Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENME ÇIKTILARI Öğrenme Çıktıları :
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Resimlerin Kullanımı.
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
Gülsel KARABAŞ Zihin Engelliler Sınıf Öğretmeni
özel eğitim semineri-istanbul2008
ÖĞRENME ÇIKTISI (LEARNING OUTCOME)
Ders Kitapları Hazırlayan: Yrd. Doç Dr. Mustafa Akdağ Ders Kitapları.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
YANSITICI DÜŞÜNME.
Çarpma İşlemi.
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
KAVRAM HARİTALARI NEDİR?
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Dil Öğretimi Yöntem ve Teknikleri
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
Bilimsel düşünme becerileri
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Öğretimi Görsel Destekler
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
Basamaklandırılmış Yöntem
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
ZİHİNSEL ENGELLİLERE MATEMATİK ÖĞRETİMİ
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
İŞLEM KAVRAMI.
Ders 3 Kavramların sunulması
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Ders 6 Doğrudan öğretim yöntemi
Ders 10 Kavram Öğretiminin Planlanması ve Uygulanması
Ders 4 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Ders 14 Matematik becerileri
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
BE BEP NEDİR ?.
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞLEM KAVRAMI.
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
MEB DERGİ MAKALE İNCELEMESİ SAYI 211
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
KAVRAM HARİTALARI.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yaratıcı yöntemle sunum (tümevarım) Yaratıcı yöntemle sunumda ise, ilişkili ve ilişkisiz niteliklerini, olumlu olumsuz örneklerini öğrencinin kendisinin bulması sağlanır. Açık anlatımda ise sunu ile öğrencinin sunusu yapılan kavramı daha kolay öğrenmesi sağlanır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret Yaratıcı yöntem (tümevarım) üst düzey kavram öğretiminde kullanılır. 
Bu öğretim modeli öğretmenin yardımı ve rehberliğinde uygulanan çocuk merkezli bir yöntemdir.
 Çocukların, öğretmenlerin yardımı ya da rehberliği altında, kendi başlarına hareket etmeleri beklenmektedir.
  Bu nedenle bu öğretim modeli rahat bir atmosfer, farklı etkinlikler, zaman ve araçların kullanımında esneklik sunmaktadır. 

 : Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

6. Geleneksel yöntem • Bu öğretim sürecinde belirlenen amaç, öğrencinin değil öğretmenin amacıdır. Amaçlar, öğrencinin performansına göre değil; programda öngörülen şekilde ele alınmaktadır. Öğretmenler,  programlarının, ders kitaplarının ve dergilerin belirlediklerini amaç olarak almaktadırlar. Öğretme-öğrenme sürecinde yeterli pekiştirece yer verilmediği gözlenmektedir. Öğrencinin adım adım pekiştirilmesi olanaksızdır.

 Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Öğretmenler daha çok sözel ipuçlarına yer vermektedir. Verilen pekiştirmeler öğrenciden çok sınıfa yöneliktir ve süreklilik görülmemektedir. Öğretmenler daha çok sözel ipuçlarına yer vermektedir.
 İki boyutlu ve üç boyutlu araçlardan yeterince ve zamanında yararlanamamaktadır.
 Sınıf içi etkinliklerinde tek düze çalışmalar sürüp gitmektedir.


 Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

7. Basamaklandırılmış Yöntem Yetersizlikten etkilenmiş öğrencilere matematik kavram ve becerilerini kazandırmak için geliştirilen bir matematik beceri ve işlemleri öğretim modelidir. Öğretilecek matematiksel kavram ya da beceri küçük basamaklara bölünmektedir. 

 Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Matematik beceri ve işlemlerin öğretiminde öğretimsel içeriğin ve materyallerin hazırlanıp sunulması için öğretmen, öğrenci ve öğretmen -  öğrenci – materyal arasında kurulan etkileşimi içeren ve 16 değişik kombinasyondan oluşan bir öğretim modelidir. Öğretim süreci gerçek nesnelerle başlamakta, resimlerle devam etmekte ve yazılı ya da sembollerle tamamlanmaktadır.
 Öğretmen – öğrenci etkileşimini, öğretmenin sunu düzeyini belirten girdi ve öğrencinin tepki düzeyini belirten çıktı davranışları oluşturmaktadır.
 Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yap : gerçek nesnelerle Göster : resimlerle Söyle : sözlü sembollerle Her bir öğretim amacı için, öğretmenin ve öğrencinin davranışlarının açık olarak belirtilmesi gerekmektedir.
•   Öğretmen – öğrenci etkileşimi dört basamağa ayrılmıştır. Öğretmenin: 
 Yap : gerçek nesnelerle Göster : resimlerle Söyle : sözlü sembollerle Yaz : yazılı sembollerle sunu yaptığı basamaklardır.
 Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

devam… Öğretmenin sunusu (girdi) ve öğrenci tepkisini (çıktı) içeren 16 basamaklı, öğrenci-öğretmen etkileşiminden oluşmaktadır. Dikey ve yatay olmak üzere iki boyutu vardır. Yap Yap Göster Söyle Yaz Göster Yap Göster Söyle Yaz Söyle Yap Göster Söyle Yaz Yaz Yap Göster Söyle Yaz Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yap Basamağı Öğretmen, işlem ya da becerinin öğretimini boncuk, blok, çubuk, fasülye gibi gerçek nesneleri kullanarak yapar. Öğrenci ise sırayla; nesneleri kullanarak, resimleri ya da kartları göstererek, söyleyerek ya da yazarak uygun tepkide bulunur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Göster Basamağı Öğretmen, işlem ya da becerinin öğretimini resimli kartları kullanarak yapar. Öğrenci ise sırayla; nesneleri kullanarak, resimleri ya da kartları göstererek, söyleyerek ya da yazarak uygun tepkide bulunur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Söyle Basamağı Öğretmen, işlem ya da becerinin öğretimini sözlü olarak yapar. Öğrenci ise sırayla; nesneleri kullanarak, resimleri ya da kartları göstererek, söyleyerek ya da yazarak uygun tepkide bulunur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yaz Basamağı Öğretmen, işlem ya da becerinin öğretimini sembolleri kullanarak ya da yazarak yapar. Öğrenci ise sırayla; nesneleri kullanarak, resimleri ya da kartları göstererek, söyleyerek ya da yazarak uygun tepkide bulunur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2’yi öğretme “yap” basamağı yap-yap öğretmen önündeki nesnelerden 2 tanesini alır ve 2 tane kalem aldım şeklinde sözel olarak destekler. öğrenciden önündeki nesnelerden 2 tane almasını ister. yap-göster öğretmen 2 kalem alır ve öğrenciden 2 tane nesnenin olduğu resim kartını göstermesini ister. yap-söyle öğretmen 2 kalem alır ve öğrenciden  kaç tane olduğunu söylemesini ister. yap-yaz öğretmen 2 kalem alır ve öğrenciden elindeki nesne sayısını yazmasını ( ya da 2 yazmasını) ister.   Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2’yi öğretme “göster” basamağı göster-yap öğretmen 2 tane nesnenin olduğu resim kartını gösterir (burda 2 tane balon var). öğrenciden önündeki nesnelerden 2 tane almasını ister. göster-göster öğretmen 2 tane nesnenin olduğu resim kartını gösterir. öğrenciden 2 tane nesnenin olduğu resim kartını göstermesini ister. göster-söyle öğretmen 2 tane nesnenin olduğu resim kartını gösterir. öğrenciden kaç tane nesne olduğunu söylemesini ister. göster-yaz öğretmen 2 tane nesnenin olduğu resim kartını gösterir. öğrenciden kaç tane nesne olduğunu söylemesini ister.   Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2’yi öğretme “söyle” basamağı söyle-yap öğretmen, elinde ya da masada  2 top (nesne) olduğunu söyler. öğrenciden önündeki nesnelerden 2 tane almasını ister. söyle-göster öğrenciden 2 tane nesnenin olduğu resim kartını göstermesini ister. söyle-söyle öğrenciden gösterilen nesnelerin kaç tane olduğunu söylemesini ister. söyle-yaz öğrenciden elindeki nesne sayısını yazmasını ( ya da 2 yazmasını) ister.   Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2’yi öğretme “yaz” basamağı yaz-yap öğretmen tahtaya 2 yazar (burada 2 nesne var 2 yazıyorum). öğrenciden yazılan sayı kadar kalem almasını ister. yaz-göster öğrenciden yazılan sayı kadar nesnenin olduğu resim kartını göstermesini ister. yaz-söyle öğrenciden yazılan sayının kaç olduğunu söylemesini ister. yaz-yaz öğrenciden yazılan sayıyı (2) yazmasını ister. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretiminde Dikkat Edilecek Noktalar Beceri ve kavram analizi birbirine karıştırılmamalıdır !!!!!!! Zihinsel becerilerde sıra aynıdır ve basamakların yerleri kesinlikle değiştirilemez. Beceri analizinde ise basamakların yerleri zaman zaman değişebilir ve bir beceri için farklı analizler yapılabilir. Kavramlar tekli fırsat yöntemi ile değerlendirilirken beceriler hem tekli hem de çoklu fırsat yöntemi ile değerlendirilebilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretiminde Dikkat Edilecek Noktalar Kavram öğretimi, kavramın ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri ile kavramın taksonomisini belirlemekle birlikte kavramın olumlu ve olumsuz örneklerinin sunulmasını gerektiren bir süreçtir. Bu süreçte, kavramın yapısında var olan ve onu tanımlayan ilişkisiz niteliklerinin ve güçlük düzeyinin belirlenerek, örnekleri ve örnek olmayanları ile öğretim yapılır. Kavram öğretimi sürecinde dikkat edilmesi gereken birtakım noktalar yer almaktadır: Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretiminde Dikkat Edilecek Noktalar Öğretilecek kavramlar her ne kadar anlam olarak birbirlerine yakın olsalar da her bir kavram tek tek öğretilmelidir. Kavramlar öğretilirken, kullanılacak araçlar öğrencinin bildiği, tanıdığı araçlar olmalıdır. Öğrencinin adını ve işlevini bildiği araçlar kullanılmaya çalışılmalıdır. Araç-gereçler mümkünse sınıf içindeki materyallerden temin edilmeli, olumsuz örnekler de öğrencinin bildiği nesneler arasından seçilmelidir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretiminde Dikkat Edilecek Noktalar Kavram öğretimi sırasında öğrenci gösterimin bir parçası haline getirilmemelidir. Örneğin büyük kavramını öğretiyorsunuz, “ben büyüğüm”, “sen küçüksün” gibi (Mekanda konum kavramları dışında). Kavram sunumu sırasında farklı nesnelere yer verilerek sunu yapılmalıdır. Yalnızca bir çeşit araçla sunum yapılması, yanlış öğrenmelere ve öğrencinin öğrenmekte olduğu kavramı genelleyememesine neden olabilmektedir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretiminde Dikkat Edilecek Noktalar Kavramların öğretiminde, kavramın olumlu ve olumsuz çeşitlendirmek, bu yollardan birisidir. Kavramları öğretirken eş anlamlılar ya da tanımlar da kullanılabilir. Eş anlamlısı kullanılarak bir kavram öğretilmek isteniyorsa, öğrenciler kavramın eşanlamlı ifadelerinden birini biliyor olmalıdırlar. Örneğin, sandal kavramı, eş anlamlısı olan kayık sözcüğü kullanılarak öğretilmek isteniyorsa, öğrenci kayık sözcüğünü biliyor olmalıdır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretiminde Dikkat Edilecek Noktalar Yeni kavramı tanımlamak için daha uzun bir açıklama gerekiyorsa ve öğrenciler tanımda yer alan sözcükleri biliyorsa, yeni sözcüğü öğretmek için tanımlar kullanılabilir. Eğer bir sözcük, bir tanım kullanarak öğretilmek isteniyorsa, tanım basit ve açık olmalı ve sadece öğrencilerin anlamlarını bildikleri sözcükleri içermelidir. Öğrenciler, yeni bir sözcüğün anlamını açıklayan sözcükleri bilmiyorlarsa örnekler çeşitlendirilmeli, olumlu ve olumsuz örnekler kullanılmalıdır. Öğrenciler yeni sözcükle benzer anlamı olan diğer sözcüğü biliyorlarsa, sözcüğü öğretmek için eş anlamlıları kullanılabilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret