MANTIK YANLIŞLARI MÜNAZARA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KULLANILABİLİRLİK.  ‘Bir kapıyı açmasını öğrenemeyen insan bu dünyada ne diye yaşar bilmem ki…’ Aziz Nesin ‘ İSTANBUL’UN HALLERİ’
Advertisements

GÖREVİ KÖTÜYE KULLANMA SUÇU (TCK 257. MADDE).
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Pazarlama İlkeleri.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
MANTIK YANLIŞLARI Prof. Dr. Şadi Eren MANTIK - 9.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
Kaldırımlar Yayalarındır
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
klasik mantik önermeler
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Entegre Müfredat Modeli
MÜNAZARA.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
DUYGUSAL ZEKA.
Sözleşme Sözleşme Türleri
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İK MAKALESİ.
Bilinçli Tercih Seminerine
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
KAVRAM HARİTALARI.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Ausubel’in Öğrenme Kuramı
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE.
FELSEFE İLE DÜŞÜNME.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

MANTIK YANLIŞLARI MÜNAZARA

İÇERİK 1.MANTIK YANLIŞLARI Biçim Yanlışları İçerik Yanlışları Diğer Yanlış Çeşitleri

2. MÜNAZARA 3. MÜNAZARA İLMİNİN DOĞUŞU 3. MÜNAZARADA İKİ TEMEL USUL 4 2.MÜNAZARA 3.MÜNAZARA İLMİNİN DOĞUŞU 3.MÜNAZARADA İKİ TEMEL USUL 4.MÜNAZRADA KULLANILAN KAVRAMLAR 5.MÜNAZARANIN KURALLARI 6.MÜNAZARANIN FAYDALARI

MANTIK YANLIŞLARI Mantık yanlışları; Bilgi eksikliği Önyargılar Yanıltma isteği Ihtiraslar Dikkatsizlik Tecrübesizlik gibi sebeplerden kaynaklanabilir.

Biçim Yanlışları Kıyasın sekiz kuralına uyulmaması ve kıyasın dört şekli için konulan şartların ihlal edilmesi nedeniyle ortaya çıkan biçim yanlışlarıdır. Kıyasın biçimi,öncüllerin sonuç için tam,uygun ve yeterli olup olmamasının incelenmesidir.

Biçim yanlışları; Dört terim yanlışı Orta terimin sonuçta tekrarlanması yanlışı Caiz olmayan süreç yanlışı Sonucu öncüllerin zayıf olanına tabi kılmama yanlışı Olumsuz öncüllerden sonuç çıkarma yanlışı Iki tikelden bir sonuç çıkarma yanlışı Olumlu öncülden olumsuz sonuç çıkarma yanlışı

İçerik Yanlışları Kullanılan kelime ve cümlelerin anlamıyla ilgilidir. Içerik yanlışları ya lafızda ya da manada olur. Yanlış kelime kullanma,kastı aşan kelime kullanma,yanlış ifade etme gibi sebeplerle içerik yanlışları olabilir.

İçerik yanlışları; 1.Lafiz yanlışları Eşsesli lafiz Belirsizlik Terkip Taksim

2.Mana yanlışları Ilinti yanlışı Mutlak-mukayyed yanlışı Tartışılan konuyu bilmeme veye bilmezlikten gelme Ispat edilecek olanı delil yerine alma Aksini gerekli görme Neden olmayanı neden olarak alma Birden çok konunun tek konu gibi gösterilmesi Farklı şeyler arasında kıyas

Diğer Yanlış Çeşitleri Kişiyi hedef alan delil Kaba kuvvete başvurma Otoriteye başvurma yanlışı Ispat edilmemiş olmayı delil olarak alma Konuyu saptırma Mizahın kötüye kullanılması

Konuyu taşarak geniş kapsamlı alma Teferruatta boğulma popüler olana başvurma Acındırma yanlışı Duygusal kelimeleri kötüye kullanma Karmaşık cümlelerle şaşırtma Kendinden emin bir tavır sergileme

Ağdalı dil ile nüfuz sağlama Maksatlı iştirak Tekrarlanan iddia Klişeleşmiş düşünceler Gerekçeler uydurma Gelişigüzel genellemelerde bulunma Fazla basitleştirme

Konuyu sadece olumlu yönleriyle ele alma Yanlış dilem Sakal delili Vasatı kötüye kullanma Gerçeğe uymayan varsayımlar Analojinin kötüye kullanılması

MÜNAZARA Kelime anlamı;karşılıklı olarak bakmak,düşünmek,tefekkür ve istidlalde bulunmak anlamına gelir. Terim olarak;önermelerden bahseden ilimdir. Münazara; tartışan rakiplerin sözlerinin hangi kurallara göre söyleneceğinden bahseden bir ilimdir.

