Spor Psikolojisi Sporda Uyarılmışlık, Kaygı ve Stres.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
DİYARBAKIR 2008.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Acil Durum Yönetimi E ğ itimleri Galip USTA AFET PS İ KOLOJ İ S İ.
EĞİTİMDE DRAMA.
KİRAZ ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
Sporda Performans Prof Dr Süheyla Ünal.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
It’s My Life It’s My Choice
AFETE YARDIMDA KARŞILAŞILAN İKİNCİL TRAVMALAR ve BAŞA ÇIKMA
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Öğretimin Uyarlanması
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Halkali Mehmet Akİf Ersoy meslekİ ve TEKNİK ANADOLU lİsesİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Tehlikeyi Görmek.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SINAV KAYGISI.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
TUTUM VE ALGILAR.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
Eğitsel Rehberlik.
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Isı Enerjisi ve Gerekliliği
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
ÖĞRENME STİLLERİ.
SPORDA DİKKAT.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kişinin bedensel ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ile ortaya çıkar.
Sağlık Bilimleri Fakültesi

Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

Spor Psikolojisi Sporda Uyarılmışlık, Kaygı ve Stres

Canlılık Düzeyi (Uyarılmışlık) Fizyolojik durum Sinir sisteminin bir fonksiyonu, çok boyutlu Organizmanın en sakin durumundan organizmanın en heyecanlı durumu arasındaki dağılımı Aktivasyonla eş anlamlı Tetikte olma, güdülenme Uyarılmışlığın yönü (derin uyku ve en heyecanlı durum) Uyarılmışlığın yoğunluğu (uykuda çok az yada hiç yok, çok) Çok boyutlu Fizyolojik, davranışsal ve bilişsel

Canlılık Düzeyi Semptomları Yüksek Canlılık Düzeyi Ellerin Üşümesi Sık sık idrara çıkma isteği Terleme Olumsuz Düşünme Kas gerginliği Konsantre olamama Mide bulantısı ve krampları Baş Ağrısı Ağız kuruluğu, uykusuzluk Düşük Canlılık Düzeyi Yavaş hareket etme Kolayca dikkatin dağılması Dikkat eksikliği Performansla ilgili kayıtsızlık İlgisizlik Bacakların ağırlaşması

KAYGI Artmış fizyolojij uyarılmışlık ve subjektif endişe (Cox, 1998) Vücudun uyarılmışlığıyla birlikte bulunan sinirlilik, endişe ve sıkıntı duygularıyla ilgili durumu (Weinberg & gould, 1995) Algılanan tehdit (Anshel, 1997) Uyarılmışlığın bilişsel boyutu ya da duygusal etkisi (Horn, 1992)

Sürekli Kaygı: Kişiliğin bir parçasıdır. Çevrelerindeki doğal uyaranları genelde tehdit edici olarak algılama eğilimindedirler. Durumluk Kaygı: Duruma özgü Endişe ve gerginlik yaratan durumlarda ortaya çıkan ve sonra kaybolan

DURUMLUK KAYGI Bilişsel Durumluk Somatik Durumluk Kaygı Kaygı ZAMAN ZAMAN DEĞİŞEN ZAMAN ZAMAN ENDİŞELER VE OLUMSUZ DEĞİŞEN DÜŞÜNCELER ALGILANAN FİZYOLOJİK UYARILMIŞLIK Örneğin; - Okul takımında oynayan, - Belli düzeyde beceri sahibi olan, - Her gün düzenli spor yapan yada - Profesyonelce spor yapan kişiler mi oldukları yeterince tanımlayabiliyor

STRES Organizmanın dengesini ve bütünlüğünü bozan uyaranlar (Bernard) Yaşamın gereksinimlerini doyurmak ve karşılamak için organizmanın, zararlı etkenlerden kaçıp korunması (Pluger, 1877) Homeostasis, iç dengenin bozulması (Cannon) İnsanın alışıla gelen davranış kalıplarının yetersiz kaldığı durumlarda ortaya çıkan tepki (Hause, 1974)

STRES Eustres: Olumlu Yapıcı Haz duyguları Hafif kıpırtılar Distres: Olumsuz Sıkıntı verici Bilişsel, duygusal ve davranışsal işlevlerde azalmalar

SPORDA STRESS KAYNAKLARI Seyircinin tepkisi Sakatlanma Risk içeren sporlar Yarışmalarda saat farkı, iklim değişikliği, farklı yemekler Antrenörle, takım arkadaşı ile çatışma Aile ve okulda çatışma Karar vermede yaşanan çatışma (Hacfort & Schwenkmezger, 1993)

SPORDA STRESS Durumluk kaygının ortaya çıkması Stres bir süreç Çevresel Talep Çevresel Talebin Algılanması Tepki Davranış

DÜRTÜ KURAMI Dürtü kuramı temel olarak, uyarılmışlık veya dürtüler arttıkça, öğrenilmiş davranışların meydana gelmesini daha olası olduğunu ileri sürmektedir. Bu durum, uyarılmışlıktaki herhangi bir artışın daima performansı geliştirdiğini öne sürebilir. Gerçekte temel uyarılmışlık performans ilişkisi doğrusaldır; uyarılmışlıkla arttıkça, performans artar.

DÜRTÜ KURAMI Performans Canlılık Düzeyi

TERS U HİPOTEZİ Ters “U” hipotezine göre sporcunun istenen performansı sergileyebilmesi için uygun bir uyarılmışlık dolayısıyla belirli bir gerginlik düzeyinde bulunması gerekir. Bu düzeyin altı ve üstü performansı gerekir. Bu düzeyin altı ve üstü performansı olumsuz yönde etkiler (Yerkes ve Dodson, 1908).

TERS U HİPOTEZİ

TERS U HİPOTEZİ

TERS U HİPOTEZİ

TERS U HİPOTEZİ

HANIN IZOF KURAMI Uyarılmışlık ile ilgili diğer bir teori Optimal İşlev görme Bölgesi modelidir. Bu modele göre bir sporcunun optimal performansı göstermesi için uyarılmışlığın orta düzeyde olmasına gerek yoktur. Sporcular performanslarını bir düzeyde değil kendilerine özel bir bölgede gösterebilirler.

HANIN IZOF KURAMI

HANIN IZOF KURAMI

KATASTROF KURAMI Uyarılmışlık ile ilgili diğer bir teori Katastrof (Ani değişim) modelidir. Bulunulan durumdaki küçük değişikliklerdeki artmanın, işleyişte ani değişimlere neden olacağını öne sürer. Ani değişimler farklı dengeler arasındaki çatallanmalardır. Bu model üç boyutludur. Bu boyutların ilki fizyolojik uyarılmışlık, bilişsel kaygı ve performans.

KATASTROF KURAMI Bu modelde bilişsel kaygı ile fizyolojik uyarılmışlık arasındaki ilişki hafif ters u şeklindedir. Bilişsel kaygı yüksek ise performans bir noktaya kadar fizyolojik uyarılmışlıkta bir artış şeklinde göstermekte, fakat bu noktadan sonraki artış performans eğrisinde ani bir düşüş göstermektedir.

KATASTROF KURAMI

Çok Boyutlu Kaygı Kuramı Çok boyutlu kaygı kuramı, kaygı tepkisinde en az iki bileşenin olduğunu tartışmaktadır. Bu iki bileşen, başarısızlık hakkında korkuya ilişkin bir bilişsel bileşen ve fizyolojik tepkilerin algılanmasını yansıtan bir bileşendir Bilişsel kaygı, kaygının bilişsel bileşenidir ve başarıya ilişkin olumsuz beklentiler ya da kendini olumsuz değerlendirme nedeniyle meydana gelir.

Çok Boyutlu Kaygı Kuramı Sporda bilişsel kaygı olumsuz performans beklentisi ve bu nedenle olumsuz kendini değerlendirme ile ortaya çıkar. Somatik kaygı, doğrudan otonomik uyarılmışlıktan gelişen, kaygının duygusal ve fizyolojik öğeleri anlamına gelir. Somatik kaygı, hızlı kalp atım hızı, solunum artması, ellerin terlemesi, mide ağrısı ve kas gerginliği gibi tepkilerle yansıtılır

Neden Kaygı Performansı Etkiler Tehditlerle başa çıkma yeteneğinin olmaması Zihinsel hata Kendine güvenin azalması ve yargılama yeteneğinin olumsuz etkilenmesi Fizyolojik değişimlere neden olması

Kaygının Giderilmesinde Antrenörün Rolü Hataların olabileceğini, hataların sporcunun performansını etkileyeceğini kabul edin ve sporcuların hataları ile başa çıkabilmeleri için olumsuz ifadelerden kaçının Sonuç performanslarından değil de performans hedeflerinden bahsedin

Kaygının Giderilmesinde Antrenörün Rolü Fiziksel aktivite ile stresi azaltabilir Gevşemeleri için sporcuları uyarmayın Bilindik ortamlar ve görevler yaratın Efektif ve kullanılacak stratejiler çalışın Sporcuya kendi zihinsel antrenmanını yapmasına izin verin Kendine güvenli olmasını sağlayın

Yarışma Öncesi Canlılık Düzeyini Yükseltme Sporcuların beceri düzeyi, yaş, psikolojik ihtiyaçları, oyundaki pozisyonları ve yapılacak işi dikkate alın Genç sporcular daha çok heyecanlanır Beceri düzeyi düşük sporcular hareket formuna konsantre olurlar ve yüksek canlılık düzeyi performanslarını olumsuz etkiler Sporcuların ihtiyaçlarını bilin Yarışma öncesi görsel materyaller izlettirin Sporcuların kendilerine güvenmelerini sağlayın Fizyolojik uyarılmışlık çeşitli tekniklerle arttırılabilir

Canlılık Düzeyinin Azaltılması: Nefes Kontrolü Dereceli kas gevşemesi Meditasyon Kendi kendine konuşma Canlandırma Hedef belirleme Müzik Yoga Canlılık Düzeyinin Arttırılması: Hızlı nefes alımı Strecthing Yarış öncesi planlama Arkadaş konuşmaları Enerji verecek imgelerin kullanılması Müzik video

Devre Arası için Canlılık Düzeyini Yükseltme Az bilgi verin İki – üç önemli nokta üzerinde durun Sözellikten ziyade görsel temalarla anlatın Özetleyin Önceki devreye ait olumlu noktalara vurgu yaparak, gelecek devrenin performansları ile ilgili beklentilerinizi iletin

Kaygıyı arttıran canlılık düzeyini değiştiren süreçler Yarış öncesi veya esnasında bir şeyler öğretmeye çalışmak İlla ki bu maçı kazanmalıyız anlayışı Güdülemek için sporcuyu sürekli eleştirmek Gerçekçi olmayan hedefler Hakemleri kötülemek Sporcunun kendisini kötü hissetmesini sağlamak Sporcuya seyirciyle baskı kurmak Sporculara farklı davranmak

Kaygı kontrolü için öneriler Kontrol edilebilen şeylere odaklanmak Antrenman ortamlarını düşünmek En kötü senaryoları düşünmek Aktif olmak Bilişsel stratejileri kullanmak

İLGİNİZ ve SABRINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER