KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
« Orman Ve Su İşleri Bakanlığı
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI  İller İdaresi Genel Müdürlüğü (Mülki Amirler)  Emniyet Genel Müdürlüğü  Jandarma Genel Komutanlığı  Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Su Yönetimi Genel Müdürlüğü AB Taşkın Direktifi Kapsamında Yürütülen Çalışmalar Işıl SAKIN Taşkın ve Kuraklık Yönetimi Daire.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
T.C MANİSA VALİLİĞİ Potenza - Italy (31 Ekim Kasım2011)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
CİNSEL İSTİSMARA UĞRAYAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK HİZMETLER
YETİŞKİN İYİLEŞTİRME BÜROSU
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Sendikaların Uluslararası
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
A.Ü. HUKUK FAKÜLTESİ EV-İÇİ ADALET BİRİMİ
. DERS.
ÇOCUK KORUMA VE BAKIM HİZMETLERİ Sevgi Evleri
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
OKULLARDA ÖNLEYİCİ REHBERLİK
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA II)
AB MALİ YARDIMLARI KAPSAMINDA
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ VE KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE SEMİNERİ.
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Terör Suçları ve Türkiye
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE SEMİNERİ
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
Sunan: Av. Ali ULUSOY. Sunan: Av. Ali ULUSOY.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
TKGM KADASTRO DAİRESİ BAŞKANLIĞI “GAYRİMENKUL DEĞERLEME ÇALIŞTAYI”
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE

KADINA YÖNELİK ŞİDDET ŞİDDETE HAYIR SESSİZ KALMAYA HAYIR KADINA YÖNELİK ŞİDDETİ DURDURUN

ŞİDDET «İstemli bir şekilde, tehdit yoluyla ya da bizzat, kişinin kendisine, diğer bir kişiye, bir gruba ya da topluma yönelik olarak yaralanma, ölüm, psikolojik zarar, gelişme bozukluğu veya gelişmede gerileme ile sonlanan ya da sonlanma olasılığı yüksek bir biçimde fiziksel güç ya da nüfuz kullanılmasıdır». Dünya Sağlık Örgütü Şiddeti şöyle tanımlar:

ENGELLİLERE, GÖÇMENLERE, EVSİZLERE, MÜLTECİLERE YÖNELMEKTEDİR. ŞİDDET EN ÇOK KADINLARA, ÇOCUKLARA, YAŞLILARA, ENGELLİLERE, GÖÇMENLERE, EVSİZLERE, MÜLTECİLERE YÖNELMEKTEDİR.

DÜNYADA HER YIL 1.6 MİLYON İNSANIN ŞİDDET NEDENİYLE HAYATINI KAYBETTİĞİ TAHMİN EDİLMEKTEDİR.

KADINA YÖNELİK ŞİDDET İstanbul Sözleşmesi kadına karşı/yönelik şiddeti şöyle tanımlar: “ister kamu ister özel yaşamda meydana gelsin, kadınlara fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik zarar veya ıstırap veren veya verebilecek olan toplumsal cinsiyete dayalı her türlü eylem ve bu eylemlerle tehdit etme, zorlama veya keyfi olarak özgürlükten yoksun bırakma»

Şiddeti yaygın bir şekilde yaşayan kadınlardır. ŞİDDET KADINLAR İÇİN NEDEN ÖNEMLİ BİR SORUNDUR? Şiddeti yaygın bir şekilde yaşayan kadınlardır. Şiddet nedeniyle kadınların sağlığı bozulur, yeti kaybına uğrayabilir, ya da hayatlarını kaybedebilirler. Kadının öz güvenini ve öz saygısını çok büyük ölçüde zedeler. Kadına yönelik şiddet bir insan hakları ihlalidir.

DÜNYA.... Kadına yönelik şiddet yalnızca ülkemizde değil tüm dünyada ciddi bir toplumsal sorun olarak varlığını sürdürmektedir. BM verilerine göre, dünya genelinde hayatında en az bir kez eşi veya yakın ilişki içinde bulunduğu kişi tarafından şiddete maruz kalan kadınların oranı yüzde 35’tir.

28 AB ÜLKESİNDE 42.000 KADINLA YAPILAN ARAŞTIRMA, 2014 31.10.2011 Avrupa’da Durum 28 AB ÜLKESİNDE 42.000 KADINLA YAPILAN ARAŞTIRMA, 2014 Her üç kadından birinin 15 yaşından itibaren fiziksel veya cinsel şiddete maruz kaldığını, Kadınların yaygın biçimde istismara uğradığını ancak bunların çok azının kayıtlara geçtiğini, aile içi şiddet vakalarının sadece %14’ü ve diğer şiddet vakalarının sadece %13’ünün rapor edildiğini, Şiddetin gerçekleştiği ilişkiyi bitiren kadınların hala risk altında olduğunu, Her beş kadından ikisinin (%43) şimdiki veya eski eşi/hayat arkadaşından psikolojik şiddet gördüğünü, (Kaynak: Avrupa Birliği Temel Haklar Ajansı (FRA) , 2014) Danimarka :32 Avusturya :13 Finlandiya :30 Lüksemburg :22

Türkiye’de Durum?

Kadına Yönelik Şiddetin Türleri Fiziksel Psikolojik Kadına Yönelik Şiddet Cinsel Ekonomik

Fiziksel şiddet Dayak-dövme; tokat atma, tekmeleme, sarsma, tükürme, ekstremiteleri bükme, saç çekme, ısırma, sigara ile yakma, istenmeyen bir maddeyi yedirme, üstüne yakıcı madde dökme, sopa, maşa, delici kesici alet kullanarak yaralama Aç bırakma, uyutmama, soğukta bırakma, hapsetme Kadının yeti kaybına uğratılması (görme, işitme kaybı, organ, kol ve bacak kayıpları) Kadının öldürülmesi (namus kisvesi altında işlenen cinayetler, cinnet cinayeti, intihara zorlama, şiddet sonrası intihara yol açma,…) Kaba kuvvetin bir korkutma, sindirme ve yaptırım aracı olarak kullanılmasıdır.

Fiziksel şiddet yaygınlığı   Kent Kır Türkiye Yaşamın herhangi bir dönemi (%) 35 38 36 Son 12 ay (%) 8

CİNSEL ŞİDDET «Kurbana olan yakınlığına bakılmaksızın herhangi bir kişinin, ev ya da işyeri dahil herhangi bir ortamda cinsel içerikli eylemde bulunması ya da buna kalkışması, istenmeyen cinsel ifadeler kullanması ya da önerilerde bulunması, para karşılığı seksle ilgili herhangi bir girişimde bulunması ya da baskı yoluyla karşıdaki kişinin cinselliği üzerinde dayatmada bulunması olarak tanımlanır.» Sözle, elle sarkıntılık, dijital ortamda cinsel içerikli fotoğraf, video, mesaj gönderme,… İstenmeyen öpme, dokunma ya da okşama gibi cinsel temas durumları İstenmeyen cinsel eylemlere zorlama Cinsel ilişkiye zorlama Fuhuşa zorlama Akraba ve yakınlara yönelik cinsel saldırı ya da cinsel istismar (Ensest) Erken yaşta, zorla evlendirme “Kız kaçırma” Tecavüz

Cinsel şiddet yaygınlığı   Kent Kır Türkiye Yaşamın herhangi bir dönemi (%) 12 Son 12 ay (%) 5

PSİKOLOJİK /DUYGUSAL ŞİDDET «Duyguların ve duygusal ihtiyaçların, kadına baskı uygulayabilmek için tutarlı bir şekilde istismar edilmesi, bir tehdit aracı olarak kullanılmasıdır.» Tehdit etme (zarar vermekle, terk etmekle, çocuklarını elinden almakla, tehdit,…) Kadına kendini kötü hissettirmek, özgüvenini, beğenisini zedeleyici söz söylemek ve davranışlarda bulunmak, aşağılamak, isim takmak, aciz, çaresiz olduğunu söylemek, sürekli suçlama Kadının yaşamı üzerindeki kontrolünü yok etmek, çocuklarıyla veya ailesiyle görüşmesine izin vermemek, kadını yalnızlaştırmak ve ilişkilerinin bozulmasına yol açacak eylemlerde bulunmak, hesap vermeye zorlamak

Duygusal şiddet/istismar yaygınlığı

EKONOMİK ŞİDDET Kadının çalışmasına engel olmak, Çalışıyorsa kazancına el koymak, Kazancından sadece harçlık almak biçiminde yararlanmasına izin vermek, Çok az para bırakarak evi döndürmesini istemek, Var olan mallarına el koymak, Ekonomik kararlardan dışlama, Ortak edinilmiş mallara zarar verme Kadının yaşamını sürdürebilmesi için gerek duyduğu ekonomik olanaklardan mahrum bırakılması, ekonomik kaynakların ve paranın kişi üzerinde bir yaptırım, tehdit ve kontrol aracı olarak düzenli bir şekilde kullanılmasıdır.

Ekonomik şiddet/istismar yaygınlığı

Israrlı takip yaygınlığı

Demografik Göstergeler Yaş Eğitim Düzeyi Refah Durumu

Yaşa göre Fiziksel ve/veya cinsel şiddet yaygınlığı

Eğitim düzeyine göre fiziksel ve/veya cinsel şiddet yaygınlığı

Refah düzeyine göre fiziksel ve/veya cinsel şiddet

Kadınların şiddeti anlatmaması

Kadınlar açısından kurumsal başvuru kararı Dayanma gücünün bitmesi Şiddetin sıklığından çok ağırlığı ve bedensel zarar görme Destek alma (aileden özellikle annelerinden) Başvuru kararı bazen uzun zaman düşünülmüş bir süreç olurken, çoğu kez aniden gelişen bir olay olarak yaşanmaktadır.

Şiddet sonucu kurum/kuruluşlara başvurma

ŞİDDETİN ETKİLERİ

Fiziksel rahatsızlıklar Fiziksel rahatsızlıklar Utanma Yalnızlık Yetersizlik hissi Başarısızlık hissi Suçluluk İstismarı önemsememe İstismarı önemsememe İstismarı önemsememe İstismarı önemsememe Yeme bozuklukları Değersizlik hissi Değersizlik hissi Değersizlik hissi Düşük Özgüven Kendinden memnuniyetsizlik Madde bağımlılığı Konsantrasyon güçlüğü Konsantrasyon güçlüğü Harekette bulunmada yetersizlik 30 30

KADINA YÖNELİK ŞİDDETİN FİZİKSEL SAĞLIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Kafa, karın ve göğüs kafesi ve kol bacaklarda yaralanmalar Vücudun muhtelif bölümlerinde çürük ve ezikler, sert cisimlerin oluşturduğu izler Vücutta kırıklar, yırtık ve kesikler Göz içi yaralanmaları Kas eklem ağrıları Sindirim sistemi bozuklukları Huzursuz bağırsak sendromu Üriner sistem enfeksiyonları Solunum sistemi ile ilgili sorunlar Fiziksel işlevsellikte azalma Yeti kayıpları (görme, işitme, kognitif kayıplar) Kronik ağrı yakınması

KADINA YÖNELİK ŞİDDETİN SOSYAL SAĞLIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Kadının toplumda onurlu ve saygın bir birey olarak var olamamasına, topluma katılamamasına, bilgiye ve hizmetlere ulaşamamasına neden olur. Sosyal bir çevre, arkadaş ve akraba çevresi oluşturmasını engeller. Kadının çalışma olanağını, kapasitesini azaltır, işe devamsızlığını artırır, sonuçta kadının üretkenliği azalır. Kadının kendine ve çocuklarına uygun şekilde bakmasını engeller. Ekonomik kayıplara neden olur. Sağlık harcamalarını artırır. KYŞ yaşayan kadınlar toplum tarafından dışlanabilir, ötekileştirilebilir, yargılanabilir ve yalnız bırakılabilir. Şiddetin kadında yol açtığı özgüven kaybı, değersizlik ve utanç duyguları;

Fiziksel ve/veya cinsel şiddet ve hayata son vermeyi düşünme/deneme

KADINA YÖNELİK ŞİDDETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ KYŞ’ten bebeklik döneminden itibaren her yaştaki çocuk etkilenebilir. Çocuğun içinde bulunduğu döneme, cinsiyete göre, ailede yaşanan şiddete verdiği tepki farklılık göstermektedir.

KADINA YÖNELİK ŞİDDETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Bedenden memnuniyetsizlik , Düşük benlik saygısı , kendine güvensizlik Aşırı pasif İletişim sorunları Uyum sorunları Yoğun değersizlik duyguları Depresyon, anksiyete Düşük akademik başarı Antisosyal özellikler, yıkıcı davranışlar -Kişilik bozuklukları Suça yönelme İntihar eğilimi

Şiddet aile ilişkilerinin bir parçasıdır. ÇOCUKLARIN AİLE İÇİ ŞİDDETTEN ÖĞRENDİKLERİ Çocuklar neler öğrenirler? Şiddet çatışmaları çözmek için kullanılan uygun bir yöntemdir. Şiddet diğer insanları kontrol etmek için kullanılacak bir yoldur. Şiddet uygulayan aile üyesine genellikle bir ceza verilmez. Şiddet aile ilişkilerinin bir parçasıdır.

NESİLDEN NESİLE GEÇİŞ Tanık olunarak ya da bizzat mağduru olarak öğrenilen şiddet davranışı tekrarlanma eğilimi gösterir. “Nesiller arası şiddet döngüsü”

KADINA YÖNELİK ŞİDDETİN NEDENLERİ EKOLOJİK MODEL Hızlı sosyal değişimler Ekonomik eşitsizlikler Toplumsal cinsiyet eşitsizliği Eşitsizlikleri körükleyen politikalar Yoksulluk Zayıf ekonomik güvence ağları Yasaların uygulanmasındaki yetersizlikler Şiddeti pekiştiren kültürel normlar Ateşli silahlara erişimin kolay olması Çatışma ortamı/çatışma sonrası ortam Zayıf kurumsal politikalar Mağdurlara yönelik hizmetlerin yetersizliği Yoksulluk Yüksek suç işleme oranları Yüksek düzeyde ikamet yeri değişiklikleri Yüksek işsizlik Yerel yasa dışı madde ticareti Yerel etkenler Yetersiz anne-babalık becerileri Evlilikte uyumsuzluk Anne-babayla çatışmaların şiddet içermesi Ev halkının SED’nin düşük olması Şiddete bulaşmış arkadaşların varlığı Çocuklukta kötü muameleye maruz kalmış olmak Psikolojik/kişisel bozukluklar Alkol/madde kötüye kullanımı Şiddete başvurma öyküsü

Önlenme Birincil koruma: Şiddetin daha ortaya çıkmadan önlenmesi İkincil koruma: Şiddetin ortaya çıktıktan sonra erken tanısının yapılması ve gerekli müdahalelerle etkilerinin ve tekrarının önlenmesi, Üçüncül koruma: Uzun süreli şiddete maruz kalanların ve şiddet uygulayanların rehabilitasyonu sürekli izlem ve destek(denet)lenmesi [WHO, 2002].

KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE

MEVZUAT ÇALIŞMALARI EYLEM PLANI ARAŞTIRMALAR ve PROJELER KURUMSAL HİZMET BİRİMLERİ

ULUSLARARASI DÜZENLEMELER BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi (1948) BM Kadına Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Ortadan Kaldırılması Sözleşmesi (CEDAW) 1979/1985 BM Kadınlara Yönelik Şiddetin Ortadan Kaldırılmasına Dair Bildirge (1993) Pekin Deklarasyonu ve Eylem Platformu (1995) Kadına Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi (İstanbul Sözleşmesi) (2011/2014)

“Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi” İSTANBUL SÖZLEŞMESİ İstanbul Sözleşmesi, Avrupa Konseyi tarafından görevlendirilen bağımsız uzmanlar grubu tarafından 2008-2010 yılları arasında hazırlanmıştır. 11 Mayıs 2011 tarihinde İstanbul’da Sözleşmeyi imzalayan Türkiye, Parlamentosunda Sözleşmeyi çekincesiz olarak onaylayarak taraf olan ilk ülke olmuştur. Onay yeter sayısına ulaşılmış olması nedeniyle Sözleşme onaylayan ülkelerde 1 Ağustos 2014 tarihinde yürürlüğe girmiştir. 43

İstanbul Sözleşmesi İstanbul Sözleşmesi, Avrupa’da kadına yönelik şiddet konusunu insan hakları bağlamında ele alan, bağlayıcılığı ve yaptırım gücü olan ilk sözleşmedir. Sözleşme’nin hazırlanmasında kadının insan hakları konusunda daha önceden yapılan düzenlemeler ve AİHM içtihatları göz önüne alınmıştır. 44

İstanbul Sözleşmesi - Amaç Kadına yönelik şiddeti önlemek, kovuşturmak ve ortadan kaldırmak, Kadınlara yönelik ayrımcılığı ortadan kaldırmak; kadın erkek eşitliğini teşvik etmek, Kadına yönelik şiddet mağdurlarının korunması için politika ve tedbirler geliştirmek, Kadına yönelik şiddet ile mücadelede uluslararası işbirliğini teşvik etmek, Şiddetle mücadelede ilgili kuruluşlara ve kolluk kuvvetlerine destek ve yardım sağlamak, 45

İstanbul Sözleşmesi – Kapsam Sözleşme, aile içi şiddet de dahil olmak üzere, kadınları orantısız biçimde etkileyen kadına yönelik her türlü şiddet biçimi için geçerlidir. Sözleşme, tüm aile içi şiddet mağdurlarına uygulanmalıdır. Sözleşme uygulanırken, toplumsal cinsiyete dayalı şiddet mağduru kadınlara özel bir önem verilir. Sözleşme barış zamanında ve silahlı çatışmalarda uygulanır. 46

İstanbul Sözleşmesi – 4P İlkesi ÖNLEME KORUMA KOVUŞTURMA POLİTİKA 47

AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN ÖNLENMESİNE DAİR KANUN

Kanun’un Amacı “Şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan Kadınların, Çocukların, Aile bireylerinin ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere yönelik şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirlere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.”

6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun Tüm kadınlar, aile bireyleri ve tek taraflı ısrarlı takip mağdurları Fiziksel, Cinsel, Psikolojik, Sözlü ve Ekonomik Şiddet Mülki amire de tedbir kararı verme yetkisi Acil durumlarda kolluğa yetki Geçici maddi yardım ve sağlık giderlerinin karşılanması Teknik araç ve yöntemlerle takip Tedbirlerin etkin olarak uygulanmasını izleme Şiddet Önleme ve İzleme Merkezlerinin Kurulması Şiddet mağduru ve uygulayanına yönelik destek hizmetleri Önleyici tedbir kararının ihlali halinde zorlama hapsi Medyaya Sorumluluklar Davaya müdahil olma GENEL ÇERÇEVE

EYLEM PLANLARI

Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı (2012-2015) Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı (2012-2015) Temmuz 2012’de uygulamaya başlanmıştır. Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı’nın 2016-2020 dönemi için güncellenmiştir. Yeni Eylem Planı, İstanbul Sözleşmesi başta olmak üzere uluslararası sözleşmeler, yasal mevzuatımız, 6284 sayılı Kanunun Etki Analizi Araştırması sonuçları ve TBMM Kadına Yönelik Şiddetin Önlenmesi Meclis Araştırma Komisyonu’nun sonuç raporu da dikkate alınarak hazırlanmıştır.

Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı (2016-2020) Yeni Eylem Planı’nda:  Mevzuat düzenlemeleri, Farkındalık yaratma ve zihniyet dönüşümü, Koruyucu ve önleyici hizmet sunumu ve şiddet mağdurlarının güçlenmesi, Sağlık hizmetlerinin düzenlenmesi ve uygulanması, Kurumlararası işbirliği ve politika geliştirme, olmak üzere 5 hedefe ilişkin 31 temel faaliyet yer almaktadır.

ARAŞTIRMA ve PROJE ÇALIŞMALARI

Aile İçi Şiddetle Mücadele Projesi 2009 IPA- I Aile İçi Şiddetle Mücadele Projesi Proje Amacı: Aile içi şiddete maruz kalan kadınların için destek hizmetleri oluşturularak ve/veya mevcut hizmetlerin geliştirilmesi, şiddetle mücadele mekanizmalarının iyileştirilmesi için merkezi ve yerel yönetimler ile STK’ları arasındaki işbirliğinin güçlendirilmesi yoluyla kadının etkin korunmasının sağlanması. Proje Başlangıç Tarihi: 27/12/2013 Proje Bütçesi: 10.150.000 € (Teknik Destek: 6.850.000 €, Hibe: 3.300.000 € ) Proje İlleri (26 il): Adana, Afyon, Ankara, Antalya, Bursa, Çanakkale, Denizli, Diyarbakır, Düzce, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Isparta, İstanbul, İzmir, Kırşehir, Kocaeli, Konya, Manisa, Mersin, Nevşehir, Sakarya, Samsun, Şanlıurfa, Trabzon, Van.

Elektronik Destek Sistemi Pilot Uygulaması Şiddet mağduru ve şiddet uygulayanın birlikte izlendiği ve elektronik kelepçe cihazlarının kullanıldığı Teknik Yöntemlerle Takip Sistemleri  Pilot Uygulaması Bakanlığımız, Adalet Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı arasında 08.03.2015 tarihinde  imzalanmıştır. Pilot iller olarak Ankara ve İzmir belirlenmiş olup pilot uygulama izleme süreci 27 Temmuz 2015 itibariyle başlamıştır.       Pilot uygulamada; Adalet Bakanlığı Denetimli Serbestlik Daire Başkanlığı’nda bulunan elektronik izleme sistemi altyapısı kullanılmaktadır.

KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE MÜCADELE KONUSUNDA HİZMET VEREN KURUM VE KURULUŞLAR

AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI MERKEZ: Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü TAŞRA TEŞKİLATI: Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri ŞÖNİM’ler İlk Kabul Birimleri Kadın konukevleri Sosyal Hizmet Merkezleri ALO 183

KURUMSAL HİZMET BİRİMLERİMİZ Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri İlk Kabul Birimleri Konukevleri

ŞİDDET ÖNLEME VE İZLEME MERKEZLERİ

Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri Şiddetin önlenmesi ile koruyucu ve önleyici tedbirlerin etkin bir biçimde uygulanmasına yönelik olarak, şiddete uğramış ya da şiddete uğrama riski bulunan kişilerin başvurabileceği, danışmanlık, rehberlik ve yönlendirme hizmetleriyle, ihtiyaç duydukları konularda güçlendirici ve destekleyici hizmetleri veren ve izleme çalışmalarını yedi gün yirmi dört saat esası ile yürüten merkezlerdir.

2-Şiddet mağduru kişilere yönelik hizmetler, 6284 Sayılı Kanun 6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun’un 15 inci ve 16 ıncı maddelerinde korunan kişi ve şiddet uygulayana yönelik Şiddet Önleme ve İzleme Merkezlerinde yürütülecek hizmetler üç ana başlıkta belirlenmiştir: 1-Şiddetin önlenmesi ve tedbir kararlarının izlenmesine yönelik hizmetler, 2-Şiddet mağduru kişilere yönelik hizmetler, 3-Şiddet uygulayan/uygulama ihtimali bulunan kişilere yönelik hizmetlerdir

Şiddet Önleme ve İzleme Merkezi Temel İlkeleri TEMEL İLKELER Tek kapı sistemi 7/24 çalışma esası İnsan onuruna yaraşır, etkili ve süratli hizmet sunumu Şiddete uğrayan kişinin ekonomik, psikolojik, hukuki ve sosyal olarak güçlendirilmesi odaklı

Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri Çalışma Esasları Kişisel bilgilerin gizli tutulması esastır. ŞÖNİM Başvuranların yapılacak işlemler hakkında bilgilendirilmeleri esastır. Şiddet mağduru ve şiddet uygulayana herhangi bir uzlaşma teklif edilemez, arabuluculuk yapılamaz, adlarına karar alınamaz. Hizmetlerin yürütülmesinde ilgili tüm tarafların desteği alınır.

Şiddet Önleme ve İzleme Merkezlerinde Sunulan Hizmetler Hizmetler Koordinasyon Hukuki destek Sağlık destek Hizmeti Psiko-sosyal destek Önleyici hizmet Müdahale ve Yönlendirme Ekonomik Destek Eğitim-Mesleki destek

Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri 6284 Sayılı Kanun kapsamında hizmete açılmış olan ŞÖNİM sayısı 49’dur.