Münazara; iki veya daha fazla kişinin belirli kurallar ve kaideler çerçevesinde ,herhangi bir konuda,gerçeğe ulaşmak için karşılıklı tartışması ve fikir alış verişinde bulunması şeklinde tanımlanabilir. Münazaranın konusu;ileriye sürülen iddiayı ispat eden delillerdir.

MÜNAZARA İLMİNİN DOĞUŞU Münazaranın metodlu bir tartışma yolu olarak ortaya çıkması Müslümanların diğer din mensuplarıyla etkileşime geçmeleriyle başlamıştır. X.yüzyılda cedelin fıkıh usulüne uygulanmasından sonra cedel,hilaf ve münazara kavramları birlikte kullanılmaya başlanmıştır. XIV. Yüzyılın başlarından itibaren Adabü’l Bahs ve Münazara adı altında eserler kaleme alınmaya başlanmıştır.

MÜNAZARADA İKİ TEMEL USÜL Münazarda ve diğer tartışma adaplarında yazılan eserlerde genel olarak iki metod takip edilmiştir: 1.Pezdevi 2.Amidi

Pezdevi metoduna göre; Münazarada sadece nass,icma ve kıyasa dayanan deliller kullanılabilir. Amidi metoduna göre; Münazarada hangi ilme ve konuya ait olursa olsun delil niteliği taşıyan deliller kullanılabilir.

MÜNAZARADA KULLANILAN KAVRAMLAR Münazarada bir görüş ileri süren kimse ya bi kaynaktan nakil yapar ya da kendine alt bir iddia ortaya atar. Münazarada her görüş sahibi görüşünü delil ile ispatlamak zorundadır.Delilsiz bir iddiaya tahakküm denir.Tahakküm ise dikkate alınmaz. Münazarda hiçbir delil göstermeden bir iddiayı reddetmek ya da çürütmek de mümkün değildir.Buna mükabere denir.

Münazarada bir iddia ile ortaya çıkan kimse (muallil) iddiasını mantık kurallarına göre bir delillle ispat eder. Delile karşı cevap veren kimse (sail) ise 3 şey yapabilir: 1.Önleme (men) 2.Çürütme (nakz) 3.Çekişme (muazara)

Delil getirenin karşı tarafı susturmasına ilzam ve cevap verenin delil getireni susturmasına ise ifham denir. Cevap veren kimse karşı delil göstererek, delil getirenin delilini çürütmektedir.Buna kapma (gasp) denilir ve münazarada makbul değildir.Çünkü kapan kimse ,delil gösterenin işini kendi üzerine almış olmaktadır.

MÜNAZARANIN KURALLARI Münazarada ortak referans alan Klasik Mantıktır. Tartışılan konunun dışına çıkılmaz Sözü fazla uzatarak dinyenleri usandırmamak gerklidir. Anlamayı zorlaştıracak derecede kısa ve öz de konuşulmamalıdır. Tereddüt doğuracak kısa sözlerden ve anlamayı zorlaştıracak garip ifadelerden sakınmak gerekir.

Münazara eden kimse,karşı tarafın sözünü anlamazsa,tekrar ettirmesini isteyebilir Münazara sırasında gülmek,kızmak,bağırmak doğru değildir. Münazara sırasında kişi karşısındakini küçük görmemelidir. Karşısındakinin sözünü yarıda kesmek yanlıştır. Yöneticiler güzelce idare edemezlerse münazara ortamında kargaşa doğar ve bir sonuç çıkmaz.

MÜNAZARANIN FAYDALARI Münazara,tarafların ve özellikle öğrencilerin tartışılan konuyu derinlemesine öğrenmelerini sağlar. Kurallarına uyularak yapılan bir münazara,tarafları hataya düşmekten korur. Öğrencilerin derslerini daha iyi anlamalarını ve ezbercilikten kurtulmalarına yardım eder. Kişiler arasında bilgi alışverişi olur.