İletişim: Psk. Sinan TETİK,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
Elif AKYOL & Halil BİLİR
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
Semptom Alt Boyutu Puanı Yaşam Kalitesi Puan Ortalaması
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
DANIŞMAN: Yrd. Doç. Dr. Funda YİRMİBEŞOĞLU
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
Tutuklu ve Hükümlü Ergenlerde Madde Kullanımı Özellikleri
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi

Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
YusufAlpaydın AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012 Eğitim Materyallerini Yerelleştirme Prof. Dr. Halil EKŞİ
ZORBALIK.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yaşam Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Bölümü
Golombok-Rust Evlilik Durumu Envanteri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
SOSYAL HİZMET UZMANLARI DERNEĞİ
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
LUCID GRUBU Ekim YAPAR Hilal Nur CAN. ROMANTİK İLİŞKİLERDE KALIP YARGILARIN İLİŞKİ İSTİKRARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
Giriş ve Amaç: Sigara kullanımı dünyadaki önlenebilir ölüm nedenlerinin başında gelmektedir. Bu ölümlerin çoğu düşük ve orta gelirli ülkelerde oluşmakta,
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNE YAPILAN HASTA ŞİKÂYETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ SAĞLIKTA PERFORMANS VE KALİTE DERGİSİ - 3. SAYI Uzm. Fzt. Duygu KIRGIN.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Hem. Zerrin SAĞLAM ÜNLÜ, Dr. Hülya TOPCU ÇAĞLAR
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Lefkoşa Bölgesi Madde Kullanımı Yaygınlığı ve Tutum Araştırması
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜSÜNDE EĞİTİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL AFET BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Uğur YAYLA, Nurçin KÜÇÜK KENT, Ünal YAPRAK,
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
OP. DR. AYŞEGÜL ÖKSÜZOĞLU 6 Ekim 2016
Bir Eğitim Hastanesi Psikiyatri Kliniğinde Yatarak Tedavi Gören Gebe Olguların Değerlendirilmesi Gözde Salihoğlu, Burak Okumuş, Çiğdem Uygur, Ahmet Erkan,
PREMENSTRUAL SENDROM DAHA YÜKSEK ORANDA CİNSEL FONKSİYON BOZUKLUĞU VE CİNSEL STRES İLE İLİŞKİLİDİR DR GÜLŞAH İLHAN, DR FATMA FERDA VERİT ATMACA, DR HÜRKAN.
Hatice Şimşek Keskin***
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Din Psikolojisi Bilimi
Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
PSİKOLOJİK TESTLER.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
CİNSEL SUÇ MAĞDURU GENÇLERDE BENLİK ALGISI VE PSİKOPATOLOJİ
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
KADINA ŞİDDET. Şiddet Nedir?  Şiddet, insanlığın var olmasından itibaren her dönemde ve her toplumda tanıklık ettiğimiz bir olgudur.
Özlem Aslan1, Canan Yaranoğlu2, Betül Tosun2, Gülcan Bağcivan2
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
TARTIŞMA ABSTRACT METHOD SONUÇ GİRİŞ ÖNERİLER BULGULAR
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

