Sağlık ve KÜLTÜR Doç.Dr. Melike KAPLAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

TEDAVİ İŞLEMLERİ.
SAĞLIĞIN TANIMI: KİŞİLERİN, SADECE HASTA OLMAMASI HALİ DEĞİL, BEDENEN, RUHEN VE SOSYAL YÖNDEN TAM BİR İYİLİK HALİDİR. Sağlık Otoriteleri tarafından kabul.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
ANADOLU GELENEKSEL HALK HEKİMLİĞİ
Cilt Bütünlüğünde Bozulma ve Hemşirelik Yaklaşımı
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
İL GENELİ YEŞİL KART HİZMETLERİ YILLARA GÖRE YEŞİL KART HARCAMALARI
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile hekimliği
MAHREMİYET VE TIBBİ GİZLİLİK
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
Bizans Tıbbı Prof. Dr. Tamer Akça.
B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM
=>NOKTALAMA İŞARETLERİ<=
MEDİKAL ENFORMATİK.
Kopuz Enstrümanı.
Sağlık Görevlisi Tanım Görevleri Kulanılan Alet ve Malzemeler
HATAY İL MÜFTÜLÜĞÜ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Danışman:Prof.Dr.Mahmut Baykan Hazırlayan:Arş.Gör.Dr.Özlem Ögüç Şanlı
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Dünya ve Türkiye’de Psikiyatrik Hastalıklarda Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavilerin Yaygınlığına Genel Bir Bakış Ümit Avşar1, Memet Işık1, Ümmü Zeynep.
HEKİM-HASTA İLETİŞİMİNDE SORUNLU DURUMLAR
SİNAPS mutluluk iletir….
SEVGİLİ ÖĞRENCİLER! Soruların yanıtlarını kısa cümleler kurarak SOSYAL BİLGİLER defterlerinize yazarsanız öğrendiklerinizi pekiştirmiş olacaksınız.
Aşık Erzurumlu Emrah (Erzurum)?-(Nİksar) yy Aşık Edebiyatı.
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
7/… ANADOLU’DA TÜRK KÜLTÜRÜ Ad, Soyad, No
EĞITIM VE KÜLTÜR. Bireylerin toplum için hazırlanmasında şüphesiz kültür aktarımının önemli bir yeri bulunmaktadır.
Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
EVİMİ VE AİLEMİ SEVİYORUM
MİKROSKOBİK CANLILAR.
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
İLAÇLAR VE BİYOLOJİK ETKİLERİ
Geleneksel Türk Müziği Tarihi
TÜRKLERİN İSLAMİYETİ BENİMSEMESİ TÜRK İSLAM DEVLETİ.
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN
Temel Kavramlar Hastalık Nedir? Modern Tıp Geleneksel Tıp-Yerel Tıp
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
II- Doğrudan Temas ile Bulaşan Hastalıklar
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
Abece, insanların eski çağlardan bugüne ağız ve dil yoluyla bir takım sesler çıkartılmasını keşfetmesiyle birlikte seslerin yazıdaki karşılığı olan işaretlerin.
Olgularla Diyabette Hedef Değerlere Ulaşma Başarısızlığı Nedenleri
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Sağlık ve kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Çok sayıda türü memeli, kuş ve sürüngenlerde parazit.
Eğitim-Öğretim Yılı Doç.Dr. Mustafa AYDIN
KLİMAKTERİK DÖNEM Kadınların üreme çağından over fonksiyonlarının kaybolduğu çağa geçtiği bir yaşam dönemidir yaşta başlar-ihtiyarlığın başlangıcı.
Sağlık Psikolojisi Doç.Dr. Gonca POLAT.
Sağlık ve Kültür Doç.Dr. Melike KAPLAN.
Gözle görülmeyecek kadar küçüktürler. Yalnızca mikroskopta görülebilirler Mantarlar gibi zararlı olanları ve yararlı olanları da vardır. Mikroskobik canlılar.
NEŞET ERTAŞ Kırşehir'de 1938'de doğan Neşet Ertaş, Çiçekdağı'ndan Türkiye 'ye açılan bir halk ozanıdır. Babası kendisi gibi bir saz üstadı olan Muharrem.
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA SAĞLIK SİSTEMLERİ
TÜRK BEŞLERİ.
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
Saz olarak bilinen bağlama uluslararası çalgı sınıflandırma sistemine (Sachs- Horbostel) göre bağlama, “uzun lutlar” (long-luthes) sınıfına girmektedir.
DEMOGRAFI.
Osmanlı Devleti’nin Tarihî Coğrafyası
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUK RUH SAĞLIĞI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Sunum transkripti:

Sağlık ve KÜLTÜR Doç.Dr. Melike KAPLAN

Anadolu’da Geleneksel Hekimlik «Ocak Tedavileri» ve «Ocaklık Kurumu»

Ocaklık Kurumu Ocaklar’ın, Orta Asya Şaman’ının bugüne ulaşmış şekli olduğunu belirten bazı yazarlar, halk hekimliğinde hastalıkların tedavisinde “el alma” metodunu sürdüren ve “Ocak” denilen ailelerin, Şamanizm kalıntısı olduğunu ileri sürmekte ve aralarındaki benzerliğe işaret etmektedir (bkz: Acıpayamlı, 1974).

Anadolu’ya has bir sağaltıcılık biçimi olan Ocaklık, genelde aile içinde varolduğuna inanılan bir tür güce dayanır. Bu güç ve bilgi, ana-babadan çocuğa geçerek sürer. Kimi ocak ritüellerinde Eski Yunan tıbbı ve Türk-İslam tıbbının ilk dönem izleri bulunmaktadır

Hastalıkları, olağanüstü yöntemlerle tedavi etme gücünde olduğuna inanılan kişiler veya aileler vardır ki bunlara “ocak” veya “ocaklı” denir. Bu ocaklara bazı bölgelerde “Urasa” da denilmektedir.

Anadolu’da çeşitli hastalıklara bakan pek çok farklı Ocak bulunmaktadır. Örneğin, sarılık ocağı, kurşun dökme ocağı, siğil ocağı, yılancık ocağı, sıtma ocağı, albastı ocağı, kabakulak ocağı, uçuk ocağı, bademcik ocağı, kısırlık ocağı gibi…

Ocaklar, hastalıkları tedavi etme yöntemlerinde çoğunlukla büyüsel yöntemler kullanırlar. Büyüsel işlemlerin yanı sıra bazı hastalıkların tedavisinde bitkilerden de yararlanan ocaklar vardır.

Bu ocak aileler sahip oldukları tedavi etme yeteneğini kendilerinden önce bu işi yapan baba veya anasından kan yolu ile alırlar; yani ocaklı olmak ailevi bir yetenektir.

“Ocaklı”, akrabası olmayan, kabiliyetli gördüğü çocuğu küçükken yanına alarak yetiştirir ve daha sonra da “el verme” merasimi ile hastalık tedavi etme gücünü çırağına devreder. Böyle ocaklara “İzinli” adı verilir.