Gebze Teknik Üniversitesi 2015 Güz Dönemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
Diyarbakır İli Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü Küme Yol Haritasının Oluşturulması Projesi Diyarbakır.
Yönlendirme Komitesi Toplantısı Su Tahsis Modeli Bilgilendirme Sunumu Dr. İsmail Kaan Tunçok Su Kaynakları Uzmanı Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 13 Nisan.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan Planlama. Plan? Tahmin? Örgüt için uygun amaçlar ve bunları gerçekle ş tirecek eylemler belirleme süreci ne, kim tarafından,
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Bütünleştirme uygulamaları
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
PAYDAŞ ODAKLI YÖNETİM ANLAYIŞI Edward FREEMAN
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
İK MAKALESİ.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
ESRA ÖNDER İŞLETME 2.ÖĞRETİM
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KÜRESEL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON YÖNETİMİ
Uluslararası İşletme Yönetimi
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
Sanal ve Şebeke Örgütleri
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Gebze Teknik Üniversitesi 2015 Güz Dönemi GİRİŞİMCİLİK Gebze Teknik Üniversitesi 2015 Güz Dönemi

KAPSAM TEMEL KAVRAMLAR GİRİŞİMCİ YARATMA GİRİŞİMCİ PLANLAR GELİŞTİRME

TEMEL KAVRAMLAR

DÜNYADA GİRİŞİMCİLİK FAALİYETLERİ Kaynak: Global Entrepreneurship Monitor, 2014 Global Report

DÜNYADA GİRİŞİMCİLİK FAALİYETLERİ Kaynak: 2015 Global Entrepreneurship Index, GEDI (Global Entrepreneurship and Development Institute )

DÜNYADA GİRİŞİMCİLİK FAALİYETLERİ Kaynak: 2015 Global Entrepreneurship Index, GEDI (Global Entrepreneurship and Development Institute )

TÜRKİYE’NİN GİRİŞİMCİLİK KONUMU Kaynak: 2015 Global Entrepreneurship Index, GEDI (Global Entrepreneurship and Development Institute )

TÜRKİYE’NİN GİRİŞİMCİLİK KONUMU Kaynak: 2015 Global Entrepreneurship Index, GEDI (Global Entrepreneurship and Development Institute )

TÜRKİYE’NİN GİRİŞİMCİLİK KONUMU Kaynak: 2015 Global Entrepreneurship Index, GEDI (Global Entrepreneurship and Development Institute )

TEMEL KAVRAMLAR Girişimci Kimdir? Kaos ve Karışıklıkta fırsatları görebilen, Şirketler kurup yeni iş fırsatları yaratan Sürekli değişen piyasa koşullarında değişimi sağlayan Girişimciler, risk ve belirsizlik koşullarında, kar ve büyüme amacıyla fırsatları ortaya çıkarıp ve gerekli kaynakları bir araya getirerek yeni iş yaratan kişilerdir.

Girişimcilere İlişkin EFSANELER! TEMEL KAVRAMLAR Girişimcilere İlişkin EFSANELER! Efsane 1 - Girişimciler düşünen değil eylemde bulunanlardır. Efsane 2 - Girişimci olunmaz, girişimci doğulur. Efsane 3 - Girişimciler her zaman kaşiflerden olur. Efsane 4 - Girişimciler akademik ve sosyal açıdan yetersizdirler. Efsane 5 - Girişimciler belli bir profile sahip olmalıdır. Efsane 6 - Girişimci olmak için gerekli olan tek şey paradır. Efsane 7 - Girişimci olmak için gerekli olan tek şey şanstır. Efsane 8 - Girişimcilik belirsiz ve kaotiktir. Efsane 9 - Çoğu girişimci batar.

Girişimci vs. Küçük İşletmeci TEMEL KAVRAMLAR Girişimci vs. Küçük İşletmeci Girişimci ve Küçük İşletme Sahibi kavramları genelde birbirlerinin yerine kullanılmaktadır. Örtüştüğü durumlar olmakla birlikte, aralarında önemli farklar bulunmaktadır. Girişimci Küçük İşletmeci Faaliyet gösterdikleri alanda dominanttırlar. Yenilikçilik ve yeni pratiklerle ilgilenmezler. Büyüme amacı gütmezler, bu sebeple agresif olmayan ve durağan olarak işlerini yürütürler. Temel amaçları yenilik, karlılık ve sürdürülebilir büyümedir. Odak noktası firmanın gelişmesidir. Bu doğrultuda şirketini hedeflerine ulaştırdıktan sonra başkalarına devredebilir.

TEMEL KAVRAMLAR Girişimcilik Nedir? Yeni iş kurmaktan çok daha fazlası Fırsatlar arayarak, riskli alanlara girme cesaretini göstererek yeni fikirleri hayata geçirme becerisi Hiçbir şeyden bir vizyon yaratma ve inşa etme yetisidir. Girişimcilik bireyde gelişen bir süreçtir.

