AKRAN ZORBALIĞI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Şahinbey Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
©McGraw-Hill Education, 2014
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
OKULDA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN ÖNLENMESİ
DİJİTAL VATANDAŞLIK E-DEVLET
İhmal ve İstismar Kavramları
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
It’s My Life It’s My Choice
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
DİL VE KONUŞMA GÜÇLÜĞÜ.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Birbirimizi Kötüleme Hakkında Gerçekten bazı adi kelimeler var
Kişisel-Sosyal Rehberlik
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
Öğretimin Uyarlanması
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
Ruh Sağlığının Ölçütleri
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
DİJİTAL VATANDAŞLIK ve E – DEVLET
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
Bugün ne öğreneceğiz ??? Dijital Vatandaş Nasıl Olunur?
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
bilişim toplumu ve ahlaki değerleri dr. burak galip aslan
ÇOCUK KORUMA VE BAKIM HİZMETLERİ Sevgi Evleri
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
TED ANTALYA KOLEJİ PDR BİRİMİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Şiddet ve Zorbalık Abdurrahman AKPINAR b
EMPATİK İLETİŞİM 1.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
SALDIRIYA KARŞI DESTEK BİRİMİ
TEST DIŞI TEKNİKLER.
ÖĞRENME STİLLERİ.
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

AKRAN ZORBALIĞI

ZORBALIK Saldırganlığın bir alt türü olan Zorbalık, güç eşitliğinin olmadığı, süreklilik gösteren zarar verici veya rahatsız edici saldırgan davranışları tanımlamak üzere kullanılır.

Akran Zorbalığı “Bir yada daha fazla öğrencinin bir başka öğrenciye (mağdura) sürekli olarak olumsuz eylemlerde bulunması”dır.

Farklı Zorbalık tanımlarında bulunan ortak noktalar; Zorbalık, bilinçli ve kasıtlı olarak yapılan ve kurbana fiziksel, zihinsel, sosyal ya da psikolojik zarar verme amacı güden söz ve eylemleri içerir. Zorbalığın belli bir süre tekrarlama özelliği vardır. Kurban kendini koruyamayacak ve savunamayacak durumdadır. Zorbalar eylemlerini bireysel ya da grupla yapabildikleri gibi, kurbanlar da bu eylemlerden bireysel ya da grup olarak zarar görebilirler.

Akran zorbalığının çeşitleri

Fiziksel zorbalık; vurmak , itmek, tekme atma.

Sözel zorbalık; korkutmak, hakaret etmek, utandırmak, susturmak, bağırmak, lakap takmak, tehdit etmek, gözdağı vermek.

Dolaylı zorbalık,Buna Duygusal Zorbalıkta diyebiliriz; arkadaş ilişkilerini bozmak, gruptan dışlamak, görmemezlikten gelmek, dedikodu yapmaktır.   

Zorbalık türlerine SİBER ZORBALIK terimini de ekleyebiliriz Zorbalık türlerine SİBER ZORBALIK terimini de ekleyebiliriz. Teknolojik araçların kötüye kullanılması ile ortaya çıkan siber zorbalıkta son zamanlarda yaygın bir zorbalık türü olarak ele alınmaktadır. Öğrencilerin interneti, cep telefonlarını, anlık ileti programlarını kullanarak zorbalık yapmaları gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır.

*Zorbalık vurma ya da itme gibi basit fiziksel bir aşağılama olarak ele alınmamalıdır. *Zorbalık kavramı içerisinde “güç dengesizliğine” dikkat çekmek gerekir. “Güç dengesizliği”, akranlar arasında fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak diğerinden daha güçlü olmayı ifade etmektedir. *Aynı zamanda zorbalığın içerisinde “süre ve tekrarlanabilir olma” özelliği vurgulanmaktadır.

Zorbalar Mağdurlar Seyirciler

Zorbalık davranışını gösteren öğrencilerin özellikleri * Yaptıkları davranışı önce reddederler, sonra suçu başkasına atarlar, ve en nihayet mağdurun hak ettiğini söylerler.” *Olayları ve arkadaşlarını kontrol etme gereksinimi duyarlar. *Mağdurların acı çekmesinden kendilerini sorumlu tutmazlar, bundan zevk alırlar. * Mağdurlara karşı hiç empati duymazlar. * Mağdurların onları kışkırttıklarını söyleyerek suçu onlara atarlar. *Genelde kendileri de zorbalığa uğramıştır.

*Kavgacı davranışları vardır. *Suça karışırlar. *Akademik olarak olumsuz davranışlar (kopya çekmek, okuldan kaçmak) sergilerler. *Düşük akademik başarıları vardır. Zorba arkadaşları vardır. *Otoriter ebeveynlere sahiptirler. *Ebeveynleri cezalandırıcı disiplin yaklaşımlarını kullanırlar. *Daha az sorumluluk sahibi ve daha az destekleyici ebeveynlere sahiptirler. *Yetişkin rol modellerinden yoksundurlar. *Okul uyumları zayıftır(ev ödevlerin yapma,okul kurallarına uyma)

Seyircilerin özellikleri 1 Seyircilerin özellikleri 1. Zorbalık olaylarının %85'inde akranlar seyirci durumundadır. 2. Sadece % 11'inde zorbaya müdahale ettikleri görülür 3.“Suçluluk” duyarlar.

Mağdurlar (kurbanlar) ın özellikleri; Mağdurlar (kurbanlar) ın özellikleri; *Kurbanların en temel özelliklerinden birisi diğer öğrencilerden daha kaygılı ve güvensiz olmalarıdır. *Genellikle temkinli hassas ve sessizdirler. *Özsaygıları düşüktür, kendilerini ve kendi içinde bulundukları durumu olumsuz algılama eğilimindedirler. *Kendilerini başarısız, utangaç olarak algılarlar.

*Kurbanlar oyun yada yemek gibi etkinlikler de dahil olmak üzere okulda genellikle yalnızdırlar ve kendi sınıflarından yakın arkadaşları yoktur. *Aynı zamanda iletişimi başlatmakta, diğer öğrencilerden zayıftırlar ve kendilerini ispatlama becerilerinden yoksundurlar. Bu nedenlerden dolayı da pek çok kurban diğer çocuklarca dışlanmıştır. *Sosyal ve duygusal uyumları zayıftır. *Pasif ve itaatkar bir yapıya sahiptirler.

Depresyon yaşarlar Yalnızlık yaşarlar Özsaygıları düşüktür. Kaygılıdırlar. Yeme bozuklukları yaşarlar. Diğer çocuklardan daha az popülerdirler. Zamanlarının çoğunu yalnız geçirirler. Sosyal durumlarını kontrol etmek için çok az fırsat sunan ebeveynlere sahiptirler. Daha az sorumluluk ve daha az destekleyici ebeveynlere sahiptirler. Fiziksel sağlık sorunları (uyku problemleri,altını ıslatma,baş ağrıları,mide ağrıları,yorgunluk gibi) yaşarlar. Sosyal uyumları zayıftır. Okulla bağları zayıftır.(ev ödevlerini yapma, akademik başarı ) Okul devamsızlıkları fazladır.  

ZORBALIĞIN YOL AÇTIĞI SORUNLAR Ruhsal sorunlar Akademik sorunlar Sosyal beceri sorunları

Zorbalığın yol açtığı ruhsal sorunlar; Var olan sorunların daha çok artması Uyku sorunları Geceleri altını ıslatma Depresyon Okul fobisi

Zorbalığın yol açtığı Akademik sorunlar; Ders başarısında düşme Konsantrasyon kaybı Ders içi uyumsuzluk Okul reddi

Zorbalığın yol açtığı sosyal beceri sorunları; Olumsuz kendilik algısı Güvensizlik ve içine kapanıklık Utangaçlık Düşük benlik saygısı

Zorbalık cinsiyet ilişkisi; Zorbalıkla cinsiyet arasındaki ilişkiye bakıldığında genel eğilim erkeklerin kızlardan daha çok zorbaca davranışlara başvurduklarını ve kızların erkeklere göre daha fazla zorbalığa maruz kaldığı yönündedir.

Zorba davranışların cinsiyetlere göre dağılımı; Zorbalık biçimleri açısından cinsiyet farkları dikkate alındığında kızlar arasında sözel zorbalık daha çok kullanılırken erkekler arasında fiziksel zorbalık daha fazla tercih edilmektedir. Zorbalıkla sınıf seviyesini birlikte değerlendirdiğimizde sınıf seviyesi yükseldikçe zorbalık olaylarının azaldığı görülmektedir.

Zorbalığı önlemede öğrencilerin rolü; *Herhangi birinin arkadaş grubunu kasıtlı olarak dağıtmasına izin vermeyin. * Zorbaca davranışı yapan öğrenciye yaptığı davranışı durdurmasını söyleyin. * Zorbaca davranışı yapan öğrenciye davranışlarını onaylamadığınızı söyleyin.

*Okul zorbalığı ile baş etmenin en hayati yanı bütüncül bir okul yaklaşımıdır. *Zorbalığı daha başlamadan durdurmak mümkün. Zorbalar seyirci ve destek ister. *Bu nedenle zorbalık davranışı desteklenmemelidir. *Akran zorbalığı, empatik ve cesur akranlar tarafından durdurulabilir.