ŞÖNİM Bulunan İller ADANA ANKARA ANTALYA BURSA DENİZLİ DİYARBAKIR 2012 YILINDA AÇILAN 2015 YILINDA AÇILAN 2015-2016 YILINDA AÇILAN ADANA ANKARA ANTALYA BURSA DENİZLİ DİYARBAKIR GAZİANTEP İSTANBUL İZMİR MALATYA MERSİN SAMSUN 13. ŞANLIURFA 14.TRABZON 15.ERZURUM 16.BİNGÖL 17.MUŞ 18.KİLİS 19.ELAZIĞ 20.SAKARYA 21.KAHRAMANMARAŞ 22.KOCAELİ 23.AKSARAY 24. KARS 25.SİVAS 26. ADIYAMAN 27. ZONGULDAK 28.TEKİRDAĞ 29.ERZİNCAN 30. GÜMÜŞHANE 31. ESKİŞEHİR 32.ÇORUM 33. MANİSA 34. ÇANAKKALE 35. UŞAK 36. ISPARTA 37.KONYA 38. DÜZCE 39. HATAY 40. BURDUR 41.VAN 42.OSMANİYE 43.BARTIN 44.HAKKARİ 45.TUNCELİ 46.KAYSERİ 47.AMASYA 48.YALOVA 49.BATMAN

İlk Kabul Birimleri ŞÖNİM kararıyla birime geçici kabul İlk gözlemlerin yapılması Tıbbi kontrol ve tedavi sürecinin başlatılması Psiko-sosyal ve ekonomik durum tespiti İki haftaya kadar barınma hizmeti Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüklerine başvuran ve barınma ihtiyacı bulunan şiddet mağduru kadınların ilk gözlemlerinin yapıldığı, psiko-sosyal ve ekonomik durumlarının incelendiği, geçici kabulleri yapılarak iki haftaya kadar kalabilecekleri birimlerdir. 25 İlk Kabul Birimi Hizmet vermektedir. İlk Kabul Birimlerinin Çalışma Esasları

YÖNLENDİRME VE REHBERLİK Konukevleri 6 ay süre ile barınma hizmeti BARINMA Meslek elemanları tarafından barınma süresince PSİKOSOSYAL DESTEK Sosyal inceleme raporuna istinaden harçlık ödemesi yapılmaktadır. HARÇLIK İl Avukatları ya da Barolar tarafından HUKUKİ DESTEK YÖNLENDİRME VE REHBERLİK 0-6 yaş çocuklarına KREŞ MEB, Meslek Edindirme Kursları İŞKUR, Mesleki Danışmanlık İSTİHDAM DESTEĞİ -Konukevleri fiziksel, duygusal, cinsel, ekonomik ve sözlü istismara veya şiddete uğrayan kadın ve erkeklerin, şiddetten korunması, psiko-sosyal ve ekonomik sorunlarının çözülmesi, güçlendirilmesi ve bu dönemde varsa çocukları ile birlikte ihtiyaçlarının da karşılanmak suretiyle geçici süreyle kalabilecekleri yatılı sosyal hizmet kuruluşlarıdır. -Konukevlerinde gizlilik önemlidir. Bu nedenle adres bilgileri paylaşılmamaktır.

ALO 183 “Alo-183 Hattı” şiddete uğrayan ya da uğrama riski taşıyan, destek ve yardıma ihtiyacı olan kadın ve çocuklar için psikolojik, hukuki ve ekonomik danışma hattı olarak çalışmakta; bu kişilere hakları konusunda ve başvuracakları yerler hakkında bilgi vermektedir. 7/24 çalışmaktadır. Ücretsiz olarak hizmet vermektedir.

İhbar Şiddet veya şiddet uygulama tehlikesinin varlığı halinde; İhbarı alan kamu görevlileri ise, görevlerini gecikmeksizin yerine getirmek ve uygulanması gereken diğer tedbirlere ilişkin olarak yetkilileri haberdar etmekle yükümlüdür. Herkes bu durumu resmi makam veya mercilere ihbar edebilir.

İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İçişleri Bakanlığında kadına yönelik şiddet konusunda sunulan hizmetlerle ilgili dört birim bulunmaktadır: İller İdaresi Genel Müdürlüğü (Mülki Amirler) Emniyet Genel Müdürlüğü Jandarma Genel Komutanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü

MÜLKİ AMİRLER Valilikler ve Kaymakamlıklar Koruyucu tedbir kararları verebilirler. Bu kararlar çerçevesinde: şiddete uğrayan kadına ve beraberindeki çocuklara uygun bir barınma yeri, geçici maddi yardım, psikolojik, meslekî, hukukî ve sosyal destek, şiddete uğrayan kadının can güvenliği tehlikesi bulunması durumunda geçici olarak koruma altına alınması ve kreş imkânı verilmesini sağlayabilirler.