Girişimciliğin Kısa Tarihi - 1 TEMEL KAVRAMLAR Girişimciliğin Kısa Tarihi - 1 1700’ler … John Law (1671-1729) İlk Girişimci Richard Cantillon (~1680-1734) Girişimci kavramını iktisadi anlamda kullanan ilk kişi Jean Baptiste Say (1767-1732) Girişimciyi dördüncü üretim faktörü olarak kabul etmiştir.

Girişimciliğin Kısa Tarihi -2 TEMEL KAVRAMLAR Girişimciliğin Kısa Tarihi -2 1800’ler … Alfred Marshall (1842-1924) “Girişimciler üretim ve dağıtım süreçlerini çalıştıran kişilerdir.” Max Weber (1864-1920) “Rasyonel bir kapitalist yenilenen kazanç peşindedir.”

Girişimciliğin Kısa Tarihi - 3 TEMEL KAVRAMLAR Girişimciliğin Kısa Tarihi - 3 1900’ler … Joseph Schumpeter (1883-1950) Girişimciyi “yenilikçi” olarak tanımlamıştır. Teknoloji ve girişim kavramını bütünleştirmiştir Peter F. Drucker (1909-2005) Girişimciyi fırsatları “maksimize” eden kişi olarak tanımlamıştır.

TEMEL KAVRAMLAR Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar Düşünce Okulları Yaklaşımı Süreç Yaklaşımı

Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar TEMEL KAVRAMLAR Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar Düşünce Okulları Yaklaşımı Çevresel Düşünce Okulu Finansal / Sermayesel Düşünce Okulu Dışlayıcı (Displacement) Düşünce Okulu Makro Bakış Açısı Girişimci Nitelikler Düşünce Okulu Yatırım Fırsatı Düşünce Okulu Stratejik Formülasyon Düşünce Okulu Mikro Bakış Açısı

Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar TEMEL KAVRAMLAR Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar Makro Bakış Açılı Yaklaşımlar Çevresel Düşünce Okulu Girişimcinin yaşamını etkileyen dış faktörler üzerinde yoğunlaşır. Kurumlar, değerler gibi sosyo-politik çerçevenin girişimcinin gelişimindeki etkileri odak noktadır. Finansal / Sermayesel Düşünce Okulu Sermaye arama ve oluşturma sürecini girişimciliğin temel noktası olarak alır. Girişimin tamamı finansal yönetim çerçevesinde analiz edilir. “Dışlayıcı” (Displacement) Düşünce Okulu Belli bir grup içerisinde oluşan koşulların bireyi girişimciliğe ittiği olgusuna dayanmaktadır. Politik düzenlemeler, kültürel oluşumlar ve iktisadi koşullar bireyi girişimciliğe yönlendiren örneklerden bazılarıdır.

Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar TEMEL KAVRAMLAR Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar Mikro Bakış Açılı Yaklaşımlar Girişimci Nitelikler Düşünce Okulu Başarılı girişimcilerin benzer niteliklere sahip olabileceği anlayışını savunmaktadır. Yaratıcılık, kararlılık, teknik bilgi, başarı öne sürülen başlıca girişimci niteliklerdir. Yatırım Fırsatı Düşünce Okulu Girişimciliğin fırsat yönüne odaklanılmaktadır. Fikir kaynakları, yeni kavramların gelişimi ve yatırım fırsatlarının uygulanması bu okulun temel araştırma alanlarını oluşturmaktadır. Stratejik Formülasyon Düşünce Okulu Planlama sürecinin ve strateji geliştirmenin, başarılı bir girişimin temel niteliği olduğu vurgulanmaktadır. Stratejik formülasyon, eşsiz etmenlerin (piyasalar, ürünler, insanlar, kaynaklar) etkin yatırım olanaklarına dönüştürülmesiyle mümkün hale gelmektedir.

Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar TEMEL KAVRAMLAR Girişimcilikle İlgili Teorik Yaklaşımlar Süreç Yaklaşımları Girişimci Olaylar Yaklaşımı Girişimciliği, tekil aktiviteler olarak değil; kişilerin planladığı, uyguladığı, ve kontrol ettiği girişimsel olaylar süreci olarak incelemektedir. Girişimci Değerlendirme Yaklaşımı Niteliksel, niceliksel, stratejik ve etik olmak üzere girişimci, teşebbüs ve çevresinin değerlendirilmesi bu yaklaşımın odak noktasını oluşturmaktadır. Değerlendirme sonucu, “girişimcilik kariyeri”, erken, orta ve geç dönem olmak üzere sınıflandırılmaktadır. Çok Boyutlu Yaklaşım Girişimciliğin, bireyi, çevresini, organizasyonu ve teşebbüs sürecini de içine alarak karmaşık ve çok boyutlu bir çerçevede incelenmesini kapsamaktadır.

Neden Girişimci Olunmalı? TEMEL KAVRAMLAR Neden Girişimci Olunmalı? İnsanların girişimci olmalarında 3 temel neden olmaktadır. Kendi patronu olma arzusu Kendi idealllerinin peşinde koşma arzusu Finansal kaygılar

Başarılı Girişimcilerin Özellikleri TEMEL KAVRAMLAR Başarılı Girişimcilerin Özellikleri İşletme tutkusu Ürün ve müşteri odaklılık Başarısızlığa karşı azimli olma Yönetim zekası

Girişimci Firmaların Ekonomik Katkısı TEMEL KAVRAMLAR Girişimci Firmaların Ekonomik Katkısı Yenilikçilik İstihdam Topluma katkısı Büyük firmalara etkisi

NEDEN İHTİYAÇ DUYULUYOR ? TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) Şirket içi girişimcilik Yenilikçi sonuçlara ulaşılması amacıyla, örgütlerin kendi içlerinde girişimci ruhu teşvik etmesi NEDEN İHTİYAÇ DUYULUYOR ? Rekabet Nitelikli çalışan kaybı

Kurumsal Girişimciliğin Yapılandırılması İçin 4 Adım TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) Kurumsal girişimciliğin gelişmesi için firmaların öncelikle, özgür bir ortam yaratarak girişimci ruhlu çalışanlarını cesaretlendirmesi gerekmektedir. Kurumsal Girişimciliğin Yapılandırılması İçin 4 Adım Açık hedeflerin belirlenmesi Geribildirim ve olumlu pekiştirme sistemi yaratılmalı Bireysel sorumluluk vurgulanmalı Alınan sonuca göre ödüllendirme

Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) Örgütlerin kurumsal girişimcilik stratejisi oluşturmak için aşağıdaki koşulları göz önünde bulundurması gerekmektedir: İnsan kaynaklarında büyüme Yöneticilerin, mentor /öğretmen/koç olarak eğitilmesi Çalışanların hissedar haline getirilmesi Yönetim şekli olarak “networking” ve yatay koordinasyon İş kaybı riski taşımadan yeni fikirlerin geliştirilebileceği ortamların yaratılması Küçük işletmeler arasında “iyi örneklerin”izlenilmesi

4 Adımda Kurumsal Girişimcilik Stratejisi TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) 4 Adımda Kurumsal Girişimcilik Stratejisi Vizyon geliştirme Yenilikçiliği destekleme Girişimci iklim oluşturma Girişimci takımlar kurma

Yenilikçiliği Destekleme TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) Vizyon Geliştirme Kurumsal girişimcilik planlamasının ilk adımıdır. Kurum çalışanları tarafından ortak paylaşılan bir vizyon başarıya ulaşmada en önemli etmenlerden biridir. Yenilikçiliği Destekleme Yenilikçilik, girişimciliğin en kilit etmenlerinden biridir. İki tip yenilikçilikten bahsetmek mümkündür: Radikal Yenilikçilik: PC, post-it, e-mail gibi çığır açıcı nitelikteki yenilikleri kapsamaktadır. Artımsal Yenilikçilik: Belli bir ürün veya hizmetin sistematik olarak yenilenmesini ifade etmektedir. Ör, mikrodalgada patlayan mısır veya dondurulmuş yoğurt

Girişimci İklim Oluşturma TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) Girişimci İklim Oluşturma Yenilikçiğin temel taşıyıcısı olan çalışanların, potansiyellerini ortaya koymaları için girişimci bir iklimde çalışıyor olmaları gerekmektedir. Girişimci iklime ait özellikler: Yönetim desteği Çalışma özerkliği Ödüllendirme / Güçlendirme Gerekli zamanın tanınması Örgütsel çerçevenin belirli olması

Girişimci Takımlar Oluşturma TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) Girişimci Takımlar Oluşturma Genellikle iki veya üç kişinin yarattığı ve hissedarlığını paylaştığı yeni organizasyonlardır. Diğer bir ifadeyle, büyük bir işletmenin içinde faaliyet gösteren küçük işletme de denilebilir.

Kurumsal Girişimci Olmak İçin Altın Kural TEMEL KAVRAMLAR Kurumsal Girişimcilik (Intrapreneurship) Kurumsal Girişimci Olmak İçin Altın Kural Her gün işe kovulacak gibi gel! Hayal kurmanı engelleyecek şeyleri engelle! Gerekliyse iş tanımı dışındaki işlere bulaş! Seni destekleyecek iyi insanlarla bağlantı kur! En iyi çalışanları seç ve onlardan bir takım kur! Mümkün olduğunca “yer altından” çalış! Himayedarına sadık ve dürüst ol! Özür dilemenin pişman olmaktan daha kolay olduğunu unutma! Hedeflerini büyük tut, lakin hedefe giden yolda gerçekçi ol! Vizyonunu güçlü tut!