Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
Advertisements

TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
BÖLÜM 2: TEORİK MOTOR ÇEVRİMLERİ
MÜCADELE MAKİNALARI. Damla büyüklüğüne etkili faktörler Pülverizasyonda damla oluşumuna etkili faktörler aşağıdaki gibi sıralanabilir: Püskürtme sıvısının.
İMAL USULLERİ KAYNAK TEKNOLOJİSİ BÖLÜM 5 KESME. Esası? Oksijen saflığının etkileri? Kesme üfleci ve çalışma şekli? Yüzey kalitesi değerlendirmesi?
SERA KURULUŞUNDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
Fatma ÇANKA KILIÇ, Durmuş KAYA, Süleyman SAPMAZ, Muharrem EYİDOĞAN, Volkan ÇOBAN, Selman ÇAĞMAN Uluslararası Enerji ve Güvenlik Kongresi Umuttepe / Kocaeli.
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
PNÖMATİK SİSTEM.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Konu : Çevre ve Sürücü Davranışları
YANMA (hem kirlilik kaynağı, hem kirlilik kontrol tekniği)
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI. SU HALDEN HALE GİRER İlkbaharda hava sıcaklıkların artması ile yükseklerde bulunan karlar az almaya başlar.Eriyen karlar.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
ÇEVRE BİLGİSİ Çevre: İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir. Çevre koruma: Çevre kirliğini önlemek amacıyla yapılan çalışmalara denir.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Aktif Karbon Adsorpsiyonuyla Ağır Metal Giderimi ve Alevli AAS ile Tayin PEKER S1, KAŞ M.1, BAYTAK S.1  1Süleyman.
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
FOTOSENTEZ HIZINA ETKİ EDEN FAKTÖRLER
DENİZ ÜZERİNDE YAĞIŞ ÖLÇÜMÜ
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
IR SPEKTROKOPİSİ.
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Bu Gösteri Zonguldak Karaelmas Üniversitesi
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması
ELEKTRİK SİSTEMİ.
Motor Yakıtları.
Motor Yakıtlarının Genel Özellikleri Yanma için gerekli hava miktarı
(2) Motor Denetim Organları)
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
Isı Yalıtımı.
k05a. Hidrolik Pnömatik Sistemler
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
RADYASYON KİRLİLİĞİ.
TUTUM VE ALGILAR.
MADDE’NİN AYIRTEDİCİ ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 11 SES. BÖLÜM 11 SES SES DALGALARI Aşağıdaki şeklin (1) ile gösterilen kısmı bir ses dalgasını temsil etmektedir. Dalga ortam boyunca hareket.
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
Kırınım, Girişim ve Müzik
YEM KÜLTÜRÜNÜN İLKELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
İK MAKALESİ.
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
MADDENİN AYIRTEDİCİ ÖZELLİKLERİ
YAVRU YETİŞTİRME Su Ürünleri Yetiştiriciliğinin Temel Esasları
SİSMİK YORUMLAMA DERS-7 PROF.DR. HÜSEYİN TUR.
Isı Enerjisi ve Gerekliliği
DENEYSEL TASARIM NEDİR – NE YAPAR ?
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KARIŞIMLAR Karışım, birden fazla maddenin yalnız fiziksel özellikleri değişecek şekilde bir araya getirilmesiyle oluşturulan madde topluluğudur. Karışımın.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
SIVILAR Sıvıların genel özellikleri şu şekilde sıralanabilir.
Tezin Olası Bölümleri.
FOTOSENTEZ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Çiçekli Bitkilerde Üreme 2
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Sunum transkripti:

DİZEL MOTORLARINDA YANMA ve YANMA ODALARININ MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ

Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının tükenmesi ve çevre kirliliği gibi bir çok sorunlar ortaya çıkmaktadır. Yakıt tüketiminin ve çevre kirliliğinin azaltılması silindirde gerçekleşen yanmanın verimli bir şekilde oluşumuna bağlıdır. Bu çalışmada yanma verimini etkileyen önemli faktörlerden biri olan dizel motorlarında yanma odaları teorik olarak incelenmiştir. Yanma odalarının yanma verimini nasıl etkilediği belirlenmiş ve yanma odaları ile ilgili yapılan bazı iyileştirme çalışmaları sunulmuştur.

1. YANMA REAKSİYONLARI 2. DİZEL MOTORLARINDA YANMA 3 1.YANMA REAKSİYONLARI 2. DİZEL MOTORLARINDA YANMA 3. DİZEL MOTORLARINDA VURUNTU 4. DİZEL MOTORLARINDA YANMA ODASI KONTRÜKSİYONU 5.SONUÇ VE ÖNERİLER

DİZEL MOTORLARINDA YANMA A. YANMA OLAYININ SAFHALARI 1 DİZEL MOTORLARINDA YANMA A. YANMA OLAYININ SAFHALARI 1. TUTUŞMA GECİKMESİ SAFHASI 2. ANİ YANMA SAFHASI 3. KUMANDALI YANMA SAFHASI B. İDEAL DİZEL MOTORU C. ÇALIŞMA PARAMETRELERİNİN YANMAYA ETKİSİ

