenciyi azarlamak zorunda kaldığımızda ses tonumuza dikkat etmeliyiz: Aniden parlayan, hırçın bir sesle, yakınma ve şikayet tonu ile konuşmak hiç uygun değil. "Zaten sen her zaman böyle yaparsın!" gibi... Söylediklerimiz, öğrencinin yaptığı yanlış davranış ve onun sonuçları ile ilgili olmalı; kişiliğine yönelik olumsuz ifadeler ise hiç kullanılmamalı, örneğin "Çok dikkatsizsin!", "Sadece kendini düşünürsün, bencilsin!" gibi.

Ceza denince akla hemen sadece bedeni ceza gibi cezalar geliyor Ceza denince akla hemen sadece bedeni ceza gibi cezalar geliyor. Oysa aşağıda sıralanan davranışlar da bedeni cezalar gibi, hatta ondan da fazla zarar vericidir. Bunlara, "duygusal şiddet uygulamak" da denebilir :

- öğrenci konuşurken başka yöne bakmak, - Dinlememek, - Başarılarını görmezden gelmek, - Eleştirmek, - Tehdit etmek, - Suçlamak, - Aşağılamak, - öğrencinin arzu edilen tarzda olmayan (=başarısız) davranışlarını, olumlu   davranışları olan çocuklarla karşılaştırmak, - Yapabileceğinden fazlasını beklemek, - Soğuk ve ilgisiz davranmak.

öğrenci bu şekilde cezalandırıldığında; - Kendine güvensiz, - Ürkek - Huzursuz, - Sık sık yanlış yaptığını düşünen, - Kendini önemsiz hisseden, - Konuşurken gözlerini kaçıran, - İş yapmaktan keyif almayan, - (belki de ) saldırgan biri olur.

Görüldüğü gibi ceza tehlikeli bir eğitim aracı Görüldüğü gibi ceza tehlikeli bir eğitim aracı... Dayak en ağır bedeni cezalardandır. "Elimizin arada bir sadece şöyle bir kaymasının zararı yoktur!" diyemeyiz. Öğrenciye yönelik ufak bir cezalandırıcı hareket, onun kişiliğine saldırıdır. Bizden çok iri birinin karşısında çaresiz bir şekilde durduğumuzu ve onun bize vurduğunu düşünelim. Öğrenci de işte böyle bir çaresizlik hisseder. Bu güç karşısında siner ve kaçış yolları arar...

Döven yetişkin çaresizdir Döven yetişkin çaresizdir. Aslında cezalarda biraz da intikam duygusu gizlidir: "Beni üzdü, ben de onu üzeyim!" gibi. Ceza veren yetişkin, cezanın arkasından suçluluk duygusu yaşayabilir. Bu da öğrenci ilişkilerini daha içinden çıkılmaz hale getirebilir.

Ceza vermek durumunda isek şu hususlara dikkat etmemiz gerekir: (1) Önce yanlış davranışın analizi yapılır. "Bu davranış hangi durumlarda ortaya çıkıyor?", "Öncesinde ne olmuştu?" gibi... (2) Ceza belirlenir ve (3) uygulanır. Cezadan önce (1) öğrenciye (mümkünse) niçin öyle yapılmaması gerektiği hatırlatılır. öğrenci istenmeyen davranışı sürdürürse, (2) böyle yapmaya devam ederse, nasıl bir önlem alınacağı bildirilir. Bütün bunlara rağmen istenmeyen davranış yinelenirse (3) ceza mutlaka uygulanır. Burada "ceza" sözcüğü ile ifade edilen şey, istenmeyen davranışın yol açtığı sonuçlarla doğrudan bağlantılı bir tedbir almaktır