OKULLARDA SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
OTİZM (AUTISM).
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
KONUŞMAYI BAŞLATMA VE SÜRDÜRME AMAÇ: Sözel İletişimi başlatabilme ve sürdürebilme DÜZEY: 2. Sınıf ve üstü SÜRE: 45 Dakika MATERYAL:
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ROL OYNAMA.
ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI İLETİŞİM VE SONUÇLARI.  Teknolojik imkânlar ve bu bağlamda internet imkânları sayesinde sosyal, psikolojik ve nörogelişimsel.
REHBERLİK.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
REHBERLİK DERSİ III.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
TEŞEKKÜR ETME Amaç : Öğrencilerin teşekkür etme davranışını geliştirmelerine yardımcı olmak. Olumlu duyguları ifade etme becerisini geliştirmek. Düzey.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Çocuk ve Yas.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇATIŞMA NEDİR?.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
DİĞER TUTUMLAR.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
1EROL YETER BUGÜNKÜ ÖĞRETİM ŞEKLİ ESKİ ve YENİ YAKLAŞIMLAR.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Talim veTerbiye Kurulu Başkanlığı
BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER ……………….. İlköğretim Okulu.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ANA BABA VE ERGENLİK.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
REHBERLİK DERSİ III.
KİŞİSEL / SOSYAL REHBERLİK
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.
Sunum transkripti:

OKULLARDA SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ

Toplumdaki tüm bireylerin sahip olmaları gerekli olan temel bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkları kazandırmakla sorumlu olan ilköğretimde, öğrencilere kazandırılması gereken temel becerilerden biri de sosyal becerilerdir.

Gözlem ve model alma (Taklit yoluyla)sosyal davranışı öğrenirler. Çocuklar ; Gözlem ve model alma (Taklit yoluyla)sosyal davranışı öğrenirler.

Sosyal yönden gelişmiş yani sosyalleşmiş bir birey, içinde yaşadığı toplumun normlarına ve beklentilerine uygun davranışlar gösterir, kendi gereksinim ve istekleri ile toplumun istek ve beklentileri arasında denge sağlayabilir.

Sosyal Beceri Nedir? Sosyal beceriler, bireyin sosyal ortamlarda olumlu sosyal sonuçlar elde etmesini sağlayan öğrenilmiş davranışlardır.

Kişinin olumlu ya da olumsuz duygularını uygun bir biçimde anlatabilmesi, kişisel haklarını savunabilmesi, gerektiğinde başkalarından yardım isteyebilmesi ve kendisine ters gelen istekleri geri çevirebilmesini sağlayan becerilerdir.

Sosyal Becerilerin Önemi

Bireyin Başkaları ile iyi ilişkiler kurmasında, toplumsal kurallara uymasında, Sorumluluk yüklenebilmesinde, Başkalarına yardım etmesinde, Haklarını kullanabilmesinde sosyal becerilerin önemi büyüktür.

Çünkü, bireyin içinde yaşadığı toplumun bir üyesi haline gelmesi, toplumun bir parçası olduğunun bilincine varması ve toplumsal sorumluluklarını yerine getirmesi bireyin toplumsal yaşamda gerekli olan sosyal becerileri kazanması ile olanaklıdır.

Sosyal becerilerin geliştirilmesi, çocukluk dönemindeki suçluluk ve madde kullanımı gibi psikososyal problemlerin önlenmesinde ve davranım bozukluğu, depresyon gibi davranışsal ve duygusal problemlerin tedavisinde önemli bir işleve sahip olabilmektedir.

Yapılan Bir Araştırmada; Okul yaşamlarında sosyal açıdan başarısız olan çocukların, ileride yaşanabilecek antisosyal davranış, saldırganlık, okul uyumsuzluğu ve akademik başarısızlık gibi birtakım olumsuz sonuçlara dair risk taşıdıklarını bulmuştur.

Sosyal Beceri Eksikliği olan Çocukların Ayırt Edici Özellikleri; Uzun süreli ve yakın arkadaşlık kuramaz, Arkadaşları arasında çok tercih edilmez, Yaşadığı olaylar karşısında nasıl tepki vereceğini bilemez, Yetişkinlerle iletişim kurmada zorlanır, Kırıcı, agresif bir konuşma tarzı vardır,

Konuşmayı başlatmakta güçlük çeker, konuşurken karşısındakini dinlememe görülür, Duygularını ifade etmede ve başkalarının duygularını anlamakta zorlanır, Espri ve gerçek ayrımını yapamaz, Jest ve mimikleri anlamakta güçlük çeker, Grup çalışmalarına dahil olamaz,

Akkök (1996) ,Sosyal Beceriler altı grupta toplamaktadır

1. İlişkiyi Başlatma ve Sürdürme Becerileri: Dinleme, Konuşmayı başlatma sürdürme, teşekkür etme, Kendini takdim etme, İltifat etme, Yardım isteme, Özür dileme, Yönerge verme, İkna etme.

2. Grupla Bir İşi Yürütme Becerileri: Başkalarının görüşlerini anlamaya çalışma, Sorumluluk alma, Şikâyeti iletme.

3. Duygulara Yönelik Beceriler: Kendi duygularını anlama, Duygularını ifade etme, Başkalarının duygularını anlama, Karşı tarafın kızgınlığı ile baş etme, Olumlu duygularını ifade etme, Korku ile baş etme.

4.Saldırgan Davranışlarla Baş Etmeye Yönelik Beceriler: İzin isteme, Paylaşma, Diğerlerine yardım etme, Kızgınlığa uygun ifade etme ya da kontrol etme.

5. Stres Durumlarıyla Başa Çıkma Becerileri: Başarısız olunan durumla baş etme, Grup baskısıyla baş etme, Yalnız bırakılma ile baş etme.

6. Problem Çözme ve Plan Yapma Becerileri: Çevreden bilgi toplama, Amaç oluşturma, İşe yoğunlaşma.

Örnek Sosyal Beceri Etkinliği

1-5. SINIFLAR 1. İlişkiyi Başlatma ve Sürdürme Becerileri: Dinleme, konuşmayı başlatma sürdürme,teşekkür etme, kendini takdim etme, iltifat etme, yardım isteme, özür dileme, yönerge verme, ikna etme. ÖZÜR DİLEME Amaç:  Kişiler arası ilişkileri geliştirme Düzey: 7-12 yaş Süreç: Aşağıdaki etkinliği tahtaya yazınız ve öğrencilere yapmalarını söyleyiniz. Bu etkinliği sözlü olarak da yapabilirsiniz, bir iki çarpıcı örneği ufak skeç şeklinde sınıfta oynatabilirsiniz.  1.Aşağıda size bazı durumlar verilmiştir. Bunlardan hangisinde “Özür dilerim” demeniz uygun olacaktır? -Söylediğiniz saatte arkadaşınıza gidememişseniz -Arkadaşınızın sizden istediği kitap sizde yoksa -Arkadaşınızın başına üzücü bir olay geldiyse -Sınıfa zil çaldıktan sonra girerseniz(örnekleri sınıf seviyesine göre çoğaltabilirsiniz)  Siz başka hangi durumlarda özür diliyorsunuz veya dilemenizin uygun olacağını düşünüyorsanız aşağıdaki boşluklara yazın. .......................................................................................................................................................................... .......................................................................................................................  2.-Özür dilemekte zorluk çektiğiniz oluyor mu?Yazınız.    -Özür dilerken ne gibi duygular yaşıyorsunuz?Yazınız.    -Sizden özür dilendiğinde ne hissediyorsunuz?  

Sosyal Beceriyi Geliştirmeye Yönelik Neler Yapılabilir?

Akademik eğitimin yanında çocukların sosyal ve duygusal becerilerini geliştirici etkinlere yer verilmeli. Öğrencilere kendilerini özgürce ifade edebilecekleri bir ortam sağlanmalıdır. Öğrenciler farklı fikirlerinden dolayı yargılanmamalı. Gösterilen olumlu davranışları övmek ve pekiştirmek için destek olunmalı.

Bazı senaryolar yaratıp rol oyunları oynamak, çocukların sıkıntı çektikleri alanlara yönelik roller vermek. Örneğin; yeni tanıştığı biri ile konuşma başlatarak tanışma ve konuşmayı sürdürme. Haksızlığa uğradığını düşündüğü herhangi bir konu ile ilgili konuşmak gibi. Çocukların birbirleriyle ilgili olumlu özelliklerini ve beğendikleri yönlerini söylemesi ya da yazmasını istemek, Kısa hikayeler okuyup “siz olsanız ne yapardınız ya da ne hissederdiniz” gibi sorular sorarak sosyal düşünme becerilerini geliştirmek,

Arkadaşça olan ve arkadaşça olmayan davranışları düşünerek yazmak ya da konuşmak, Çocukların akranlarıyla beraber sosyal beceri geliştirmeye yönelik zaman geçirmelerine fırsat yaratmak,

Çocukların kendisini ifade edebilmesi, özgüven kazanması, ailesi ve çevresindeki bireylerle ilişki kurabilmesi, arkadaşları tarafından kabul görmesi, sosyal anlamda bağımsızlık kazanması gibi becerilerin geliştirilmesi ,uygun davrandıklarında onları desteklemek ve onları motive etmek çok önemlidir. Bu nedenle, öğrencilere örgün öğretimin her bir basamağında, sosyal becerilerin kazandırılması, pekiştirilmesi ve geliştirilmesi için çaba sarf edilmelidir.