DİZEL MOTORLARLARINDA VURUNTU 1. Dizel vuruntusuna etki eden faktörler A: Fiziksel tutuşma gecikmesine etki eden faktörler a. Devir sayısı b. Hava hareketleri ve türbülans c. Bölünmüş yanma odaları B: Kimyasal tutuşma gecikmesine etki eden faktörler a. Setan sayısı b. Sıkıştırma oranı c. Püskürtme avansı d. Yakıt/hava oranı e. Emme manifoldu basıncı f. Emme havası sıcaklığı g. Aşırı doldurma h. Motor gücü ı. Soğutucu akışkan sıcaklığı j. Karışımdaki oksijen ve eksoz gazı yüzdesi k. Strok hacmi

Dizel Vuruntusunun Mahsurları Dizel vuruntusunun en önemli mahzuru yüksek hızlı basınç artışı ve bunu takip eden maksimum basıncın oluşturduğu gerilmelerdir. Aynı basınç seviyesine daha düşük basınç yükselme hızıyla ulaşması halinde gerilme etkileri daha az olur.

Dizel Vuruntusunu Azaltıcı Etkenler Yüksek sıcaklık Yanma odası ve silindir cidarları sıcaklığı arttırılır. Yük arttırılır. Optimum püskürtme noktasının tespiti (ÜÖN'dan 100 KMA önce) Yüksek yoğunluk Emme basıncı arttırılır. (Aşırı doldurma, dizel vuruntusu azaltılır.) Sıkıştırma oranı büyültülür. Tutuşma gecikmesinin kısa sürmesi . Püskürtme basıncı arttırılarak zerreciklere ayrılma ve buharlaşma yüzeyi arttırılır. Böylece reaksiyon hızlandırılıp tutuşma gecikmesi süresi etkilenir. Püskürtme hızı azaltılır. Sabit tutuşma gecikmesi süresinde giren yakıtın azaltılması demektir.

Otto Motoru Ve Dizel Motoru Vuruntularının Mukayesesi Karakteristikler Otto Motoru Dizel Motoru Yakıtın tutuşma sıcaklığı Yüksek Düşük Yakıtın tutuşma gecikmesi Uzun Kısa Sıkıştırma oranı Düşük Yüksek Giriş havası sıcaklığı Düşük Yüksek Emme basıncı Düşük Yüksek Yanma odası cidar sıcaklığı Düşük Yüksek Motor devri Yüksek Düşük Silindir büyüklüğü Küçük Büyük

DİZEL MOTORLARINDA YANMA ODASI KONSTRÜKSİYONU Dizel motorlarında en önemli husus silindir içine püskürtülen yakıtın ince toz zerreler haline gelip yanma odalarındaki havanın her tarafına homojen şekilde dağılması olayıdır. Dolayısı ile yanma odası biçimi hem havanın hem de yakıtın türbülansını sağladığı için verimli yanma ancak bu karışımın en iyi şekilde birleşimi ile mümkün olur. Yanma odasının biçimi piston yüzü ve silindir kafasının şekline göre değişir. Ayrıca supap mekanizmasının da etkisi vardır. Yanma odası şekli öyle tasarlanmalıdır ki en az kompresyon kaçağı ile en yüksek verim alınabilsin. Bununla birlikte yanma odası şekli motorun hangi koşullarda çalıştırılacağı göz önüne alınarak, sabit veya hareketli motorların yanma odaları değişik şekilde tasarlanır. Dizel motorlarında maksimum basınç ve performans açısından yanmanın uzun sürmesi istenmez. Bu sebeple yanma odaları; 1-Düz(direk) yanma odaları 2- Bölünmüş(indirek) yanma odaları şeklinde yapılmaktadır.

OYUK PİSTONLU YANMA ODALARI

Man-M tipi yanma odası

Ricardo sistemi yanma odası

Junckers sistemi yanma odası

BÖLÜNMÜŞ YANMA ODALARI Lanova sistemi yanma odası

Ön yanma odası

Comet Mk. II tipi yanma odası

COMET III. tip yanma odası. Piston crown

DÜZ YANMA ODALARININ AVANTAJLARI 1.Tasarımında esas alınan yakıtla çalıştırılmaları halinde mükemmel performans sağlarlar. 2. Isı transferi yüzeyi daha az olduğundan ısıl kayıplar daha az, performans daha yüksektir. 3. Silindir yapıları basit dolayısıyla imali ucuzdur. 4. İlk çalışmaları (soğukta çalışma) daha kolaydır. BÖLÜNMÜŞ YANMA ODALARININ AVANTAJLARI 1.Yakıtın kalitesine fazla bağımlı değillerdir. 2.Püskürtme karakteristikleri önemli olmadığından tek delikli enjektör memeleri kullanılabilir. 3. İs emisyonunu artırmaksızın Y/H oranı yükseltilebilir

Yanma odalarında seramik kullanılması 1- Soğutma suyu kayıplarındaki azalmalardan dolayı termik verimdeki artış. 2- Boşa gitmesine izin verilen bir kısım enerjinin egzoz gaz sıcaklıklarının arttırılmasında değerlendirilmeye çalışılması. 3- Sıcak çalışma yüzeylerinde yanma kolaylığından dolayı alternatif yakıtların kullanılmasına izin verilmesi. 4- Yakıt ekonomisi ve egzoz emisyon karakteristiklerinin yükselmesi belirtilmiştir.