Anlatım yöntemi kullanan öğretmen; Dersine iyi hazırlanır. Düzenli bir öğrenim planı hazırlar. Bu planında sunu sürelerini sınırlar. Konuyu öğrencilere ilginç gelecek şekilde sunar. Dili doğru kullanır.
Esnek davranır. Başka yöntemlerden ve öğretim araçlarından yararlanır. Dersi özetler. Sürekli olarak öğrencileri gözlerse bu yöntemi etkili kullanmış olur.
1. Hedefleri ve ana noktaları açıkça belirtin. 2. Sunumu adım adım yapın. 3. Belirgin ve somut yapılar kullanın. 4. Öğrencilerin anlamasını kontrol edin.
Öğretmen dersi istediği hızda düzenleyebilir. Sunum belli öğrenci gruplarına göre ayarlanabilir. Ders boyunca öğretmen, öğrencileri kontrolü altında tutabilir. İyi bir sunum öğrencilere derli toplu bilgiler sunar. İyi bir sunum yapan öğretmen öğrencilerine güven verir.
Öğrenci pasiftir. Öğrencileri tanıma olanağı vermez. Öğretmen coşkulu ve güdüleyici değilse öğrenci ilgisi kısa zamanda dağılır. Dersin hızı bütün öğrencilerin gereksinimine yanıt vermeyebilir. Dönüt olmadığı için bazı öğrencilerin yanlış öğrenmeleri engellenemez. İşiterek öğrenmede zorluk çeken öğrenciler için uygun değildir.
Yeni bir konuya giriş yaparken, Dersin bitiminde özetleme yaparken, Ders yada konuya ilgi çekmek istendiğinde, Öğrenciler küçük grup yada bireysel etkinliklere başlamadan önce, ortak altyapı oluşturmak için onlara temel bilgileri sunarken önemlidir.
Soru, başkalarından yanıt almada kullanılan sözel düzenlemelerdir. Öğrencilerin düşünmesini, bilgilerini irdelemesinde ve öğretmenin mesajına yanıt vermesi için kullanılır.
Sorunun türünü ve düzeyini belirlemede; Öğretimin hedefleri Hedeflerin düzeyi Öğrencinin ilgisi Öğretmenin öğrenciyi güdüleme düzeyi Öğrencilerin hazırbulunuşluğu, Öğrencilerin iletişim becerisi kılavuzluk eder.
Soruların değişik türleri vardır. En doğruyu seçme soruları Tamamlama soruları Hatırlatma soruları Sentez yaptırma soruları Analizci sorular
Öğretmenler farklı amaçlara ulaşmak üzere sınıflarında sorular sorarlar.Bu amaçlardan bazıları; Sorular bireyler arası etkileşimi artırır. Sorular konunun önemli boyutlarına dikkat çeker.
Sorular dersin ne kadar bilindiğini ve anlaşıldığını ölçer. Sorular dersin temel konusunu gözden geçirir. Sorularbilişsel etkinlikleri yönlendirir.
Soru Sorma Teknikleri Dersin yapısına uygun anahtar sorular planlayın. Soruları açık ve belirgin olarak ifade edin. Soruları öğrencilerin düzeyine uygun hale getirin. Soruları mantıklı ve aşamalı olarak sorun. Değişik düzeylere sorular sorun.
Öğrenci yanıtlarını izleyeyin. Öğrencilerden yanıt istediğnizde düşünmeleri için süre verin. Daha çok sayıda öğrencinin katılımını sağlayacak sorular kullanın. Öğrencileri soru sormaya yüreklendirin.
Soru Sormada Uygun Olmayan Rol Modelleri İyi öğrencileri seçen öğretmen. Sürekli eleştiren öğretmen. İyi soru sormayan öğretmen. Kötü dinleyici öğretmen. Hızlı soran öğretmen. Yavaş soran öğretmen. Düşük beklentili öğretmen.