6284 sayılı Kanun kapsamında KOLLUK BİRİMLERİ 6284 sayılı Kanun kapsamında Gecikmesi sakınca bulunan hallerde koruyucu ve önleyici tedbir kararı alabilirler. Kararın süresi, değişimi, kaldırılması ya da aynen kalmasını talep edebilirler. Kararın tebliğ edilmesi ve yerine getirilmesinden de sorumludurlar. Tedbir kararı verilen ya da korunan kişiyi ASPB’nin ilgili il veya ilçe müdürlüklerine ulaştırmakla sorumludurlar.

KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE İLE İLGİLİ POLİS BİRİMLERİ MERKEZ: Emniyet Genel Müdürlüğü, Asayiş Dairesi Başkanlığı Aile İçi Şiddetle Mücadele Şube Müdürlüğü TAŞRA TEŞKİLATI: İl ve ilçe merkezlerinde Polis Merkezleri 155 POLİS İMDAT

KADINA YÖNELİK ŞİDDETLE İLE İLGİLİ JANDARMA BİRİMLERİ MERKEZ: Jandarma Genel Komutanlığı – Aile İçi Şiddetle Mücadele ve Çocuk Şube Müdürlüğü İL JANDARMA KOMUTANLIĞI: Çocuk ve Kadın Kısım Amirliği İLÇE VE JANDARMA KARAKOL KOMUTANLIKLARI: Çocuk ve Kadın Suçları İşlem Astsubayı 156 JANDARMA İHBAR

ADALET BAKANLIĞI Adli Kurumlar Cumhuriyet Başsavcılığı, Aile Mahkemeleri ve Adli Tıp Kurumu Aile İçi Şiddet Suçları Soruşturma Büroları

CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI Şiddete uğrayan kadınlar; şiddet uygulayan kişiden şikâyetçi olmak ve/veya 6284 sayılı Kanunun sağladığı tedbir kararı talep etmek için, bir dilekçe ile doğrudan Cumhuriyet Savcılığına başvurabilirler.

6284 sayılı Kanun kapsamındaki başvurular; AİLE MAHKEMESİ 6284 sayılı Kanun kapsamındaki başvurular; Aile mahkemesi tarafından karara bağlanır. Aile Mahkemesinin olmadığı yerlerde Asliye Hukuk Mahkemesi görevlidir. Şiddete maruz kalan kadınlar şiddet uygulayan kişi hakkında şikâyette bulunmak ve 6284 sayılı Kanun kapsamında tedbir kararı talep etmek için Aile Mahkemelerine başvurabilirler.

SAĞLIK BAKANLIĞI MERKEZ: Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Kamu Hastaneleri Kurumu Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü TAŞRA TEŞKİLATI: İl Halk Sağlığı Müdürlükleri, Kamu Hastaneleri Birliği KURUM/KURULUŞLAR: Aile Sağlığı Merkezi-ASM, Toplum Sağlığı Merkezi-TSM Hastaneler: Acil servis, Krize Müdahale Birimi, Tıbbi Sosyal Hizmet Birimi 112 ACİL

BELEDİYELER VE STK’LAR Türkiye genelinde bazı belediyelerin bünyesinde kadın danışma merkezleri bulunmaktadır Kadınlara ücretsiz psikolojik, tıbbi, hukuksal ve ekonomik destek verilmektedir. Nüfusu 100.000’i aşan belediyelerin sığınmaevi açma yükümlülüğüne karşın belediyelere ait 32 sığınmaevi ( 741 kapasite) bulunmaktadır. STK’lar danışma merkezleri yoluyla Kadınlara ücretsiz psikolojik, tıbbi, hukuksal ve ekonomik destek vermektedirler STK’lara bağlı 4 sığınmaevi (45 kapasite ) bulunmaktadır.

BAROLAR ADLİ YARDIM BÜROLARI: kadına yönelik şiddet konusunda ücretsiz avukat desteği sağlanması KADIN DANIŞMA/DAYANIŞMA MERKEZLERİ: şiddete maruz kalan ya da risk altındaki kadınlara hukuki destek ve rehberlik hizmeti sağlanması

ADANA ŞİDDET ÖNLEME VE İZLEME MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ TEŞEKKÜR EDERİZ.