ALAN ÇALIŞMALARI VE VERİ HAZIRLAMA
Alan Çalışması ve Veri Toplama Süreci
Alan Çalışanlarının Seçimi Hedef kütlenin sosyal ve kültürel yapısına uygun elemanların seçilmesi, toplayacağımız bilgilerin sağlığını ciddî anlamda etkiler. Alan çalışanlarında bulunması gereken özellikler; Sağlık Sempatiklik Konuşkanlık Hoş Görünümlülük Deneyimlilik Eğitim Düzeyi
Alan Çalışanlarının Eğitimi Anketçilerin eğitimi kendi içinde beş konuyu kapsar İlk Temas Nasıl Yapılmalı? Soruların Sorulması Sondajlama Yapılması Cevapların Kaydedilmesi Görüşmenin Bitirilmesi
Alan Çalışanlarının Denetimi Alan çalışanlarının denetimi, süreç ve teknik olarak işlerin önceden plânlandığı gibi yürütülüp yürütülmediğini tespit etmektir. Bunlar; Kalite Kontrolü ve Redaksiyon Örnekleme Denetimi Sahte İşlemlerin Denetimi Merkezî Büro Denetimi
Alan Çalışmalarının Geçerliliğinin Ölçülmesi Alan çalışmalarının onaylanması, adım adım izlenen çalışma sürecinin, topluca bir denetimden geçirilmesidir. Bu kontroller sırasında yanlış ya da hayalî doldurulmuş anketler varsa şu işlemlerin yapılması gerekir
Alan Çalışanlarının Değerlendirilmesi Değerlendirme önceden belirlenmiş bazı kriterlere göre yapılmalı ki, tarafsız ve bilimsel olsun. Bu kriterler; Maliyet ve Zaman Cevaplama Oranı Görüşme Kalitesi Veri Kalitesi
VERİ HAZIRLAMA TEKNİKLERİ Kodlama: anket sorularına verilen cevaplara rakamlar atanması işlemidir. Niçin parfüm kullanıyorsunuz? (1’den 5’e kadar önem derecesine göre sıralayınız). ( ) Ter kokusunu gidermek için 1 ( ) Güzel kokmak için 2 ( ) Karşı cinse çekici görünmek için 3 ( ) Çağdaş görünmek için 4 ( ) Diğer (lütfen belirtiniz) ............................ 5
Verilerin İstatistiksel Yönden Ayarlanması Analize başlamadan önce veriler üzerinde bazı ayarlamalar yapmamız gerekebilir. Bu ayarlamalar; Verileri gözden geçirme Verilerden veri yaratmadır.
Pazarlama Araştırmalarında Kullanılan İstatistiksel Analizlerin Sınıflandırılması Pazarlama araştırmalarında beş farklı türde istatistiksel analizler kullanılır: Vasfî (betimsel) analiz (descriptive analysis) Sonuç çıkarıcı (istintaç) analiz (inferential analysis) Fark analizi (differences analysis) İlinti (ilişki) analizi (associative analysis) Tahmin edici analiz (predictive analysis)
İstatistiksel Yöntemlerin Sınıflandırılması-1
İstatistiksel Yöntemlerin Sınıflandırılması-2
Analiz Öncesi İstatistiksel İşlemler Sıklık (Frekans) Dağılımı: Sıklık dağılımı, değişken özelliği taşıyan herhangi bir olayın sayısal olarak ifadesidir. Merkezî Eğilim Ölçüleri: aritmetik ortalama, mod ve ortancadan oluşur. Değişkenlik Ölçüleri: Dört hesaplamayı içerir: Kapsam alanı (range), çeyrek kapsam alanı, standart sapma, varyans ve değişme katsayısı. Biçim Ölçüleri: Değişkenlerin yapısını öğrenmenin bir yolu da, dağılımların biçimlerini ortaya çıkarmaktır. Bunun için, Çarpıklık ve Basıklık durumuna bakmak gerekir.