İletişim: Psk. Sinan TETİK, sinanttk06@gmail.com Sinan Teti̇k1, Koray Başar2, Vesile Şentürk Cankorur3 1 Psk., Ankara Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi 2 Yrd. Doç. Dr., Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı 3 Prof. Dr., Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı KADINLARIN EVLİLİK İÇİ CİNSEL ŞİDDETLE İLGİLİ TUTUMLARI VE İLİŞKİLİ ETKENLER GİRİŞ VE AMAÇ Evlilikte istek dışı cinselliği kadınlık göreviyle gerekçelendirenler diğerlerine göre daha yüksek düzeyde meşrulaştırıcı tutumlara sahiptir (z= -2,119, U=28973,500, p=0,034). Benzer şekilde cinsellikle ilgili mitlere inanç düzeyi arttıkça evlilik içi cinsel şiddeti meşrulaştırıcı tutumlar da artmaktadır (Х2=31,828, df (2), p=0,001). Çalışmamızda evlilik içi cinsel şiddette mağduru suçlayıcı ve cinsel şiddeti meşrulaştırıcı tutum düzeyleri katılımcının cinsiyet rolü, aile içi şiddete maruz kalma durumu ve GSA-12 puanlarına göre farklılaşmamaktadır. Evlilik içi cinsel şiddet kadınlar üzerinde çeşitli fizyolojik ve psikolojik sorunlara yol açan (Kilpatrick ve ark., 1988), düşük adli bildirim oranlarına sahip olan (George, 1992; Berman, 2004) ve sıklıkla fiziksel şiddet ile karıştırılan bir aile içi şiddet türüdür. Araştırmacılar (Güler ve ark., 2005; Akyüz, 2011) kadınların cinsel şiddeti diğer şiddet türlerine nazaran ifade etmekte güçlük çektiklerini belirtmekte, cinsel şiddet yaygınlığının gerçeği yansıtmayabileceğini vurgulamaktadır. Bu durum konunun hassaslığının yanı sıra eş tarafından gerçekleştirilen cinsel şiddetin bir şiddet biçimi olarak algılanmadığı (Kirkwood ve Cecil, 2001; Uçar, 2007) varsayımı ile açıklanmaktadır. Bu çalışmada evli kadınların kadına yönelik evlilik içi cinsel şiddetle ilgili tutumlarının araştırılması, sosyodemografik özellikleri, evlilik öyküsü, genel sağlık, aile içi şiddete maruz kalma öyküsü, toplumsal cinsiyet rolü özellikleri, istek dışı cinsellik ve cinsellikle ilgili mitlerle ilişkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. YÖNTEM Çalışmamızın örneklemini Ankara Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin çeşitli polikliniklerine 01/07/2016 - 01/12/2016 tarihleri arasında sağlık hizmeti almak üzere başvuran hastalar arasından çalışmaya katılmak için bilgilendirilmiş, oluru alınabilen 510 evli kadın oluşturmaktadır. Sosyodemografik bilgi formu, Genel Sağlık Anketi (GSA-12), Bem Cinsiyet Rolü Envanteri (BCRE), aile içi şiddetle ilgili form, evlilik içi cinsel şiddet ve evlilikte istek dışı cinsellikle ilgili senaryolar ve bu senaryolarla ilgili sorular ile cinsellikle ilgili yanlış inanışlardan oluşan özbildirim ölçekleri ile veriler elde edilmiştir. SONUÇ Alanyazında evlilik içi cinsel şiddete yönelik tutumlar genellikle fail ile mağdur arasındaki tanışıklık ve yakınlığının tutumlar üzerindeki etkisini ölçme amacıyla (Monson ve ark., 1996; Ferro ve ark., 2008) kullanılmıştır. Birçok çalışma (Bennice ve Resick, 2003; Ben-David ve Schneider, 2005) mağdur ile fail arasındaki yakınlık derecesi arttıkça mağduru suçlu görme düzeyinin de arttığını ortaya koymaktadır. Çalışmamız tanışıklık ve yakınlık derecesinin belki de en yüksek düzeyde olduğu evlilik ilişkisindeki cinsel şiddet bağlamını konu almış ve bunu evli kadınlar üzerinde yapmıştır. Buna göre kadınların evlilik içinde cinsel şiddeti sorun olarak görmelerinin yetiştikleri ailenin yanı sıra kendi eğitimleriyle de ilgili olduğu, özellikle cinsellikle ilgili eğitim kaynaklarıyla ilgili olduğu zira ailenin olumlu tutumlarının yanı sıra olumsuz tutumları ve yanlış inanışları aktarabildiği, cinsel şiddetle ilgili eşitsizliğin ilişkisinin net olarak görülebildiği sonucuna varılabilir. Bu cinsel şiddet biçimiyle yürütülecek mücadelede kadınların yaygın ve örgün eğitim olanaklarından yararlanmasının sağlanması önemlidir. Bu eğitime ruh sağlığı çalışanlarının uygulamaları içinde yer vermesi, ifade edilmesine uygun ortam sağlaması ve ruhsal etkileriyle ilgili yardım sunması gereklidir. BULGULAR Örneklemin yaş ortalaması 33,3 (±9,6) olup yarıdan fazlası (%55,5) çocuk sahibiydi ve % 58,8’i çalışmaktaydı. Katılımcıların %38,8’i aile içi şiddet türlerinden en az birine, %12,7’sinin ise cinsel şiddete evlilik süresince en az bir kez maruz kaldığı saptanmıştır. Çalışmamızın bulgularına göre kadınların yaşı (Х2=16,666, df (4), p=0,002), gelir düzeyi (Х2=1,713, df (6), p=0,033) ve evlilik süresi (Х2=10,563, df (4), p=0,032) arttıkça mağduru suçlayıcı tutum düzeyleri düşmektedir. Çocuk sahibi olmayanlar çocuk sahibi olanlara göre mağduru daha çok suçlamaktadır (Х2=6,452, df (2), p=0,040). İstek dışı cinselliği eşten şiddet görme kaygısıyla gerekçelendirenler diğerlerine göre daha düşük düzeyde mağduru suçlayıcı tutumlara sahiptir (z= -2,092, U=12675,500, p=0,036). Cinsellikle ilgili mitlere inanç düzeyi arttıkça mağduru suçlayıcı tutumlar da artmaktadır (Х2=12,948, df (2), p=0,002). Evlilik içi cinsel şiddeti meşrulaştırıcı tutumlar kadınların eğitim (Х2=20,998, df (4), p=0,001), gelir (Х2=23,724, df (6), p=0,001), eş ve anne eğitim düzeyi (Х2=14,581, df (4), p=0,006), (Х2=13,958, df (4) ile ters, dindarlık düzeyi (Х2=14,570, df (4), p=0,006) ile doğru orantılıdır. Erkek kardeş sayısı arttıkça evlilik içi cinsel şiddeti meşrulaştırıcı tutum düzeyleri de artmaktadır (Х2=16,761, df (4), p=0,002). İsteyerek evlenenler görücü usulü evlenenlere göre evlilik içi cinsel şiddeti düşük düzeyde meşrulaştırmaktadır (Х2=8,369, df (2), p=0,015). Cinsellikle ilgili bilgilerini eğitim ve sağlık kurumlarından alanların evlilik içi cinsel şiddete yönelik daha düşük düzeyde meşrulaştırıcı tutumlara sahip oldukları saptanmıştır (z= -2,387, U=14959,500, p=0,017).   KAYNAKLAR AKYÜZ M (2011). Aile içi Şiddet Mağduru Kadınların Sosyo-Kültürel Özelliklerinin İncelenmesi: Diyarbakır İli Örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, K.H.O, Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara. BEN-DAVID S, SCHNEIDER O (2005). Rape perceptions, gender role attitudes, and victim-perpetrator acquaintance. Sex Roles, 53: 385-399. BENNICE JA, RESICK PA (2003). Marital rape history, research, and practice. Trauma, Violence, & Abuse, 4: 228-246. BERMAN J (2004). Domestic sexual assault: A new opportunity for court response. Juvenile and Family Court Journal, 55: 23- 34. FERRO C, CEMELE J, SALTZMANS A (2008). Current perceptions of marital rape: Some good and not-so-good news. Journal of Interpersonal Violence, 23: 764-779. GEORGE LK, WINFIELD I, BLAZER DG (1992). Sociocultural factors in sexual assault: Comparison of two representative samples of women. Journal of Social Issues, 48: 105-125. GÜLER N, TEL H, TUNCAY FÖ (2005). Kadının aile içinde yaşanan şiddete bakışı. CÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 27: 51-56. KILPATRICK DG, BEST CL, SAUNDERS BE, VERONEN, LJ (1988). Rape in Marriage and in Dating Relationships: How Bad Is It for Mental Health?. Annals of the New York Academy of Sciences, 528: 335-344. KIRKWOOD MK, CECIL DK (2001). Marital rape: A student assessment of rape laws and the marital rape exemption. Violence Against Women, 7: 1234-1253. MONSON, CM, BYRD GR, LANGHINRICHSEN-ROHLING J (1996). To have and to hold: Perceptions of marital rape. Journal of Interpersonal Violence, 11: 410-424. UÇAR MS (2007). İstanbul Ümraniye İlçesi Kazım Karabekir Mahallesinde Yaşayan Kadınların Şiddet Tanımları ve Şiddete Yaklaşımlarının Belirlenmesi. M.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Halk Sağlığı Anabilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. İletişim: Psk. Sinan TETİK, sinanttk06@gmail.com